2014-08-13, 13:31
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Länkarna tycks vara döda, det tyder på att det rör sig om svammel och ljug.
Fick nog inte med hela länkarna, men de är tyvärr inte på engelska, så de ger inget. Ber om ursäkt för det
2014-08-13, 13:34
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Någon som har en bra förklaring? Här luktar det cover up lång väg

http://gordonua.com/news/mh17crash/G...iya-36089.html
http://www.unn.com.ua/ru/news/137503...oyu-storin-gpu
http://www.unian.net/politics/950394...toron-gpu.html

Länkarna är döda men det luktar maskirovka lång väg, varför Belgien?
Varför är inte Malaysia med?

Det kan vara så att det rör sig enbart om en överenskommelse att inte släppa några nyheter förrän utredningen är helt klar vilket inte på något sätt skulle vara märkligt.
2014-08-13, 13:38
Bannlyst
Citat:
Nej, det kunde man inte. Om man låtit Ukraina"sköta sitt" så hade landet varit fast i den ryska tullunionen inom kort, och det var fullkomligt oacceptabelt för stora delar av den ukrainska befolkningen. Janu hade under en längre tid pratat om att EU skulle rädda landet, något som många (särskilt unga) tagit fasta på, men han var beredd att kasta bort detta för att få räddningspaketet från Ryssland.

Att i det läget lägga sig platt för ryssarna var fullkomligt oacceptabelt.
Stora delar ville även ha fortsatt bra kontakter med Ryssland som är deras största handels partner, särskilt i östra Ukraina, vars stöd hjälpte Janukovich vinna valet. Jag tycker att det låter väldigt logiskt att stödja sin väljarkår.
Ja, räddningspaketet är för att räddas. Man vill nu sälja sitt gastransportsystem till Bidens son för ett mycket sämre lån. Det är plötsligt ok nu?
Senast redigerad av Lille.Stockholm 2014-08-13 kl. 13:40.
2014-08-13, 13:50
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
Länkarna är döda men det luktar maskirovka lång väg, varför Belgien?
Varför är inte Malaysia med?

Det kan vara så att det rör sig enbart om en överenskommelse att inte släppa några nyheter förrän utredningen är helt klar vilket inte på något sätt skulle vara märkligt.
Det kan vara precis som du säger och det är märkligt om inte Malaysia är med på en sådan överenskomelse. Som jag sagt tidigare fick jag nog inte med hela länkarna och såg för sent att de inte var på engelska, tyvärr. Vi får avvakta
2014-08-13, 13:51
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Nej, det kunde man inte. Om man låtit Ukraina"sköta sitt" så hade landet varit fast i den ryska tullunionen inom kort, och det var fullkomligt oacceptabelt för stora delar av den ukrainska befolkningen. Janu hade under en längre tid pratat om att EU skulle rädda landet, något som många (särskilt unga) tagit fasta på, men han var beredd att kasta bort detta för att få räddningspaketet från Ryssland.

Ukraina har alltid varit "fast" med Ryssland, med förbindelser av en kaliber som Sverige inte ens har med något nordiskt grannland. Hela landets kultur, ekonomi, språk och, rent praktiskt, infrastruktur, är inställd på handel österut, inte västerut. 100 % förstår ryska, ett fåtal % engelska...

EU har inte och har aldrig haft några planer på att "rädda" Ukraina, man hade ett antal år på sig att visa hur intresserad man var av landet innan ens Janu kom till makten, med eftergifter från ukrainsk sida utan något motsvarande från EU-håll, men landet blev som av en händelse riktigt intressant först när de (eller Janu) *inte* ville skriva under handelsavtalet med EU, utan gå till "konkurrenten" i Moskva.

Det hade varit bättre för Ukraina att få fortsätta utvecklas långsamt men säkert tillsammans med Ryssland istället för att som nu kommer ske utsättas för rån och uppköp (a.k.a. "ekonomisk chockterapi") västerifrån. Det senare är egentligen bara en önskvärd utveckling för (väst)europeiska storföretag och investerare med kraftiga finansiella muskler, och jag frågar mig alltmer om det är en slump.
2014-08-13, 13:52
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Såg försent att länkarna inte var på engelska. Ber om ursäkt för det
Den första funkar och blev begriplig med Googleöversättning men jag skulle ändå hellre se det direkt från kommissionen så det inte bara är något av den allt för vanliga ryktesspridningen.
2014-08-13, 14:07
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Det hade varit bättre för Ukraina att få fortsätta utvecklas långsamt men säkert tillsammans med Ryssland istället för att som nu kommer ske utsättas för rån och uppköp (a.k.a. "ekonomisk chockterapi") västerifrån. Det senare är egentligen bara en önskvärd utveckling för (väst)europeiska storföretag och investerare med kraftiga finansiella muskler, och jag frågar mig alltmer om det är en slump.

Fast du missar att stora segment av den ukrainska befolkningen hellre dog än att åter ingå i någon form av union med Ryssland, och man kan verkligen inte klandra dem efter allt som Moskva har utsatt dem för under historien. För många människor finns det viktigare principer än att affärerna flyter på.

Personligen tycker jag denna kris har varit utmärkt; den har stärkt den atlantiska länken på ett sätt som var nödvändig efter allt meningslöst trams om Snowden och liknande, och den har en gång för alla visat att Putin inte kan köra med Väst hur han vill (trots att Obama tyvärr är president).

---------------------------------------------------------------------------

När det gäller konvojen så finns det nu uppgifter om att den splittrats och går i olika riktningar, något som tycks bekräftas av denna film:

https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=VcAFq0wyHIA

Vi får vänta på fler uppgifter, men om det stämmer att en del av den avser att korsa in i Ukraina via rebellkontrollerat område kommer det ta hus i helvete.
Senast redigerad av bernad_law 2014-08-13 kl. 14:10.
2014-08-13, 14:16
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:

När det gäller konvojen så finns det nu uppgifter om att den splittrats och går i olika riktningar, något som tycks bekräftas av denna film:

https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=VcAFq0wyHIA

Vi får vänta på fler uppgifter, men om det stämmer att en del av den avser att korsa in i Ukraina via rebellkontrollerat område kommer det ta hus i helvete.

I filmen verkar kommentatorn säga att vissa lastbilar går mot Rostov, det innebär att de kommer korsa in via separatistkontrollerade gränsövergångar.
Om det är så kommer det ta hus i helsike, på andra forum hävdar skribenter att somliga lastbilar innehåller radiofyrar(?) för separatisternas Grad missiler, tar det med en nypa salt men nu när en del lastbilar tar den sydligare rutten så kommer ju misstankar upp att det är något annat i bilarna.
2014-08-13, 14:23
Medlem
OldWolfs avatar
Bernard: De som dör är de som inte vill tillhöra Kiev-juntan och nationalist, nazistpacket. Hur stor del av landet som vill hit eller dit har vare sig du eller jag en aning om , eftersom folket inte haft möjlighet att ta ställning.
Att du tycker det är positivt det som sker, säger en hel del om din människosyn
2014-08-13, 14:36
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
I filmen verkar kommentatorn säga att vissa lastbilar går mot Rostov, det innebär att de kommer korsa in via separatistkontrollerade gränsövergångar.
Om det är så kommer det ta hus i helsike, på andra forum hävdar skribenter att somliga lastbilar innehåller radiofyrar(?) för separatisternas Grad missiler, tar det med en nypa salt men nu när en del lastbilar tar den sydligare rutten så kommer ju misstankar upp att det är något annat i bilarna.
Radiofyrar till Grad-missiler kan vi nog stryka direkt. De är så vitt jag vet helt ostyrda.
2014-08-13, 14:46
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Radiofyrar till Grad-missiler kan vi nog stryka direkt. De är så vitt jag vet helt ostyrda.

Därav mitt frågetecken...
Det är mycket konspirationsteorier som snurrar nu men att vissa lastbilar verkar gå till separatistkontrollerade gränsövergångar är naturligtvis mycket oroande.
2014-08-13, 14:49
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Bernard: De som dör är de som inte vill tillhöra Kiev-juntan och nationalist, nazistpacket. Hur stor del av landet som vill hit eller dit har vare sig du eller jag en aning om , eftersom folket inte haft möjlighet att ta ställning.
Att du tycker det är positivt det som sker, säger en hel del om din människosyn

Sluta tramsa nu, naturligtvis är det inte bra att människor dör. Det var inte det vi pratade om.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in