2014-08-14, 11:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WonDash
Att ni skulle vända visste man så det var inga konstigheter. Hade det kommit så nära som en poäng trots allt hade ni sedan dragit ifrån mycket ändå. Att folk verkar tro att gnaget ska vinna mot Er på friends kommer aldrig ske så som det ser ut nu. Ni vann där dessutom förra säsongen.

Vad jag vill minnas så vann vi förra året mot AIK borta genom en jävla stor dos tur.

Utspelade i stora delar av matchen och ett felaktigt bortdömt AIK mål.

Ne jag är skeptisk till vinst!

Men o andra sidan, elfsborg körde över oss och vi fick ändå 3 pinnar - så vem vet.
Citera
2014-08-14, 11:34
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmiNio
Vad jag vill minnas så vann vi förra året mot AIK borta genom en jävla stor dos tur.

Utspelade i stora delar av matchen och ett felaktigt bortdömt AIK mål.

Ne jag är skeptisk till vinst!

Men o andra sidan, elfsborg körde över oss och vi fick ändå 3 pinnar - så vem vet.

Ja, visst är fjolårsmatchen på Friends mot Malmö något som svider. Hade vi inte fått målet bortdömt, och vi leker med tanken att vi hade vunnit, vilket givetvis är högst realistiskt då vi spelade ut Malmö efter noter, så hade AIK vunnit SM-guld (givetvis väldigt hypotetiskt med hur andra matcher hade gått och så vidare).

Hamnar vi i slutändan ett par poäng bakom Malmö så är det alltså återigen ett felaktigt mål (denna gång för Malmö) i Malmö som gör att vi missar guldet. Nu är det som sagt väldigt skevt att tänka så, men givetvis är det någonting som kommer komma upp på tapeten. Jag ser det nog som att vi ger bort gulden genom x antal bottennapp mot sämre lag, i vanlig ordning.
Citera
2014-08-14, 11:46
Medlem
En sak står klart sedan igår - Pelle Olsson har aldrig hört talas om öppen och offensiv fotboll. Med tränare som honom kommer svensk fotboll att självdö av tristess inom en inte allt för snar framtid. Pinsamt att en sån förening som dif väljer att anställa en sån tränare som förespråkar defensiv tråkfotboll och ännu mer pinsamt att det finns supportrar som väljer att stötta laget som spelar sån fotboll.
Citera
2014-08-14, 11:50
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
En sak står klart sedan igår - Pelle Olsson har aldrig hört talas om öppen och offensiv fotboll. Med tränare som honom kommer svensk fotboll att självdö av tristess inom en inte allt för snar framtid. Pinsamt att en sån förening som dif väljer att anställa en sån tränare som förespråkar defensiv tråkfotboll och ännu mer pinsamt att det finns supportrar som väljer att stötta laget som spelar sån fotboll.

Ja, vi kanske borde göra som dig och byta lag beroende på vilka som är bra just den säsongen? Jävla kvastskaft~
Citera
2014-08-14, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Ja, vi kanske borde göra som dig och byta lag beroende på vilka som är bra just den säsongen? Jävla kvastskaft~

Jag har inte bytt lag någon gång i mitt liv. Men jag hade däremot inte accepterat att ha en tränare som förespråkar defensiv tråkfotboll, utan sett till att få bort honom på ett eller annat sätt men såna "balls" har inte dif-supportrarna som i stället bara accepterar situationen rakt av utan att göra något.
Citera
2014-08-14, 12:02
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Jag har inte bytt lag någon gång i mitt liv. Men jag hade däremot inte accepterat att ha en tränare som förespråkar defensiv tråkfotboll, utan sett till att få bort honom på ett eller annat sätt men såna "balls" har inte dif-supportrarna som i stället bara accepterar situationen rakt av utan att göra något.

Så eftersom du var där igår så håller du på aik? Och du anser att ni aldrig spelat "tråkfotboll"?

Föddes du i år blir då min nästa fråga?
Citera
2014-08-14, 12:15
Medlem
BertilEnstoerings avatar
Riktigt surt att tappa gårdagens match. Man var ju faktiskt inställd på förlust med 3 eller 4-0 då Malmö ska vara så mycket bättre i dagsläget. Men när det ändå var så pass nära poäng känns det jäkligt tungt, och det sätt vi släpper in målen på gör det hela ännu tyngre.

Tycker vi gör första halvlek så bra vi kan göra det nästan, och har till och med lägen för fler mål än de två vi gör. Samtidigt är det inte helt stabilt bakåt så man får ju vara nöjd att vi inte släppt in något mål. Två riktiga klassmål av Crespo och med målet mot Mjällby senast så hoppas man ju att det har släppt för grabben nu. Även DG och Nordmark positiva överraskningar i denna match.

Satt i halvtid och tänkte att det vore typiskt Malmö att göra mål ur ingenting och vända på skiten. Och så rätt man hade. Malmös värsta press i början av andra hade avtagit när Gerzic får för sig att slänga upp en arm mitt i straffområdet och vips är det straff och 1-2 och massor av energi till Malmö. Till Nordins försvar är det en klar knuff i ryggen på honom någon sekund innan, och han hamnar ur position och slänger desperat upp en arm. En skicklig domare hade sett knuffen från Helander och vi hade haft frispark istället för straff. Men sånt kan man väl inte begära av svenska domarkåren. Svagt ändå och väldigt kostsamt för oss.

Bytena av Thelin och Kroon vänder matchen helt, Thelin gör ett snyggt mål efter passivt duellspel och en lite tveksam Jansson i målet. Sen fattar jag inte hur Axén kan göra ett offensivt byte när vi har frispark emot oss i 89:e, istället för att ta in Berisha som är vår bäste i huvudspelet. Misstänkt offside när Rosenberg knoppar in 3-2, både på Mackan och på en spelare som screenar bort Wikström.

Malmö vinner dock välförtjänt sett till spelet och chanserna, men den elva man startade med är knappast ett lag man tar SM-guld med. När både Thelin och Rosenberg är i så sjuk form klarar man ut det ändå. Med domarnas marginaler på vår sida hade det kunnat gå annorlunda.
Citera
2014-08-14, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Så eftersom du var där igår så håller du på aik? Och du anser att ni aldrig spelat "tråkfotboll"?

Föddes du i år blir då min nästa fråga?

Nej AIK spelar allt annat än defensiv tråkfotboll. Kolla i tabellen så ser du vilket lag som har gjort näst flest mål av alla lag. Och med seger igår hade AIK gjort flest mål av alla lag. Att matchen igår inte blev underhållande berodde blott och bart på tråk-dif. Hört talas om uttrycket "it takes two to tango"? AIK bjöd upp men dif valde den tråkiga och defensiva vägen ut.
Citera
2014-08-14, 12:19
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Nej AIK spelar allt annat än defensiv tråkfotboll. Kolla i tabellen så ser du vilket lag som har gjort näst flest mål av alla lag. Och med seger igår hade AIK gjort flest mål av alla lag. Att matchen igår inte blev underhållande berodde blott och bart på tråk-dif. Hört talas om uttrycket "it takes two to tango"? AIK bjöd upp men dif valde den tråkiga och defensiva vägen ut.

Så ditt svar på fråga 2 är alltså, ja. Kan inte förutsätta något annat.
Citera
2014-08-14, 13:14
Medlem
Allsvenskan är väl rankade 25 i Europa eller något sånt i status. Hur 17 ska statusen höjas och locka mer publik till serien när man har tråk-lag som dif som hellre spelar en defensiv tråkfotboll än en öppen offensiv fotboll med full fart framåt? Kan man inte konkurrera sportsligt med andra ligor så borde man kunna konkurrera publikmässigt i alla fall med jämbördiga ligor men då måste man också ha en bra produkt att erbjuda och det är det verkligen inte med lag som dif. Vilken "normal" supporter vill se ett lag som hellre spelar 0-0 än vinner med 3-2? Dif borde kastas ut från serien och i stället borde mer offensivt lagda lag som Ljungskile exempelvis plockas upp.

Som sagt - helt obegripligt hur difsupportrarna kan acceptera att ha en sån tränare som förespråkar sån defensiv tråkfotboll och inte verkar den speciellt framgångsrik heller om man ser till tabellplaceringen. Dom två lag som spelat mest offensivt är också etta och tvåa i tabellen.
Citera
2014-08-14, 13:18
Medlem
svulles avatar
Citat:
Allsvenskan är väl rankade 25 i Europa eller något sånt i status. Hur 17 ska statusen höjas och locka mer publik till serien när man har tråk-lag som dif som hellre spelar en defensiv tråkfotboll än en öppen offensiv fotboll med full fart framåt? Kan man inte konkurrera sportsligt med andra ligor så borde man kunna konkurrera publikmässigt i alla fall med jämbördiga ligor men då måste man också ha en bra produkt att erbjuda och det är det verkligen inte med lag som dif. Vilken "normal" supporter vill se ett lag som hellre spelar 0-0 än vinner med 3-2? Dif borde kastas ut från serien och i stället borde mer offensivt lagda lag som Ljungskile exempelvis plockas upp.

Som sagt - helt obegripligt hur difsupportrarna kan acceptera att ha en sån tränare som förespråkar sån defensiv tråkfotboll och inte verkar den speciellt framgångsrik heller om man ser till tabellplaceringen. Dom två lag som spelat mest offensivt är också etta och tvåa i tabellen.

Tagga ned nu för fan. Vi (AIK) har tappat över 2000 i publiksnitt, medan Dif har ökat med runt 1000. Visst är det mindre än man förväntat sig, och man hade pissdåliga siffror på Stadion första halvan av fjolåret, men man har i alla fall inte tappat publik, vilket i princip varenda lag i Allsvenskan har gjort. Sen att man hade usla siffror på Stadion i fjol på grund av sportslig misär i början av säsongen, vilket gör att man egentligen underpresterar publikmässigt sett till förutsättningarna, så är det lik förbannat så att snittet ökar.

AIK gör mer mål än någonsin, men publiken dyker ändå inte upp. Så lägg ned nu. Samtliga klubbar behöver rannsaka sig själva och fundera på hur vi lockar tillbaka publiken.

Och nej, det handlar inte om att nyhetens behag dog ut nu, vilket fanns förra året med nya arenor. Malmö har också tappat över 2000 i snitt, och man har exemplariska förutsättningar på Swedbank.
Senast redigerad av svulle 2014-08-14 kl. 13:25.
Citera
2014-08-14, 13:21
Medlem
Citat:

Begriper du inte själv hur historielöst det är att "inte acceptera tråkfotboll" som AIKare? Nyfrälst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in