Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-08-11, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Han har varit med på tv ett antal gg så nog är han känd.
Jag tror dock att det inte lär hjälpa ett skvatt, tillvägagångssättet och hennes göranden efter mordet tyder på att dådet var planerat vilket borde ge 16 -18 år för mord möjligen även livstid om dödandet var utdraget och bestialiskt.

Svårt att sia om en eventuell dom innan vi vet hur allting har gått till, i väntan på fup kan man dock spekulera om tillvägagångssätt och om eventuella störningar hit och dit utan att bringa klarhet i några frågor gällande detta fall. Det verkar i alla fall som om gm är samarbetsvillig och det underlättar naturligtvis för en korrekt dom i slutändan.
Citera
2014-08-11, 14:18
Medlem
Flisan007s avatar
http://www.expressen.se/nyheter/medgett-ha-orsakat-karleksrivalens-dod/
"Nu transporteras den 24-åriga hästtjejen från häktet i Örebro till Göteborg för att genomgå en stor rättspsykiatrisk undersökning.
I polisförhör har kvinnan medgett att hon orsakat den 22-åriga kvinnans död."
Citera
2014-08-11, 15:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flisan007
http://www.expressen.se/nyheter/medgett-ha-orsakat-karleksrivalens-dod/
"Nu transporteras den 24-åriga hästtjejen från häktet i Örebro till Göteborg för att genomgå en stor rättspsykiatrisk undersökning.
I polisförhör har kvinnan medgett att hon orsakat den 22-åriga kvinnans död."

Så här säger RMV http://www.rmv.se/?id=157

Hur snabbt går en undersökning?
Vad blir resultatet av en RPU?
Citera
2014-08-11, 15:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror att orsaken till JHs byte av advokat beror på att hon har "kommit på kant" med den första advokaten. Det behöver förmodligen inte ha varit någon större dispyt. Advokaten kan ha sagt emot henne eller satt ner foten på något sätt och att det var tillräckligt för att JH ville bli av med henne. Jag tror att JH är mycket lättkränkt och har ett svart-vitt tänkande.
Så behöver det absolut inte vara. Hennes fd försvarare är en rookie och mitt tips är att anhöriga börjat läsa på och inser att möjligheterna är betydligt bättre med en erfaren brottmålare än med en allmänpraktiserande nykläckt jurist. Jag tror att försvaret kommer gå att hon inte var vid sina sinnes fulla när brottet begicks och att fängelse inte är tänkbart.
Citera
2014-08-11, 19:17
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tipp-x
Så behöver det absolut inte vara. Hennes fd försvarare är en rookie och mitt tips är att anhöriga börjat läsa på och inser att möjligheterna är betydligt bättre med en erfaren brottmålare än med en allmänpraktiserande nykläckt jurist. Jag tror att försvaret kommer gå att hon inte var vid sina sinnes fulla när brottet begicks och att fängelse inte är tänkbart.

Om psyk.undersökningen visar att hon inte var allvarligt psykiskt störd när brottet begicks och att hon kan dömas till fängelse kan advokaten då fortfarande hävda att hon var allvarligt störd och inte kan dömas till fängelse?
Citera
2014-08-11, 22:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Om psyk.undersökningen visar att hon inte var allvarligt psykiskt störd när brottet begicks och att hon kan dömas till fängelse kan advokaten då fortfarande hävda att hon var allvarligt störd och inte kan dömas till fängelse?
Ex kan man gå på en begäran om att rättsliga rådet yttrar sig om kvinnans psykiska status.
Det gjorde försvaret i målet med pappan som brände inne sina barn på Dalarö.
Sedan tror jag inte möjligheterna till framgång är jättestora.
Senast redigerad av Tipp-x 2014-08-11 kl. 22:19.
Citera
2014-08-12, 20:01
Bannlyst
Har varit på semester och utan mediainfo och ej inloggad på ett tag ... kan någon ge uppdaterad info ?
Ser i tråden att JH bytt advokat och ska genomgå en större rättspyk. undersökning ?
Stämmer detta ?
Citera
2014-08-12, 22:14
Medlem
Kexet65s avatar
Ni som kan detta... Det kommer väl ingen FUP förräns RPU:n är klar om några veckor? När kan vi förvänta oss att FUP är klart?
Citera
2014-08-12, 22:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Ni som kan detta... Det kommer väl ingen FUP förräns RPU:n är klar om några veckor? När kan vi förvänta oss att FUP är klart?
När förundersökningen är klar och eventuellt åtal väcks.
Citera
2014-08-13, 01:15
Medlem
Snobbs avatar
Fan vad det dröjer, vi har ju inte ens fått veta vad LL dog av egentligen. Det är ju en viktig punkt det där, om det dödande slaget var det första eller om det krävdes upprepat våld.
Citera
2014-08-13, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Fan vad det dröjer, vi har ju inte ens fått veta vad LL dog av egentligen. Det är ju en viktig punkt det där, om det dödande slaget var det första eller om det krävdes upprepat våld.

Och längre tid tar det... Nu skall hon ha ny advokat med...

Nerikes Allehanda

Citat:
Åtalstiden har därför förlängts till den 27 augusti. Sedan tidigare står det klart att kvinnan ska genomgå en stor rättspsykiatrisk undersökning för att fastställa om hon led av en allvarlig störning när brottet begicks.

Fundering: Varför byter man vanligtvis advokat?
Senast redigerad av Dr.Dengroth 2014-08-13 kl. 15:57.
Citera
2014-08-13, 21:59
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dengroth
Och längre tid tar det... Nu skall hon ha ny advokat med...

Nerikes Allehanda

Fundering: Varför byter man vanligtvis advokat?

Brukar väl betyda att man är skyldig. Många tror att en stjärnadvokat då kan fixa lindrigare påföljd, t ex rättspsykiatrisk "vård", vilket kanske stämmer ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in