Citat:
Ursprungligen postat av
Foozie
Om du börjar med att sluta glorifiera socialmyndigheten så överväger jag att svara på ditt nästa inlägg.
Jag vet mycket väl om att det är en domstol som bestämmer om man ska bli inlåst på behandlingshem eller inte.
Vi ska heller inte diskutera hurvida han förtjänade att sitta på ett behandlingshem då det är ytterst orelevant, jag blir arg på hur hela processen fungerar.. Jag (Eller du??) Ska heller inte spekulera i hurvida just behandlingshemmen BO satt på fungerade bra och hade kompetent personal utan några incidenter, ÄVEN om de flesta LVU-boende faktiskt har flera incidenter i veckan med frekventa polisbesök.
BO skulle börja skolan nu i augusti och har varit drogfri under en längre period och hans flickvän hade gett honom motivation till ett bättre liv. Det är inget socialmyndigheten hjälpte honom med.
Behöver nog inte fövänta mig ett svar.
Var har jag glorifierat socialtjänsten? Jag håller helt enkelt inte med om din bild att soc är ett skämt.
Du fortsätter att upprepa din frustration över hur soc fungerar men du specificerar aldrig
vad.
Jag spekulerar ingenting om hur det fungerade på det stället han satt på, det var
du som påstod att det inte fungerade bra. Du får gärna berätta
vad som inte fungerade.
Att LVU-hem har konflikter är inte ett dugg konstigt. Goes with the territory! Ungefär som att de intagna på Hall inte är söndagsskolegossar. Poängen är ju att med ett LVU vill man ju få till en förändring. Att stå vid sidan av och lägga fram ospecifik kritik hjälper varken soc eller soc klienter.
Du framstår mer och mer som en av dom som skyller sina och andras tillkortakommanden på andra - i det här fallet soc.
Visst finns det mindre bra handläggare inom soc, precis som i alla andra yrken. Just därför prövas dessa beslut av förvaltningsrätten innan de fastställs. Och just därför kan även dessa beslut överklagas.
Vad gäller den frivilliga vården inom socialtjänstlagen så är den begränsad av just resurser i form av ekonomi och för få anställda handläggare, det är
knappast handläggarnas fel.
EDIT: Stavfel