2014-08-10, 17:18
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Ett hus i Österåker som vid första anblicken inte utmärker sig. Svartmålat, stora fönster och vitmålat inuti.

Men den som byggde huset gömde sina finaste infall i mosaiker i badrummen. På gästtoaletten i form av en uggla med gympaskor (!), och i badrummet en övernaturligt stor räv. Precis vad man behöver under ett avslappnande bad...

http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-rydbo-saltsjobad-osterakers-kommun-talluddens-vag-13-6505236
Hade inte haft något emot att titta på en räv när jag badar!
Undrar om det inte är specialbeställda mosaiker, kanske efter egen design. Testade att söka på "custom mosaic" "mural" "wall" etc och det finns flera som kan fixa efter färdiga och egna designer. Undrar om det blir väldigt dyrt? Skulle vara kul att göra. http://www.artaic.com/products/custom-mosaic-design-murals/
Citera
2014-08-10, 17:21
Medlem
Runkpappers avatar
Vi svenskar tenderar att vara mest bekväma med den något mer återhållsamt och klassiska inredningen. Lite lagom. Det är visserligen något av en kliché. En kliché är något som är sant men som alla är trötta på att höra. Udda objekt som står ut men som är genomtänkta och fantasifulla tycker jag kan få oförtjänt mycket av piskan. Otaliga exempel i tråden. Det blir lite grann som att höra när medelålders uttråkade kvinnor sitter och pimplar vin och snacka skit om vad konstiga saker andra fruntimmer gjort. Tråkig konformitet.
Citera
2014-08-10, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Hade inte haft något emot att titta på en räv när jag badar!
Undrar om det inte är specialbeställda mosaiker, kanske efter egen design. Testade att söka på "custom mosaic" "mural" "wall" etc och det finns flera som kan fixa efter färdiga och egna designer. Undrar om det blir väldigt dyrt? Skulle vara kul att göra. http://www.artaic.com/products/custom-mosaic-design-murals/

Ja det finns vissa mosaiker som är helt underbara. Vill man göra det själv så tänker jag spontant att man för det första bör betänka hur många färger man vill ha och om det ska vara nyanser eller skarpa färger. Sen är det väl bara att gå efter principen "broderade tavlor" Det finns ju diagram att köpa för broderier där man utgår från rutor som siffermarkerats för respektive färger. Har för mig att det finns dataprogram för detta om man vill göra en personlig bild.
Citera
2014-08-10, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runkpapper
Vi svenskar tenderar att vara mest bekväma med den något mer återhållsamt och klassiska inredningen. Lite lagom. Det är visserligen något av en kliché. En kliché är något som är sant men som alla är trötta på att höra. Udda objekt som står ut men som är genomtänkta och fantasifulla tycker jag kan få oförtjänt mycket av piskan. Otaliga exempel i tråden. Det blir lite grann som att höra när medelålders uttråkade kvinnor sitter och pimplar vin och snacka skit om vad konstiga saker andra fruntimmer gjort. Tråkig konformitet.

Konstig liknelse....Förövrigt är det väl självklart att "vi svenskar" har en viss stil vi föredrar, du behöver bara åka utomlands så ser du vad andra länder har för stilar och vad de föredrar. Jag börjar tycka att du klagar för att du gillar det som ofta dissas i denna tråd, men som sagt så är du fri att göra inlägg där du beskriver vad du gillar eller vad du ogillar. Du säger att du följt denna tråd en tid, men jag minns inte att jag sett dig kommentera förr, gör det oftare ist. för att förklara hur dålig smak vi som kommenterar har.
Citera
2014-08-10, 17:32
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Ja det finns vissa mosaiker som är helt underbara. Vill man göra det själv så tänker jag spontant att man för det första bör betänka hur många färger man vill ha och om det ska vara nyanser eller skarpa färger. Sen är det väl bara att gå efter principen "broderade tavlor" Det finns ju diagram att köpa för broderier där man utgår från rutor som siffermarkerats för respektive färger. Har för mig att det finns dataprogram för detta om man vill göra en personlig bild.
Här är en fakedamm: http://www.drostle.com/WORKS/carterton.html
Och det kan bli väldigt fint i riktiga dammar och pooler också.
Jo, det är ju samma princip som korsstygn och pixlar. Fast jag undrar om det är väldigt dyrt att få mosaiken "gjord" som på filmen jag länkade ovan - skräddarsydd utifrån en egen bild. De kommer ju färdigt på ark sedan så det är nog inte svårt att sätta upp. I a f inte för fackmannen. Kan nog vara värt att anlita ett proffs om man satsar på en muralvägg.

EDIT: Du känner inte till något sånt där program förresten? Har provat leta lite när jag skulle göra ett stickmönster men har inte hittat så jag fick sitta och göra rutor manuellt.
Senast redigerad av TigerKid 2014-08-10 kl. 17:38.
Citera
2014-08-10, 17:36
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Väldigt fint och perfekt både för att skapa och visa konst i verkar det som.

Men visst är det besynnerligt att det fotograferats medan all konst stod kvar? Enligt artikeln i Expressen ska det bli auktion på all konst i slutet av sommaren.
Citera
2014-08-10, 17:41
Medlem
Citat:
Här är en fakedamm: http://www.drostle.com/WORKS/carterton.html
Och det kan bli väldigt fint i riktiga dammar och pooler också.
Jo, det är ju samma princip som korsstygn och pixlar. Fast jag undrar om det är väldigt dyrt att få mosaiken "gjord" som på filmen jag länkade ovan - skräddarsydd utifrån en egen bild. De kommer ju färdigt på ark sedan så det är nog inte svårt att sätta upp. I a f inte för fackmannen. Kan nog vara värt att anlita ett proffs om man satsar på en muralvägg.

Ja det är nog värt att anlita proffs. Gamla mosaiker kan vara väldigt fina även fast de är gjorda med krossade mosaikbitar för att få mindre detaljer och fogarna kan vara olika breda osv. men ska man lägga mosaik med vanliga rektangulära bitar så är det superviktigt för ett lyckat resultat att fogarna är jämna.

Mosaikkakel finns i större "plattor" där bitarna hålls ihop på baksidan av nät, det ser för j*kligt ut när någon lägger dessa plattor med fogar som är bredare på vissa ställen där plattorna möts. Ögonen dras till dessa defekter ögonblickligen när man tittar på kaklet.

Jag har en bild sparad på ett badrum någonstans i sthlm. där en vägg är mosaik föreställande Julius Cesar har jag för mig....iaf. liknande. Det är endast grå nyanser och fint utfört.

Edit.
Nix, jag känner inte till vart man fixar sådana program men jag är ganska säker på att de finns.
Senast redigerad av lacrima 2014-08-10 kl. 17:49.
Citera
2014-08-10, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Hemska golv tyvärr för huset är som sagt snyggt. Man lägger inte in kvistiga furugolv i ett annars påkostat hus med nyfunkisambitioner. Ser ofärdigt ut apropå diskussionen om undergolv tidigare.

Jo, man lägger i allra högsta grad den typen av furugolv i sådana där hus. Nästan alla hus i den där stilen, typ Gert Wingårdh har den typen av golv nästan överallt. Typ "skandinavisk modernism/nyfunkis" skulle jag kalla det.
Citera
2014-08-10, 18:01
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Men visst är det besynnerligt att det fotograferats medan all konst stod kvar? Enligt artikeln i Expressen ska det bli auktion på all konst i slutet av sommaren.
Konsten står ju där... Sen så tycker jag sådana hus gör sig väldigt bra med konst.

Brukar själv klaga på kritvita, avskalade moderna hus som kan se sterila och ödsliga ut när de är möblerade med en grå soffa och en vit matta. Men om man har en massa skulpturer och grejer så blir det ju en annan sak. (Med det inte sagt att detta är ett sådant sterilt hus - bara att det passar för skulpturer och annan konst.)
Citera
2014-08-10, 18:47
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Ansluter mig helt till lacrimas inkägg. Det är kul att leka smakpolis och raljera över "personlig stil". Tråden är faktiskt ganska roande och alla trådar kan ju inte ligga i humorforumet. Håller inte med om att konformiteten i åsikterna är särskilt utpräglad. I de mest fasanasfulla fallen är den ju däremot helt logisk.
Och förvånansvärt lite skäll & gnäll så trivselfaktorn är hög.

Citat:
Brukar själv klaga på kritvita, avskalade moderna hus som kan se sterila och ödsliga ut när de är möblerade med en grå soffa och en vit matta.
Gör en del arbeten i nybyggda hus och det är inte många som lyckas med inredningen, lägenheterna går vitt, varmt vit och ljusgrått och sen lite ljusa svagt färgade möbler o gardiner på det.
Citera
2014-08-10, 19:02
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Och förvånansvärt lite skäll & gnäll så trivselfaktorn är hög.
Jo, det är en liten trivseloas på forumet. Men vart har Skidaddle tagit vägen?

Citat:
Gör en del arbeten i nybyggda hus och det är inte många som lyckas med inredningen, lägenheterna går vitt, varmt vit och ljusgrått och sen lite ljusa svagt färgade möbler o gardiner på det.
Nä, det är mycket svårare än ett traditionellt hem. Krävs mer proffsighet och stil för att lyckas och lite djärvhet. Om de satsade på något personligt blickfång i stället för dyraste vitvarorna skulle det bli mer lyckat.
Senast redigerad av TigerKid 2014-08-10 kl. 19:04.
Citera
2014-08-10, 19:24
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Men vart har Skidaddle tagit vägen?
Semester kanske.

Citat:
Nä, det är mycket svårare än ett traditionellt hem. Krävs mer proffsighet och stil för att lyckas och lite djärvhet. Om de satsade på något personligt blickfång i stället för dyraste vitvarorna skulle det bli mer lyckat.
Misstänker att många av hemmen jag kommer till är människor som bott i villa men barnen har flyttat hemifrån och åldern börjar ta ut sin rätt så de säljer huset och flyttar till lägenhet istället.

Grejerna dom hade med sig passade nog bra i en villa med trägolv och tapeter med färg men vitt golv, vita väggar och ljusgrått tak känns inte lättmöblerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in