2014-08-13, 02:49
Medlem
De här frågorna ställer jag till er heterosexuella tjejer som är här. Jag är nyfiken på hur ni resonerar.

1. Anser du att din man bör beskydda dig (och era barn) om ni hamnar i en farlig situation?

2. Anser du att om din man jobbar mer och tjänar bättre, att du då har en större plikt att ta hand om hemsysslor?

3. Anser du att om du jobbar mer och tjänar bättre, att din man då har en större plikt att ta hand om hemsysslor?

4. Om du först skulle använda våld mot din man, har han då rätt att besvara med (rimligt) våld?
Citera
2014-08-13, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
De här frågorna ställer jag till er heterosexuella tjejer som är här. Jag är nyfiken på hur ni resonerar.

1. Anser du att din man bör beskydda dig (och era barn) om ni hamnar i en farlig situation?

2. Anser du att om din man jobbar mer och tjänar bättre, att du då har en större plikt att ta hand om hemsysslor?

3. Anser du att om du jobbar mer och tjänar bättre, att din man då har en större plikt att ta hand om hemsysslor?

4. Om du först skulle använda våld mot din man, har han då rätt att besvara med (rimligt) våld?

1) Ja, på samma sätt som jag tänker beskydda honom

2) och 3) Lön är inte relevant, men tiden. Jobbar jag 8 timmar och han 6 så förväntar jag mig att han ska jobba mer hemma, och vice versa. Dvs inte göra allt men omkring 2 h arbete. Jag tänker inte komma hem 2h efter honom och då behöva lägga in en tvätt, laga mat och fixa, medan han inte gör något. Nu menar jag inte ett par gångers kortare dag, men om jag har heltid och han deltid. Sen beror det ju på varför han har deltid.

4) Ja, jag tycker han har rätt att försvara sig.
Hade jag varit 150 lång och vägt 40 kg och han 210 och vägt 110 så hade det kanske varit lite orättvist, men då du skriver rimligt så antar jag att det i situationen ovan egentligen handlar om att hålla undan. Men om vi är ungefär jämnlånga och -viktiga så skulle jag inte se det som konstigt att om jag gav honom en lavett, att jag fick en tillbaka. (Dock ser jag inte varför någon skulle slå)
Senast redigerad av majjken87 2014-08-13 kl. 03:12.
Citera
2014-08-13, 03:24
Medlem
markus120s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majjken87

2) och 3) Lön är inte relevant, men tiden. Jobbar jag 8 timmar och han 6 så förväntar jag mig att han ska jobba mer hemma, och vice versa. Dvs inte göra allt men omkring 2 h arbete. Jag tänker inte komma hem 2h efter honom och då behöva lägga in en tvätt, laga mat och fixa, medan han inte gör något. Nu menar jag inte ett par gångers kortare dag, men om jag har heltid och han deltid. Sen beror det ju på varför han har deltid.

Lite märkligt det där måste jag säga. Kan man inte vara mer flexibel, kan inte din man med tex mer lön men färre arbetstimmar helt enkelt gå och handla varje dag och betala alla räkningar så att du får pengar över att göra vad du vill, medan du tar hand om hemmet?

Står gärna för hemmets utgifter för mina flickvänner (främst för att jag inte har någon anning hur jag ska spendera de på mig själv), men hushållssysslor tråkar ut mig något enormt.

Jag arbetar ibland inte alls, då jag tjänar så pass mycket just numed olika projekt som frilansare att jag slipper arbeta emellan projekt (som just för tillfället).
Senast redigerad av markus120 2014-08-13 kl. 03:26.
Citera
2014-08-13, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av markus120
Lite märkligt det där måste jag säga. Kan man inte vara mer flexibel, kan inte din man med tex mer lön men färre arbetstimmar helt enkelt gå och handla varje dag och betala alla räkningar så att du får pengar över att göra vad du vill, medan du tar hand om hemmet?

Står gärna för hemmets utgifter för mina flickvänner (främst för att jag inte har någon anning hur jag ska spendera de på mig själv), men hushållssysslor tråkar ut mig något enormt.

Jag arbetar ibland inte alls, då jag tjänar så pass mycket just numed olika projekt som frilansare att jag slipper arbeta emellan projekt (som just för tillfället).

Om jag har mer pengar förväntar jag mig att betala mer av naturliga skäl, däreot tycker jag inte min höga lön (och mina mer pengar investerade i hemmet/mat etc) ska kompensera för jobb i hemmet. Jag anser inte att det skulle vara hans fel att han tjänar mindre om vi jobbar lika många timmar (visst kaaan det vara så, men att jag hade betyg att studera vidare och han inte skulle jag inte anklaga honom för).
Citera
2014-08-13, 03:32
Medlem
Dina frågor känns konstruerade så jag undrar förstås vad du vill komma fram till Jag har läst väldigt mycket och vet vad de flesta antifeminister har för åsikter så jag kan svara med några frågor:

1. vad menar du med en farlig situation? Mäns våld mot kvinnor tolkar jag det som - vad tycker du män har för ansvar då?

2. Om mannen tjänar mer än kvinnan, tycker du att det är jämförbart med prostitution? att mannen belönas med sex för pengarna och det fina huset?

3. Tror du att det finns möjlighet för en hållbar relation där mannen tjänar mindre än kvinnan?

4. Om du som man blev misshandlad av din fru skulle du låta bli att anmäla henne för att det är pinsamt att få stryk av en tjej? Polisen kanske inte skulle ta det på allvar (varför inte)?
Citera
2014-08-13, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CherryJul
Dina frågor känns konstruerade så jag undrar förstås vad du vill komma fram till
Jag hittade inte på frågorna själv faktiskt. Jag hittade frågorna i ett kommentarsfält till en artikel och i den kommentaren så påstod han att han alltid fick samma Ja/Nej svar på frågorna. Jag vart nyfiken på att testa det hela. Det sprack redan i första svaret.

Angående vad som egentligen menades med frågorna så är din gissning lika bra som min antar jag.
Senast redigerad av Macbajs 2014-08-13 kl. 03:43.
Citera
2014-08-13, 03:42
Medlem
markus120s avatar
Citat:
Dina frågor känns konstruerade så jag undrar förstås vad du vill komma fram till Jag har läst väldigt mycket och vet vad de flesta antifeminister har för åsikter så jag kan svara med några frågor:

1. vad menar du med en farlig situation? Mäns våld mot kvinnor tolkar jag det som - vad tycker du män har för ansvar då?

2. Om mannen tjänar mer än kvinnan, tycker du att det är jämförbart med prostitution? att mannen belönas med sex för pengarna och det fina huset?

3. Tror du att det finns möjlighet för en hållbar relation där mannen tjänar mindre än kvinnan?

4. Om du som man blev misshandlad av din fru skulle du låta bli att anmäla henne för att det är pinsamt att få stryk av en tjej? Polisen kanske inte skulle ta det på allvar (varför inte)?

Jag kan väl försöka svara:

1.Jag tycker att mannen har plikt att försvara sin familj från andra män, vi har haft den plikten sen innan vi ens var människor. Nu är jag inte en jämställdist som de flesta antifeminister utan snarare en modern variant av traditionalist.

2.Sex nämndes inte, jag tycker inte att man ska belönas med sex utan man ska försöka förföra till sig sex från kvinnan, även i ett förhållande. Jag vill ha en flexibel relation däremot och inte grå byråkratisk svensk jämställdhetsrelation, beredd att ta full ansvar för hemmets ekonomi för att inte göra det som jag tycker är tråkigt.

3.Tror att det är svårt men undantag existerar. Mannen mår dåligt av en sådan relation (förrutom några psykopatiska män utan moral som försöker gifta sig rika, typ Kevin Federline), kvinnan tröttnar på en man som är under henne i karriären. Ifall han nu inte är någon slags konstnärlig geni möjligen.

4.Ja, jag skulle låta bli att anmäla henne just som jag lät bli att anmäla en gång när jag fick stryk av en man i krogen. Jag ser ingen mening i att ta till tredje part för att lösa personliga konflikter, livet går vidare. Lite stryk kan vara bra att ta. Visst måste jag erkänna att min manliga ego skulle lida än mer än något annat av att ha fått stryk av en tjej. Det är väl mänskligt att känna så?
Citera
2014-08-13, 03:48
Medlem
Citat:
3.Tror att det är svårt men undantag existerar. Mannen mår dåligt av en sådan relation (förrutom några psykopatiska män utan moral som försöker gifta sig rika, typ Kevin Federline), kvinnan tröttnar på en man som är under henne i karriären. Ifall han nu inte är någon slags konstnärlig geni möjligen.

Haha.. oj,tror inte pengar på någons sida varken varit tändande eller hämmande.. snarare ett medel att ta sig framåt - har du mer betalar du mer , har jag mer betalar jag mer.. inte värre en så.. ser ingen prestige i pengar. Det är som sagt ett medel som en person i de flesta fall kommer ha mer än den andra - därav dela i en längre relation.
Citera
2014-08-13, 03:49
Medlem
markus120s avatar
Citat:
Om jag har mer pengar förväntar jag mig att betala mer av naturliga skäl, däreot tycker jag inte min höga lön (och mina mer pengar investerade i hemmet/mat etc) ska kompensera för jobb i hemmet. Jag anser inte att det skulle vara hans fel att han tjänar mindre om vi jobbar lika många timmar (visst kaaan det vara så, men att jag hade betyg att studera vidare och han inte skulle jag inte anklaga honom för).

Alla har vi väl våra preferenser. Som Nietzsche säger finns det ingen sann väg utan endast din sanna väg till lycka och sanning i livet.
Citera
2014-08-13, 03:49
Medlem
Citat:

Lite nyfiken på hur det kommer sig att det var den direkta tolkningen du gjorde. Varför det?
Citera
2014-08-13, 03:53
Medlem
markus120s avatar
Citat:
Haha.. oj,tror inte pengar på någons sida varken varit tändande eller hämmande.. snarare ett medel att ta sig framåt - har du mer betalar du mer , har jag mer betalar jag mer.. inte värre en så.. ser ingen prestige i pengar. Det är som sagt ett medel som en person i de flesta fall kommer ha mer än den andra - därav dela i en längre relation.

Jag kan inte ändra en åsikt som jag fått av alla de relationer jag stött på genom mitt liv. För det första är det mycket ovanligt att finna relationer där kvinnan tjänar mycket mer, för det andra håller de ofta inte särskilt länge. Bara vad jag sett med egna ögon genom mitt liv.

En intressant studie förövrigt om kvinliga och manliga miljonärer:

https://www.youtube.com/watch?v=sOMkcJy-i4Q

85% av kvinliga miljonärer vill gifta sig med en manlig miljonär, 80% av manliga miljonärer vill gifta sig med en kvinlig ickemiljonär.
Citera
2014-08-13, 04:03
Medlem
Citat:
Jag kan inte ändra en åsikt som jag fått av alla de relationer jag stött på genom mitt liv. För det första är det mycket ovanligt att finna relationer där kvinnan tjänar mycket mer, för det andra håller de ofta inte särskilt länge. Bara vad jag sett med egna ögon genom mitt liv.

En intressant studie förövrigt om kvinliga och manliga miljonärer:

https://www.youtube.com/watch?v=sOMkcJy-i4Q

85% av kvinliga miljonärer vill gifta sig med en manlig miljonär, 80% av manliga miljonärer vill gifta sig med en kvinlig ickemiljonär.

Kan inte se klippet nu.
jag tror aldrig jag sett pengar på det sättet, inte könsrollerna heller. det har kommit naturligt att den som inte lagar mat diskar, den som är arbetslös fixar mer hemma, den som har mer pengar betalar mer.

Om vi går ut och käkar har det dock oftast varit 50/50; däremot har den som haft mer pengar betalat de "fina middagarna" och den med mindre de billigare. Dessutom är jag av uppfattningen att pengarna kan skifta, precis som jag tar större ansvar när jag tjänar mer, så gör han det om han tjänar mer. Jag anser pengar vara ett problem om det är målet och inte medlet. Precis som att jag skulle klippa honom om jag har utbildningen är naturligt så är det lika naturligt att han betalar mer om han har mer pengar.

Om du menar att hon har mer pengar - därav håller det inte av en eller annan anledning, så anser jag att inställnignen till pengar är fel. Indirekt att hennes pengar får honom att dra, hans henne att stanna.
Senast redigerad av majjken87 2014-08-13 kl. 04:07.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in