Citat:
Jag tyckte att du bagatelliserade det hela med att som muslimsk person inse att Islam inte är rätt väg här i livet o att ta beslutet att lämna Islam. Det är inget som en muslim gör lättvindigt. Jag tyckte inte att du såg vidden, allvaret o problemen i samband med ett sådant beslut. Du drog upp asocialt beteende o det är ngt helt annat än att lämna sin ursprungliga tro o jag vet mycket väl vad asocialt beteende innebär. På vilket sätt är kulturella tabun bagateller? Sådana saker är både äldre och betydligt starkare kopplat till oss än vad olika religioner, kulturer, lagar, etc kommit att bli. Asocialt beteende är oftast likadant, och betraktat på liknande sätt, i alla kulturer. Alla kulturer har tagit avstånd från just asocialt beteende. det har aldrig varit förenligt med de sociala strukturer mänskligheten så länge varit tvungen att förhålla sig till. Kanske det var annorlunda före vi blev bosatta, men även som nomadiserande jägaresamlare var vi ändå tvugna att anpassa oss till våra grupper. Vi har ju aldrig varit ensamvargar
Och här har vi ytterligare en faktor du behöver rätta dig efter, ytterligare en faktor som är allmänmänsklig och alltså är likadan för både muslim och indian etc.
Och här har vi ytterligare en faktor du behöver rätta dig efter, ytterligare en faktor som är allmänmänsklig och alltså är likadan för både muslim och indian etc.
Du har rätt i att vi är flockdjur o ju mera sårbar man är som människa, desto mera känns behovet av att tillhöra en grupp – likna det med det utsatta liv som muslimer oftast lever i sina länder. De är pressade både av sig själva o sin omgivning att tillhöra gruppen o rätta sig efter Islam.
Citat:
Du kan börja svara på mina frågor istället för att hela tiden slingra dig runt omkring o aldrig komma med ngt konkret. Tycker du att Islam o Koranen uppmanar o visar på tolerans för icke muslimer o andra kulturer? Om du ska va riktigt ärlig nu, menar jag. Jag talar inte om enbart judar här – du missförstår – jag talar om det faktum att du som muslim har ett grundantagande o ett förhållningssätt till din omvärld som går ut på att tänka i ”vi o dom- termer o se sig själva som muslimer som överlägsna alla andra kulturer.
Nu hänvisar du till rykten igen. Det du tänkte dig parafrasera från koranen är alltså ingen allmän mobilisering mot judar utan är en berättelse om en period i Muhammeds liv. Då uppmanades till sådan jakt. Det är alltså ingen allmän uppmaning. Det är en berättelse om ett krig. Du borde läsa hela kapitlet istället för bara ett citat från nynazistisk propaganda.
Nej, du kan alltså inte förutsätta att någon har rätt bara för at du kanske håller med om vissa saker. Särskilt viktigt är det om du faktiskt samtidigt också blir kritiserad - då måste du ju faktiskt kolla upp så att du själv vet vem som har rätt.
Nej, du kan alltså inte förutsätta att någon har rätt bara för at du kanske håller med om vissa saker. Särskilt viktigt är det om du faktiskt samtidigt också blir kritiserad - då måste du ju faktiskt kolla upp så att du själv vet vem som har rätt.
Jag förstår inte heller varför du måste hänvisa till nazismen hela tiden - jag grundar min uppfattning om Islam enbart på mina egna erfarenheter o kunskaper. Du kan i lugn o ro försätta att kritisera mig – jag vet att jag har rätt o jag tycker att det är onödigt av dig att ens blanda in kristendomen i vårt resonemang eftersom den är en religion som inte håller sitt folk i ett krampaktigt järngrepp längre. Jag vill diskutera om nutiden o den värld vi lever i idag o hur Islam yttrar sig i vårt samhälle o på vår jord i övrigt. Jag bryr mig inte om hur kristendomen påverkat oss långt tillbaka i tiden för det gör den inte i dagsläget. Det är helt annat med Islam som påverkar starkt än idag.
Citat:
Och jodå, jag finner massor av motsvarande berättelser i andra religioners urkunder. Gamla testamentet är fullproppad av mord, hämnd, tortyr, etc ... Det finns också hur välkända berättelser som helst även i det nya testamentet. Jesus blev ju torterad till döds på ett jävla kors som bekant.
Men det finns även faktiska uppmaningar - dvs inte berättelser utan uppmaningar, alltså inte som det exemplet du ville få til att vara en uppmaning - där NT tex uppmanar kristna att blint följa de med makt efter som de såklart har fått sin makt av Gud.
Dvs det innebär då alltså att du, om du är kristen, inte får lov att kritisera invandring till Sverige tex, för det har ju regeringen bestämt och då måste du som god kristen acceptera det. Och det du håller på och skriva mot islam tex, det får du inte heller lov att göra eftersom Sveriges ledare inte accepterar sånt beteende. Då måste du ju följa det. Makten är ju av Gud som bekant.
Men det finns även faktiska uppmaningar - dvs inte berättelser utan uppmaningar, alltså inte som det exemplet du ville få til att vara en uppmaning - där NT tex uppmanar kristna att blint följa de med makt efter som de såklart har fått sin makt av Gud.
Dvs det innebär då alltså att du, om du är kristen, inte får lov att kritisera invandring till Sverige tex, för det har ju regeringen bestämt och då måste du som god kristen acceptera det. Och det du håller på och skriva mot islam tex, det får du inte heller lov att göra eftersom Sveriges ledare inte accepterar sånt beteende. Då måste du ju följa det. Makten är ju av Gud som bekant.
Citat:
Det är klart att jag dömer honom - det spelar ingen roll hur än länge han varit död nu, människor följer hans exempel ännu idag. Islam, Muhammed o Koranen har gjort de länder som följer dess ord att bli till ociviliserade länder. Ta bort Islam från dessa länder så skulle de genast börja utvecklas i positiv riktning – men så länge Islam härskar så blir länderna tvungna att stanna på sin ociviliserade nivå. Klart att det är Islam som gjort att dessa länder halkat efter. Jag vill att du ser rent allmänt o generellt på muslimska länder o svarar på följande frågor. Hur tycker du att det ser ut muslimska länder va gäller ex rätten till utbildning, sjukvård, arbete o rätten till frihet både politisk o personlig?
Menar du att en person som varit död sedan 1600 år "låter sina anhängare leva i länder som fattiga ..."????
Om du tänker bedöma profeten Muhammed för sin livsgärning så får du hålla dig till hans samtid. Och då ser du att han ju faktiskt förbättrade levnadsvillkoren för araberna.
Men vad har det med saken att göra?
Och dina hänvisningar til vilka möjligheter som erbjuds i muslimska länder går ju inte att bemöta utan att först bestämma vilka grupper och vilka länder det rör sig om. Och såklart, vilka tider.
Du vet ju själv att det knappast är islam som är någon orsak till varför mellanöstern halkat efter. det finns ju många faktorer som spelat in i det.
Om du tänker bedöma profeten Muhammed för sin livsgärning så får du hålla dig till hans samtid. Och då ser du att han ju faktiskt förbättrade levnadsvillkoren för araberna.
Men vad har det med saken att göra?
Och dina hänvisningar til vilka möjligheter som erbjuds i muslimska länder går ju inte att bemöta utan att först bestämma vilka grupper och vilka länder det rör sig om. Och såklart, vilka tider.
Du vet ju själv att det knappast är islam som är någon orsak till varför mellanöstern halkat efter. det finns ju många faktorer som spelat in i det.
Hur tycker du att det är ställt med yttrandefriheten, öppna debatter o toleransen för andra kulturer inom muslimska länder? Hur vill du beskriva friheten o toleransen för o till icke muslimer som lever o bor i muslimska länder?
Citat:
Jag tänker utifrån det svar du skrev på mitt förra inlägg – Le Grand Maître; ”Varför det? Jag, och även du, ser väldigt mycket som väldigt mycket mer "upphöjt" än landets lagar och regler.” Jag citerade dig nu o det får stå för dig – jag däremot anser inte att ngt står över lagen i Sverige. Jag tolkar ditt resonemang som att du tänker som en muslim i den här frågan också – att det finns sådant som står över våra Svenska lagar o regler, nämligen Sharia i så fall. Är det inte så du menar?
Vart fick du det från? När skrev jag något sådant? Och om jag inte skrivit något sådant, varför menar du att jag skulle sagt det?
Föresten - Nej, inga sharialagar har instiftats i Sverige, danmakr eller så.
Och den artikeln du länkade till. Den är väldigt gammal för det först, och för det andra så intervjuas alltså en konvertit som säger att Sverige inte ska anpassa sina lagar efter olika religioners krav.
Och de olika experterna som får komma till tals i artikeln ger inte heller sitt stöd.
Så hur kan du mena att den artikeln beskriver svenska sharialagar på frammarsch?
Det finns inget behov av något implementerande av några islamska lagar. De förslag om särskild familjerätt för muslimer som gavs som exempel i artikeln handlar inte om att underlätta på något sätt. frågor som dessa drivs uteslutande av religiösa tokar, dvs fundamentalister.
Dessutom vet du att det sekulära Sverige inte längre kan förena det statliga eed det religiösa. Alltså kommer inga muslimska lagar stiftas.
Föresten - Nej, inga sharialagar har instiftats i Sverige, danmakr eller så.
Och den artikeln du länkade till. Den är väldigt gammal för det först, och för det andra så intervjuas alltså en konvertit som säger att Sverige inte ska anpassa sina lagar efter olika religioners krav.
Och de olika experterna som får komma till tals i artikeln ger inte heller sitt stöd.
Så hur kan du mena att den artikeln beskriver svenska sharialagar på frammarsch?
Det finns inget behov av något implementerande av några islamska lagar. De förslag om särskild familjerätt för muslimer som gavs som exempel i artikeln handlar inte om att underlätta på något sätt. frågor som dessa drivs uteslutande av religiösa tokar, dvs fundamentalister.
Dessutom vet du att det sekulära Sverige inte längre kan förena det statliga eed det religiösa. Alltså kommer inga muslimska lagar stiftas.
Sharia praktiseras allt mera i Danmark parallellt med den danska lagen – det förekommer även i allt större omfattning i andra länder i Europa. Som jag tidigare nämnt till dig – det är inte bra att vara ovetande, okunnig o naiv.
Ta bara UK som ett exempel på att Sharia smyger sig in i landets lagstiftning, handlar om muslimers dilemma att tvingas välja mellan studielån lr va Islam trogen. http://www.gatestoneinstitute.org/4287/sharia-compliant-student-loans
Citat:
Ja, om du börjar svara på ngr av mina frågor så lovar jag berätta för dig va Sharia egentligen innebär o handlar om.
Men jag måste ändå fråga dig; vad är "sharialagar" för dig egentligen?
Citat:
Hur kan du påstå att vi västerlänningar är misstänksamma!!! Vi är toleranta o generösa o tar emot människor från andra länder som inte kan leva i sina egna hemländer. När de sedan börjar fucka upp vårt samhälle, uppvisar respektlöst beteende, utnyttjar värdlandet, då anser jag att man måste dra i handbromsen. Ingen av oss vill leva i ständiga konflikter, våld o kaos.
Varifrån kommer den misstänksamhet och det hat som västvärlden uppvisar gentemot andra kulturer och ickevästlänningar?
Senast redigerad av KnackehaxanMia 2014-08-01 kl. 23:24.
Senast redigerad av KnackehaxanMia 2014-08-01 kl. 23:24.
Du vinklar dina tolkningar så att de motsvarar dina egna förväntningar o förhoppningar. Jag önskar att du ville se o erkänna att det även finns en annan sida av Islam som är allt annat än fredlig. Den största delen av Islam har du helt förträngt; dvs den som står för omänsklighet, kvinnofientlighet, våld o hat, en ideologi där ordet demokrati bara existerar på papper om ens det. Det råder ingen religionsfrihet inom Islam o muslimska länder öht.
Jag läser nyheterna dagligen o jag kan säga att det, som vanligt, har skett ett flertal våldshandlingar som Talibaner gjort sig skyldiga till, bl a även i Pakistan o Afghanistan;