2014-06-23, 21:40
Medlem
Monolits avatar
Jag fortsätter den senaste tidens skyddsdiskussion.

Verkar vara så att den som söker tillstånd får det. Göteborg Energi tycks vara väldigt pigga på det. Detta kan jämföras med anläggningarna för Svenska Kraftnät, som är avsevärt större och inte är skyddsobjekt (kollade Hisingsanläggningen för inte så länge sedan). Likaså är Netnod:s anläggning här i stan inte ett SO som det verkar.
Citera
2014-06-24, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monolit
Jag fortsätter den senaste tidens skyddsdiskussion.

Verkar vara så att den som söker tillstånd får det. Göteborg Energi tycks vara väldigt pigga på det. Detta kan jämföras med anläggningarna för Svenska Kraftnät, som är avsevärt större och inte är skyddsobjekt (kollade Hisingsanläggningen för inte så länge sedan). Likaså är Netnod:s anläggning här i stan inte ett SO som det verkar.

Stämmer bra det. Gothnets datacenter är däremot SO vilket är ganska unikt för publika datacenters. Så precis som du nämner så är Göteborg Energi pigga på ansökan. Skyltarna dök upp det senaste året.

NetNod ligger ju i Teliaberget så det är lite märkligt att anläggningen inte är SO. Televerket har ju varit duktiga på sånt tidigare..

diskhanduk:
Jag är ganska ofta runt Rosenlund och jag har faktiskt aldrig noterat SO-skylten tidigare. Jag har sett parkeringsförbudsskyltarna länge men SO-skylten har jag inte sett. Så den är nog inte särskilt gammal.
Citera
2014-06-25, 03:23
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsifnori
Stämmer bra det. Gothnets datacenter är däremot SO vilket är ganska unikt för publika datacenters. Så precis som du nämner så är Göteborg Energi pigga på ansökan. Skyltarna dök upp det senaste året.

NetNod ligger ju i Teliaberget så det är lite märkligt att anläggningen inte är SO. Televerket har ju varit duktiga på sånt tidigare..

diskhanduk:
Jag är ganska ofta runt Rosenlund och jag har faktiskt aldrig noterat SO-skylten tidigare. Jag har sett parkeringsförbudsskyltarna länge men SO-skylten har jag inte sett. Så den är nog inte särskilt gammal.

Teliaberget? Den har jag inte hört förut, vad skulle det vara?
Citera
2014-06-25, 05:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Teliaberget? Den har jag inte hört förut, vad skulle det vara?

Har glömt det riktiga namnet men Backa telestation.
Citera
2014-06-25, 06:27
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Har glömt det riktiga namnet men Backa telestation.

Jaha, inte mer spännande än så. Men där har jag inte sett någon annan än Telia i lokalerna.
Citera
2014-06-25, 18:33
Medlem
Så Netnod har sina grejer i PTS-bergrummet. Vart håller Gothnet till? Och likaså SvK:s anläggning på Hisingen skulle jag vilja höra mer om, kanske över PM. Finns väl några större anläggningar för SvK i vårt område, Lärje och Stenkullen till exempel. Något av dessa två bergrum kanske ägs av Vattenfall vid närmare eftertanke, jag har inte så bra koll.

För den som är nyfiken, såhär ser det ut innanför porten på Karl IX:s väg.
http://www.pictures.se/bilder/dEtn7.jpg

Även Bergvalls trappor har en skylt invändigt.
Jag vill faktiskt stå på mig gällande SO-skyltarna runt K11 vid Rosenlund, jag kan nästan till 99 % säga att jag sett dem där för flera år sedan. Vad tror ni andra?
Citera
2014-06-25, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Jag vill faktiskt stå på mig gällande SO-skyltarna runt K11 vid Rosenlund, jag kan nästan till 99 % säga att jag sett dem där för flera år sedan. Vad tror ni andra?

Du kan ha rätt. Skylten är inte jättestor så kan mycket väl ha missat den tidigare. Men bilderna på Google Streetview är 3 år gamla så det finns ju tid därefter som skylten kunnat dyka upp.
Citera
2014-06-25, 21:34
Medlem
Monolits avatar
Citat:
Och likaså SvK:s anläggning på Hisingen skulle jag vilja höra mer om, kanske över PM. Finns väl några större anläggningar för SvK i vårt område, Lärje och Stenkullen till exempel.
Anläggningen som heter Hisingen ligger nästan mitt på ön. Följ bara den största kraftledningen du kan hitta (osäker, men kanske Vattenfall äger den). En annan anläggning är Lindome och ligger en bra bit utanför tätorten. Den bjuder på mycket mer, men har själv inte varit där på några år nu.
Citat:
För den som är nyfiken, såhär ser det ut innanför porten på Karl IX:s väg.
http://www.pictures.se/bilder/dEtn7.jpg
Har själv en bild som kanske är något år gammal. Ingen skylt där.
Citat:
Du kan ha rätt. Skylten är inte jättestor så kan mycket väl ha missat den tidigare. Men bilderna på Google Streetview är 3 år gamla så det finns ju tid därefter som skylten kunnat dyka upp.
Lite förvirrad, men det var inte länge sedan jag passerade förbi där. Jag antar att du menar byggnaden och inte porten mot berget.

Och så någonting helt annat. Hittade här ett dokument om en tilltänkt ombyggnad långt ner i underjorden. Har även en karta med några väldigt raka streck som det inte är så svårt att förstå vad det är.
Senast redigerad av Monolit 2014-06-25 kl. 22:10.
Citera
2014-06-26, 04:34
Medlem
Citat:
En annan anläggning är Lindome och ligger en bra bit utanför tätorten. Den bjuder på mycket mer, men har själv inte varit där på några år nu.
Är väl där Kontiskan ansluter till det svenska elnätet.

Hmm den bjuder på mycket mer, kan du utveckla?
Citera
2014-06-29, 02:08
Medlem
Citat:
här[/url] ett dokument om en tilltänkt ombyggnad långt ner i underjorden. Har även en karta med några väldigt raka streck som det inte är så svårt att förstå vad det är.

Ja där har man ju traskat runt ett par gånger... =)
Citera
2014-06-29, 02:09
Medlem
Citat:
Är väl där Kontiskan ansluter till det svenska elnätet.

Hmm den bjuder på mycket mer, kan du utveckla?

En ond och bråd död....
Citera
2014-07-11, 13:22
Medlem
En film från nattens utflykt. Någon som känner igen sig?

https://www.youtube.com/watch?v=3WnGte68l_U
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in