• 1
  • 2
2014-06-17, 13:18
Medlem
lluBdeRs avatar
Hejsan,

Fick höra av några bekanta att light produkter kan orsaka depression.
Jag själv dricker väldigt mycket light produkter och blev nyfiken på detta. Har ni märkt något sådant sammanband?
Citera
2014-06-17, 14:15
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Kanske inte just depression, men Aspartam är ganska farligt och kan vara orsaken till massor med olika hälsoproblem.

Googla lite på faror med Aspartam så får du se, googla även så du får engelska resultat. Mycket intressant (och skrämmande) att läsa.

Tycker du borde sluta med det helt och hållet.
Citera
2014-06-17, 14:34
Medlem
Nyanpasus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Kanske inte just depression, men Aspartam är ganska farligt och kan vara orsaken till massor med olika hälsoproblem.

Googla lite på faror med Aspartam så får du se, googla även så du får engelska resultat. Mycket intressant (och skrämmande) att läsa.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning...dlet-aspartam/

Aspartam är inte farligt. Läs det här.
Citera
2014-06-17, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyanpasu
http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning...dlet-aspartam/

Aspartam är inte farligt. Läs det här.

Jag visste väl att en dott som dig skulle dyka upp. Du får tro vad du vill, det struntar jag i. Jag har ägnat mig åt detta ämne ganska mycket, så på dig själv.
Citera
2014-06-17, 16:11
Medlem
patriss avatar
Citat:

Aspartam är inte farligt! det är vetenskapligt bevisat.
Citera
2014-06-17, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patris

Aspartam innehåller metanol. Metanol bryts ner till myrsyra och formaldehyd i levern. Ska du nu påstå att t.e.x formaldehyd är ofarligt för människor?

Det finns en gräns för hur mycket Aspartam som får tillsättas i livsmedel. Det kanske är det du syftar på, att Aspartam är "ofarligt" så länge man håller sig under den?

Nu är jag tyvärr av den uppfattningen att Aspartam är farligt oavsett vilken mängd Livsmedelsverket har satt som nuvarande "gräns". Den gränsen kommer givetvis att ändras allt eftersom.
Citera
2014-06-17, 17:19
Medlem
Perfectscores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patris

Har hört att aspartam faktiskt är nyttigt.
Citera
2014-06-17, 20:56
Medlem
Nyanpasus avatar
Citat:
Aspartam innehåller metanol. Metanol bryts ner till myrsyra och formaldehyd i levern. Ska du nu påstå att t.e.x formaldehyd är ofarligt för människor?

Det finns en gräns för hur mycket Aspartam som får tillsättas i livsmedel. Det kanske är det du syftar på, att Aspartam är "ofarligt" så länge man håller sig under den?

Nu är jag tyvärr av den uppfattningen att Aspartam är farligt oavsett vilken mängd Livsmedelsverket har satt som nuvarande "gräns". Den gränsen kommer givetvis att ändras allt eftersom.
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmedelsverket
Metanol finns naturligt i små mängder i frukt och fruktjuicer. Den mängd metanol som tillförs kroppen från ett glas aspartamsötad läsk är mindre än den mängd som finns naturligt i till exempel ett glas apelsinjuice. Många frågor har ställts om denna metanol kan påverka synen. Mängderna i livsmedel är dock försumbara.

Aspartam är inte farligt så länge man inte överstiger ADI värdet under en längre tidsperiod. Det är inte livsmedelsverkets gräns, det är JECFAs gräns som livsmedelsverket valt att använda sig av.

När jag säger att aspartam är ofarligt så är det under den nuvarande gränsen. (Vad annars?)
Citera
2014-06-17, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyanpasu
Aspartam är inte farligt så länge man inte överstiger ADI värdet under en längre tidsperiod.

Det kan du ju fortsätta hoppas på. Problemet är att ingen med säkerhet vet det.
Försöksdjuren som man har testat på, hanterar t.ex formaldehyd på ett bättre sätt än vad människan gör. Men ändå så utgår man ifrån att testresultaten är pålitliga och därmed ofarligt för människor!

Det finns många exempel på där man har påstått att en substans är ofarlig. Ja, tills man har vetat bättre vill säga.
Kan ju nämna talidomid som ett extremt exempel. Det var godkänt, och "ofarligt". Men vad hände sedan?

Så nej, lilla du kan inte med säkerhet säga att Aspartam är ofarligt. För det vet nämligen inte lilla du.
Citera
2014-06-24, 11:40
Medlem
Aspartam är extremt farligt oavsett vilka doser. Det är som att säga att råttgift är nyttigt att dricka om det är små doser, eller quicksilver är bra i små doser, eller att bensin inte är farligt i små doser. Eller att uranium och plutonium är ofarligt i små doser. Läs på, läs på internet så får ni ser hur farligt det är. Likaså är det med fluor i fluortandkräm. Fluor är ett nervgift som skadar dig otroligt mycket och även förstör tänderna/emaljen. Aspartam är ett nervgift aswell.
Citera
2014-06-24, 13:26
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lluBdeR
Hejsan,

Fick höra av några bekanta att light produkter kan orsaka depression.
Jag själv dricker väldigt mycket light produkter och blev nyfiken på detta. Har ni märkt något sådant sammanband?

Jag dricker en hel del light-läsk och sprudlar väl kanske inte alltid av glädje direkt. Det gjorde jag dock inte innan jag började dricka light-läsk heller.

Sen om aspartam är farligt... Det kanske inte är helt ofarligt vid kraftigt överdrivet intag, men detta gäller allt (även vatten). Aspartam kan dock inte vara så farligt som det påstås av dess belackare. Det finns inte heller någon "konspiration" som döljer ämnets farlighet. Det är för det första godkänt för konsumtion i hela världen. För det andra är det inte rimligt att stora producenter skulle riskera de stämningar (och förluster av miljardbelopp) som skulle kunna följa om aspartam visar sig vara farligt. Så om de ens anat det skulle vara så farligt som det påstås, hade de nog hittat ett alternativ. Tror man inte det är man inne på konspirationer eller rena foliehattsteorier.
Citera
2014-06-24, 13:32
Medlem
Landsknechts avatar
Citat:

Man kan även dö av att dricka för mycket vatten. Så länge man inte dricker kopiösa mängder light läsk, så lär hälsan knappast påverkas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in