2014-08-10, 23:56
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Ja, då kände hon sej kanske trygg och väl till mods eftersom hon valde att promenera istället för att be om skjuts.
Tack för svar, är inte helt påläst

Ingen orsak!

Ja, det gjorde hon nog, men sedan om hon fått skjuts längre fram, det vet vi inte.
Citera
2014-08-11, 14:02
Medlem
Ankias avatar
'
Jag har funderat över en sak:

En ung söt tjej försvinner och hos de allra flesta dyker tanken upp om att det är ett sexbrott som ligger bakom.
Men tänk om det inte är så. Tänk om det i själva verket är ett simpelt rån som gått fel.

Förmoda att två blivande gärningsmän i behov av pengar kommer körande längs Ekuddenvägen strax efter kl 0200 och får syn på en person som går längs vägen med en ryggsäck (på ryggen eller i handen). Den ene börjar halvspringande följa efter personen utmed vägen medan den andre fortsätter i bilen. Det blir en jakt längs stigen och Helena blir upphunnen i höjd med lekplatsen. Hon kämpar emot men gärningsmannen dunkar hennes huvud hårt mot en sten så att hon tappar medvetandet.

https://www.youtube.com/watch?v=EYFiUWLeBTA
26.20 in på inslaget

Gärningsmannen söker igenom hennes fickor och ryggsäck men finner inget av värde. Han går in på stigen för att se om hon tappat sin plånbok och han hittar hennes sandaler som han i frustration slänger in i skogen och återvänder. Han plockar av Helena hennes ringar (som tappas), klocka och andra eventuella smycken samtidigt som hans medhjälpare lyckats ta sig till brottsplatsen med bilen. De lastar in henne i bilen och transporterar bort henne.

En följdfråga är då onekligen: Vem kan göra något sådant utan att det under drygt 20 år läckt ut?
Svaret är antagligen att gärningsmannen/männen finns utomlands. Under juni 1992 pågick fotbolls-EM i Sverige med massor av utländska fotbollsanhängare. Där kan lösningen finnas.
Likaså kan lösningen finnas i mitt inlägg #8360.
'
Citera
2014-08-11, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankia
'

En ung söt tjej försvinner och hos de allra flesta dyker tanken upp om att det är ett sexbrott som ligger bakom.
Men tänk om det inte är så. Tänk om det i själva verket är ett simpelt rån som gått fel.

Förmoda att två blivande gärningsmän i behov av pengar kommer körande längs Ekuddenvägen strax efter kl 0200 och får syn på en person som går längs vägen med en ryggsäck (på ryggen eller i handen). Den ene börjar halvspringande följa efter personen utmed vägen medan den andre fortsätter i bilen. Det blir en jakt längs stigen och Helena blir upphunnen i höjd med lekplatsen. Hon kämpar emot men gärningsmannen dunkar hennes huvud hårt mot en sten så att hon tappar medvetandet.

26.20 in på inslaget

Gärningsmannen söker igenom hennes fickor och ryggsäck men finner inget av värde. Han går in på stigen för att se om hon tappat sin plånbok och han hittar hennes sandaler som han i frustration slänger in i skogen och återvänder. Han plockar av Helena hennes ringar (som tappas), klocka och andra eventuella smycken samtidigt som hans medhjälpare lyckats ta sig till brottsplatsen med bilen. De lastar in henne i bilen och transporterar bort henne.

En följdfråga är då onekligen: Vem kan göra något sådant utan att det under drygt 20 år läckt ut?
Svaret är antagligen att gärningsmannen/männen finns utomlands. Under juni 1992 pågick fotbolls-EM i Sverige med massor av utländska fotbollsanhängare. Där kan lösningen finnas.
'

Förstår inte dina tankegångar i detta läge nu.
Att denna teori prövas det första året/åren är för mej självklart. Alla vägar måste undersökas för att sedan följa de vägar som har angett relevanta spår...
Dock är det intressant spekulation men skulle det inte ha lagts ner mer krut på detta för länge sedan om indicier o dylikt styrde åt det hållet?
Skulle däremot vilja veta mer om tiden kort innan försvinnandet, på stadt osv....(mina tidigare inlägg)
Citera
2014-08-11, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det var jag som fick uppgiften av en källa, som ska ha fått den från "högre ort". Det som, enligt uppgiftslämnaren, ska ha hittats, har osannolikt med en ev. hemkomst den natten att göra. En gissning från min sida är, att, OM uppgiften är korrekt, så fanns det där sedan tidigare.

Om Helena fick skjuts av någon/några hem (svarttaxi?), så tror jag ändå att hon hoppat av vid skogsstigen för att gå den vägen hem. Det skulle kunna finnas spår som polisen inte gått ut med, som vi inte vet om, men personligen tror jag att överfallsplatsen är där.

Ja, hoppet är det sista som överger en.

Platsen för dådet av den typen som beskrivs av "gärningsmannaprofilen" kan i princip inte vara osynlig, det måste ha blivit flera spår. Eftersom platsen vid skogsstigen, trots alla år och anstängningar, ändock verkar osäker är det inte helt otroligt att platsen antingen är en annan eller så har vi ett snabbt agerande som lämnar få spår. Jag finner det senare scenariot mindre troligt då ringarna och skorna verkar ha placerats ut, vilket leder misstankarna mot en annan typ av gärningsman. Och en annan plats, som kanske är mer avslöjande för gärningsmannen?
Citera
2014-08-11, 18:06
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monsterletaren
Platsen för dådet av den typen som beskrivs av "gärningsmannaprofilen" kan i princip inte vara osynlig, det måste ha blivit flera spår. Eftersom platsen vid skogsstigen, trots alla år och anstängningar, ändock verkar osäker är det inte helt otroligt att platsen antingen är en annan eller så har vi ett snabbt agerande som lämnar få spår. Jag finner det senare scenariot mindre troligt då ringarna och skorna verkar ha placerats ut, vilket leder misstankarna mot en annan typ av gärningsman. Och en annan plats, som kanske är mer avslöjande för gärningsmannen?

Berätta gärna mer! Snacka på bara!
Citera
2014-08-12, 07:12
Medlem
Jourhavandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankia
'

26.20 in på inslaget

'

Är ett mycket sannolikt scenario om det inte varit för han/dom gömt henne för det brukar väl inte random tjuvar ta sig tid till.
Citera
2014-08-12, 08:07
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
då ringarna och skorna verkar ha placerats ut,

Hon kanske själv tog av sig ringarna under tiden (om?) gm hållt ner henne, på något typ nervöst sätt (ungefär som man biter på naglarna eller fingrar på en penna eller ngt liknande). Skorna kan nog åkt av på massvis olika sätt.
Citera
2014-08-12, 14:36
Medlem
Citat:

Det fanns gått om tid att placera ut ringar och skor isfl, eftersom polisen började leta först på sena eftermiddag dagen därpå.......
Citera
2014-08-12, 18:12
Medlem
Citat:

Vad har du för uppgifter som gör att du tror/vet detta (fetmarkerat)?
Citera
2014-08-12, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Hon kanske själv tog av sig ringarna under tiden (om?) gm hållt ner henne, på något typ nervöst sätt (ungefär som man biter på naglarna eller fingrar på en penna eller ngt liknande). Skorna kan nog åkt av på massvis olika sätt.

Det kan vara precis på vilket sätt som helst. Verkligheten är dessvärre, i detta fall, betydligt mer komplex än vad vi förmodligen kan förstå ifrån våra trygga miljöer. Jag tror dock att ringarna kan ha en viktig betydelse i kontexten att gärningsmannen vill rikta uppmärksamheten mot ett överfall vid skogsstigen.

Det kan vara så att gärningsmannen, om denne tom haft lite tid dagen efter, förstår att ett par skor kan passera obemärkt men att Helenas ringar med säkerhet skulle visa på att hon blivit överfallen just vid skogsstigen.
Citera
2014-08-12, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badboy rider
Vad har du för uppgifter som gör att du tror/vet detta (fetmarkerat)?

Jag tolkar, rätt eller fel, den information som finns tillgänglig på detta sätt.
Citera
2014-08-12, 20:01
Medlem
Citat:
Jag tolkar, rätt eller fel, den information som finns tillgänglig på detta sätt.

Då antar jag att du förutsätter det kvinnliga vittnet vara felt ute? Och den förbipasserande(fram och tillbaka) bil som grabbarna i den stillastående bilen säger sig ha sett?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in