Citat:
Ursprungligen postat av
TigerKid
Här är en fakedamm:
http://www.drostle.com/WORKS/carterton.html
Och det kan bli väldigt fint i riktiga dammar och pooler också.
Jo, det är ju samma princip som korsstygn och pixlar. Fast jag undrar om det är väldigt dyrt att få mosaiken "gjord" som på filmen jag länkade ovan - skräddarsydd utifrån en egen bild. De kommer ju färdigt på ark sedan så det är nog inte svårt att sätta upp. I a f inte för fackmannen. Kan nog vara värt att anlita ett proffs om man satsar på en muralvägg.
Ja det är nog värt att anlita proffs. Gamla mosaiker kan vara väldigt fina även fast de är gjorda med krossade mosaikbitar för att få mindre detaljer och fogarna kan vara olika breda osv. men ska man lägga mosaik med vanliga rektangulära bitar så är det superviktigt för ett lyckat resultat att fogarna är jämna.
Mosaikkakel finns i större "plattor" där bitarna hålls ihop på baksidan av nät, det ser för j*kligt ut när någon lägger dessa plattor med fogar som är bredare på vissa ställen där plattorna möts. Ögonen dras till dessa defekter ögonblickligen när man tittar på kaklet.
Jag har en bild sparad på ett badrum någonstans i sthlm. där en vägg är mosaik föreställande Julius Cesar har jag för mig....iaf. liknande. Det är endast grå nyanser och fint utfört.
Edit.
Nix, jag känner inte till vart man fixar sådana program men jag är ganska säker på att de finns.