[quote=Monsterletaren|49957326]
Citat:
Ursprungligen postat av
exsist
Gärningsmannaprofilen bygger i sin grund på statistisk data, vilket så klart är ett bra verktyg att ringa in en potentiell förövare. Bara man har klart för sig att den bygger på historiska data och en sannolikhet som datan för med sig. Dessvärre är det inte alls säkert att profilen har med ett enskilt fall att göra. Det kan vara så men det är inte alls säkert. Som jag ser det har utredare och polis, utifrån den identifierade gärningsmannaprofilen, och naturligtvis med stor vilja att lösa fallet, "tolkat in" händelser och förlopp som skett under kvällen i den kontext som profilen utgör. Men ibland ligger inte sanningen i det uppenbara, utan i det otänkbara. Således är risken stor att de sett försvinnandet med "fel glasögon". Och omständigheter som kanske har med fallet att göra har dessvärre missats.
Det är kanske för otänkbart att tänka sig att platsen för det förmodade dådet inte alls skedde vid den uppenbara skogsstigen? Men det kan kanske vara en förklaring till varför gärningsmannen kunnat "städa undan" en kropp utan att bli upptäckt? Det är kanske för otänkbart att tänka att det är en i Helenas nära krets som i plötslig affekt begått en avskyvärd och ofattbar handling? Vidare är det kanske otänkbart att tänka att det är en kvinna och inte det uppenbara att det är ett sexbrott med en eller flera män som är förövare?
Sexbrott tror jag också att det "skulle kunna vara". Att brottsplatsen är en annan låter också högst sannoligt. Däremot tror jag att detta är den plats där hon plockats upp(läs:tvingats) in i en bil. Om man förutsätter att hon promenerade hem-flera vittnen har sett henne passera torget-och man spekulerar i sexbrottsmotivet, så är denna plats den enda där förövarna kunnat agera ostört. Ett gällt skrik i centrala Mariestad skulle säkerligen väcka uppmärksamhet. Dessutom om man tror att de båda vittnena-kvinnan med hunden och pojkarna i bilen-talar sanning så skulle den biten stämma. Helena promenerar hem, tar genvägen genom skogen, och hamnar rakt i händerna på sina banemän.
Ett annat alternativt är att hon blir hemskjutsad, bråk uppstår, och hon tvingas in i den vita bilen. Då är det ändå från samma plats hon har blivit bortrövad. Att hennes förövare slängt skorna på var sin sida om vägen/stigen(osäker om vilket) ter sig också troligt.
Det enda jag undrar över i detta scenario är, vilket jag frågat om i ett tidigare inlägg, varför ringarna har hamnat som dom gjort. Har DOM placerats där efteråt eller har dom helt enkelt ramlat ur hennes väska när hon försökt skydda sig. Om en potentiell gärningsman dragit av henne ringarna i strid så tror jag inte att dom placerats där med flit efteråt, såvida han inte torkat av dom(ev.DNA, fingeravtryck osv) innan förstås.