2014-08-10, 09:55
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Visst är MFFs 0-0 där samt vårt eget 0-0 mot Fola uselt men vad varenda jävel verkar glömma är att det var halvtidsresultat.
Det spelar ingen roll och det är inte det ArgIdiot syftar på. Samtliga matcher räknas när det kommer till framtida rankingpoäng, både för klubben och ligan i stort. Spelar ni 0-0 mot Fola för att sedan vinna med 5-0 i returen får ni ändå mindre rankingpoäng än om ni vunnit båda matcherna med exempelvis 1-0, 1-0. Därför är det tråkigt att Svenska lag inte tar blåbären seriösare från början då det drabbar seedningen i kommande Europaspel.
Citera
2014-08-11, 07:44
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Det spelar ingen roll och det är inte det ArgIdiot syftar på. Samtliga matcher räknas när det kommer till framtida rankingpoäng, både för klubben och ligan i stort. Spelar ni 0-0 mot Fola för att sedan vinna med 5-0 i returen får ni ändå mindre rankingpoäng än om ni vunnit båda matcherna med exempelvis 1-0, 1-0. Därför är det tråkigt att Svenska lag inte tar blåbären seriösare från början då det drabbar seedningen i kommande Europaspel.

Det vet alla redan om, likt förbannat var det bara halvtidsresultat och även om det som sagt var usla halvlekar så räknas ingen klubb med rankingen just i matchläget. Det hade ju varit än värre med 0-1 för oss bägge.
Citera
2014-08-11, 09:44
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Det vet alla redan om, likt förbannat var det bara halvtidsresultat och även om det som sagt var usla halvlekar så räknas ingen klubb med rankingen just i matchläget. Det hade ju varit än värre med 0-1 för oss bägge.

Vi borde göra för att i slutändan får högre ranking och bättre seedning.
Citera
2014-08-11, 10:31
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife

Exakt det är detta jag har försökt belyst tråde rakt igenom.
Men det positiva är att vi ser nu ut att ha få ett Allsvenskt lag för femte året i rad i Europa League Gruppspel. Om klubbarna sköter Marknadsföring och intresse rätt från EL och presterar (likt AIK gjorde mot Napoli, PSV) så kan dessa slutspela bli intressanta nog.

När ett par Allsvenska lag sedan blir "stammisar" i EL Gruppspelen och fansen kommer tycka det är häftigt och köpa ut matcher för att se gamla storhetslag från förr i öst som exempelvis: Steaua, Röda Stjärnan, Sparta Prague, Levski Sofia, Dynamo Kiev, Legia Warszawa mdfl

Franska, Engelska & Spanska före detta storklubbar på dekis:
Lyon, Man U, Spurs, Valencia, Sevilla, & Real Socidedad mdfl

Samt underpresterande Italienska jättar:
Inter & Fiorentina

Eller Engelska, Tyska & Italienska mittenlag som når kulmen på sin utveckling
Southampton, Everton, Hannover, Borussia Moncengladbach, Torino & Verona

Först när dessa lag säljer ut arenor i Sverige i Europa League och klubbarna är jävligt glada och ödmjuka över att vara privligerade och spela i EUROPA mot Europeiskt motstånd, först då efter någon bragdmatch på sommaren kommer ett Alsvesnkt lag halka in på ett bananskall i Champions LEague gruppspelet och hamna i Seedningsgrupp 4 när det är lottning.

Citat:

Ja men fortf ska man kunna ta två 1-0 segrar minst mot lag vars lönenivå ligger i paritet med Division I _(alltså tredje ligan i Swe) och vars skicklighet med div 2.
Senast redigerad av L-illuminato 2014-08-11 kl. 10:41.
Citera
2014-08-11, 15:07
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Vi borde göra för att i slutändan får högre ranking och bättre seedning.

Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Ja men fortf ska man kunna ta två 1-0 segrar minst mot lag vars lönenivå ligger i paritet med Division I _(alltså tredje ligan i Swe) och vars skicklighet med div 2.

Som sagt jag försvarar inte agerandet med mer än att det är uppenbart att klubbarna ser det som halvtid och därmed inte riskerar något.
Sedan tycker givetvis jag med att resultaten är usla vilket jag redan skrivit, det är inte det som min poäng var.
Jag har koll på det hela med rankingen etc med men som sagt, i själva matchläget är det ju en annan sak. Man kan ju undra om varken MFF vänt mot Ventspils eller vi mot Fola om vi torskat hemma med 0-1 i första matchen? Givetvis ett tuffare läge och man tog hellre 0-0.
Citera
2014-08-12, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
Frågan är hur Salzburg har kunnat bygga upp ett sådant momentum? Ett österrikiskt lag som är bättre än sina holländska, ryska och tjeckiska motsvarigheter. Jag antar att det är rika ägare som står bakom. Har Österrike slopat 51%-regeln?

Ni som är insatta, det är inte så många österrikare i startelvan va? Dessa håller ju marginellt högre kvalité än dem svenska.

Red Bull Salzburg är i Österrike vad IFK Göteborg var i Sverige i början av 1990-talet, ett lag där flera av landets bästa fotbollsspelare håller till. Med hjälp av läskeblask företagets sponsoravtal har man kunnat köpa upp all talang från övriga klubbar i Österrike, sen har man köpt in några utländska spelare men laget består till huvuddelen av Österrikare.

Resultatet ser man i ligan, där Salzburg vinner matcherna med tennissiffror var och varannan helg. Nu senast vann man med 8-0 mot SV Grödig. Inte ens de två klassiska huvudstadsklubbarna har en chans att matcha Salzburgs löner och har därför tappat flera av sina bästa spelare till just den klubben.

Tänk dig själv att en miljardär tog över Kalmar FF och köpte upp alla de bästa spelarna i Allsvenskan varje säsong, det är vad som har hänt i Österrike.
Citera
2014-08-12, 19:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Red Bull Salzburg är i Österrike vad IFK Göteborg var i Sverige i början av 1990-talet, ett lag där flera av landets bästa fotbollsspelare håller till. Med hjälp av läskeblask företagets sponsoravtal har man kunnat köpa upp all talang från övriga klubbar i Österrike, sen har man köpt in några utländska spelare men laget består till huvuddelen av Österrikare.

Resultatet ser man i ligan, där Salzburg vinner matcherna med tennissiffror var och varannan helg. Nu senast vann man med 8-0 mot SV Grödig. Inte ens de två klassiska huvudstadsklubbarna har en chans att matcha Salzburgs löner och har därför tappat flera av sina bästa spelare till just den klubben.

Tänk dig själv att en miljardär tog över Kalmar FF och köpte upp alla de bästa spelarna i Allsvenskan varje säsong, det är vad som har hänt i Österrike.

Vad jag vet så tog Red Bull över klubben 2005 och det har inte hänt mycket på den sportsliga fronten förutom dem senaste åren där man verkar ha börjat satsa rejält.

Verkligheten är krass. Ska svensk fotboll ha något att hämta i Europa så är det denna väg vi måste gå. 2-3 lag som dominerar Allsvenskan år efter år och lyckas knyta till sig dem bästa fotbollsspelarna. Nu är inte Salzburg något gott exempel med tanke på att man har sålt ut det klassiska namnet men det finns många klubbar som ägs av företag och drivs sunt. Ta en titt på Danmark där flera lag ägs av aktiebundna företag, av olika kapitalister men som knappast "sålt ut sin själ" som vissa menar kommer ske. Det handlar om att få in kapital till klubben så att man kan börja locka bättre spelare. Det som krävs är att dem allsvenska topplagen ökar sin lönebudget och omsättning med ca 40-50% för att kunna lägga alla nordiska lag bakom oss. Redan där har vi kommit ett steg på vägen.

Det finns intresse inom Sverige för finansiärer att stötta svenska klubblagen. Det sker redan i dag i liten omfattning. Det krävs inte ens utländska ägare utan vi har gott om våra egna miljardärer som är fotbollsintresserade och som skulle gå in med pengar om de fick äga en majoritet i klubben.

Jag förstår att det inte går att tvinga på svenska klubblag att ta bort 51%-regel. Däremot bör svenska klubblag få ha möjlighet att anställa utländska ägare och företag om man så behagar. Det skadar inte att prova. Visar det sig att det sket sig så kan vi gå tillbaka och inskränka rätten att äga majoritet i en fotbollsklubb. Men det kommer inte skita sig, bara att se på Danmark.

Det som är intressant med Danmark är att man verkar ha fått igång en bra talangskörd. Det finns massa 90-talister som knackar på dörren till landslaget och som spelar regelbundet i sina klubblag. Undra om detta har att göra med att man släppte den danska ägarrätten och på så sätt kunde man bekosta bättre träningar, anläggningar och tränare helt enkelt genom kapital utifrån.

För det vissa verkar glömma i hela denna ekvation är att ju mer kapital svensk fotboll får in, desto bättre kan vi bli på att utveckla våra egna spelare och anställa tränare med kompetens utifrån. Det skulle kunna gå att reformera hela vår talangverksamhet och komma ikapp länder som Belgien, Österrike och kanske Tyskland. Tyskland har investerat ett flertal miljarder på sin talangutveckling. Men vi bör snarast sikta oss in på hur Österrike och Belgien har gjort samt även Danmark. Vi har mycket att lära.
Senast redigerad av ArgIdiot 2014-08-12 kl. 19:09.
Citera
2014-08-12, 19:08
Medlem
P.Gs avatar
Varför ska Europaspel vara ett självändamål?
Citera
2014-08-12, 19:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Varför ska Europaspel vara ett självändamål?

Svenska lag måste spela Europaspel regelbundet för att kunna utvecklas och bli bättre. Vi ser redan nu att det är ett för stort steg mellan Allsvenskan och storligorna ute i Europa. Europaspel ger erfarenhet och utvecklar våra spelare men det ger också betydande inkomster som kan komma till nytta på hemmaplan.

Europaspel i sig är inget självändamål men det leder till att svenska klubbar kan investera i bättre träningsanläggningar, bättre tränare och en mer riktad satsning på sin talangutveckling samt kunna behålla sina bästa spelare i en längre period.

Jag vet inte hur man ska lyckas uppnå detta om man aldrig får möta någon som är bättre än en själv. Varför tror du att svensk fotboll ska kunna utvecklas på egen hand när inget land i världen i nivå med Sverige har lyckats med det utan influenser utifrån?
Citera
2014-08-12, 19:33
Medlem
P.Gs avatar
Jag får erkänna att det är lite kul att få dra runt i Europa, och att Sveriges koefficient förbättras är kul, till en viss gräns. Allsvenskan är trots allt den huvudsakliga ligan och jag som supporter till ett av lagen är knappast intresserad av en ny IFK Göteborg-period i svensk fotbollshistoria (så länge det inte rör sig om DIF såklart). Jag är knappast intresserad av att offra mitt lags inhemska konkurrenskraft (nåja) för att ett annat lag ska ta sig långt i Europa.

Folk som intresserar sig för sådant är nog även målgruppen för sådana där tidningsartiklar som handlar om vad utländska tidningar skriver om Sverige.
Citera
2014-08-12, 19:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Jag får erkänna att det är lite kul att få dra runt i Europa, och att Sveriges koefficient förbättras är kul, till en viss gräns. Allsvenskan är trots allt den huvudsakliga ligan och jag som supporter till ett av lagen är knappast intresserad av en ny IFK Göteborg-period i svensk fotbollshistoria (så länge det inte rör sig om DIF såklart). Jag är knappast intresserad av att offra mitt lags inhemska konkurrenskraft (nåja) för att ett annat lag ska ta sig långt i Europa.

Folk som intresserar sig för sådant är nog även målgruppen för sådana där tidningsartiklar som handlar om vad utländska tidningar skriver om Sverige.

Jag håller själv på IFK Norrköping och är medveten om att deras konkurrenskraft hade minskat betydligt. Men det handlar om vad man prioriterar. Vill man att svensk fotboll ska bli bättre i helhet, vill man se landslaget spela bra i mästerskap och vill man se nya talanger likt Zlatan så är Europaspel ett steg på vägen till målet.

Ser man Allsvenskan som sitt huvudsakliga intresse där man gläds över den jämna konkurrensen så har man inte heller någon rätt att uttala sig om svensk fotbolls svagheter, eller hur besviken man är på svenska fotboll överlag. Det är också så att man då får dras med ett ganska uselt landslag som har större och större svårigheter att kvalificera sig för världsmästerskap när andra nationer gör förändringar och blir bättre år för år. Man kan inte äta kakan och ha den kvar helt enkelt.

Än så länge finns det ingenting som tyder på att vår nuvarande modell är särskilt framgångsrik. Men det tror jag att du och övriga belackare är medvetna om.
Citera
2014-08-12, 20:17
Medlem
De stora problemet med privata majoritetsägare är att klubbens bästa inte längre är i fokus, detta har varit tydligt i många europeiska klubbar där den lokale Napoleon Bonaparte tror att han ska kunna börja konkurrera med de stora lagen. Det slutar oftast med att de fattiga lagen blir ännu fattigare när klubbägarna kör deras ekonomi i botten.

Sen finns alltid risken att klubbar går samma öde till möte som Wimbledon FC, tänk dig exempelvis att SAAB skulle gå in och köpa Åtvidabergs FF, för att sen flytta klubben till Linköping och byta namn till IFK SAAB. Eller varför inte Gripen FF med ett stridsflygplan som emblem.

Detta är en hemsk tanke och inte helt orealistisk om bara rätt förutsättningar finns. Red Bull har inte monopol på att kränga sina varor med hjälp av en fotbollsklubb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in