2014-08-01, 22:39
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
På vilket sätt är kulturella tabun bagateller? Sådana saker är både äldre och betydligt starkare kopplat till oss än vad olika religioner, kulturer, lagar, etc kommit att bli. Asocialt beteende är oftast likadant, och betraktat på liknande sätt, i alla kulturer. Alla kulturer har tagit avstånd från just asocialt beteende. det har aldrig varit förenligt med de sociala strukturer mänskligheten så länge varit tvungen att förhålla sig till. Kanske det var annorlunda före vi blev bosatta, men även som nomadiserande jägaresamlare var vi ändå tvugna att anpassa oss till våra grupper. Vi har ju aldrig varit ensamvargar
Och här har vi ytterligare en faktor du behöver rätta dig efter, ytterligare en faktor som är allmänmänsklig och alltså är likadan för både muslim och indian etc.
Jag tyckte att du bagatelliserade det hela med att som muslimsk person inse att Islam inte är rätt väg här i livet o att ta beslutet att lämna Islam. Det är inget som en muslim gör lättvindigt. Jag tyckte inte att du såg vidden, allvaret o problemen i samband med ett sådant beslut. Du drog upp asocialt beteende o det är ngt helt annat än att lämna sin ursprungliga tro o jag vet mycket väl vad asocialt beteende innebär.
Du har rätt i att vi är flockdjur o ju mera sårbar man är som människa, desto mera känns behovet av att tillhöra en grupp – likna det med det utsatta liv som muslimer oftast lever i sina länder. De är pressade både av sig själva o sin omgivning att tillhöra gruppen o rätta sig efter Islam.
Citat:
Nu hänvisar du till rykten igen. Det du tänkte dig parafrasera från koranen är alltså ingen allmän mobilisering mot judar utan är en berättelse om en period i Muhammeds liv. Då uppmanades till sådan jakt. Det är alltså ingen allmän uppmaning. Det är en berättelse om ett krig. Du borde läsa hela kapitlet istället för bara ett citat från nynazistisk propaganda.
Nej, du kan alltså inte förutsätta att någon har rätt bara för at du kanske håller med om vissa saker. Särskilt viktigt är det om du faktiskt samtidigt också blir kritiserad - då måste du ju faktiskt kolla upp så att du själv vet vem som har rätt.
Du kan börja svara på mina frågor istället för att hela tiden slingra dig runt omkring o aldrig komma med ngt konkret. Tycker du att Islam o Koranen uppmanar o visar på tolerans för icke muslimer o andra kulturer? Om du ska va riktigt ärlig nu, menar jag. Jag talar inte om enbart judar här – du missförstår – jag talar om det faktum att du som muslim har ett grundantagande o ett förhållningssätt till din omvärld som går ut på att tänka i ”vi o dom- termer o se sig själva som muslimer som överlägsna alla andra kulturer.
Jag förstår inte heller varför du måste hänvisa till nazismen hela tiden - jag grundar min uppfattning om Islam enbart på mina egna erfarenheter o kunskaper. Du kan i lugn o ro försätta att kritisera mig – jag vet att jag har rätt o jag tycker att det är onödigt av dig att ens blanda in kristendomen i vårt resonemang eftersom den är en religion som inte håller sitt folk i ett krampaktigt järngrepp längre. Jag vill diskutera om nutiden o den värld vi lever i idag o hur Islam yttrar sig i vårt samhälle o på vår jord i övrigt. Jag bryr mig inte om hur kristendomen påverkat oss långt tillbaka i tiden för det gör den inte i dagsläget. Det är helt annat med Islam som påverkar starkt än idag.
Citat:
Och jodå, jag finner massor av motsvarande berättelser i andra religioners urkunder. Gamla testamentet är fullproppad av mord, hämnd, tortyr, etc ... Det finns också hur välkända berättelser som helst även i det nya testamentet. Jesus blev ju torterad till döds på ett jävla kors som bekant.
Men det finns även faktiska uppmaningar - dvs inte berättelser utan uppmaningar, alltså inte som det exemplet du ville få til att vara en uppmaning - där NT tex uppmanar kristna att blint följa de med makt efter som de såklart har fått sin makt av Gud.
Dvs det innebär då alltså att du, om du är kristen, inte får lov att kritisera invandring till Sverige tex, för det har ju regeringen bestämt och då måste du som god kristen acceptera det. Och det du håller på och skriva mot islam tex, det får du inte heller lov att göra eftersom Sveriges ledare inte accepterar sånt beteende. Då måste du ju följa det. Makten är ju av Gud som bekant.
Citat:
Menar du att en person som varit död sedan 1600 år "låter sina anhängare leva i länder som fattiga ..."????
Om du tänker bedöma profeten Muhammed för sin livsgärning så får du hålla dig till hans samtid. Och då ser du att han ju faktiskt förbättrade levnadsvillkoren för araberna.
Men vad har det med saken att göra?
Och dina hänvisningar til vilka möjligheter som erbjuds i muslimska länder går ju inte att bemöta utan att först bestämma vilka grupper och vilka länder det rör sig om. Och såklart, vilka tider.
Du vet ju själv att det knappast är islam som är någon orsak till varför mellanöstern halkat efter. det finns ju många faktorer som spelat in i det.
Det är klart att jag dömer honom - det spelar ingen roll hur än länge han varit död nu, människor följer hans exempel ännu idag. Islam, Muhammed o Koranen har gjort de länder som följer dess ord att bli till ociviliserade länder. Ta bort Islam från dessa länder så skulle de genast börja utvecklas i positiv riktning – men så länge Islam härskar så blir länderna tvungna att stanna på sin ociviliserade nivå. Klart att det är Islam som gjort att dessa länder halkat efter. Jag vill att du ser rent allmänt o generellt på muslimska länder o svarar på följande frågor. Hur tycker du att det ser ut muslimska länder va gäller ex rätten till utbildning, sjukvård, arbete o rätten till frihet både politisk o personlig?
Hur tycker du att det är ställt med yttrandefriheten, öppna debatter o toleransen för andra kulturer inom muslimska länder? Hur vill du beskriva friheten o toleransen för o till icke muslimer som lever o bor i muslimska länder?
Citat:
Vart fick du det från? När skrev jag något sådant? Och om jag inte skrivit något sådant, varför menar du att jag skulle sagt det?
Föresten - Nej, inga sharialagar har instiftats i Sverige, danmakr eller så.
Och den artikeln du länkade till. Den är väldigt gammal för det först, och för det andra så intervjuas alltså en konvertit som säger att Sverige inte ska anpassa sina lagar efter olika religioners krav.
Och de olika experterna som får komma till tals i artikeln ger inte heller sitt stöd.
Så hur kan du mena att den artikeln beskriver svenska sharialagar på frammarsch?
Det finns inget behov av något implementerande av några islamska lagar. De förslag om särskild familjerätt för muslimer som gavs som exempel i artikeln handlar inte om att underlätta på något sätt. frågor som dessa drivs uteslutande av religiösa tokar, dvs fundamentalister.
Dessutom vet du att det sekulära Sverige inte längre kan förena det statliga eed det religiösa. Alltså kommer inga muslimska lagar stiftas.
Jag tänker utifrån det svar du skrev på mitt förra inlägg – Le Grand Maître; ”Varför det? Jag, och även du, ser väldigt mycket som väldigt mycket mer "upphöjt" än landets lagar och regler.” Jag citerade dig nu o det får stå för dig – jag däremot anser inte att ngt står över lagen i Sverige. Jag tolkar ditt resonemang som att du tänker som en muslim i den här frågan också – att det finns sådant som står över våra Svenska lagar o regler, nämligen Sharia i så fall. Är det inte så du menar?
Sharia praktiseras allt mera i Danmark parallellt med den danska lagen – det förekommer även i allt större omfattning i andra länder i Europa. Som jag tidigare nämnt till dig – det är inte bra att vara ovetande, okunnig o naiv.
Ta bara UK som ett exempel på att Sharia smyger sig in i landets lagstiftning, handlar om muslimers dilemma att tvingas välja mellan studielån lr va Islam trogen. http://www.gatestoneinstitute.org/4287/sharia-compliant-student-loans
Citat:
Men jag måste ändå fråga dig; vad är "sharialagar" för dig egentligen?
Ja, om du börjar svara på ngr av mina frågor så lovar jag berätta för dig va Sharia egentligen innebär o handlar om.
Citat:
Varifrån kommer den misstänksamhet och det hat som västvärlden uppvisar gentemot andra kulturer och ickevästlänningar?
Hur kan du påstå att vi västerlänningar är misstänksamma!!! Vi är toleranta o generösa o tar emot människor från andra länder som inte kan leva i sina egna hemländer. När de sedan börjar fucka upp vårt samhälle, uppvisar respektlöst beteende, utnyttjar värdlandet, då anser jag att man måste dra i handbromsen. Ingen av oss vill leva i ständiga konflikter, våld o kaos.
Senast redigerad av KnackehaxanMia 2014-08-01 kl. 23:24.
Citera
2014-08-01, 22:52
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:
Mitt synsätt? Jag hänvisar till Muhammed Himself i Gabrielhadithen.
Jag skrev inget av vad du hävdar.
Jag skrev att sufism är de intrinsikalt religiösas förståelse av islam, att wahhabism o salafism är de extrinsikalt religiösas förståelse av islam.
Jag skrev att utan koran ingen sufism. Det betyder inte att sufism hoppat ut ur sidorna från koranen. Det betyder att koranen etc (islam) förstås intrinsikalt om man har en sådan personlighet. Koranen är baar en bok, en text. Den förstås på olika sätt beroende på hur vi är. Enkelt uttryckt kan man säga att om man har en djup personlighet tolkar o förstår man en text på ett djupare plan. Men om man har en ytlig personlighet så tolkar o förstår man den på ett ytligt, bokstavstroget, sätt.
Det är inte ett komplement som du föreslår, det är både och - och allt beroende på vem som betraktar.
Jo, det finns många experter som hävdar att sufismen inte är ngt annat än just ett komplement som skapades av människor som inte ville leva i enbart den omänskliga tillvaro som Islam hade att erbjuda. Sufism, salafism, wahhabism – skit samma, anser jag. Det anmärkningsvärda är att det extrema Islam växter sig större. – tänk ex Hamas,Hizballah. Se bara på Egypten där Sufismen fått rejält med stryk av Salafisterna, se bara på Muslimska Brödraskapet som idag har långt flera anhängare än de fanatiska Salafisterna. Ser du inte problemet med de växande extrema grupperna inom Islam?
Det fetade; Säg det till en troende praktiserande muslim – ” Koranen, det är bara en bok” Tala sen om vilket svar du får.
Citat:
Ja, man är muslim om man är muslim.
Jag håller med dig!
Citat:
Det är inget som får islam att verka mild etc. Det är ett faktum att sufism och intrinsikal religiositet är både tolerant, bildad och öppen etc. till skillnad från extrinsikal religiositet som är intolerand, fientlig, obildad och ytlig etc.
Dessutom finns det faktiskt riktiga psykologistudier som gjorts om detta. Och just denna personlighetsskalan: exintrinsikal - intrinsikal är förknippad med personlig mognad. Det innebär alltså att förhållandet är tvärtom mot vad du föreslår.
Titta på google på gordon allport. intrinsic extrinsic religiosity
De enda som lurar folk in är just det terroristanstrukna salafistiska närverken. De har som taktik att med vänlighet o vänskap lura in nyfikna. För at sen radikalisera dem. Det är en taktik de lärt sig från sekters beteende. Sekter gör likadant för att värva.
Må så va att Sufismen är tolerant, bildad, öppen etc – det lurar ändå in icke muslimer i Islam. O som jag tidigare nämn så åker sufismen rejält på stryk av andra extrema grupper av muslimer, så den sufism som kommer leva kvar i så fall är väl hos västerlänningar som fascinerats av mystiken inom sufismen o inte ser längre än näsan räcker o tom konverterar till Islam.
Citat:
Först så kan du inte säga att allt är just terror. Terorrism blev omdefinierat i samband med Bush. Nu är ju alla som är svartmuskiga per automatik terrorister såfort de gör ngt våldsamt. Men det finns mycket som faktiskt inte är terrorism eller anknutet.
Jag talar om terrorism o terrordåd per definition – jag tror att du kan tänka dig va jag avser här. Se dig om i världen o du märker att terrordåd i Islams namn sker, så gott som, varje dag numera. Du försöker bryta ner allt i atomer bara för att kunna försvara din ståndpunkt dvs Islam är den bästa ideologin o den vi alla borde leva efter.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Terrorism
Citat:
Och sen fortsätter du med konstiga klipp.
Nej – det va inga konstiga klipp öht – jag ville visa dig hur Islam ter sig i vår värld idag för jag är uppriktigt sagt orolig för att du inte vet ett dugg om det.
Citat:
Det ÄR det vardagliga.
Det vardagliga är det som sker vardagligt.
Och de dokumentärerna filmade just vardagliga livet.
Och de var alla mycket bra och sevärda.
Så du borde titta på de jag rekommenderade igen. Jag vet att du inte tittat på dem.
Och gillar du sans så borde du ju titta på den första igen.
Den handlade ju uteslutande om sufi-musik och sufi-dans. Från Algeriet till Pakistan.
Nej – det är långt ifrån vardagen o verkligheten för alla muslimer – inse!
Citera
2014-08-02, 02:56
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackehaxanMia
Jag tyckte att du bagatelliserade det hela med att som muslimsk person inse att Islam inte är rätt väg här i livet o att ta beslutet att lämna Islam. Det är inget som en muslim gör lättvindigt. Jag tyckte inte att du såg vidden, allvaret o problemen i samband med ett sådant beslut. Du drog upp asocialt beteende o det är ngt helt annat än att lämna sin ursprungliga tro o jag vet mycket väl vad asocialt beteende innebär.
Du har rätt i att vi är flockdjur o ju mera sårbar man är som människa, desto mera känns behovet av att tillhöra en grupp – likna det med det utsatta liv som muslimer oftast lever i sina länder. De är pressade både av sig själva o sin omgivning att tillhöra gruppen o rätta sig efter Islam.
PÅ vilket sätt menar du att människor som lever i en vardag de upplever som normal ens känner sig så pressade att tillhöra islam som du tror? Jämför med bara för några årtionden i Sverige. Det var innan det blev trendigt att lämna Svenska kyrkan. Men de flesta av oss brydde oss inte nämnbart om vare sig kyrka eller kristendom, eller hur. Dvs vi hade inget behov av att stå på barrikaderna med vår avfällighet.
På exakt samma sätt är det i genommuslimska länder. De flesta bryr sig inte nämnvärt om islam. De är upptagna med livet istället. De har inget behov av att stå på barrikaderna med sin avfällighet.
De - lika lite som vi på tex 50-talet - ville ställa oss utanför det vardagliga sociala livet. Att så markant vilja att avvika, som man gör när man i ett liknande samhälle vill offentliggöra sin ateism, det ses som just ett asocialt beteende. Och det definierades även som asocialt beteende av psykiatrer på den tiden.
Så det är inte direkt det problem du oroar dig för.
Jag skulle vilja hävda att det är enklare att leva som religiöst ointresserad i tex Afghanistan än vad det är i någon västerländsk "förstad" med muslimskt inflytande. Den sk åsiktskorridoren är mycket starkare här Toleransen för sk asocialt beteende är mindre i dessa förstäder än tex på den afghanska landsbygden.

Citat:
Du kan börja svara på mina frågor istället för att hela tiden slingra dig runt omkring o aldrig komma med ngt konkret. Tycker du att Islam o Koranen uppmanar o visar på tolerans för icke muslimer o andra kulturer? Om du ska va riktigt ärlig nu, menar jag. Jag talar inte om enbart judar här – du missförstår – jag talar om det faktum att du som muslim har ett grundantagande o ett förhållningssätt till din omvärld som går ut på att tänka i ”vi o dom- termer o se sig själva som muslimer som överlägsna alla andra kulturer.
Jag svarar hela tiden. Men jag förstår inte varför jag ska svara på de helt orelaterade frågor du ibland kommer med. Sådant som inet har med saken att göra får du ta i andra trådar.
Om jag tycker islam o koranen uppmanar o visar tolerans frågar du.
Ja, det finns mycket som visar sådan tolerans du efterlyser.
Koranen skriver att det inte ska finnas något tvång i religion tex. Och toleransen för kristna är ju tydlig i denna:
[29:46] Och ge er inte in i diskussioner med efterföljarna av tidigare uppenbarelser annat än på det hövligaste och mest hänsynsfulla sätt - utom med sådana bland dem som vill väcka förargelse - och säg: "Vi tror på det som har uppenbarats för oss och det som har uppenbarats för er, och vår Gud och er Gud är en och samme Gud och vi underkastar oss Hans vilja."

Och en av de mest inflytelsefulla muslimska teologerna (som muslimer i hela världen nästan inspieras av - Rumi - skrev:
Come, come, whoever you are.
Wanderer, idolator, worshipper of fire, come even though you have broken your vows a thousand times,
Come, and come yet again. Ours is not a caravan of despair.

Han skrev dessutom:
"I am neither Muslim, nor Jew nor Christian nor Zoroastrian, my only identity is love."

Citat:
Jag förstår inte heller varför du måste hänvisa till nazismen hela tiden - jag grundar min uppfattning om Islam enbart på mina egna erfarenheter o kunskaper. Du kan i lugn o ro försätta att kritisera mig – jag vet att jag har rätt o jag tycker att det är onödigt av dig att ens blanda in kristendomen i vårt resonemang eftersom den är en religion som inte håller sitt folk i ett krampaktigt järngrepp längre. Jag vill diskutera om nutiden o den värld vi lever i idag o hur Islam yttrar sig i vårt samhälle o på vår jord i övrigt. Jag bryr mig inte om hur kristendomen påverkat oss långt tillbaka i tiden för det gör den inte i dagsläget. Det är helt annat med Islam som påverkar starkt än idag.
Kristendom är int epå något sätt uträknad i det politiska landskapet. Amerikansk neokonservatism angriper den muslimska världen med all den kristna frenesi som känentecknar religiös fundamentalism. Bush tom pratade om korståg. Israelisk politik är hur infiltrerad av religiös fundamentalism som helst.
Dina älskade sverigedemokrater har en fundamentalistiskt kristna på höga positioner - tom evolutionsförnekare!!!!
Och angående evolutionsförnekelse så är det typiskt kristet fenomen. Islam och muslimer har sen länge accepterat evolutionsvetenskapen.
Redan på 1200-talet skrev tex Rumi följande evolutionsbejakande dikt:
"Jag dog som en sten och föddes som en växt,
Jag dog som en växt och blev till ett djur.
JAg dog som djur och jag var en människa.
Varför förtvivla, när blev jag sämre av att dö?"

Citat:
Det är klart att jag dömer honom - det spelar ingen roll hur än länge han varit död nu, människor följer hans exempel ännu idag. Islam, Muhammed o Koranen har gjort de länder som följer dess ord att bli till ociviliserade länder. Ta bort Islam från dessa länder så skulle de genast börja utvecklas i positiv riktning – men så länge Islam härskar så blir länderna tvungna att stanna på sin ociviliserade nivå. Klart att det är Islam som gjort att dessa länder halkat efter. Jag vill att du ser rent allmänt o generellt på muslimska länder o svarar på följande frågor. Hur tycker du att det ser ut muslimska länder va gäller ex rätten till utbildning, sjukvård, arbete o rätten till frihet både politisk o personlig?
Hur tycker du att det är ställt med yttrandefriheten, öppna debatter o toleransen för andra kulturer inom muslimska länder? Hur vill du beskriva friheten o toleransen för o till icke muslimer som lever o bor i muslimska länder?
Jag har redan svarat på de frågorna. Jag ställde motfrågor till dig där också som du bekvämt nog avstod från att besvara. Varför?
Det finns massvis av saker som hindrar de muslimska länderna. Ett av de största hindren är den utbredda och traditionellt accepterade korruptionen. Pga det kan det aldrig bli någon stabilitet Ingen utveckling. Vem man känner och hur mycket pengar man har är viktigare än vad man kan. Så det är inte så konstigt att utveckling förhindras när inkompetenta personer har makten.

Citat:
Ja, om du börjar svara på ngr av mina frågor så lovar jag berätta för dig va Sharia egentligen innebär o handlar om.
Men det gör du ju inte. Så fort jag visar att du har fel, så glömemr du passande nog bort att kommetnera det - istället drar du till med den ena irrelevanta frågan efter den andra. VArför ska jag svara på frågor som inte har med det att göra?
Men det är jättevanligt bland för er att göra så. Och ni kommer alltid tillbaka till samma slutkläm att det är invandrares fel och islams fel etc.

Citat:
Hur kan du påstå att vi västerlänningar är misstänksamma!!! Vi är toleranta o generösa o tar emot människor från andra länder som inte kan leva i sina egna hemländer. När de sedan börjar fucka upp vårt samhälle, uppvisar respektlöst beteende, utnyttjar värdlandet, då anser jag att man måste dra i handbromsen. Ingen av oss vill leva i ständiga konflikter, våld o kaos.
Senast redigerad av Le Grand Maître 2014-08-02 kl. 03:23.
Citera
2014-08-02, 03:19
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Jo, det finns många experter som hävdar att sufismen inte är ngt annat än just ett komplement som skapades av människor som inte ville leva i enbart den omänskliga tillvaro som Islam hade att erbjuda. Sufism, salafism, wahhabism – skit samma, anser jag. Det anmärkningsvärda är att det extrema Islam växter sig större. – tänk ex Hamas,Hizballah. Se bara på Egypten där Sufismen fått rejält med stryk av Salafisterna, se bara på Muslimska Brödraskapet som idag har långt flera anhängare än de fanatiska Salafisterna. Ser du inte problemet med de växande extrema grupperna inom Islam?
Det fetade; Säg det till en troende praktiserande muslim – ” Koranen, det är bara en bok” Tala sen om vilket svar du får.
Anmärkningsvärt och anmärkningsvärt. Över hela världen går det en reaktionär och nyfascistisk inspirerad våg. I Europa i alla främlingsfientliga partier från Sverigedemokraterna till Front National och Gyllene Gryningen etc etc och i USA har vi motsvarande Tea Party-rörelsen och i muslimska världen har vi salfism och sådant. Samma skit med olika förpackning bara.
Hamas och Hizbollah är inte i samma kategori, de är lokala fenomen med lokalt förankrad politik.

Och återigen hänvisar du till "experter". Det är inga experter överhuvudtaget som hävdar något sådant. Inte i någon vetenskaplig inriktning säger man så. Sufism är enkelt uttryckt ett resultat av de andligt intresserade människornas förståelse av islam. Det är likadant i kristendomen, i judendomen, i hinduism o buddhism och i shamanism etc. Andligt intresserade (dvs intrinsikalt religiösa) finns i alla populationer.

Citat:
Må så va att Sufismen är tolerant, bildad, öppen etc – det lurar ändå in icke muslimer i Islam. O som jag tidigare nämn så åker sufismen rejält på stryk av andra extrema grupper av muslimer, så den sufism som kommer leva kvar i så fall är väl hos västerlänningar som fascinerats av mystiken inom sufismen o inte ser längre än näsan räcker o tom konverterar till Islam.
terigen - sufism finns i alla muslimska kulturer och så har det varit ända sedan islams födelse. Det kommer naturligtvis fortsätta at vara så i framtiden också. Salafism och en av salafism inspirerad politisk rörelse - muslimsk brödraskapet - är emellertid bara en modern trend. dvs den kommer att nå sin topp och sen försvinna för att bli en historisk notis.

Citat:
Jag talar om terrorism o terrordåd per definition – jag tror att du kan tänka dig va jag avser här. Se dig om i världen o du märker att terrordåd i Islams namn sker, så gott som, varje dag numera. Du försöker bryta ner allt i atomer bara för att kunna försvara din ståndpunkt dvs Islam är den bästa ideologin o den vi alla borde leva efter.

Nej – det va inga konstiga klipp öht – jag ville visa dig hur Islam ter sig i vår värld idag för jag är uppriktigt sagt orolig för att du inte vet ett dugg om det.

Nej – det är långt ifrån vardagen o verkligheten för alla muslimer – inse!
Är det? Jag har ytterligare en programserie jag vill visa för dig. Programledaren är engelsk och kristen och vit men bor i Yemen och tuggar regelbundet khat (han visar tom sin "langare" i programmet. Han åker omkring i den muslimska världen och diskuterar tex teologi med muslimska fanatiker i muslimska universitet utn att åka på däng Ja, som du ser så klarar han hur bra som helst att leva som just kristen och västerlänning i terroristnästet Yemen. En riktigt Skitbra programserie, en verklig pärla.
Dvs du har ju inte tittat på alla de andra programmen jag rekommenderat. trots att de visar just vardagen i muslimska världen.
Men här kommer alltså de 3 avsnitten av The Man Who Walked Across the World.

https://www.youtube.com/watch?v=L8xU2ukQKiY
http://history.docuwat.ch/videos/africa/ibn-battuta-the-man-who-walked-across-the-world-02/?channel_id=0
Citera
2014-08-04, 00:13
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:
PÅ vilket sätt menar du att människor som lever i en vardag de upplever som normal ens känner sig så pressade att tillhöra islam som du tror? Jämför med bara för några årtionden i Sverige. Det var innan det blev trendigt att lämna Svenska kyrkan. Men de flesta av oss brydde oss inte nämnbart om vare sig kyrka eller kristendom, eller hur. Dvs vi hade inget behov av att stå på barrikaderna med vår avfällighet.
På exakt samma sätt är det i genommuslimska länder. De flesta bryr sig inte nämnvärt om islam. De är upptagna med livet istället. De har inget behov av att stå på barrikaderna med sin avfällighet.
De - lika lite som vi på tex 50-talet - ville ställa oss utanför det vardagliga sociala livet. Att så markant vilja att avvika, som man gör när man i ett liknande samhälle vill offentliggöra sin ateism, det ses som just ett asocialt beteende. Och det definierades även som asocialt beteende av psykiatrer på den tiden.
Så det är inte direkt det problem du oroar dig för.
Jag skulle vilja hävda att det är enklare att leva som religiöst ointresserad i tex Afghanistan än vad det är i någon västerländsk "förstad" med muslimskt inflytande. Den sk åsiktskorridoren är mycket starkare här Toleransen för sk asocialt beteende är mindre i dessa förstäder än tex på den afghanska landsbygden.
Du har inte förstått den hårda påverkan som muslimska människor utsätts för - den är så pass hård att det inte finns ngr val för den som föds i en kultur som präglas av Islam. Föds du i ett muslimskt land så finns inga friheter att börja ifrågasätta trostillhörigheten. Föds du i Afghanistan, som du tar som exempel, så kan du inte fritt välja – du är muslim o lever efter Islam o dess regler. Visa mig exempel på det som du avser med människor som lever i Afghanistan o har ett ointresse för Islams tro o regler. Muslimska människor är indoktrinerade i Islam sedan barnsben o hela deras liv o allt de företar sig präglas av Islam utifrån Koranen.
Kvinnans levnadssituation är usel i Afghanistan – liksom i övriga muslimska länder där det är accepterat med ex kvinnomisshandel.
https://www.youtube.com/watch?v=S-efk59Piz4

Citat:
Jag svarar hela tiden. Men jag förstår inte varför jag ska svara på de helt orelaterade frågor du ibland kommer med. Sådant som inet har med saken att göra får du ta i andra trådar.
Om jag tycker islam o koranen uppmanar o visar tolerans frågar du.
Ja, det finns mycket som visar sådan tolerans du efterlyser.
Koranen skriver att det inte ska finnas något tvång i religion tex. Och toleransen för kristna är ju tydlig i denna:
[29:46] Och ge er inte in i diskussioner med efterföljarna av tidigare uppenbarelser annat än på det hövligaste och mest hänsynsfulla sätt - utom med sådana bland dem som vill väcka förargelse - och säg: "Vi tror på det som har uppenbarats för oss och det som har uppenbarats för er, och vår Gud och er Gud är en och samme Gud och vi underkastar oss Hans vilja."
Och en av de mest inflytelsefulla muslimska teologerna (som muslimer i hela världen nästan inspieras av - Rumi - skrev:
Come, come, whoever you are.
Wanderer, idolator, worshipper of fire, come even though you have broken your vows a thousand times,
Come, and come yet again. Ours is not a caravan of despair.

Han skrev dessutom:
"I am neither Muslim, nor Jew nor Christian nor Zoroastrian, my only identity is love."
Detta är ju ett lysande exempel på ditt eget resonemang dvs att alla tolkar orden i Koranen utifrån sin egen personlighet. Du tolkar Koranen utifrån din världsbild, föreställningar o önskningar. Därför ser du Islam o koranen som ” den fredliga ideologin”, du romantiserar! Du vinklar dina tolkningar så att de motsvarar dina egna förväntningar o förhoppningar. Jag önskar att du ville se o erkänna att det även finns en annan sida av Islam som är allt annat än fredlig. Den största delen av Islam har du helt förträngt; dvs den som står för omänsklighet, kvinnofientlighet, våld o hat, en ideologi där ordet demokrati bara existerar på papper om ens det. Det råder ingen religionsfrihet inom Islam o muslimska länder öht.
En sammanställning över religionsfrihet och förföljelse av kristna; http://www.dagen.se/dokument/en-inblick-i-de-elva-lander-dar-kristna-har-det-svarast/

Citat:
Kristendom är int epå något sätt uträknad i det politiska landskapet. Amerikansk neokonservatism angriper den muslimska världen med all den kristna frenesi som känentecknar religiös fundamentalism. Bush tom pratade om korståg. Israelisk politik är hur infiltrerad av religiös fundamentalism som helst.
Dina älskade sverigedemokrater har en fundamentalistiskt kristna på höga positioner - tom evolutionsförnekare!!!!
Berätta mera om SD fundamentalistiska kristna – som är evolutionsförnekare, namn o hur många. De finns även inom andra partier för din information, inte endast i SD! När du nu drar upp detta så måste jag ju passa på att fråga dig vad du anser om det faktum att vi har muslimer i den sittande regeringen i dagsläget? Ex en av dem som inte för så länge sedan talade sig varm på SVT om sin längtan efter sharialagar, hävdade att män ska få ha flera fruar o att kvinnor måste vara oskulder inför äktenskapet o inte får dansa. Jag anser det mycket mera allvarligt att se muslimer i riksdagen som försvarar o befäster människofientliga hederskulturer på detta sätt, än att det finns ett fåtal evolutionsförnekare.
Citat:
Jag har redan svarat på de frågorna. Jag ställde motfrågor till dig där också som du bekvämt nog avstod från att besvara. Varför?
Det finns massvis av saker som hindrar de muslimska länderna. Ett av de största hindren är den utbredda och traditionellt accepterade korruptionen. Pga det kan det aldrig bli någon stabilitet Ingen utveckling. Vem man känner och hur mycket pengar man har är viktigare än vad man kan. Så det är inte så konstigt att utveckling förhindras när inkompetenta personer har makten.
Det är Islam som gör att ingen utveckling kan ske. För att utveckling ska ta fart o få kraft behövs demokrati o demokrati finns inte inom Islam.
Citat:
Men det gör du ju inte. Så fort jag visar att du har fel, så glömemr du passande nog bort att kommetnera det - istället drar du till med den ena irrelevanta frågan efter den andra. VArför ska jag svara på frågor som inte har med det att göra?
Men det är jättevanligt bland för er att göra så. Och ni kommer alltid tillbaka till samma slutkläm att det är invandrares fel och islams fel etc.
Nej – jag svarar men inte du! Du är hal som en ål o undviker systematiskt att svara på sånt där du kan bli tvingad att tillstå att Islam inte är just den gyllene vägen som du vill ge sken av. Islam är en ideologi som inte ger människor fri – o rättigheter. Jag vill ha en bra värld för oss alla o du är en fegis som inte törs ge svar.
Citera
2014-08-04, 00:28
Medlem
KnackehaxanMias avatar
[quote]
Citat:
Anmärkningsvärt och anmärkningsvärt. Över hela världen går det en reaktionär och nyfascistisk inspirerad våg. I Europa i alla främlingsfientliga partier från Sverigedemokraterna till Front National och Gyllene Gryningen etc etc och i USA har vi motsvarande Tea Party-rörelsen och i muslimska världen har vi salfism och sådant. Samma skit med olika förpackning bara.
Att människor ute i Europa reagerar är ett sunt tecken av självbevarelsedrift o reaktion på de växande problemen med framför allt muslimer i Europa.
Den här bloggen kommer du att älska; Den beskriver hur antalet muslimer växter snabbt o att Islam är den snabbast växande religionen.
http://www.islamguiden.com/islam.shtml#.U96nL1dBEZ1
Pakistan, Jemen, Afghanistan är exempel på länder som är stora fästen för extrema Islam o där utbildning av extremister sker.
I Pakistan har skett flera blodiga terrordåd, allt för att utrota moderata muslimer. Det råder jämställdhet i Pakistan, säger du - Jo, jo!
http://english.alarabiya.net/en/News/asia/2013/09/22/Suicide-bomber-hits-Pakistan-church-25-dead.html#slide=1
http://english.alarabiya.net/en/News/middle-east/2013/09/21/Attack-on-Baghdad-Shiite-stronghold-kills-at-least-50-people-.html

Citat:
terigen - sufism finns i alla muslimska kulturer och så har det varit ända sedan islams födelse. Det kommer naturligtvis fortsätta at vara så i framtiden också. Salafism och en av salafism inspirerad politisk rörelse - muslimsk brödraskapet - är emellertid bara en modern trend. dvs den kommer att nå sin topp och sen försvinna för att bli en historisk notis.
Du vet inte vad du pratar om – du tror väl inte att det extrema Islam kommer att ”självdö” – det är upp till oss i västvärlden att styra o förhindra det. Om utvecklingen bara skulle få ha sin gång utan inblandning av västvärlden så ser du snart starka Islamistiska stater som besitter kärnvapen.
Citat:
Är det? Jag har ytterligare en programserie jag vill visa för dig. Programledaren är engelsk och kristen och vit men bor i Yemen och tuggar regelbundet khat (han visar tom sin "langare" i programmet. Han åker omkring i den muslimska världen och diskuterar tex teologi med muslimska fanatiker i muslimska universitet utn att åka på däng Ja, som du ser så klarar han hur bra som helst att leva som just kristen och västerlänning i terroristnästet Yemen. En riktigt Skitbra programserie, en verklig pärla.
Dvs du har ju inte tittat på alla de andra programmen jag rekommenderat. trots att de visar just vardagen i muslimska världen.
Men här kommer alltså de 3 avsnitten av The Man Who Walked Across the World.
https://www.youtube.com/watch?v=L8xU2ukQKiY
http://history.docuwat.ch/videos/africa/ibn-battuta-the-man-who-walked-across-the-world-02/?channel_id=0
Jag har sett den första delen av serien som du länkat o jag måste säga att det är inget nytt för mig – det ger mig ingen aha- upplevelse. Det är bara en vinklad reseskildring som så många andra reseprogram jag sett –o jag har sett många. När jag sett valen av dina länkar så förstår jag hur du kan ha en så felaktig bild av Islam, muslimska länder o kvinnors levnadsvillkor i dessa länder. Du har inte sett den verkliga bilden av muslimska länder o dess kvinnor o jag är rätt säker på att aldrig själv vistats i muslimska länder o tittat in bakom de fasader som reseprogram vill skildra. Har du ex reflekterat över att i första delen av programmet från Jemen, förekommer endast en enda kvinna? Har du funderat över varför? Har du tänkt på att den kvinnoförtyckande Sharialagen är grunden i Jemens lagstiftning? Religionsfrihet är inskrivit i lagen i Jemen men det är förbjudet att konvertera från Islam o du kan dömas till dödsstraff som konvertit. Det jag vill komma till är att det finns andra sidor av Jemen också, som inte är så glamoriserade med kamelridning genom öknen, kattuggande osv. Det finns människor som lever i förtryck o utsatthet o vissa delar av Jemen, kontrolleras som bekant av extrema Islamister som blir allt flera. Det finns ett fåtal kristna i Jemen men det finns inga kyrkor o du får sköta din kristna tro inom hemmets väggar. De jämförelser o exempel du kommer med, gör mig mörkrädd. Jag önskar att du hade en mera nyanserad bild o förståelse för Islam. Det är inte helt igenom en fin o fredlig ideologi.
Citera
2014-08-04, 13:28
Medlem
BlackJewels avatar
Ja att inte vilja ta till sig i vilka skillnaderna är mellan världsreligionerna är att spela dum.

Att nu t.ex fascism eller nyliberalism spridit sig och att fascism medvetet bygger på förmågan att manipulera, fråtar under inga omständigheter att islam i hela sin uppbyggnad just har en tydlig fascistisk kropp, om n man hävdar andliga riktningar och fredliga sammankomster, så märks så övertydligt vart hän varenda lilla undersekt som lyder under övergripande islam, direkt ha den fascistiska karaktäristikan, i att helt självmant omnämnas som ideologi, först senare tid i möten med väst man influerats att hålla mer "andliga agendor", men det är mest för uppvisning.

Det betyder självklart inte att varje muslim = en fascist

Men ibland ligger det riktigt riktigt obehagligt nära, särskilt när ni som försvarar islams mer konroversiella hållningar, omedelbart pekar bort ifrån det kritiska, till att ha helt andra samhällsfenomen att ständigt jämföra med, det i sig är enbart ytterligare till nackdel för islam där islam vill säga, försäker börja agera som en "demokratisk part, och t.o.m försöker göra sig mer gällande än demokratins hållpunkter själv"

Islam undeblåser ojämlikhet mellan kvinnor, för forumsrelevansen, är väl det ett av islams strösta dilemman och ocksp skämmigast att påstå sig andlig, medan man utan att mer än blunda, låta det fortgå.

Kristendomen kan inte vara ett guds rena lamm, det är upp till religiösa fanatiker att försöka rota och böka upp allt man bara kan, gärna hålla 1200-tals fenmen som belysning över "hur kristendomen är".

Jag är inte kristen, men nog kan jag väl se att kristna förhåller sig till religionen som en religion, inte som en doktrin eller med vilje att införa kristendom som diktatur, detta eftersom i varje land där kristendom infördes som t.ex satsreligion, religion också började utfärdas som kriterie för vetenskap... av erfarenhet över hur felaktigt det är att hålla tro och gammelpoesi som grund för kunskap och utveckling, började man avveckla det för rätt längesedan nu, och in kom istället demokratiska ambitioner... som håller jämlikhet som ett främsta strävande, om än det går trögt men väldigt mycket har uppnåtts och rotts i hamn också.

Islam är nu berett att dels negligera demokratins huvudteman, antagligen i oförmåga att förstå och ovilja framförallt eftersom de krigiska stridslusten får sig ständiga uppskjut via okunskapliga sympatier som nappar mer hårt på div. belöningar istället, kortsiktiga och destruktiva, men genus existerar inte inom islam eftersom religionen s.k det är mer konglomererad sekt egentligen, tillerkänner ENBART mannen att kunna ta emot gud från första början och det vrade fruktansvärt länge dessutom, det är i möten med väst... islamapolot´geter tvingats, mjuka upp sig.. utan de mötena skulle vi få se vad islam går för, när islam får visa sitt riktiga präktiga jag och i hur man reciterar verser enormt verserat vackert prydligt och duktigt, och förhåller sig till kvinnor och flickor lika prydligt? alltså den s.k andlighet som påbjuder hur män ska organisera islamska samhället så det blir så andligt som möjligt, men andlighet med ideologin som styrning. Hur faaan man nu kan få det till annat än en extremt stor svulstig sekt.

Och i oförmåga att utefter att hindra sig och befolkning att öht uppnå lägsta kunskapsnivåer istället vidhåller religionens förträfflighet (som i sig är direkt undermålig och inte ens särskilt poetiskt kvalitativ heller mer än för dem som dyrkar den)

Jag kan prata mest för kristendom gällande detta ideliga jämförande, som islams mer dyrkandeprofter så ihärdigt ägnar sig åt, det finns x antal extremt dåliga förlorare i den ideologibaserade karriärismen som islam göder.

Att, kristna eller judar... de facto.. strävat rakt emot det islam strävar mot, man direkt gullar fram lusten att vilja veta, lusten att lära lust att förstå och undersöka och det oavsett könet. Sedan finns väldigt förlegade och konservativt styrda samfund som etiketteras kristna, men kör hejvilt egendomligt egenmäktigt förfarande när de ska "tolka el bokstavstolka bibeln" de räknas in som riktningar, falanger eller sekter, de stora kyrkorna äger inte ens intresse än att släppa eleverna där de visar sig varken vvilja el orka, enstaka fall blir målsökta för att tjäna bl.a pressens glupska sensationsbegär, men press och gamig sensationssökande utifrån optimeringsmaximer är heller inte spelande på samma plan.

Jämlikhet däremot, är rätt så legio och eftersträvas sedan länge i t.o.m kristna och viss judisk troskonfession.. den mesta skulle jag vilja säga. ÄR det verkligen så med islam , också?

När islam så extremt starkt betonar att kvinnor som t.o.m lämnat sina hembygder för att åka till andra breddgrader, behöver börja om från början, för att anamma den extremt rigida och fruktansvärt schauvinistiska manliga agendan som hela islam ÄR. Det är en religion för män. Prio män och lydiga kvinnor , kan deltaga för syns skull nu när man vet hur starkt omvärlden iakttar islam/och de sekter som kirekt lyder undr islam. Islam "lär" med starka tilltal, inget resonerande att det finns på kartan en vg ut ur islam, att gud skulle kunna vara imaginär... nej, den som ordar allah, den i princip ÄR allah, dvs den man som hävdar allah, ges och tar status i att påkräva att ses som ställföreträdande allah, och med lite stärkande div. narkotiska blandningar ha islam vuxit sig större än den skulle utan de kraftiga buffranden som islam ständigt behöver för att hålla lögnerna och hjärntvätten intakt.

Sekter beter sig alltid olikt religion.

Jo kristendom har varit statsreligion och lagt sig i liv som det inte ska, men också samhällen utformas på sina håll, så som samhällen aldrig borde ha utformats.

I slutnden kommer allt oavsett sak, kokas ner till att vara "samma" eller "likvärdigt" så länge man negligerar de otroliga förtryck som förorsakas av islams sadistiska inslag som folk inte ser som särskilt bemödansvärt att ta itu med. för folkmajoritet har ju rätt?

nazismen hade också jätterätt, de var ju så många, så de måste ha haft väldigt rätt, annars skulle inte så många kunnat dyrka ren ras?

vad dyrkar islam om inte mannens överhöghet, redan shahen av iran var ju ett ärkepucko med sådan mansschauvinism att det inte kan ha varit särskilt svårt för en religiös fanatiker att ta över för att nu "lära omvärlden" hur fin och andlig islam är. det är den FANATOSKA versionen av islam det, att det -är-andligt. Andligt att-män-är-män och att feminism är "en konspiration"
Citera
2014-08-04, 13:42
Medlem
BlackJewels avatar
Men herregud, den utbredda korruptionen är ju kommen ur den ideologi som islamister och dem som så starkt pådyvlar hur perfekt andlig koranen är att levas efter, det är ju själva koranismen som en slags elitfalang som utgör själva grogrunden el möjliggör korruption eftersom koranläran i sig korrumperar allt vad sans och vett är i klarsynt förmåga att uppfatta existens och villkoren som existens medför! fattar du inte ens det lilla.
Eller fattar du inte vilket enormt hjärnfilter snacket om koranens andliga kvalitet, utgör och hur fatala konsekvenser det får närhelst extrem fundamentalism tar sig rollen som eliteideologer.

Det är ju samma skit där ortodoxa fanatiker vilka gräver sig djupt med pannvecken i de illiterata dogmerna sett som "pärlor", när de börjar diktera samhällsparametrarna som kräver bra mycket annan klarsynthet än en jävla bok skriven av drömmare.

En bok är väl fin att gulla med och "forska i" så länge man avgränsar dess område till att stå just som litteratur och poesi och historiskt intressant i hur skrivare kunde uttrycka sig DÅ - att komma med ordanden om att det "handlar om sanningar" det är då det går över alla gränser och korrumperar med de fanatiskt manipulativa väldigt oärliga greppen och direkt trotsar till slut allt som inte bejakar hur långsökt fel en tolkning el uppfattning än är, när den tas ut en gammal förlegad urkund.

Ska man då kunna se nyttan i att leka med hjul och pinne som allmän norm, utifrån att människor förr i tiden tyckte det var urkul att leka med och ha det som moralindex över hur fel det egentligen är att ge barn riktiga pussel eller riktiga leksaker eller ens att teknik för barn är åt helvete fel och motsägelsefullt också då? för att.... urkundernas barn.. ju inte lekte vad moderna barn leker med? det är ju samma löjliga tro i att tycka sig vara logiskt resonerande.

När man har en religiöst fanatisk bok av hämdpoesi med lite gud/jokern här och var insprängt, att ses som sedelärande för hur en t.ex sund familjepolitik kan ordnas. iaf är varje religions innenmäte (sekterna ännu värre) extremt kvinnofientlig och ser inte kvinnohat som särskilt något att ta itu med, man ser inte, eller vill inte se kopplingarna till den ideologiska matningen som i islams fall : troende som menar att det inte är så alls, förstår ju isf inte ens varför den "vill vara andlig". De menar sig inte vilja ha någon vinst av att göra sig religiösa alls?
Senast redigerad av BlackJewel 2014-08-04 kl. 13:53.
Citera
2014-08-04, 22:38
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
När man har en religiöst fanatisk bok av hämdpoesi med lite gud/jokern här och var insprängt, att ses som sedelärande för hur en t.ex sund familjepolitik kan ordnas. iaf är varje religions innenmäte (sekterna ännu värre) extremt kvinnofientlig och ser inte kvinnohat som särskilt något att ta itu med, man ser inte, eller vill inte se kopplingarna till den ideologiska matningen som i islams fall : troende som menar att det inte är så alls, förstår ju isf inte ens varför den "vill vara andlig". De menar sig inte vilja ha någon vinst av att göra sig religiösa alls?
Tack Svarta Juvelen! du kom in som en friskt fläkt o satte ribban högt nu för TS. Dina beskrivningar är fina o målande - du har förstått bl a det kvinnoförtryck som florerar inom Islam o den muslimska världen.
Citera
2014-08-05, 01:15
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Du har inte förstått den hårda påverkan som muslimska människor utsätts för - den är så pass hård att det inte finns ngr val för den som föds i en kultur som präglas av Islam. Föds du i ett muslimskt land så finns inga friheter att börja ifrågasätta trostillhörigheten. Föds du i Afghanistan, som du tar som exempel, så kan du inte fritt välja – du är muslim o lever efter Islam o dess regler. Visa mig exempel på det som du avser med människor som lever i Afghanistan o har ett ointresse för Islams tro o regler. Muslimska människor är indoktrinerade i Islam sedan barnsben o hela deras liv o allt de företar sig präglas av Islam utifrån Koranen.
Kvinnans levnadssituation är usel i Afghanistan – liksom i övriga muslimska länder där det är accepterat med ex kvinnomisshandel.
Hur kan du påstå att något val kan finnas när inget sådant finns? Dvs om man inte vet något annat kan man inte heller jämföra. Dvs det liv vi lever är det normala. Dt du kallar "trostillhörighet" är inte en fråga som har betydelse. Det som däremot faktiskt har betydelse är hur vi enskilda individer väljer att förhålla oss till vår omvärld. Och, som jag skrivit om och om igen, så är vi upptagna med själva livet. De flesta av oss människor förhåller oss inte til några religioner på några särskilda sätt. Det spelar ingen större roll var vi lever. Att äta kattor är inget du tar för givet, men för de kulturer där kattätandet är utbrett finns inga tvivel. Du har inga tvivel i ätandet av kräftor, men för andra människor i andra kulturer finns inget sådant tvivel. För dig är det inga problem i att äta grisar, men för många andra i andra kulturer finns det inte i deras världsbild överhuvudtaget.
Det handlar inte om val - det är det vardagliga livet.
Du kanske minns talibanerna? De tog makten i Afghanistan och stiftade nya lagar och nya förhållningssätt. Som den afghanska populationen inte var vana vid. Hela den händelsen visar ju med all tydlighet just hur litet afghanerna brydde sig om de muslimska reglerna du pratar om. Som jag skrev så hade afghanerna fullt upp med att liva sina liv inna dess, och sådant som religiösa regler var underordnat det sociala livet så som det kom at se ut just där.
Vill du läsa litet om Afghanistan och det vardagliga livet där så kan jag rekommendera boken "Spy of the Heart" av Robert Darr.
http://www.spyoftheheart.com/
En amerikan som levde i Afghanistan under perioden från den sovjetiska reträtten till talibanernas machtûbernahme. Han kom närmare det vardagliga livet än vad de flesta andra skildrare nånsin har lyckats med. Vissa passager är helt fantastiska. Tex när han beskriver sin övernattning i en grott-stad. Där värden av tacksamhet för författaren (han hjälpte till med svältbehandling) prydde "gästrummet" han skulle sova i med massvis av små färgade glaslyktor och hur de ljusen tillsammans med "rummets" inredning etc blev en direkt resa till något ur "Tusen och en natt."

Citat:
Detta är ju ett lysande exempel på ditt eget resonemang dvs att alla tolkar orden i Koranen utifrån sin egen personlighet. Du tolkar Koranen utifrån din världsbild, föreställningar o önskningar. Därför ser du Islam o koranen som ” den fredliga ideologin”, du romantiserar! Du vinklar dina tolkningar så att de motsvarar dina egna förväntningar o förhoppningar. Jag önskar att du ville se o erkänna att det även finns en annan sida av Islam som är allt annat än fredlig. Den största delen av Islam har du helt förträngt; dvs den som står för omänsklighet, kvinnofientlighet, våld o hat, en ideologi där ordet demokrati bara existerar på papper om ens det. Det råder ingen religionsfrihet inom Islam o muslimska länder öht.
En sammanställning över religionsfrihet och förföljelse av kristna
Och när har jag någonsin skrivit något sådant? Varför försöker du hela tiden lägga ord i min mun?
dessutom har jag hela, hela tiden berättat om sådant som salafism, wahhabism, muslimska brödraskapet etc etc. Så varför håller du på att ljuga om vad jag sagt och inte sagt?
Och hur kan du hävda att jag vinklar och bara belyser en sida - när jag ju om och om igen, i alla inlägg, just visat på vilka nyanser islam rymmer, hur jag visat de olika inriktnignarna som finns och betonat var och när de haft inflytande och vilket etc.
Hur kan du då påstå att jag inte gjort det?
Du vet mycket väl att jag hela tiden hänvisat till sådant som nyanserar Din enögda beskrivning av islam. Det är ju Du som bara beskriver och ser en enda version av islam. Hur kan du då ljuga och påstå att jag bara visar en version? Du vet att jag visar upp för dig hela hela tiden vilka olika sidor som ryms i islam.
Kan du inte sluta ljuga åtminstone?

Citat:
Berätta mera om SD fundamentalistiska kristna – som är evolutionsförnekare, namn o hur många. De finns även inom andra partier för din information, inte endast i SD! När du nu drar upp detta så måste jag ju passa på att fråga dig vad du anser om det faktum att vi har muslimer i den sittande regeringen i dagsläget? Ex en av dem som inte för så länge sedan talade sig varm på SVT om sin längtan efter sharialagar, hävdade att män ska få ha flera fruar o att kvinnor måste vara oskulder inför äktenskapet o inte får dansa. Jag anser det mycket mera allvarligt att se muslimer i riksdagen som försvarar o befäster människofientliga hederskulturer på detta sätt, än att det finns ett fåtal evolutionsförnekare.
Nu måste du ju för fan skämta? Hur kan du INTE veta att SD har evolutionsförnekare på topposition? Hur kan du INTE veta att SD är hur öppna som helst med at de vill att kristendomen ska vara den enda religionen i Sverige? Du påstår att muslimer är fanatiker när de vill att islam ska vara den enda religionen? Men SD vill exakt samma sak - är inte det just fundamentalism?
Läs om Paula Bieber om du vill läsa om kreationister.
Du tycker inte det är ett problem säger du? På vilket sätt är det Inte ett prolem att ha en bokstavstroende religiös galning på sådan position?

Låt mig gissa; du gillar inte Antje Jackalén, eller hur? Men samtidigt kritiserar du muslimer för att de inte kan problematisera sin religion, och tolka saker symbolisk etc. Antje Jackalén gör just detta - varför kritiserar du då henne? Varför kritiserar du då Svenska kyrkan när de gör precis som du vill?

Citat:
Det är Islam som gör att ingen utveckling kan ske. För att utveckling ska ta fart o få kraft behövs demokrati o demokrati finns inte inom Islam.
Se, här fortsätter du ignorera när jag visar hur något ser ut, och istället för att ta det till dig så hittar du på något helt irrelvant som inte ens har med saken att göra. Det du borde ha gjort är att erkänna att korruptionen är huvudorsaken till många muslimska länders nivå.

Citat:
Nej – jag svarar men inte du! Du är hal som en ål o undviker systematiskt att svara på sånt där du kan bli tvingad att tillstå att Islam inte är just den gyllene vägen som du vill ge sken av. Islam är en ideologi som inte ger människor fri – o rättigheter. Jag vill ha en bra värld för oss alla o du är en fegis som inte törs ge svar.
Nu fortsätter du att ljuga om mig igen och försöka lägga ord i min mun som jag aldrig sagt.

Och hur kan du ens påstå att du vill ha fler fri och rättigheter? När SD berättat att de vill minska våra friheter och rättigheter, att de menar att det ger större stabilitet.
Citera
2014-08-05, 01:32
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
[quote=KnackehaxanMia|49809116]
Citat:

Du vet inte vad du pratar om – du tror väl inte att det extrema Islam kommer att ”självdö” – det är upp till oss i västvärlden att styra o förhindra det. Om utvecklingen bara skulle få ha sin gång utan inblandning av västvärlden så ser du snart starka Islamistiska stater som besitter kärnvapen.
Du skriver här alltså att muslimer själva kan skaffa kärnvapen utan västerländsk inblandning.
Jaha, jag tyckte att du precis menade att muslimer ju var så hjälplöst efter just pga islam att de aldrig kunde nå upp till den västerländska nivån?
Och här skriver du dessutom att det är Starka Islamistiska Stater som kommer skaffa kärnvapen.
Så du menar alltså att ju mer islam, ju större teknisk utveckling?
Jaha, där ser man ...

[quote=KnackehaxanMia|49809116][quote]Jag har sett den första delen av serien som du länkat o jag måste säga att det är inget nytt för mig – det ger mig ingen aha- upplevelse. Det är bara en vinklad reseskildring som så många andra reseprogram jag sett –o jag har sett många. [/QUOTE
Hur kandu påstå att den är vinklad när han bara filmar hans resa? Det han upplever under sin resa i denne historiske muslimens fotspår. På vilket sätt är det att vinkla? Jag vet att du älskar att hitta på nya betydelser och definitioner, men nu måste du väl erkänna att du går för långt ändå!

Citat:
När jag sett valen av dina länkar så förstår jag hur du kan ha en så felaktig bild av Islam, muslimska länder o kvinnors levnadsvillkor i dessa länder. Du har inte sett den verkliga bilden av muslimska länder o dess kvinnor o jag är rätt säker på att aldrig själv vistats i muslimska länder o tittat in bakom de fasader som reseprogram vill skildra.
När får man bäst bild av det vardagliga livet?
När man filmar vad man är med om?
Eller när man letar reda på något som är gömt?

Förstår du skillnaden?
det vardagliga är det som händer till vardags.
Dvs det är unegfär samma sak som om du hade haft en kamera med dit när du hade åkt till jobbet på morgonen.
Om du hade velat vinkla det istället (till att tex visa att arbetsresor var farliga) då hade du istället bara filmat olyckor och klippt bort allt annat. Väntat och väntat på att en olycka väl ska hända. Och sen klippa ihop allt och mena att, titta här så farligt det är at åka till jobbet.

Kan du ens hålla med om den objektiva sanningen att det jag visat för dig är just det vardagliga ivet - och att det du visat (och frossar i) är just ihopklippta bitar från specifika händelser.

Vet du vad propaganda är och vad propaganda syftar till? Grattis, du är ett jättelyckat offer fr just propaganda.

Citat:
Har du ex reflekterat över att i första delen av programmet från Jemen, förekommer endast en enda kvinna? Har du funderat över varför? Har du tänkt på att den kvinnoförtyckande Sharialagen är grunden i Jemens lagstiftning? Religionsfrihet är inskrivit i lagen i Jemen men det är förbjudet att konvertera från Islam o du kan dömas till dödsstraff som konvertit. Det jag vill komma till är att det finns andra sidor av Jemen också, som inte är så glamoriserade med kamelridning genom öknen, kattuggande osv. Det finns människor som lever i förtryck o utsatthet o vissa delar av Jemen, kontrolleras som bekant av extrema Islamister som blir allt flera. Det finns ett fåtal kristna i Jemen men det finns inga kyrkor o du får sköta din kristna tro inom hemmets väggar. De jämförelser o exempel du kommer med, gör mig mörkrädd. Jag önskar att du hade en mera nyanserad bild o förståelse för Islam. Det är inte helt igenom en fin o fredlig ideologi.
VArför ljuger du igen?
Du vet, och alla som läser kan själv se, att jag beskrev Yemen som terrornäste.
Du menar att jag inte nyanserar bilden - men vad gjorde jag? Jo, jag Nyanserade bilden av Yemen för dig genom att visa det programmet. Dvs jag visade att Yemen inte bara var terrorism. Gjorde jag inte det?
Alltså - varför ljuger du? Varför fortsätter du att lägga ord i min mun?

Och hur i helvete kan du säga att du blir mörkrädd av helt normalt beteende. Dvs det vardagliga livet som visas i de programmen? Varför blir du livrädd för helt normalt vardagligt beteende?
Du är så beroende av skrämselpropaganda att du inte längre kan uppskatta det vardagliga livet. Du måste hela tiden bli skrämd, få dina kickar. Grattis - du har blivit en knarkare. Utvecklat ett beroende. Du får säkert abstinesbesvär av att inte se åtminstone en muslim om dagen, eler hur?
Citera
2014-08-06, 00:59
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:
Hur kan du påstå att något val kan finnas när inget sådant finns? Dvs om man inte vet något annat kan man inte heller jämföra. Dvs det liv vi lever är det normala. Dt du kallar "trostillhörighet" är inte en fråga som har betydelse. Det som däremot faktiskt har betydelse är hur vi enskilda individer väljer att förhålla oss till vår omvärld. Och, som jag skrivit om och om igen, så är vi upptagna med själva livet. De flesta av oss människor förhåller oss inte til några religioner på några särskilda sätt. Det spelar ingen större roll var vi lever. Att äta kattor är inget du tar för givet, men för de kulturer där kattätandet är utbrett finns inga tvivel. Du har inga tvivel i ätandet av kräftor, men för andra människor i andra kulturer finns inget sådant tvivel. För dig är det inga problem i att äta grisar, men för många andra i andra kulturer finns det inte i deras världsbild överhuvudtaget. Det handlar inte om val - det är det vardagliga livet.
Det är precis det jag säger - de har inget val! Att dessutom behöva se dig nämna Talibaner o Tusen o en natt i samma kontext, visar på den naiva förståelsen du har av Islam. Du måste förstå att jag ser flera nyanser av o i muslimska länder o när jag lägger ihop erfarenheterna, så ser jag tydligt hur Islam är en ideologi som söndrar. Hur kan du rationalisera o förminska det mänskliga förtryck som Islam står för? Jag funderar om det handlar om ren okunskap från din sida lr om det har att göra med att du inte är kvinna. Tänker att du kanske skulle ha kunnat känna en större empati o förståelse för ex kvinnornas mycket utsatta liv som Islam skapar. Jag vet inte men nåt är fel när du vägrar inse ens hur pass kvinnofientlig Islam är. Visst – du har rätt TS muslimers liv handlar också om att överleva, det är deras vardag som du säger men du kan ju inte mena att deras vardag är lik vår i västvärlden o skulle det inte vara mera rättvist om vi alla hade liknande levnadsvillkor o rättigheter här på jorden?
Citat:
Du kanske minns talibanerna? De tog makten i Afghanistan och stiftade nya lagar och nya förhållningssätt. Som den afghanska populationen inte var vana vid. Hela den händelsen visar ju med all tydlighet just hur litet afghanerna brydde sig om de muslimska reglerna du pratar om. Som jag skrev så hade afghanerna fullt upp med att liva sina liv inna dess, och sådant som religiösa regler var underordnat det sociala livet så som det kom at se ut just där.
Vill du läsa litet om Afghanistan och det vardagliga livet där så kan jag rekommendera boken "Spy of the Heart" av Robert Darr.
http://www.spyoftheheart.com/
En amerikan som levde i Afghanistan under perioden från den sovjetiska reträtten till talibanernas machtûbernahme. Han kom närmare det vardagliga livet än vad de flesta andra skildrare nånsin har lyckats med. Vissa passager är helt fantastiska. Tex när han beskriver sin övernattning i en grott-stad. Där värden av tacksamhet för författaren (han hjälpte till med svältbehandling) prydde "gästrummet" han skulle sova i med massvis av små färgade glaslyktor och hur de ljusen tillsammans med "rummets" inredning etc blev en direkt resa till något ur "Tusen och en natt."
Du skriver ” kommer du ihåg talibanerna” – som om de inte längre finns!!? Jag läser nyheterna dagligen o jag kan säga att det, som vanligt, har skett ett flertal våldshandlingar som Talibaner gjort sig skyldiga till, bl a även i Pakistan o Afghanistan;
http://www.ndtv.com/article/world/taliban-stop-cars-kill-passengers-in-central-afghanistan-565134
Jag förstår inte varför du blir så provocerad av de fakta jag lägger fram, för det är väl inte så att du vill blunda för verkligheten?
Citat:
Och när har jag någonsin skrivit något sådant? Varför försöker du hela tiden lägga ord i min mun?
dessutom har jag hela, hela tiden berättat om sådant som salafism, wahhabism, muslimska brödraskapet etc etc. Så varför håller du på att ljuga om vad jag sagt och inte sagt?
Och hur kan du hävda att jag vinklar och bara belyser en sida - när jag ju om och om igen, i alla inlägg, just visat på vilka nyanser islam rymmer, hur jag visat de olika inriktnignarna som finns och betonat var och när de haft inflytande och vilket etc.
Hur kan du då påstå att jag inte gjort det?
Du vet mycket väl att jag hela tiden hänvisat till sådant som nyanserar Din enögda beskrivning av islam. Det är ju Du som bara beskriver och ser en enda version av islam. Hur kan du då ljuga och påstå att jag bara visar en version? Du vet att jag visar upp för dig hela hela tiden vilka olika sidor som ryms i islam. Kan du inte sluta ljuga åtminstone?
Nej TS – jag lägger inte ord i din mun jag förklarar bara vad du själv skriver för det verkar inte som om du är riktigt medveten om det. Du menar ju själv att det går att tolka Koranen på ett helt personligt sätt o att det är upp till var o en att göra sin egen tolkning. Du menar vidare att de flesta muslimer därför väljer, utifrån sin personlighet, att tolka Koranen på ett fredligt o kärleksfullt sätt som gagnar människor o omvärlden. Jag anser att du sällar dig i så fall till denna skara som romantiserar det hela lite o inte ser Islams alla vidriga baksidor. Du har även fel här TS – jag ser på Islam för vad det är o jag blundar inte för alla oerhörda svårigheter som Islam skapar runt om i världen.
Citat:
Nu måste du ju för fan skämta? Hur kan du INTE veta att SD har evolutionsförnekare på topposition? Hur kan du INTE veta att SD är hur öppna som helst med at de vill att kristendomen ska vara den enda religionen i Sverige? Du påstår att muslimer är fanatiker när de vill att islam ska vara den enda religionen? Men SD vill exakt samma sak - är inte det just fundamentalism?
Läs om Paula Bieber om du vill läsa om kreationister.
Du tycker inte det är ett problem säger du? På vilket sätt är det Inte ett prolem att ha en bokstavstroende religiös galning på sådan position?
Jag känner till en kvinna som gått ut i media med sin inställning – du vill ge sken av att det handlar om många inom SD som delar henne uppfattning. Lite hederlig smutskastning där från din sida antar jag. Därför vill jag veta hur många du evolutionsförnekare inom SD som du känner till o vilka de är. Visst – SD erkänner o uttalar att vi är en kristen nation sedan långt tillbaka i tiden. SD vill att vi ska få förbli ett land som vilar på en kristen värdegrund. Jag ser inga som helst problem med det, så jag fattar inte va du är ute efter här. Däremot ser jag det som ett stort problem att det finns radikala muslimer i vår riksdag – de verkar inte för ett fritt o demokratiskt land o har inget där att göra.
Citat:
Låt mig gissa; du gillar inte Antje Jackalén, eller hur? Men samtidigt kritiserar du muslimer för att de inte kan problematisera sin religion, och tolka saker symbolisk etc. Antje Jackalén gör just detta - varför kritiserar du då henne? Varför kritiserar du då Svenska kyrkan när de gör precis som du vill?
Nja - det jag kan tycka är att det är fel o fegt av Antje att inte ta ställning för de som förföljs o dödas i världen.
Citat:
Se, här fortsätter du ignorera när jag visar hur något ser ut, och istället för att ta det till dig så hittar du på något helt irrelvant som inte ens har med saken att göra. Det du borde ha gjort är att erkänna att korruptionen är huvudorsaken till många muslimska länders nivå.
Nu fortsätter du att ljuga om mig igen och försöka lägga ord i min mun som jag aldrig sagt.
Och hur kan du ens påstå att du vill ha fler fri och rättigheter? När SD berättat att de vill minska våra friheter och rättigheter, att de menar att det ger större stabilitet.
Det är Islam vi talar om – självklart behöver dess anhängare ökade fri o rättigheter – inte minst religionsfrihet så att alla de som nu vill lämna Islam kan göra det utan att riskera sina liv. Vi behöver inte Islam i världen tycker jag eftersom det visar sig att muslimska länder har misslyckats stort med ansvaret att ge sitt folk ett bra, demokratiskt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in