2014-08-06, 01:09
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Du skriver här alltså att muslimer själva kan skaffa kärnvapen utan västerländsk inblandning.
Jaha, jag tyckte att du precis menade att muslimer ju var så hjälplöst efter just pga islam att de aldrig kunde nå upp till den västerländska nivån?
Och här skriver du dessutom att det är Starka Islamistiska Stater som kommer skaffa kärnvapen.
Så du menar alltså att ju mer islam, ju större teknisk utveckling?
Jaha, där ser man ...
Du måste nu medvetet ge sken av att du inte förstår, antar jag för så här ovetande kan du väl inte vara om hur världen funkar? Nej TS – du har fel igen! Jag menar att ju mera o ju starkare Islam, desto mera våld, terror o krig.
Citat:
Hur kandu påstå att den är vinklad när han bara filmar hans resa? Det han upplever under sin resa i denne historiske muslimens fotspår. På vilket sätt är det att vinkla? Jag vet att du älskar att hitta på nya betydelser och definitioner, men nu måste du väl erkänna att du går för långt ändå!
Men det förstår du väl att hans serie är vinklad utifrån det Jemen osv som han vill visa – han verkar ju totalt uppe i det blå o beter sig som en unge på julafton. Tror han käkat för mycket kat. Hans resa o skildring ger ingen total o objektiv bild av de länder han besöker. Det är bara precis som du säger – han visar upp ett resrutt, varken mer lr mindre.
Citat:
När får man bäst bild av det vardagliga livet?
När man filmar vad man är med om?
Eller när man letar reda på något som är gömt?
Förstår du skillnaden?
det vardagliga är det som händer till vardags.
Dvs det är unegfär samma sak som om du hade haft en kamera med dit när du hade åkt till jobbet på morgonen. Om du hade velat vinkla det istället (till att tex visa att arbetsresor var farliga) då hade du istället bara filmat olyckor och klippt bort allt annat. Väntat och väntat på att en olycka väl ska hända. Och sen klippa ihop allt och mena att, titta här så farligt det är at åka till jobbet.
Kan du ens hålla med om den objektiva sanningen att det jag visat för dig är just det vardagliga ivet - och att det du visat (och frossar i) är just ihopklippta bitar från specifika händelser.
Vet du vad propaganda är och vad propaganda syftar till? Grattis, du är ett jättelyckat offer fr just propaganda.
Ja, jag förstår mycket väl skillnaden – o den bästa skildringen ger man om man ser på saker med ett öppet o tolerant förhållningssätt samtidigt som har kunskap o erfarenhet om att det finns många sidor att betrakta o ta hänsyn till.
Nej – jag ser mig inte som ett offer för ngn propaganda – jag är helt kapabel att själv bilda mina uppfattningar om omvärlden genom iakttagelser, erfarenheter o kunskaper. Jag har stor livserfarenhet o det är min styrka. Jag har levt o inte bara suttit med näsan i böcker o teorier.
Citat:
VArför ljuger du igen?
Du vet, och alla som läser kan själv se, att jag beskrev Yemen som terrornäste.
Du menar att jag inte nyanserar bilden - men vad gjorde jag? Jo, jag Nyanserade bilden av Yemen för dig genom att visa det programmet. Dvs jag visade att Yemen inte bara var terrorism. Gjorde jag inte det? Alltså - varför ljuger du? Varför fortsätter du att lägga ord i min mun?
Och hur i helvete kan du säga att du blir mörkrädd av helt normalt beteende. Dvs det vardagliga livet som visas i de programmen? Varför blir du livrädd för helt normalt vardagligt beteende?
Du är så beroende av skrämselpropaganda att du inte längre kan uppskatta det vardagliga livet. Du måste hela tiden bli skrämd, få dina kickar. Grattis - du har blivit en knarkare. Utvecklat ett beroende. Du får säkert abstinesbesvär av att inte se åtminstone en muslim om dagen, eler hur?
Förlåt för att jag ljög TS. Jag fattar att du ville ge mig en annan bild av Jemen än bara den som du trodde att hade/ har. Det är faktiskt en riktigt bra serie o jag gillar att se den. Det jag menar med att jag blir mörkrädd av dina exempel, är att jag tänker på ex kvinnors o barns roll inom Islam o att jag känner mig rädd för att du har missat att se hur kvinnor har det i muslimska länder pga att du inte vet vad du ska titta efter när du söker information å du landar i ex dokumentärer som inte visar kvinnor o deras omänskliga utsatthet. Det va bara därför. Jag har inga abstinensbesvär, behöver inga kickar o jag är inte knarkare men jag ser muslimer varje dag - det har du rätt i.
Citera
2014-08-06, 04:59
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackehaxanMia
Det är precis det jag säger - de har inget val! Att dessutom behöva se dig nämna Talibaner o Tusen o en natt i samma kontext, visar på den naiva förståelsen du har av Islam. Du måste förstå att jag ser flera nyanser av o i muslimska länder o när jag lägger ihop erfarenheterna, så ser jag tydligt hur Islam är en ideologi som söndrar. Hur kan du rationalisera o förminska det mänskliga förtryck som Islam står för? Jag funderar om det handlar om ren okunskap från din sida lr om det har att göra med att du inte är kvinna. Tänker att du kanske skulle ha kunnat känna en större empati o förståelse för ex kvinnornas mycket utsatta liv som Islam skapar. Jag vet inte men nåt är fel när du vägrar inse ens hur pass kvinnofientlig Islam är.
Så på vilket sätt är det så förtryckande som du säger om man inte vet något annat? Du har din uppfattning om vad det normala är för dig i ditt liv, för dig. Samma uppfattning om dt normala har tex en afghansk fåraherde. Dt är först då ett alternativ visar sig som en valmöjlighet infinner sig. Dvs om man inte visste att man var fattig så var det inte direkt samma problem som om ett annat liv med helt förbluffande möjligheter till lycka hade presenterats. Då hade man kunnat jämföra.

Och sen börjar du hitta på igen. När du kommer med ytterligare en definition på islam (förutom dina gamla som ideologi, sekt etc). Nu är islam tydligen söndrande också. Just hur du får en religion som både i teori och exempel syftar till enhet till att vara söndrande? Jag förstår inte riktigt det?
Dels går du återigen mot dig själv (så brukar det ju bli när man är helt okunnig och dessutom försöka ljug - ju fler lögner ju svårare blir det att hålla isär dem) när du tidigare menat att alla muslimer vill samma sak. Men nu menar du att det finns de som vill söndra. Hur kan man söndra om alla vill samma sak? Om alla håller med om "ideologin", hur kan då någon protestera, och hur kan någon splittar någon sammanhållning om alla ändå vill samma sak?
Ja, det blir ju helt omöjligt att diskutera om du bara hittar på massa saker.

Och så fortsätter du med din kvinnofientlighet. Jag visade reda i första inlägget hur Pakistan tillät kvinnor mycket mer än Sverige nånsin gjort - men ändå gapar du om att de minsann ärkvinnofientliga. Och jag redovisade hur centrala muslimska teologer haft just kvinnor som främsta läromästare etc.
Hur ska man någonsin kunna få någon ordning på de problem som faktiskt finns i muslimska länder och kulturer etc när ni hålelr på och anklaga alla för att vara de värsta möjliga svartmuskigarna? Förstår du inte att de flesta muslimer inte känner igen sig i den kritiken och blir arga pga det. Och då sluter man sig samman, vid ett ytter angrepp och då blir det än svårare att få bukt med några prolem.

Citat:
Du skriver ” kommer du ihåg talibanerna” – som om de inte längre finns!!? Jag läser nyheterna dagligen o jag kan säga att det, som vanligt, har skett ett flertal våldshandlingar som Talibaner gjort sig skyldiga till, bl a även i Pakistan o Afghanistan
Jag förstår inte varför du blir så provocerad av de fakta jag lägger fram, för det är väl inte så att du vill blunda för verkligheten?
Jag skulle inte vilja säga att det finns några talibaner idag. Talibanerna och deras "Talibanien" upplöstes efter den USA-ledda ockupationen. Afghanerna lever inte längre i en talibanstat. Men jag är väldigt orolig för att historien kommer att upprepa sig i det fallet. Afhanistans militär är baar en bunte klappmongon med automatvapen, som dessutom är påtända halva sin vakna tid. De kommer sannolikt aldrig klara av ett nytt angrepp från vare sig talibaner eller utländska salafistjihadister.

[quote=KnackehaxanMia|49835864]Nej TS – jag lägger inte ord i din mun jag förklarar bara vad du själv skriver för det verkar inte som om du är riktigt medveten om det. Du menar ju själv att det går att tolka Koranen på ett helt personligt sätt o att det är upp till var o en att göra sin egen tolkning. Du menar vidare att de flesta muslimer därför väljer, utifrån sin personlighet, att tolka Koranen på ett fredligt o kärleksfullt sätt som gagnar människor o omvärlden. Jag anser att du sällar dig i så fall till denna skara som romantiserar det hela lite o inte ser Islams alla vidriga baksidor. Du har även fel här TS – jag ser på Islam för vad det är o jag blundar inte för alla oerhörda svårigheter som Islam skapar runt om i världen. [/QUOTE
Hur fan kan du säga att du Inte lägger ord i min mun när du i andra meningen skriver just att du gör det - du skriver att du tolkar åt mig. Dvs att lägga ord i min mun. Ser du inte ens vad du skriver längre?
Varför skulle muslimer "tolka koranen fredligt o kärleksfullt?". de flresta som bor i sk muslimska länder har i stort sett ingen relation til vare sig koranen eller islam. De är som sagt fullt upptagna med att liva sina liv. De flesta människor rådfrågar aldrig några heliga böcker innan de tex ska skrubba sin rygg, eller ploga sin åker, eller plocka fästingar från sina getter etc. De gör vad de gör i enlighet med hur de lärt sig att det ska göras och hur de själva lyckats göra det enklare för sig själva. Det är bara ett extremt fåtal människor i världen som tycker att det är roligt att hela tiden kontrollera sitt liv och jämföra det med någon form av manual. De flesta av oss bryr oss inte. Det är därför det är så få av oss som går med i sekter etc - för att de flesta av oss inte bryr oss tillräckligt mycket. Vi har andra intressen. etc.
Därför är det viktigt att inte få en fanatiker till ledare tex, som Mitt Romney tex. Hade han valts till persident hade sådant som rationalitet och logik åkt ut och han hade fattat beslut baserat på vad hans religiösa manual säger. På samma sätt som när alla andra fanatiker världen över i alla tider fått makt.

Citat:
Jag känner till en kvinna som gått ut i media med sin inställning – du vill ge sken av att det handlar om många inom SD som delar henne uppfattning. Lite hederlig smutskastning där från din sida antar jag. Därför vill jag veta hur många du evolutionsförnekare inom SD som du känner till o vilka de är. Visst – SD erkänner o uttalar att vi är en kristen nation sedan långt tillbaka i tiden. SD vill att vi ska få förbli ett land som vilar på en kristen värdegrund. Jag ser inga som helst problem med det, så jag fattar inte va du är ute efter här. Däremot ser jag det som ett stort problem att det finns radikala muslimer i vår riksdag – de verkar inte för ett fritt o demokratiskt land o har inget där att göra.
På vilket ser du inga problem med det? Du kritiserar ju ljudligt muslimer för att vila att religionen ska vara styrande - vad är det frö skillnad med SD - de vill ju också att religion ska vara ledande.

Och först sa du hånfullt att ingen SDare minsann var kreationist eler fanatiker. Men sen när jag visar bara en, så kalalr du det smutskastning?
På vilket sätt är det smutskastning? Hon och alla de präster som är med i SD har uttryckt samma fanatiska åsikter. Smutskastningen står de för.
Känner du till Richard Dawkins? Han kritiserade offentligt en muslimsk journalist för att han sa att han trodde att Muhammed flög på en häst med vingar till himlen. Han menade att om man har en sån tro så måste man ifrågasätta hans intellektuella förmåga och objektivitet, trovärdighet även i övrigt.
Det hade du säkert hållit med om?
Jag håller med om det. En person som faktiskt tror att hästar har vingar och kan flyga, en sådan person måste vara skitdum helt enkelt och diskvalificerar omedelbart ut sig från alla trovärdiga sammanhang.
SDs toppkandidat Paula Bieber (m fl) tror att jorden skapades på 6 dagar. Hon tror att Jorden är 3000 år gammal bara. Hon tror att människan och dinosaurierna levde samtidigt.
Det är exakt lika illa. Hur i helvete kan du hysa någon som helst tillit til hennes intellektuella förmåga, hennes trovärdighet, objektivitet etc. Hur kan du mena att en de facto lallande fåne, ett klappmongo, kan komma att fatta bra politiska beslut?
Hon, och de, avfärdar ju all vetenskap. Du oroar dig för at muslimska politiker ska fatta beslut baserat på religiösa sagor istället för att basera de på vetenskap.
Tycker du inte att vetenskaplig fakta alltid måste gå föra personlig tro?

Citat:
Nja - det jag kan tycka är att det är fel o fegt av Antje att inte ta ställning för de som förföljs o dödas i världen.
Hahaha, ja det hade du inte tänkt på eller hur. Den propagande du så blint lyssnar på sa ju åt dig att Antje Jackalén måste kritiseras nu. Men problemet är ju att hon bara uttrycker exakt det som SD efterlyser. det bevisar, precis som mycket annat, att SD bara är arabhatande rasister som egentligen vill samma sak som "islamisterna".

Jag däremot, jag kritiserar Antje Jackalén och den sekulariseringsvåg som Svenska kyrkan allt för länge anammat. Deras handlingsförlamade feghet som i sin godhetsiver förstår och förhindrar mycket mer än vad de uppnår.

Citat:
Det är Islam vi talar om – självklart behöver dess anhängare ökade fri o rättigheter – inte minst religionsfrihet så att alla de som nu vill lämna Islam kan göra det utan att riskera sina liv. Vi behöver inte Islam i världen tycker jag eftersom det visar sig att muslimska länder har misslyckats stort med ansvaret att ge sitt folk ett bra, demokratiskt liv.
Men om du menar att islams anhängare behöver mer frihet etc, varför hyllar du då inte den svenska invandringen? Fri lejd för Syrier tex. I Sverige får ju alla de muslimer som tidigare levt i dessa hemska muslimska länder alla de rättigheter och friheter du tycker att de blivit förvägrade.
Citera
2014-08-06, 05:29
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
[quote=KnackehaxanMia|49835965]Du måste nu medvetet ge sken av att du inte förstår, antar jag för så här ovetande kan du väl inte vara om hur världen funkar? Nej TS – du har fel igen! Jag menar att ju mera o ju starkare Islam, desto mera våld, terror o krig. [/QUOTE
Det skrev du inte. Men så blir det ju alltid när man lindar in sig själv i ett nät av lögner Dina egna eller andra lögner (som du köpt) spelar ingen roll. Men vet du vad, sanningen blir aldrig bortgjord!
Du skrev att det var just ju starkare islamistisk en stat blev ju troligare att de skulle kunna skaffa kärnvapen. Det var vad du skrev. Det innebär att ju mer islamistisk en stat blir ju större chans att de ska utveckla kärnvapen. Det betyder att ju mer islamistisk muslimen blir ju intelligentare och starkare blir den också.
Allt enligt dig.

Ser du inte ens så löjlig du börjar bli?
Ser du inte i jämförelsen med korruption hur haltande ditt exempel är (dvs det du egentligen menade)? Är det jättesvårt för dig att se att ju mer korruption i ett land, ju mindre utveckling, ju större stagnation? Ser du inte det motsata? Ju mindre korruption ju bätte utveckling.
Afrika är kristet till största delen. Det är just korruptionen som håller de tillbaka. Jättesvårt att bryta - särskilt när västmakter uppmuntrar det. Som idioten Anders Borg i Nigeria tex ...

[quote=KnackehaxanMia|49835864]Men det förstår du väl att hans serie är vinklad utifrån det Jemen osv som han vill visa – han verkar ju totalt uppe i det blå o beter sig som en unge på julafton. Tror han käkat för mycket kat. Hans resa o skildring ger ingen total o objektiv bild av de länder han besöker. Det är bara precis som du säger – han visar upp ett resrutt, varken mer lr mindre. [/QUOTE
Han ville visa hur Yemen ser ut till vardags. Inte så mycket mer än det. I övrigt följde han den där Ibn i hans fotspår genom världen.
Varför skulle hans resa skildra något annat än det han upplever? Hans program gick ut på att göra samma resa som Ibn-snubben. Det var syftet med programmet.
Eller tycker du kanske att han skulle ha gått till närmaste polisstation och fråga om de hade någon hustruplågare inlåst så han kunde få visa en äkta arabisk hustruplågare och visa alla européer att i Yemen pinas minsann kvinnor?
Det var du som hävdade att i muslimska länder kunde man inte leva som kristen - därför visade jag dig en film där en kristen person levt halva sitt liv i terrornästet Yemen.
Alltså - din teori var alltså felaktig. Är det så svårt att erkänna det?

Citat:
Ja, jag förstår mycket väl skillnaden – o den bästa skildringen ger man om man ser på saker med ett öppet o tolerant förhållningssätt samtidigt som har kunskap o erfarenhet om att det finns många sidor att betrakta o ta hänsyn till.
Nej – jag ser mig inte som ett offer för ngn propaganda – jag är helt kapabel att själv bilda mina uppfattningar om omvärlden genom iakttagelser, erfarenheter o kunskaper. Jag har stor livserfarenhet o det är min styrka. Jag har levt o inte bara suttit med näsan i böcker o teorier.
Du kanske har olika styrkor, men det du pratar om är då sannerligen inte en av dem. Du skrev att du var bra på att dansa magdans tex, så det är väl en styrka.

Citat:
Förlåt för att jag ljög TS. Jag fattar att du ville ge mig en annan bild av Jemen än bara den som du trodde att hade/ har. Det är faktiskt en riktigt bra serie o jag gillar att se den. Det jag menar med att jag blir mörkrädd av dina exempel, är att jag tänker på ex kvinnors o barns roll inom Islam o att jag känner mig rädd för att du har missat att se hur kvinnor har det i muslimska länder pga att du inte vet vad du ska titta efter när du söker information å du landar i ex dokumentärer som inte visar kvinnor o deras omänskliga utsatthet. Det va bara därför. Jag har inga abstinensbesvär, behöver inga kickar o jag är inte knarkare men jag ser muslimer varje dag - det har du rätt i.
Jo, du ser bara och uteslutande på skrämselpropaganda. Hade det inte varit för mig hade du aldrig sett de programmen jag redovisade för dig.
Att bara och uteslutande titta på skrämselpropaganda ger ingen objektiv kunskap. Du får bara se en enda sida då.
Till skillnad från dig ser jag alla aspekter. Jag har sett alla skrämselfilmer också. Inga problem. Jag ser och läser väldigt mycket om den muslimska världen eftersom jag har ett stort intresse i frågan.
Här finns tex en till som är anledningen till min dystra framtidstro rörande Afghanistan:
This is what winning looks like.
https://www.google.se/#q=this+is+what+winning+looks+like
En dokumentär från Vice om det katastrofala tillståndet i den afghanska militären.

Och om du nu tycker om att leta efter småsaker så borde du ju ha sett i den frösta dokun jag visade dig, Sufi Soul
https://www.youtube.com/watch?v=ICG3YqI2AD4
att programledaren intervjuade en fanatisk mulla i Pakistan. Se hur löjeväckande han är. Se hur tillomed hans lärjungar skäms över sin mästares idioti. Hur det enda han kan säga är: "They are wrong-doers". Ok, Varför? "They are wrong because they are wrong-doers." Etc etc.
Citera
2014-08-08, 02:51
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:
Så på vilket sätt är det så förtryckande som du säger om man inte vet något annat? Du har din uppfattning om vad det normala är för dig i ditt liv, för dig. Samma uppfattning om dt normala har tex en afghansk fåraherde. Dt är först då ett alternativ visar sig som en valmöjlighet infinner sig. Dvs om man inte visste att man var fattig så var det inte direkt samma problem som om ett annat liv med helt förbluffande möjligheter till lycka hade presenterats. Då hade man kunnat jämföra.
Men du TS – tycker du inte att vi lever här på jorden för att utvecklas i en alltmera positiv riktning? Ska det bara vara oss i västvärlden förunnat? Vill du att flera ska tänka som du gör? om de inte vet om ngt annat levnadssätt så behöver det inget annat heller…….. Jag tycker att det är ett cyniskt sätt att se på sina medmänniskor. Jag tror absolut inte att man måste ha rikedom för att känna lycka o tillfredsställelse i sitt liv men jag tror däremot att människan förtvinar o blir olycklig av att inte få chansen till ex utbildning – att kunna få lära sig att läsa o skriva, framför allt. Människan behöver få utvecklas, få möjligheter att ta in nya influenser, nya tankesätt, lära sig. Jag tror att törsten efter kunskap o viljan att lära mera finns med oss tills vi dör. Att du vill förvägra o stänga ute vissa grupper av människor från denna möjlighet känns bara så fel – i min värld.
Citat:
Och sen börjar du hitta på igen. När du kommer med ytterligare en definition på islam (förutom dina gamla som ideologi, sekt etc). Nu är islam tydligen söndrande också. Just hur du får en religion som både i teori och exempel syftar till enhet till att vara söndrande? Jag förstår inte riktigt det?
Dels går du återigen mot dig själv (så brukar det ju bli när man är helt okunnig och dessutom försöka ljug - ju fler lögner ju svårare blir det att hålla isär dem) när du tidigare menat att alla muslimer vill samma sak. Men nu menar du att det finns de som vill söndra. Hur kan man söndra om alla vill samma sak? Om alla håller med om "ideologin", hur kan då någon protestera, och hur kan någon splittar någon sammanhållning om alla ändå vill samma sak?
Ja, det blir ju helt omöjligt att diskutera om du bara hittar på massa saker.
Islam är söndrande pga att det splittrar dess folk, du ser väl hur det gått o går för de muslimska länderna i världen – de är fortfarande kvar i medeltiden till viss del inom vissa områden. Jag hjälper hellre Rumi att ena än att traditionella Islam att söndra o uppdela – kan du förstå hur jag tänker här? Varför tror du att jag skulle vilja hitta på o ljuga för dig?

Citat:
Och så fortsätter du med din kvinnofientlighet. Jag visade reda i första inlägget hur Pakistan tillät kvinnor mycket mer än Sverige nånsin gjort - men ändå gapar du om att de minsann ärkvinnofientliga. Och jag redovisade hur centrala muslimska teologer haft just kvinnor som främsta läromästare etc.
Hur ska man någonsin kunna få någon ordning på de problem som faktiskt finns i muslimska länder och kulturer etc när ni hålelr på och anklaga alla för att vara de värsta möjliga svartmuskigarna? Förstår du inte att de flesta muslimer inte känner igen sig i den kritiken och blir arga pga det. Och då sluter man sig samman, vid ett ytter angrepp och då blir det än svårare att få bukt med några prolem.
Jaa, jag släpper inte detta att Islam är kvinnofientligt så det bara ryker o stänker om det. Jag kan för mitt liv inte förstå hur du inte kan inse det!! Jag skulle så gärna vilja förstå hur du tänker kring Islam o kvinnorollen, jag skulle så gärna vilja veta hur du ser att kvinnan har rättigheter o jämlikhet, tom mera än kvinnor här i Sverige. Du har ännu inte svarat på detta – varför förvägrar du mig en förklaring av hur du känner o tänker????
Jag förstår att muslimer känner sig angripna o orättvist behandlade, det är ngt jag ofta hör från dem. Men samtidigt måste man, jag har sagt det förut, man måste se det ur olika perspektiv. Jag menar att muslimer förargas över att de känner sig förknippade med radikalislam – okej, jag kan förstå det – men samtidigt kan dessa människor förvägra sina barn att ex träffa kompisar, gå på badhuset osv. De lever ändå i en egen föreställningsvärld som inte grundas i tankar om frihet o självständighet – oftast med en rejäl dos av hederskultur.
Citat:
Jag skulle inte vilja säga att det finns några talibaner idag. Talibanerna och deras "Talibanien" upplöstes efter den USA-ledda ockupationen. Afghanerna lever inte längre i en talibanstat. Men jag är väldigt orolig för att historien kommer att upprepa sig i det fallet. Afhanistans militär är baar en bunte klappmongon med automatvapen, som dessutom är påtända halva sin vakna tid. De kommer sannolikt aldrig klara av ett nytt angrepp från vare sig talibaner eller utländska salafistjihadister.
Näe, jag håller med dig – som jag ser det så är redan Afghanistan förlorat till islamisterna. Det går inte att förhindra det nu längre – talibanerna har ingen svår uppgift framför sig nu att ta över det hela. Jag antar att de är o kommer ännu mera att bli uppbackade av Pakistan för det syftet.
Citat:
Hur fan kan du säga att du Inte lägger ord i min mun när du i andra meningen skriver just att du gör det - du skriver att du tolkar åt mig. Dvs att lägga ord i min mun. Ser du inte ens vad du skriver längre?
Varför skulle muslimer "tolka koranen fredligt o kärleksfullt?". de flresta som bor i sk muslimska länder har i stort sett ingen relation til vare sig koranen eller islam. De är som sagt fullt upptagna med att liva sina liv. De flesta människor rådfrågar aldrig några heliga böcker innan de tex ska skrubba sin rygg, eller ploga sin åker, eller plocka fästingar från sina getter etc.
Men nu är det du helt ute o cyklar?! Det du säger är i princip att muslimer inte HAR ngn tro??! Du skriver att de inte har ngn relation till vare sig Koranen lr Islam, är upptagna med sina liv, rådfrågar aldrig hur de ska plocka fästingar från getterna. De du beskriver nu är inte muslimer för fem öre i så fall – de får inte ens kalla sig för muslimer i så fall. Du är fel ute nu i resonemang!! Du talar om rationalitet o logik – jaa det är ngt som fattas inom Islam också.
Citat:
På vilket ser du inga problem med det? Du kritiserar ju ljudligt muslimer för att vila att religionen ska vara styrande - vad är det frö skillnad med SD - de vill ju också att religion ska vara ledande.
Och först sa du hånfullt att ingen SDare minsann var kreationist eler fanatiker. Men sen när jag visar bara en, så kalalr du det smutskastning?
På vilket sätt är det smutskastning? Hon och alla de präster som är med i SD har uttryckt samma fanatiska åsikter. Smutskastningen står de för.
SDs toppkandidat Paula Bieber (m fl) tror att jorden skapades på 6 dagar. Hon tror att Jorden är 3000 år gammal bara. Hon tror att människan och dinosaurierna levde samtidigt.
Det är exakt lika illa. Hur i helvete kan du hysa någon som helst tillit til hennes intellektuella förmåga, hennes trovärdighet, objektivitet etc. Hur kan du mena att en de facto lallande fåne, ett klappmongo, kan komma att fatta bra politiska beslut?
Hon, och de, avfärdar ju all vetenskap. Du oroar dig för at muslimska politiker ska fatta beslut baserat på religiösa sagor istället för att basera de på vetenskap.
Tycker du inte att vetenskaplig fakta alltid måste gå föra personlig tro?
Nej – du läste det skrev slarvigt o missförstod mig – jag har inte ”hånfullt” sagt ”att ingen SDare minsann var kreationist eler fanatiker”. Jag vet att det existerar inom SD men samtidigt ser jag inte det som ett problem då SD inte är ett parti som vilar på en kristen grundsyn utan mera på tradition o konservatism i så fall. Angående smutskastningen – jag kanske har fel men jag tolkade dig som att du ville smutskasta SD som parti genom att påvisa fanatiska partimedlemmar. Jag förstår nu att du inte alls ville göra det – o nej! Jag litar inte på ngt - som du säger – klappmongo, när det kommer till avgörande beslutsfattanden.

Citat:
Hahaha, ja det hade du inte tänkt på eller hur. Den propagande du så blint lyssnar på sa ju åt dig att Antje Jackalén måste kritiseras nu. Men problemet är ju att hon bara uttrycker exakt det som SD efterlyser. det bevisar, precis som mycket annat, att SD bara är arabhatande rasister som egentligen vill samma sak som "islamisterna".

Jag däremot, jag kritiserar Antje Jackalén och den sekulariseringsvåg som Svenska kyrkan allt för länge anammat. Deras handlingsförlamade feghet som i sin godhetsiver förstår och förhindrar mycket mer än vad de uppnår.
Jag ska ärligt säga dig att jag inte vet så mycket om Antje mer än att hon är ärkebiskop. Det jag tycker är märkligt med henne är att hon kritiserar svensk media för att inte rapportera om förföljelsen av kristna i världen men samtidigt tar hon inte själv ställning o ger uttryck för den i frågan – motsägelsefullt, tycker jag. Jag förstår inte vad du menar med det du beskriver om sekulariseringsvågen – jag får helt enkelt söka på nätet om inte du vill förklara förstås.

Citat:
Men om du menar att islams anhängare behöver mer frihet etc, varför hyllar du då inte den svenska invandringen? Fri lejd för Syrier tex. I Sverige får ju alla de muslimer som tidigare levt i dessa hemska muslimska länder alla de rättigheter och friheter du tycker att de blivit förvägrade.
Nu tar du upp en väldigt komplex fråga som jag skulle kunna skriva metervis om –men jag fattar mig kort. Jag tror inte på den invandringspolitik som bedrivs idag – priset för alla inblandade är allt för högt o i slutändan gör det oss alla till förlorare. Jag tycker att mera resurser borde läggas på att hjälpa, stötta o bygga upp länder som inte längre funkar att bo i. Det naturliga vore att hjälpa så att de aldrig behövde fly från sina muslimska länder.
Citera
2014-08-08, 02:59
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:
Det skrev du inte. Men så blir det ju alltid när man lindar in sig själv i ett nät av lögner Dina egna eller andra lögner (som du köpt) spelar ingen roll. Men vet du vad, sanningen blir aldrig bortgjord!
Du skrev att det var just ju starkare islamistisk en stat blev ju troligare att de skulle kunna skaffa kärnvapen. Det var vad du skrev. Det innebär att ju mer islamistisk en stat blir ju större chans att de ska utveckla kärnvapen. Det betyder att ju mer islamistisk muslimen blir ju intelligentare och starkare blir den också.
Allt enligt dig.
Det är klart att om det bildas starka islamistiska stater så kommer de att skaffa kärnvapen – det vore naivt att tro annat. Där det finns pengar o fanatism o maktbegär, finns också vapen. Sen sena 70-talet har Islam ändrat form o faktiskt blivit allt mera radikal.
Citat:
Ser du inte ens så löjlig du börjar bli?
Ser du inte i jämförelsen med korruption hur haltande ditt exempel är (dvs det du egentligen menade)? Är det jättesvårt för dig att se att ju mer korruption i ett land, ju mindre utveckling, ju större stagnation? Ser du inte det motsata? Ju mindre korruption ju bätte utveckling.
Afrika är kristet till största delen. Det är just korruptionen som håller de tillbaka. Jättesvårt att bryta - särskilt när västmakter uppmuntrar det. Som idioten Anders Borg i Nigeria tex ...
Va du krånglar till det hela tiden – det är väl klart att jag förstår sambandet omfattande korruption - mindre utveckling. Det jag menar är att Islam skapar grunden för korruption. De senaste siffrorna jag såg gällande antalet kristna i Afrika låg på ca 400 miljoner samtidigt som siffran för antal muslimer låg på ca 300 miljoner, inte så stor skillnad – samtidigt så ökar antalet islamister snabbt nu även i Afrika.
Citat:
Varför skulle hans resa skildra något annat än det han upplever? Hans program gick ut på att göra samma resa som Ibn-snubben. Det var syftet med programmet.
Eller tycker du kanske att han skulle ha gått till närmaste polisstation och fråga om de hade någon hustruplågare inlåst så han kunde få visa en äkta arabisk hustruplågare och visa alla européer att i Yemen pinas minsann kvinnor?
Det var du som hävdade att i muslimska länder kunde man inte leva som kristen - därför visade jag dig en film där en kristen person levt halva sitt liv i terrornästet Yemen.
Alltså - din teori var alltså felaktig. Är det så svårt att erkänna det?
Nej – min teori är inte felaktig. Jag ser rent generellt på muslimska länder o även du måste väl hålla med om att kristna diskrimineras o förföljs runt om i världen. Nu tycker jag inte heller att det är ett klockrent exempel att visa upp en ”kristen” västerlänning bosatt i Jemen med ett kamerateam i ryggen för att bevisa Jemen som toleranta mot kristna. För den kristna inhemska befolkningen ser det naturligtvis annorlunda ut. Jag förstår att hans serie är vinklat utifrån hans förhållningssätt o jag begär inte att han skulle ha sökt upp andra platser o visat på den misär o utsatthet som råder där. Vad jag menar är att det är lätt fatt få en felaktig uppfattning o förståelse för ett land om man enbart tittar på dokumentärer som denna. Men återigen – det är inget fel på hans serie – den är intressant.
Citat:
Du kanske har olika styrkor, men det du pratar om är då sannerligen inte en av dem. Du skrev att du var bra på att dansa magdans tex, så det är väl en styrka.
Jo, jag vidhåller att min största styrka är just mina livserfarenheter, va är väl en magdans i jämförelse med livserfarenhet? inte mycket anser jag, mera än som en bonus o en guldkant på livet i övrigt.
Citat:
Jo, du ser bara och uteslutande på skrämselpropaganda. Hade det inte varit för mig hade du aldrig sett de programmen jag redovisade för dig.
Att bara och uteslutande titta på skrämselpropaganda ger ingen objektiv kunskap. Du får bara se en enda sida då.
Till skillnad från dig ser jag alla aspekter. Jag har sett alla skrämselfilmer också. Inga problem. Jag ser och läser väldigt mycket om den muslimska världen eftersom jag har ett stort intresse i frågan.
Här finns tex en till som är anledningen till min dystra framtidstro rörande Afghanistan:
This is what winning looks like.
https://www.google.se/#q=this+is+what+winning+looks+like
En dokumentär från Vice om det katastrofala tillståndet i den afghanska militären.
Nej TS – jag ser inte bara på sk ”skrämselpropaganda” jag är alldeles för nyfiken o vetgirig för att nöja mig med ensidighet - jag är en levnadsglad person o vill förstå, känna o veta här i livet – inte bara se mig blind på ett förhållningssätt. Sen att jag landar i åsikter, tankar o idéer o med en inställning som går emot såväl dina som generella uppfattningar. Jag anser att det är min rättighet att ha mina åsikter utan att bli stämplad som ensidig, rasistisk o främlingsfientlig.
Dokumentären från Vice, va härligt intressant men även skrämmande – jag har sett en två ggr nu. Jag hade faktiskt inte sett den förut.
Citat:
Och om du nu tycker om att leta efter småsaker så borde du ju ha sett i den frösta dokun jag visade dig, Sufi Soul
https://www.youtube.com/watch?v=ICG3YqI2AD4
att programledaren intervjuade en fanatisk mulla i Pakistan. Se hur löjeväckande han är. Se hur tillomed hans lärjungar skäms över sin mästares idioti. Hur det enda han kan säga är: "They are wrong-doers". Ok, Varför? "They are wrong because they are wrong-doers." Etc etc.
Jag såg även den här dokumentären igen – jag har sett den förut dock. Tänker på hur den här dokumentären stärker min teori om att sufismen har skapats utifrån hinduismen som ett komplement till Islams hårda ideologi.
Citera
2014-08-08, 04:35
Medlem
utomlandsJPs avatar
Just det. Det gamla "de har fler jaktpiloter, darfor ar de mer jamnlika" argumentet.

Att folk ens svarar.

btw norr/mellan Afrika satsar mest i varlden pa barn och ungdomars uppvaxt och framtid.
Citera
2014-08-09, 04:51
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Men du TS – tycker du inte att vi lever här på jorden för att utvecklas i en alltmera positiv riktning? Ska det bara vara oss i västvärlden förunnat? Vill du att flera ska tänka som du gör? om de inte vet om ngt annat levnadssätt så behöver det inget annat heller…….. Jag tycker att det är ett cyniskt sätt att se på sina medmänniskor. Jag tror absolut inte att man måste ha rikedom för att känna lycka o tillfredsställelse i sitt liv men jag tror däremot att människan förtvinar o blir olycklig av att inte få chansen till ex utbildning – att kunna få lära sig att läsa o skriva, framför allt. Människan behöver få utvecklas, få möjligheter att ta in nya influenser, nya tankesätt, lära sig. Jag tror att törsten efter kunskap o viljan att lära mera finns med oss tills vi dör. Att du vill förvägra o stänga ute vissa grupper av människor från denna möjlighet känns bara så fel – i min värld.
Och du fortsätter att lägga ord i min mun. Är det inte dags att du slutar göra det? Man kan faktiskt fråga. Dvs "Du skriver blablabla, betyder det att du då tycker blablabla?"

Men du vet mycket väl att lycka är både något individuellt och hur relativt som helst. Du vet mycket väl att det du räknar upp (utbildning etc) inte på något sätt har med något att göra.
Men du är helt insnöad på nuet och på dina egna erfarenheter.
Men vi människor har haft lika stora möjligheter att känna lycka i alla tider. Den moderna svenska skolpolitiken är ingen vågdelare på något sätt.

Dessutom är det du tänker rent filosofiskt felaktigt. Det är allt för många som helt utan eftertanke gör samma fel som du. Att tänka att vi idag i valmöjligheternas stora mecka kommer få större lycka än innan, förr.
Misstaget är att tänka att det bara är om valmöjligheter finns som man kan känna lycka och att i ett "gammalmodigt" samhälle, där vi arbetade och levde på traditionellt sätt automatiskt upplevde större olycka
För "vi måste ju få lov att bliiii vad vi viiiillll".

Nej, det måste vi inte, och det ger ingen lycka att presenteras för möjligheter som bara är falska förhoppningar.
Lyckan finns i att känna tillfredsställelse, bekräftelse etc i det man gör. Inte i längtan efter att bli "kändis" eller wtf!.

Idag finns det ett nästan absolut motvilja och motstånd mot tex det traditionella skråsamhället. Där man växte upp i samhällen o familjer, sammanslutningar etc där man visste vad man skulle gröa resten av livet.
Det var lättare att uppleva lycka då. Att göra samma som sin mamma eler pappa tex är inte samma som att inte ha valmöjligheter, att förvägras utveckling - tvärtom. Vi gör alla alt helt individuellt och även om vi blir "takläggare" som alla i familjen kanske varit i hundratals år så är det helt upp till oss själva hur väl vi ska göra det. Vi har alla möjligheter i världen att bli precis hur bra och framgångsrika som helst inom det området. Det finns inget som hindrar. Vi kan få all beundran och all bekräftelse vi kan behöva från både familj och omgivning och hur stort som helst - beroende på vad vi gör.

Som jag skrivit tidigare är det framförallt trygghet som skapar grogrunden, den Nödvändiga basen, för utveckling och det är just i liknande samhällsstrukturer sådan trygghet, sådan stabilitet kan bildas.
Jämför gärna med det som du tycks hylla - relativistisk och osäker framtid, där ala möjliga falska valmöjligheter presenteras.

det är betydligt vanligare med sådant som tex depression, ångest, utbrändhet etc i de moderna samhällena jämfört med i de traditionella samhällena.
Så jag kan utan minsta problem säga att tex traditionellt liv i de muslimska länderna tex innehöll större vardagslycka än i det moderna Västeuropa.

Citat:
Islam är söndrande pga att det splittrar dess folk, du ser väl hur det gått o går för de muslimska länderna i världen – de är fortfarande kvar i medeltiden till viss del inom vissa områden. Jag hjälper hellre Rumi att ena än att traditionella Islam att söndra o uppdela – kan du förstå hur jag tänker här? Varför tror du att jag skulle vilja hitta på o ljuga för dig?
Nej, hur kan jag förstå dig? Vad har "medeltiden" med söndring att göra? Jag förstår inte ens varför du fortsätter stå på di med ett helt felaktigt argument. Vem är det som vill söndra?

Citat:
Jag förstår att muslimer känner sig angripna o orättvist behandlade, det är ngt jag ofta hör från dem. Men samtidigt måste man, jag har sagt det förut, man måste se det ur olika perspektiv. Jag menar att muslimer förargas över att de känner sig förknippade med radikalislam – okej, jag kan förstå det – men samtidigt kan dessa människor förvägra sina barn att ex träffa kompisar, gå på badhuset osv. De lever ändå i en egen föreställningsvärld som inte grundas i tankar om frihet o självständighet – oftast med en rejäl dos av hederskultur.
Varför klagar du inte på de som förvägrar sina barn att träfaf sina skolkompisar då? Eller att gifta sig utanför klanen? Inte vill de ska lära sig simma etc?
Det finns massa rykten om islam o muslimer och du har ju gått på en hel del. Det finns invandrare som gått på andra invandrares illasinnade rykten om svenskar och tex svenska badhus. Så enkelt kan du förstå en hel del av detta.
Du kan tex läsa Zlatans bok. där han skriver att han bara kände till svenskar ryktesvägen tills han började gymnasiet i stort sett. det är en av konsekvenserna av den ghettofiering som har blivit verklighet i Sverige. USA försökte lösa sin motsvarighet genom att tvångsbussa svarta och vita elever till motsvarande skolor.

Och sen tog du till hederskultur tillsammans med "radikalislam". Hederskultur har ju inget med "radikalislam" att göra. Hederskultur är ju kulturrelaterat - hörs ju på namnet. Medan "radikalislam ju har med islam att göra - hörs ju också på namnet!!!
Tänk tilll lite va.

mend u får den bilden av galna muslimer från media. Så fort det är någon kravall i nåt invandrarförort nånstans i Europa så fokuserar reportrarna alltid på de där "plikt-salafisterna" som alltid dyker upp och hojtar om "allahu Akbar " etc. Men det de glömer bort att filma (eller klipper bort) är hur alla de andra i förorten tjatar på kameramannen att snälla inte filma dessa ylande salafister. För de håller inte med om det och de vill inte att andra ska få en sån bild av dem.

Citat:
Men nu är det du helt ute o cyklar?! Det du säger är i princip att muslimer inte HAR ngn tro??! Du skriver att de inte har ngn relation till vare sig Koranen lr Islam, är upptagna med sina liv, rådfrågar aldrig hur de ska plocka fästingar från getterna. De du beskriver nu är inte muslimer för fem öre i så fall – de får inte ens kalla sig för muslimer i så fall. Du är fel ute nu i resonemang!! Du talar om rationalitet o logik – jaa det är ngt som fattas inom Islam också.
Ja, just så liten relation till sin religion har majoriteten av mänskligheten.
Och vadå "de får i nte kalla sig muslimer"? Så nu bestämmer du vem som får vara muslim och inte?
Dvs vem bryr sig om vad religiösa galningar gapar och skriker om? Inte de flesta iaf. Precis som tex vi svenskar inte brydde oss nämnbart om kristendomen i det vardagliga livets 1800-tals-Sverige. det var bara när prästen kom för att hålla husförhör en "präktig" fasad visades upp - resterande tiden levde man sina liv. På samma sätt är det i den afghanska byn.
På vilket sätt finns inte rationalitet och logik i islam? Islam har haft universitet längre än i "väst".

Citat:
Nej – du läste det skrev slarvigt o missförstod mig – jag har inte ”hånfullt” sagt ”att ingen SDare minsann var kreationist eler fanatiker”. Jag vet att det existerar inom SD men samtidigt ser jag inte det som ett problem då SD inte är ett parti som vilar på en kristen grundsyn utan mera på tradition o konservatism i så fall. Angående smutskastningen – jag kanske har fel men jag tolkade dig som att du ville smutskasta SD som parti genom att påvisa fanatiska partimedlemmar. Jag förstår nu att du inte alls ville göra det – o nej! Jag litar inte på ngt - som du säger – klappmongo, när det kommer till avgörande beslutsfattanden.
Jo, SD är just ett parti som menar sig vila på just kristen grund.
Och nej, de har absolut INGET med tradition och konservatism att göra. De har en Fantasi om hur de tror att saker fungerade i Sverige förr - men det är helt utan verklighetsförankring - alltså är de inte någr traditionalister och är inte heller intresserade av att underhålla några traditioner. De kallar sig konservativa men utan att ha någon förståelse för det begreppet. Som sagt så vilar deras ideologi på en fantasi - inte verklighet.
Om det inte hade varit för invandrarfrågan hade knappt någon sympatiserat med SD. De hade inte ens funnits som parti. Och problemet är att folk inte ens ser deras andra frågor. De är så jävla upptagna med invandringskritik att de inte ens förstår att om SD får något inflytande så kommer ed försöka påverka även i andra frågor - sådant som komemr påverka just de som sympatiserar och rostar på dem negativt: hårdare tag, mindre vård, mindre frihet, färre rättigheter, mer övervakning etc etc.

Citat:
Nu tar du upp en väldigt komplex fråga som jag skulle kunna skriva metervis om –men jag fattar mig kort. Jag tror inte på den invandringspolitik som bedrivs idag – priset för alla inblandade är allt för högt o i slutändan gör det oss alla till förlorare. Jag tycker att mera resurser borde läggas på att hjälpa, stötta o bygga upp länder som inte längre funkar att bo i. Det naturliga vore att hjälpa så att de aldrig behövde fly från sina muslimska länder.
Men det innebär inte att man måste rösta på SD
Citera
2014-08-09, 07:30
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Det är klart att om det bildas starka islamistiska stater så kommer de att skaffa kärnvapen – det vore naivt att tro annat. Där det finns pengar o fanatism o maktbegär, finns också vapen. Sen sena 70-talet har Islam ändrat form o faktiskt blivit allt mera radikal.
För det första så går massförstörelsevapen mot sharia. Massförstörelsevapen är haram - hur mycket haram som helst. Finns tydliga riktlinjer där.

Citat:
Va du krånglar till det hela tiden – det är väl klart att jag förstår sambandet omfattande korruption - mindre utveckling. Det jag menar är att Islam skapar grunden för korruption. De senaste siffrorna jag såg gällande antalet kristna i Afrika låg på ca 400 miljoner samtidigt som siffran för antal muslimer låg på ca 300 miljoner, inte så stor skillnad – samtidigt så ökar antalet islamister snabbt nu även i Afrika.
Men korruption är ju hur haram som helst
https://www.google.se/#q=islam+and+corruption

Citat:
Nej – min teori är inte felaktig. Jag ser rent generellt på muslimska länder o även du måste väl hålla med om att kristna diskrimineras o förföljs runt om i världen. Nu tycker jag inte heller att det är ett klockrent exempel att visa upp en ”kristen” västerlänning bosatt i Jemen med ett kamerateam i ryggen för att bevisa Jemen som toleranta mot kristna. För den kristna inhemska befolkningen ser det naturligtvis annorlunda ut. Jag förstår att hans serie är vinklat utifrån hans förhållningssätt o jag begär inte att han skulle ha sökt upp andra platser o visat på den misär o utsatthet som råder där. Vad jag menar är att det är lätt fatt få en felaktig uppfattning o förståelse för ett land om man enbart tittar på dokumentärer som denna. Men återigen – det är inget fel på hans serie – den är intressant.
Du kanske inte minns att jag berättade om just hur utsatta kristna länge varit på framförallt Levanten, dvs östra medelhavet. Från Turkiet, ner till Israel och till Egypten. Dvs hela det området. Där alla, från Turkiet till Israel till Egypten - inkl alla de andra länderna där såklart - förföljt kristna på mer eller mindre utstuderat sätt. Där kristen historia försökts utraderas (dvs för att visa att det minsann bara funits turkar, araber, judar, egyptier etc där - och inga kristna, inga arbaber, inga greker, inga bla bla ...). Visste du tex att Alexandria var den näst största grekiska staden efter Athen? Och ändå är Alexandria inte ens i Grekland ... Dvs fram tillomed femtiotalet då Nasser kastade ut dem.
Så du ser hur utsatt kristendomen varit och är där. Och dessutom att det inte bara är "pga muslimer". Visste du att i Egypten finns ett kristet kloster som Muhammed gav tydligt beskydd åt - till alla tider.

Nej, förföljelsen av kristna i detta området beror inte på "grannfejder" etc, utan den är statligt initierad. Folket själv, de kommer överens på ett sät som inte syns lika tydligt nånstans annars. Dvs där har vi kyrkor som besöks av muslimer, där delar befolkningen på "helgon" etc. Dvs grannsämja och ömsesidig respekt.

Citat:
Nej TS – jag ser inte bara på sk ”skrämselpropaganda” jag är alldeles för nyfiken o vetgirig för att nöja mig med ensidighet - jag är en levnadsglad person o vill förstå, känna o veta här i livet – inte bara se mig blind på ett förhållningssätt. Sen att jag landar i åsikter, tankar o idéer o med en inställning som går emot såväl dina som generella uppfattningar. Jag anser att det är min rättighet att ha mina åsikter utan att bli stämplad som ensidig, rasistisk o främlingsfientlig.
Dokumentären från Vice, va härligt intressant men även skrämmande – jag har sett en två ggr nu. Jag hade faktiskt inte sett den förut.
De åsikter etc du får beror på att du matas med felaktig information. Och om man inte vill bli stämplad (vilket man kan bli även uta orsak) kan man uu försöka undvika att uttala sig så bergsäker i frågor där man inte vet, utan bara tror.

Citat:
Jag såg även den här dokumentären igen – jag har sett den förut dock. Tänker på hur den här dokumentären stärker min teori om att sufismen har skapats utifrån hinduismen som ett komplement till Islams hårda ideologi.
Det tog flera hundra år innan några muslimska härskare tog makt i Indien, och sen tog det ännu längre tid innan de började bry sig om att bli omtyckta av sina nya undersåtar.
Sufism är ingen inriktning, ideologi etc. det är helt enkelt bara en konsekvens av sk intrinsikal religiositet. Enkelt uttryckt - andlighet och sådan har alltid funnits och fanns innan några religoner bärjade nedtecknas. Det finns tillomed i skriftlösa kulturer. Det fanns i fornnordisk religion också etc. Tilomed i Sibiriens djupaste skogar. Vissa vill själv veta - andra vill bara att andra ska berätta för dem. det är den enklaste förklaringen på de två olika förhållningssätten man kan ha till "det andliga/religiösa"
De som vill veta själv, det är de som trummar på trumman, det är de som dansar runt runt som de sufierna i Turkiet - andra vill att andra ska berätta, som inqvisitionens häxbrännare till salafisterna.
Citera
2014-08-12, 01:00
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utomlandsJP
Just det. Det gamla "de har fler jaktpiloter, darfor ar de mer jamnlika" argumentet.

Att folk ens svarar.

btw norr/mellan Afrika satsar mest i varlden pa barn och ungdomars uppvaxt och framtid.

Tusen tankar hann gå igen min hjärna när jag läste ditt inlägg o jag tänkte bla WTF??!! tills jag öppnade din länk.........skulle säga att de satsar ungefär lika mycket på barn o ungdomars uppväxt o framtid som de gör på kvinnors rättigheter o jämställdhet - det va väl, lite grann, den tanken du också va inne på antar jag.
Citera
2014-08-12, 01:43
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:
Men du vet mycket väl att lycka är både något individuellt och hur relativt som helst. Du vet mycket väl att det du räknar upp (utbildning etc) inte på något sätt har med något att göra.
Lyckan finns i att känna tillfredsställelse, bekräftelse etc i det man gör. Inte i längtan efter att bli "kändis" eller wtf!.
Jag tror att vi i grund o botten har ungefär lika syn på va som kan bringa lycka här i livet. Jag menar absolut inte att lycka hör samman med att ex va kändis – tvärtom. Jag ser också trygghet, förutsägbarhet, stabilitet, tillfredsställelse o ett traditionellt liv som grogrund för lycka o harmoni i livet. Men jag kan också se att valmöjligheter ger oss glädje i livet – som ex möjligheten att lämna sitt liv som muslim för den som önskar så lr att kunna ha valet att få lära sig läsa o skriva för att kunna få ta del av sin omvärld på ett omfattande sätt. Den utbildning som jag syftade på va alltså i huvudsak att kunna få lära sig att läsa o skriva.
Citat:
Nej, hur kan jag förstå dig? Vad har "medeltiden" med söndring att göra? Jag förstår inte ens varför du fortsätter stå på di med ett helt felaktigt argument. Vem är det som vill söndra?
Men du ser väl hur underutvecklade de muslimska länderna är??!! De har världens högsta arbetslöshet o en ekonomisk tillväxt som ligger runt noll dessutom finns nästan inga oberoende domstolar lr medier – som är sådant som borde ligga i grunden för varje välfungerande o harmoniskt samhälle. Lägg också till att hälften av alla yngre drömmer om att emigrera eftersom det inte finns ngr möjligheter i deras muslimska hemländer. Läs på lite om dessa fakta på ex; http://hdr.undp.org/en
eller ;
http://www.state.gov/j/drl/rls/hrrpt/humanrightsreport/index.htm#wrapper
http://en.wikipedia.org/wiki/Arab_Human_Development_Report
Hur många muslimska länder har själva skrivit under FN´s deklaration om de mänskliga rättigheterna.? Tror du att det är en tillfällighet att Islam lägger fokus som de gör? när ex IKO lägger allt krut på att få till stånd ett förbud om kritik mot Islam i FN – konventionen? http://sv.wikipedia.org/wiki/Islamiska_konferensen
http://www.refworld.org/docid/47da45112.html
Jag tycker att det finns betydligt större o viktigare frågor att driva av en så pass stor o omfattande organisation som IKO men de väljer att fokusera på hur de ska försvåra för omvärlden att ifrågasätta Islam - är inte detta jävligt snett?
Citat:
Du kan tex läsa Zlatans bok. där han skriver att han bara kände till svenskar ryktesvägen tills han började gymnasiet i stort sett. det är en av konsekvenserna av den ghettofiering som har blivit verklighet i Sverige. USA försökte lösa sin motsvarighet genom att tvångsbussa svarta och vita elever till motsvarande skolor.
Det är bara att konstatera att vi har Misslyckats med integrationen så totalt brutalt – vi kunde liksom ha lärt av ex Frankrike lr Tyskland som tidigare gått ut offentligt o erkänt sitt enorma misslyckande att slussa in invandrarna i det Tyska o Franska samhället Som vanligt så lär vi oss inte av andras misstag.
Citat:
Och sen tog du till hederskultur tillsammans med "radikalislam". Tänk tilll lite va.
mend u får den bilden av galna muslimer från media. Så fort det är någon kravall i nåt invandrarförort nånstans i Europa så fokuserar reportrarna alltid på de där "plikt-salafisterna" som alltid dyker upp och hojtar om "allahu Akbar " etc.
Väljer du att medvetet misstolka mig hela vägen nu? Är det pga brist på vettiga argument från din sida? Nåja – jag drar inte likhetstecken mellan radikalislam o hederskultur – jag förstår skillnaden. Det jag skrev va att muslimer upprörs över att förknippas med radikala islam. Att det därmed råder en insiktslöshet o en dubbelmoral hos muslimer som samtidigt behandlar nära o kära utifrån en hederskultur. För övrigt tycker jag att du resonerar som om du ser en klart definierad gräns mellan Islam o hederskultur – så lätt är det inte TS!! Gränsen är väldigt luddig o va som är vad är omöjligt att urskilja – va som är viktigt i sammanhanget är att förstå att hederskultur förekommer till största delen inom muslimska länder o att det drabbar kvinnorna allra hårdast.
Här kan du läsa lite om kvinnan inom Islam; http://hizb-ut-tahrir.se/index.php/kategori-aktuella-amnen/94-islam-i-sverige-eller-svensk-islam
På deras hemsida kan du bl a läsa;
”Det är bara Allah som kan organisera människans
instinkter och organiska behov och det är bara Han som
kan ge allomfattande lösningar på alla människans
problem. Världen har sett kommunismens fall och ser nu
slutet på demokratin. Mänskligheten kan endast hedras
och upphöjas under Islam och inget annat. ”

Du skriver att media är ansvarig för bilden av alla galna muslimer – jag håller inte med dig alls i den frågan eftersom jag ser att media inte ens rapporterar en bråkdel av hur det verkligen ser ut. Du får väl aldrig se i vår svenska media va som händer dagligen i andra städer ute i Europa.??!! Du menar väl inte att du får en strömmande nyhetsrapportering i svensk media om av va som händer i Belgien, Italien, Holland m fl i takt med att Europa islamiseras steg för steg? Sånt får du bara vetskap om du när du själv är intresserad o letar efter sådan info.
Islam är ingen ”liten harmlös religion” som du så ihärdigt försöker intala mig – dock helt utan framgång, måste jag tillägga.
Citat:
Ja, just så liten relation till sin religion har majoriteten av mänskligheten.
Och vadå "de får i nte kalla sig muslimer"? Så nu bestämmer du vem som får vara muslim och inte?
Dvs vem bryr sig om vad religiösa galningar gapar och skriker om? Inte de flesta iaf. Precis som tex vi svenskar inte brydde oss nämnbart om kristendomen i det vardagliga livets 1800-tals-Sverige. det var bara när prästen kom för att hålla husförhör en "präktig" fasad visades upp - resterande tiden levde man sina liv. På samma sätt är det i den afghanska byn.
På vilket sätt finns inte rationalitet och logik i islam? Islam har haft universitet längre än i "väst".
Det som gäller är att du måste va en troende o praktiserande muslim för att få kallas för muslim öht – inte svårare än så. Det betyder att du inte kan gå genom livet o kalla dig för muslim fastän du inte har ngn som helst relation till Islam. Du tror väl inte att du kan kalla dig för muslim utan grunder o utan att följa koranen? Var finner du rationalitet o logik inom Islam? jag ser däremot den galenskap, det våld o det förtryck som Islam grundar sig i. I globaliseringens spår så sprids extrema Islam o har fått en tillströmning av anhängare. http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utredningar/Departementsserien/ds-2014-4-_H2B44/?html=true
http://www.regeringen.se/content/1/c6/21/95/64/cc6cdb46.pdf

O du fortsätter dina usla jämförelser mellan nutida Islam o vår kristendom historiskt sätt, långt tillbaka – jag antar att det finns en anledning till varför du väljer den vägen – det är för att du ser likheter mellan det Islam som råder i dag o den kristendom vi levde under på ex medeltiden. Det går inte att försvara Islam genom att påpeka hur dåligt kristendomen behandlade människan på 1800 – talet, det är bara så ologiskt att jämföra på det sättet. Vilka är fördelarna du ser som vi här i västvärlden kan ta del av – menar du att vår värld skulle bli bättre ju mera vi accepterar, tolererar, anpassar oss o islamiserar Europa o vårt Svenska samhälle? Menar du att jag som Svensk kvinna kan förvänta mig ngt positivt från islamiseringen – som du ser det? Jag vill verkligen ha svar på detta nu på detta av dig!
Okej att Islam må ha varit framstående förr i tiden o de kanske haft universitet under längre tid än i väst men om du tittar på hur det ser ut i dagsläget, så har de muslimska länderna helt stannat av i utveckling i takt med att Islam blir allt mera radikaliserad. När det kommer till vetenskap o forskning ligger de muslimska länderna klart efter idag. Länderna är under diktatur o förtryck o ociviliserade med råge – kvinnor, barn o djur misshandlas på daglig basis.
Hur ser du ex på att Iran nu har förbjudit all reklam för kondomer o andra preventivmedel? Vilken samhällsgrupp kommer detta att drabba allra hårdast? – jo, kvinnor. Anser du ändå att Islam är en sk ”religion” som jobbar mot mål som innebär mänskliga o kvinnliga rättigheter?
Citat:
Om det inte hade varit för invandrarfrågan hade knappt någon sympatiserat med SD. De hade inte ens funnits som parti. Och problemet är att folk inte ens ser deras andra frågor.
Men det innebär inte att man måste rösta på SD
Anser du att andra riksdagspartier, förutom SD, lyfter frågorna kring de problem som en allt mera ökad invandring innebär? Jag bor i Sverige som är ett fritt o öppet land o jag vill fortsätta med det.
Citera
2014-08-12, 01:51
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:
För det första så går massförstörelsevapen mot sharia. Massförstörelsevapen är haram - hur mycket haram som helst. Finns tydliga riktlinjer där.
Dom tydliga riktlinjerna är nog inte ngt som sätter stopp för islamistiska stater som vill ha kärnvapen – det är väl bara att se på Pakistan o deras kärnvapen som verkar va fullt kompatibelt med Islam lr Iran som visserligen försäkrat att de inte är intresserade av kärnvapen bla pga av att det strider mot Islam men det är många som tror att Iran har en önskan om kärnvapen o vissa hävdar att Iran redan har pågående kärnvapenprogram.
http://www.theguardian.com/world/2014/mar/01/rouhani-iran-nuclear-weapons-principle
Jag ber att få påminna dig om att du själv sagt att Koranen kan tolkas hur man vill o att tolkningen är upp till var o en utifrån deras egen personlighet – det gör det hela än mera luddigt o ger inte direkt ngr ”tydliga riktlinjer” som du vill påskina. Åter igen – du är naiv. Islam handlar mera om politik än ngt annat.
Citat:
Men korruption är ju hur haram som helst
https://www.google.se/#q=islam+and+corruption
Det är mycket inom Islam som omskrivs som ”haram” men som ändå utförs i verkliga livet. Tänk också på att Islam ger syndernas förlåtelse för allt du gör o att Allah är den största makten utifrån Islam o sharia, de muslimer som styr ett land är bara guds ombud o kan inte ställas till svars för sin maktutövning. Ett sånt förhållningssätt gör det inte svårt att skaffa kärnvapen o att döda i Islams namn.
Citat:
Nej, förföljelsen av kristna i detta området beror inte på "grannfejder" etc, utan den är statligt initierad. Folket själv, de kommer överens på ett sät som inte syns lika tydligt nånstans annars. Dvs där har vi kyrkor som besöks av muslimer, där delar befolkningen på "helgon" etc. Dvs grannsämja och ömsesidig respekt.
Synd bara att inte majoriteten av muslimvärlden är så toleranta. Många hemskheter sker i olika religioners namn.
Citat:
De åsikter etc du får beror på att du matas med felaktig information. Och om man inte vill bli stämplad (vilket man kan bli även uta orsak) kan man uu försöka undvika att uttala sig så bergsäker i frågor där man inte vet, utan bara tror.
Det du menar med ”felaktig information” går ju förstås att diskutera o du kan varken hävda vilken typ av information som är rätt lr vilken som är fel – inte för min del iaf. Jag har inget emot att du stämplar mig - men jag tycker att det är synd att det förekommer systematiskt i vårt samhälle numera. Jag tycker att det är viktigare att vi diskuterar problemen på ett öppet o rakt sätt o inte tystar ner människor för att deras inställning går emot den generella uppfattningen – ex som du försöker göra mot mig. Jag vet inte om du gör det medvetet lr om det bara sitter i ryggmärgen som ett inlärt reflexmässigt beteende. Jag vet – tror gör man i kyrkan.
Citat:
De som vill veta själv, det är de som trummar på trumman, det är de som dansar runt runt som de sufierna i Turkiet - andra vill att andra ska berätta, som inqvisitionens häxbrännare till salafisterna.
Du har säkert rätt om detta med sufismens uppkomst o ursprung – kan inte säga att jag skulle veta mera än dig i den frågan,
Jag har alltid undrat varför inte just vår andlighet, sinnlighet, spiritualism är djupare o starkare än religion. Tänker att människosläktet har mera fördelar att hämta i att stå nära sitt själsliv o sinnlighet. Kanske är det för att människan behöver styrning o att religioner på nåt sätt innefattar livslagar att förhålla sig till.
Detta hör inte till ämnet egentligen men Jag har en fråga till dig som religionsvetare – man kan höra kristna ute i Europa tala nu om att vi lever i ”den sista tiden” – den slutsatsen har de dragit eftersom påven bjudit in Islam inom Vatikanens andliga portar. Har du ngn ide´ va detta handlar om egentligen – en förklaring utifrån din kunskap?
Citera
2014-08-14, 17:36
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Men du ser väl hur underutvecklade de muslimska länderna är??!! De har världens högsta arbetslöshet o en ekonomisk tillväxt som ligger runt noll dessutom finns nästan inga oberoende domstolar lr medier – som är sådant som borde ligga i grunden för varje välfungerande o harmoniskt samhälle. Lägg också till att hälften av alla yngre drömmer om att emigrera eftersom det inte finns ngr möjligheter i deras muslimska hemländer. Läs på lite om dessa fakta på ex
Det finns inga oberoende domstolar i Sverige heller:
http://www.dagensjuridik.se/2014/05/om-domstolarnas-langa-resa-mot-en-tredje-statsmakt-den-styrande-maktens-roll-ar-betanklig

Men vi tror ju - eller vi vill ju tro - att vi i Sverige minsann är så fria. Att vi har så fri press tex. Hur vi ondgör oss över "diktaturers" hårt statskontrollerade media och dessutom näringslivets kontroll. Tillomed SVT kör sin propaganda varje år om hur fria de minsann är.
Det är ju pinsamt.
Sverige är ett av de mest statskontrollerade länderna i väst. Men Sveriges invånare skall inte få reda på det! Resten av världen vet, hur bra som helst. Men Sverige har inget intresse av att lura omvärlden - staten har ett intresse av att lura de egna invånarna istället.
Fast du menar kanske at det beror på att Sverige är muslimskt?

Citat:
Hur många muslimska länder har själva skrivit under FN´s deklaration om de mänskliga rättigheterna.? Tror du att det är en tillfällighet att Islam lägger fokus som de gör? när ex IKO lägger allt krut på att få till stånd ett förbud om kritik mot Islam i FN – konventionen?
Jag tycker att det finns betydligt större o viktigare frågor att driva av en så pass stor o omfattande organisation som IKO men de väljer att fokusera på hur de ska försvåra för omvärlden att ifrågasätta Islam - är inte detta jävligt snett?
Kan man inte omformulera istället? Dvs finns det inte betydligt större och viktigare frågor att driva än att fokusera på vad dessa IKO tycker?

Och varför ställer du frågor det inte går att svara på? dvs när du skriver "Tror du att det är en tillfällighet att Islam lägger fokus som de gör" ... Jag menar ... vad btyder det? VAdå islam lägger fokus som det gör? Det går ju inte att ta en sådan fråga på allvar eftersom den inte betyder något, har inget innehåll. du bara famlar i tomma luften nu.

Citat:
Du skriver att media är ansvarig för bilden av alla galna muslimer – jag håller inte med dig alls i den frågan eftersom jag ser att media inte ens rapporterar en bråkdel av hur det verkligen ser ut. Du får väl aldrig se i vår svenska media va som händer dagligen i andra städer ute i Europa.??!! Du menar väl inte att du får en strömmande nyhetsrapportering i svensk media om av va som händer i Belgien, Italien, Holland m fl i takt med att Europa islamiseras steg för steg? Sånt får du bara vetskap om du när du själv är intresserad o letar efter sådan info.
Islam är ingen ”liten harmlös religion” som du så ihärdigt försöker intala mig – dock helt utan framgång, måste jag tillägga.
Kan du inte nån gång sluta ljuga?
När har jag skrivit att islam är en liten harmlös religion?
För er "Sverigevänner" är allt så bekvämt svart och vitt. Och antingen måste man hålla med om allt ni säger eller så menar ni att man måste hålla med om allt som ni inte tycker om. Så skönt det måste vara att ha en så enkel världsbild.
Är det verkligen så himla svårt att bara läsa just det som jag skriver - och förhålla sig till det. Utan att hitta på massa saker.
Istället för att bara förutsätta massa saker kan man fråga. Det har jag sagt åt dig om och om igen.

Citat:
Det som gäller är att du måste va en troende o praktiserande muslim för att få kallas för muslim öht – inte svårare än så. Det betyder att du inte kan gå genom livet o kalla dig för muslim fastän du inte har ngn som helst relation till Islam. Du tror väl inte att du kan kalla dig för muslim utan grunder o utan att följa koranen? Var finner du rationalitet o logik inom Islam? jag ser däremot den galenskap, det våld o det förtryck som Islam grundar sig i. I globaliseringens spår så sprids extrema Islam o har fått en tillströmning av anhängare.
Alla dessa krav du ställer upp. Var har du fått de från? Är du någon slags "stor-mufti" som bestämmer vad alla måste tycka för att få lov att vara något?
Enlgit ditt sätt att se det kan man alltså aldrig få lov att kallas muslim förrän man dött. Och då är det bara de människor som levt hela sitt liv utan att någon minsta lilla gång gått emot några av dina regler. Aldrig ens tänkt tanken (hur man nu ska kunna kontrollera det - men det vet du såkalrt).

Med andra ord så finns det alltså inga muslimer. Enligt dig alltså. Inga levande iaf.

Citat:
O du fortsätter dina usla jämförelser mellan nutida Islam o vår kristendom historiskt sätt, långt tillbaka – jag antar att det finns en anledning till varför du väljer den vägen – det är för att du ser likheter mellan det Islam som råder i dag o den kristendom vi levde under på ex medeltiden. Det går inte att försvara Islam genom att påpeka hur dåligt kristendomen behandlade människan på 1800 – talet, det är bara så ologiskt att jämföra på det sättet. Vilka är fördelarna du ser som vi här i västvärlden kan ta del av – menar du att vår värld skulle bli bättre ju mera vi accepterar, tolererar, anpassar oss o islamiserar Europa o vårt Svenska samhälle? Menar du att jag som Svensk kvinna kan förvänta mig ngt positivt från islamiseringen – som du ser det? Jag vill verkligen ha svar på detta nu på detta av dig!
Nu ljuger du igen.
Jag har aldrig gjort några jämförelser mellan historisk kristendom och nutida islam etc bla.
Inte på det sätt du försöker ljuga om - dvs att du försöker påstå att jag ursäktar något beteende genom att mena att kristendomen minsann gjorde si och så, men då.
Sluta ljug så, din tunga blir svart!
Jag har aldrig ursäktat något. Jag har visat dig olika exempel så du ska kunna förstå.
Men du vill inte förstå, du är allt för upptagen med att frossa i elände.

Och du fortsätter såkalrt att hitta å saker om mig. Att förutsätta att jag ska tycka det ena och det andra.
När har jag någonsin sagt något om att Sverige skulle bli bättre av acceptera islamisering etc?
När har jag sakgt något sådant?

Och om jag inte sagt det - varför frågar du mig det då?
Ska jag fråga dig lika idiotiska saker?
Jag kan kanske fråga dig vad du tycker om huvudjägarna hade tagit makten i Sverige? Indianer från Amazonas invandrar ju hit så det måste ju pågå en smyg-huvudjägareisering i Sverige - Vad tycker du omn det va? Va? Va?
Indiankvinnor måste visa brösten i djungeln. Tycker du att det är bra att svenska kvinnor måste gå omkring och visa brösten på stan? Va? Va? Va?

Citat:
Anser du att andra riksdagspartier, förutom SD, lyfter frågorna kring de problem som en allt mera ökad invandring innebär? Jag bor i Sverige som är ett fritt o öppet land o jag vill fortsätta med det.
En sak du inte förstått än är att parlamentarisk politik är en långsam och utdragen sak. Du kan inte bedöma något parti för en mandatperiod etc. Och en annan sak du glömt är att Moderaterna haft makten i två perioder nu. Och att Moderaterna alltid haft för avsikt att krossa välfärdsstaten. De använder invandringen till att försöka nå sina mål och genom att hölja det i en godhetsmantel försöker de komma undan med det Det är Moderaternas politik, inga större nyheter där. Lyssna på Björn afzelius låt "Svarta gänget" för att få perspektiv.
https://www.youtube.com/watch?v=bE57-6yr1JY
Sverigedemokraterna står ännu längre till höger än Moderaterna. Socialdemokraternas politik var det åtta år sedan du såg senast. Och det var alltså innan effekterna av USAs invasion av Irak började synas. Du kan inte påstå att du vet hur en fortsatt Socialdemokratisk regering hade hanterat det. De har iaf alltid haft en helt annan politik rörande arbetskraftsinvandring och flyktingpolitik.
Men nu gör du det enormt stora misstaget att du tror att Moderaternas politik på något sätt är en allmänpolitisk norm. Du tror verkligen på Svergedemokraternas propaganda om att de är det enda oppositionspartiet. Det är bara dålig propaganda. Och om du aldrig hade kunnat tänka dig att rösta så långt högerut som Moderaterna, så hur i helvete kan du då tänka dig att rösta på ett parti som står Ännu längre högerut? Borde inte det logiska istället då bli att rösta vänster om Moderaterna?
Sanningen är att en röst på Sverigedemokraterna är en helt bortkastad röst. Dels efterom de aldrig kommer att få inflytande, de kommer aldrig att vinna - och Om de nån gång skulle få vågmästarställning så kommer de att rösta med högern.
Så, en röst på Sverigedemokraterna är dels en bortkastad röst, och dessutom en röst på Moderaterna.
Så vill du inte rösta på Moderaterna - rösta inte på Sverigedemokraterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in