Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-06-24, 13:39
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landsknecht
Så länge man inte dricker kopiösa mängder light läsk, så lär hälsan knappast påverkas.

Säg du det till dom som har blivit sjuka av Aspartam.
Mig behöver du nämligen inte försöka övertyga om att Aspartam är ofarlig, för jag vet bättre och har inget intresse av att diskutera den saken.
Citera
2014-06-24, 13:49
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Säg du det till dom som har blivit sjuka av Aspartam.
Mig behöver du nämligen inte försöka övertyga om att Aspartam är ofarlig, för jag vet bättre och har inget intresse av att diskutera den saken.

Rättare sagt folk som tror sig blivit sjuka av det och som sedan blivit bättre efter de slutat med det av rent psykosomatiska skäl. Du har såklart rätt till din åsikt och att handla därefter, men om det verkligen vore så farligt som det påstås hade det inte ens fått användas eller säljas i matvarubutiker. Just saying...
Citera
2014-06-24, 13:56
Medlem
ragingcows avatar
Läste att en person som som väger 60 kg måste dricka över 6 liter lightläsk per dag för att det ska komma upp i en farlig mängd aspartam.
Citera
2014-06-24, 13:59
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragingcow
Läste att en person som som väger 60 kg måste dricka över 6 liter lightläsk per dag för att det ska komma upp i en farlig mängd aspartam.

6 liter...respekt. Det är t.o.m. över min nivå.
Citera
2014-06-24, 14:17
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
Rättare sagt folk som tror sig blivit sjuka av det och som sedan blivit bättre efter de slutat med det av rent psykosomatiska skäl. Du har såklart rätt till din åsikt och att handla därefter, men om det verkligen vore så farligt som det påstås hade det inte ens fått användas eller säljas i matvarubutiker. Just saying...

Nej du, det finns mycket forskning på ämnet och du vet inte vad du pratar om. Och ja, jag har full rätt till min åsikt och min kunskap. Tråkigt att vissa inte har någon. (Kunskap alltså.)

Angående att det får användas eller säljas i matvarubutiker gäller nu. Inte sedan. Bara att vänta att se.
Det finns många ämnen som har förbjudits i efterhand, för man trodde ju det var heeelt ofarligt på en tidpunkt...

Nu är jag färdig i detta topic. Ingen av er har svarat TS, så fokusera heller på det än att försöka diskutera detta med mig, för era åsikter angående Aspartam bryr jag mig inte om.
Citera
2014-06-24, 14:26
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Nej du, det finns mycket forskning på ämnet och du vet inte vad du pratar om. Och ja, jag har full rätt till min åsikt och min kunskap. Tråkigt att vissa inte har någon. (Kunskap alltså.)

Angående att det får användas eller säljas i matvarubutiker gäller nu. Inte sedan. Bara att vänta att se.
Det finns många ämnen som har förbjudits i efterhand, för man trodde ju det var heeelt ofarligt på en tidpunkt...

Nu är jag färdig i detta topic. Ingen av er har svarat TS, så fokusera heller på det än att försöka diskutera detta med mig, för era åsikter angående Aspartam bryr jag mig inte om.

Jag har också läst en hel del om det. Att det finns ett högsta rekommenderat intag fick även mig att höja på ögonbrynen en aning. Men som jag (och någon annan) skrev är allt farligt och t.o.m. dödligt i tillräckligt hög dos. Så visst... Det är kanske säkrast att undvika aspartam och kanske även kolsyrad läsk helt.

Det jag motsätter mig är den överdrivna bilden av hur farligt det är. Finns naturliga saker/drycker som innehåller större mängder metanol. Tror det var grapefruktjuice eller nåt. Varför bölar ingen om det?
Senast redigerad av Gameplayer 2014-06-24 kl. 14:29.
Citera
2014-08-11, 15:20
Medlem
Läste att de fick avbryta ett test på folk som redan led av depression där 13 personer reagerade väldigt kraftigt efter intag av en viss dos sötningsmedel. Vissa hade blivit självmordsbenägna etc. Dock hade detta ingen effekt på den andra gruppen i testet som ej led av någon form av depression. Tycker personligen att detta låter lite extremt och finns inte tillräckligt med bevis eftersom personerna redan var sjuka när detta påbörjade. Finns inget som säger att dessa 13 personer inte hade reagerat likadant om man gav dem något placebo och tanken av att det kunde ha bieffekter kan ha stressat upp dem och haft exakt samma effekt.

Som sagt enligt min uppfattning så finns det väldigt överdrivna rykten om aspartam och oftast så är datan bakom påståendena otillräcklig och mest bara spekulation.

Jag dricker själv stora mängder light läsk och lider även av depression. Jag har dock märkt att jag mår mycket sämre (rent psykiskt) om jag äter onyttig mat och mycket socker. Jag tror att folk som lider av depression är extra känsliga för det mesta, som t ex koffein och socker. Tror mer på att sköta kosten etc kan hjälpa folk med depression än om de skulle dricka light läsk eller inte. Som flera har nämnt så har aspartam funnits i vår kost sedan början av 80-talet. Många extrema påståenden har kommit och försvunnit men under 30 år har man inte sett att det skulle vara farligt i rimliga mängder. Vem fan dricker mer än 6 liter light läsk om dagen btw? Och skulle man nu dricka en light läsk som använder sig av max tillåtna mängden aspartam per liter så får man dricka upp till 4 liter innan man når den rekommenderade intags nivån. Tror de flesta dricker max 1-2 liter per dag. Kanske i vissa extrema fall finns det enstaka dagar där man skulle komma upp i 3-4 liter men detta måste då konsumeras varje dag under en längre tid för att det skulle betraktas som farligt.

EDIT: Här är länken till den artikeln som jag syftade på http://www.amenclinics.com/blog/is-y...epressing-you/
Senast redigerad av ippo 2014-08-11 kl. 15:37.
Citera
2014-08-11, 17:44
Medlem
Oboros avatar
Jag får deppkänslor och rastlöshet efter för mycket energidrinks men vad fan light läsk, nej.
Citera
2014-08-11, 18:20
Medlem
Jag drack 2 liter light cola om dagen under deff i våras. 90x2 jag blev inte sjuk/deprimerad eller något.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback