Flashback bygger pepparkakshus!
2014-08-13, 22:22
Medlem
Pratade med en kompis som har en anhörig som jobbar med fallet, hon ville inte säga mycket men att hon verkar lida av en psykisk störning samt att hon betett sig väldigt "kall" under förhör. Frågade lite hur hennes dag såg ut på häktet och i princip så sitter hon i en cell hela dagen förutom i 1 timme då hon får umgås med en annan som sitter häktad.
Citera
2014-08-13, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perf3kti0n
Pratade med en kompis som har en anhörig som jobbar med fallet, hon ville inte säga mycket men att hon verkar lida av en psykisk störning samt att hon betett sig väldigt "kall" under förhör. Frågade lite hur hennes dag såg ut på häktet och i princip så sitter hon i en cell hela dagen förutom i 1 timme då hon får umgås med en annan som sitter häktad.
Krävs väl kyla för att mörda, stycka och städa upp efter sig. Hindrar ju inte att MGM hyser en massa känslor och brist på skrupler samtidigt, som möjliggör grova brott.
Citera
2014-08-13, 23:53
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
När förundersökningen är klar och eventuellt åtal väcks.
"Eventuellt åtal"....
Varför uttrycker du dig så försiktigt?
Det är väl självklart att det blir frågan om ett åtal här.

Varför skulle det inte bli det?
Citera
2014-08-13, 23:56
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
"Eventuellt åtal"....
Varför uttrycker du dig så försiktigt?
Det är väl självklart att det blir frågan om ett åtal här.

Varför skulle det inte bli det?
Den misstänkte kan begå självmord före åtal. Det har hänt förut. Jag uttrycker mig korrekt. Något fel med det?
Citera
2014-08-14, 00:09
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Den misstänkte kan begå självmord före åtal. Det har hänt förut. Jag uttrycker mig korrekt. Något fel med det?
Jo, det har du rätt i förstås att det kan hända, men efter det som hände Börjesson för några
år sedan i samma län - styckmordsfall där också: älskarinnan som mördades - så har man
nog betydligt skärpt övervakningen och verkligen försökt minimera möjligheterna för
några häktade att "smita undan" genom att beröva sig själva livet.

edit: Sen så tror jag inte bruden ifråga direkt är självmordstypen.
Någon lämnade nyss uppgift om att hon ger ett "kallt" intryck under förhören.
Och stämmer det så behöver vi nog inte frukta något självmordsförsök från det hållet.
Faktiskt så tror jag inte ens hon ångrar sin gärning.
Men det är jag det.
Senast redigerad av Grandioso 2014-08-14 kl. 00:16.
Citera
2014-08-14, 00:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jo, det har du rätt i förstås att det kan hända, men efter det som hände Börjesson för några
år sedan i samma län - styckmordsfall där också: älskarinnan som mördades - så har man
nog betydligt skärpt övervakningen och verkligen försökt minimera möjligheterna för
några häktade att "smita undan" genom att beröva sig själva livet.
Lägg av. Den misstänkta kan avlida av andra orsaker eller rymma eller så kan något annat åtalshinder uppstå. Varför tjafsa om att jag, helt korrekt, använde ordet eventuellt? Är du grälsjuk? Ska vi byta nick med varandra?
Citera
2014-08-14, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perf3kti0n
Pratade med en kompis som har en anhörig som jobbar med fallet, hon ville inte säga mycket /../. Frågade lite hur hennes dag såg ut på häktet och i princip så sitter hon i en cell hela dagen förutom i 1 timme då hon får umgås med en annan som sitter häktad.

Nja, mkt tveksamt. Att hon sitter i en cell hela dagen (ja även natten) förutom att hon får en timmes promenad (ensam) stämmer nog bättre.
Sk samsittning beviljas endast häktade utan restriktioner. Teoretiskt kan nog en åklagare medge detta men hen borde nog isf överväga ett karriärbyte.

Edit: ifrågasätter alltså inte att du har en kontakt med insyn.
Citera
2014-08-14, 11:37
Medlem
Anhedonias avatar
Rubar:

Jag satt nyss på häktet i Örebro och jag fick möjligheten att umgås med en annan intagen. Istället för att gå till en liten tårtbit fick jag gå ut till den stora gården som ligger på gemet. Jag hade iofs inte fulla restriktioner men jag har för mig jag läste på någon lapp medans jag satt där att även det ska vara möjligt men att då båda ska sitta på fulla restriktioner.

Edit: Nu när jag tänker efter lite så hade nog mina restriktioner släppts i så fall.
Senast redigerad av Anhedonia 2014-08-14 kl. 11:43.
Citera
2014-08-14, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anhedonia
Rubar:

Jag satt nyss på häktet i Örebro och jag fick möjligheten att umgås med en annan intagen. Istället för att gå till en liten tårtbit fick jag gå ut till den stora gården som ligger på gemet. Jag hade iofs inte fulla restriktioner men jag har för mig jag läste på någon lapp medans jag satt där att även det ska vara möjligt men att då båda ska sitta på fulla restriktioner.

Edit: Nu när jag tänker efter lite så hade nog mina restriktioner släppts i så fall.

Tror dock inte du satt häktad för styckning av en annan människa, individer som styckar en annan människa får inte umgås med någon annan intagen!
Citera
2014-08-14, 23:17
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scoopen1
Tror dock inte du satt häktad för styckning av en annan människa, individer som styckar en annan människa får inte umgås med någon annan intagen!

Utan vapen är hon nog ganska harmlös. Däremot så tror jag att hon lätt skulle kunna bli utsatt för våld av andra intagna då hon är lite av en kändis nu.
Citera
2014-08-14, 23:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Utan vapen är hon nog ganska harmlös. Däremot så tror jag att hon lätt skulle kunna bli utsatt för våld av andra intagna då hon är lite av en kändis nu.
Jag tror inte att hon får träffa andra intagna då hon är häktad med restriktioner. Så våld är svårt.
Citera
2014-08-14, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scoopen1

Har man inga restriktioner så finns det inget generellt hinder mot att umgås med andra, styckning till trots.

Anhedonia: tack för rapport inifrån.

Ja om du fick ut och gå (med andra) på gemets gård så måste de släppt på restriktionerna. Intressant om de ev kan tillåta samsittning om båda har fulla restriktioner: det borde iofs funka så länge båda har det men när den ena tappar sina kan ju hen påverka fallet gällande sin fd cellkamrat så jag är nog skeptisk till att de kör med ett sånt arrangemang.
På rättspsyk däremot, som jag förstått det, kan det finnas (fast det inte borde det) helt andra möjligheter till att kommunicera med andra trots restriktioner (alltså under tiden för en stor sökning).
Kanske någon som bättre kan bedöma hur mtgm:s dagar ser ut för närvarande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in