2014-08-14, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Han sökte efter sin vän.
Vilken vän, kan knappast vara en vän som man dödar så vem sökte han då, sitt eget ego möjligen.
Citera
2014-08-14, 21:49
Bannlyst
Citat:
Han sökte efter sin vän.

nej det gjorde han inte.
Citera
2014-08-14, 21:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Vilken vän, kan knappast vara en vän som man dödar så vem sökte han då, sitt eget ego möjligen.
Han kanske inte dödade henne.
Citera
2014-08-14, 21:52
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Kan någon förklara KJ's handlande när han med trötta kompisar och nästan tvingar broder att genomsöka segment 66 utan att han eller annan fått detta område av ledningen, den låg absolut inte inom det närområde som var i fokus vid tiden för sökandet. Han lämnar detta sedan klart till spaningsledningen.

Kan någon förklara varför KJ uppsöker gula huset och fortfästningar samma dag på em och även lämnar det klart till spaningsledningen. Alltså där offrets delar sedan hittas.

Jag är övertygad om varför men skulle gärna höra andras uppfattning om var o varför.

Jag kan hålla med om att det är något anmärkningsvärt att han har sökt igenom huset veckan innan. Å andra sidan är Boden ett litet samhälle och Kj hade varit aktiv i söket under flera dagar och hade därmed hunnit gå igenom ett antal byggnader i närområdet.

Det är lätt att se samband i efterhand, även där de inte existerar.

En teori är att KJ lämnar uppgiften till spaningledningen och till sina kamrater. Uppgiften förs därefter vidare och kommer till gärningsmannens kännedom. På något sätt.

Jag spekulerar..
Citera
2014-08-14, 21:55
Medlem
zaycos avatar
Citat:
Jag var uppe i Boden förvintern 2013 och spanade. Jag blev hämtad av en flashbackvän på Kallax och skjutsad vart jag än ville åka av FB-vänner, och de tillbringade hela eller halva dagar med mig medan jag spanade. Jag fick även övernatta hos en FB-vän. Jag ber de som känner sig manipulerade att höra av sig i PM, så jag kan be om ursäkt.

Att hjälpa en vän är inte att bli manipulerad.
Hade de känslor för dig.. Satte dig på piedestal..? Hade de gjort dig illa någon gång.. Gjort slut med dig på ett tarvligt sätt..??? Inte riktigt samma vänskap det..
Citera
2014-08-14, 21:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Jag kan hålla med om att det är något anmärkningsvärt att han har sökt igenom huset veckan innan. Å andra sidan är Boden ett litet samhälle och Kj hade varit aktiv i söket under flera dagar och hade därmed hunnit gå igenom ett antal byggnader i närområdet.

En teori är att KJ lämnar uppgiften till spaningledningen och till sina kamrater. Uppgiften förs därefter vidare och kommer till gärningsmannens kännedom. På något sätt.

Jag spekulerar..

nää men sån osis kan väl ingen ha?
Citera
2014-08-14, 21:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zayco
Hade de känslor för dig.. Satte dig på piedestal..? Hade de gjort dig illa någon gång.. Gjort slut med dig på ett tarvligt sätt..??? Inte riktigt samma vänskap det..
Spelar ingen roll, att hjälpa en vän är inte att bli manipulerad.

Har du något fog för antagandet att KJ blev manipulerad för att han skjutsade henne mm?
Citera
2014-08-14, 22:15
Medlem
Reviewss avatar
Citat:

Manipulerad eller inte, vi utläser olika. Min bedömning är att hon i vissa avsnitt både manipulerar och utnyttjar. Vid något tillfälle får jag intrycket att han också blir sur. Inget man ska dra för stora växlar på då de för det allra mesta verkar komma bra överens.

Svart/vitt tänkande försvårar lätt en diskussion. Och nu har det blivit antingen/eller.

För att återgå till vad du från början ville ha sagt.. KJ gillade VB och tog henne för den hon var. På det viset var den här relationen något annorlunda än VB´s övriga.
Citera
2014-08-14, 22:18
Medlem
Citat:

Jag spekulerar..

Läs förhör i FUP i tidsordning så förstår man söken, det är lite krävande då man får hoppa vilt mellan olika förhör för att få ett tidsschema.

Det finns absolut ingen anledning till att hoppa iväg för spaningsledningen till segment 66 när man långt ifrån avdelad inre cirkel, det gjorde KJ själv med sin grupp kompisar och dessutom nästan tvingade ut broder på detta sök.

Sen drar han ensam till område strax utanför sökcirkel och kollar bl.a. gula huset och fortifikationerna där, värn mm där sedan kroppsdelar återfanns.

Verkar detta logiskt om man söker sin ex.flickvän att helt plötsligt bege sig till annat område utan att blivit ombedd av ledningen. Jo om man tror sig därmed kunna dölja spår efter offret men det lyckades inte KJ utan däremot satte triggaren på honom efter ett bomskott på annan person.
Citera
2014-08-14, 22:18
Medlem
zero73s avatar
Citat:
1. 2. tar ett exempel. Hon fick honom att skjutsa henne till skolan där han skulle spendera en hel dag tillsammans med henne för att sedan köra henne hem.. KJ åkte hem efter halva dagen.. Kände sig kanske utnyttjad, vad vet jag..? Ett annat exempel.. VB blir inlåst på karaten.. Han erbjuder sig att komma, är på G men då har hon samtidigt tjatat på MB som kommer och KJ som ville hjälpa fick kalla handen.. Jag kallar det att utnyttja och manipulera när man tycks få en människa precis där dit den vill.. Som VB gör med KJ. Det finns en del detaljer i smsen och på facebook som talar för det..
3. Hotet kom med 112-samtalet tror jag..
- Om du... så ska jag anmäla dig.. slår 112 Även detta spekulation men det som verkar vara den enklaste förklaringen till det samtalet..

Givetvis kan hon varit i stor fara och därför slagit 112..

Det är mycket kanske och tror i din subjektiva spekulation(för det är vad det är).

KJ erbjöd sig att komma dit och krossa rutan, vilket VB avböjde och MB kom till slut dit och öppnade som jag förstår det.
Citera
2014-08-14, 22:22
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Läs förhör i FUP i tidsordning så förstår man söken, det är lite krävande då man får hoppa vilt mellan olika förhör för att få ett tidsschema.

Det finns absolut ingen anledning till att hoppa iväg för spaningsledningen till segment 66 när man långt ifrån avdelad inre cirkel, det gjorde KJ själv med sin grupp kompisar och dessutom nästan tvingade ut broder på detta sök.

Sen drar han ensam till område strax utanför sökcirkel och kollar bl.a. gula huset och fortifikationerna där, värn mm där sedan kroppsdelar återfanns.

Verkar detta logiskt om man söker sin ex.flickvän att helt plötsligt bege sig till annat område utan att blivit ombedd av ledningen. Jo om man tror sig därmed kunna dölja spår efter offret men det lyckades inte KJ utan däremot satte triggaren på honom efter ett bomskott på annan person.

KJ´s ostrukturerade natur tror jag gör sig påmind här.
Citera
2014-08-14, 22:24
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Manipulerad eller inte, vi utläser olika. Min bedömning är att hon i vissa avsnitt både manipulerar och utnyttjar. Vid något tillfälle får jag intrycket att han också blir sur. Inget man ska dra för stora växlar på då de för det allra mesta verkar komma bra överens.

Svart/vitt tänkande försvårar lätt en diskussion. Och nu har det blivit antingen/eller.

För att återgå till vad du från början ville ha sagt.. KJ gillade VB och tog henne för den hon var. På det viset var den här relationen något annorlunda än VB´s övriga.

Jag förstår hur du tänker men att någon skulle känna sig utnyttjad är subjektivt.

Finns ingenting som tyder på att KJ kände sig utnyttjad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in