2014-02-16, 20:56
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fsgdjv
Fick mina nya C&J Coniston i fredags, och har märkt att ett av fästena för de där snörkrokarna (i brist på bättre ord, om någon kan upplysa mig om vad det egentligen heter skulle det uppskattas) skrapar emot plösen och skadar skinnet på den. Känner man på den märker man att det är lite lite vassare än fästena för de andra "krokarna". Har någon varit med om detta och vad kan man göra åt saken?

Jag har försökt söka i tråden men inte hittat något.
Om du tänker dig där haken sitter fast, att det ser ut lite som blomblad (i brist på andra liknelser) så känner du ju vilket "blad" som sticker ut lite och skaver mot plösen. Ta en vanlig tång (näbbtång, polygrip etc.) och tryck försiktigt men bestämt på "bladet" så det pressas in mer mot lädret. Använd gärna någon form av mellanlägg på utsidan så att du inte trycker direkt mot lädret med koncentrerad kraft.

Hoppas du förstår, annars kan jag säkert utveckla med bilder.
Citera
2014-02-16, 21:08
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Om du tänker dig där haken sitter fast, att det ser ut lite som blomblad (i brist på andra liknelser) så känner du ju vilket "blad" som sticker ut lite och skaver mot plösen. Ta en vanlig tång (näbbtång, polygrip etc.) och tryck försiktigt men bestämt på "bladet" så det pressas in mer mot lädret. Använd gärna någon form av mellanlägg på utsidan så att du inte trycker direkt mot lädret med koncentrerad kraft.

Japp, det här var nog en bättre lösning än min fil. Bra där!
Citera
2014-02-16, 21:35
Medlem
Citat:

Fantastiskt, tack! Det verkar ha funkat fint!
Citera
2014-02-16, 23:57
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:

Ja, mycket bra lösning! Jag tänkte också fil först.
Citera
2014-02-17, 08:19
Medlem
Var hittar man hållbara skosnören?

Jag drog av ett skosnöre imorse, bara två månader efter att jag köpt skorna. Jag misstänker att mitt låga insteg spökar eftersom jag måste dra åt snörena ganska hårt för att skon skall sitta bra. Då och då nämner folk att man kan sätta en läder-lapp på plösen om skorna är för stora, det borde väl hjälpa här också?
Citera
2014-02-17, 08:27
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Var hittar man hållbara skosnören?

Jag drog av ett skosnöre imorse, bara två månader efter att jag köpt skorna. Jag misstänker att mitt låga insteg spökar eftersom jag måste dra åt snörena ganska hårt för att skon skall sitta bra. Då och då nämner folk att man kan sätta en läder-lapp på plösen om skorna är för stora, det borde väl hjälpa här också?

Går snörena av på samma ställe hela tiden? Om så är fallet kan det ju vara någon vass öljett (om skorna har sådana) som skaver mer än vanligt.
Citera
2014-02-17, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Går snörena av på samma ställe hela tiden? Om så är fallet kan det ju vara någon vass öljett (om skorna har sådana) som skaver mer än vanligt.
Det var första snöret jag drog av i dessa skor så jag har ingen vidare tillförlitlig statistik men öljetterna ser inte helt stängda ut inuti, det kan nog vara boven.

Det trasiga snöret är rätt slitet även på motstående sida, dvs ungefär lika långt från dubben på den sidan som där det gick av.
Citera
2014-02-17, 22:01
Medlem
Antinomoss avatar
[postade detta i den allmänna skotråden, men insåg att den kanske passade bättre här - om det är felaktig dubbelpost får mod ursäkta]

Funderar på att köpa ett par bluchers från Meermin och tänkte höra med er som köpt därifrån:

Hur var passformen?
Bra kundtjänst för att få hjälp med passform? Har breda fötter.
Överlag, hur är de att handla från?

Tack!
Citera
2014-02-17, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antinomos
Funderar på att köpa ett par bluchers från Meermin och tänkte höra med er som köpt därifrån:

Hur var passformen?
Bra kundtjänst för att få hjälp med passform? Har breda fötter.
Överlag, hur är de att handla från?

Jag skickade en förfrågan med mina fotmått om vilken storlek de trodde skulle passa mig. Fick svar dagen efter och den passade bra. Det finns annars en storlekstabell för varje sko om du vill avgöra själv.

Överlag är jag mycket nöjd. Skorna är ju inte top-notch, men räknare man med det för 1500 spänn så får man tänka om. De var ganska hårda/stela i början, fick skoskav som heter duga, men efter tiotalet användningar så är de kanon.

Jag hade turen att beställa vid rätt tidpunkt (vid nyinkommen batch av skor från kina) så jag fick dem på ~en vecka. Finns dock fall där personer har fått vänta 6+ veckor. Så om du inte ha allt för bråttom så tycker jag att det kan vara värt ett försök.
Citera
2014-02-17, 22:29
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakda
Jag skickade en förfrågan med mina fotmått om vilken storlek de trodde skulle passa mig. Fick svar dagen efter och den passade bra. Det finns annars en storlekstabell för varje sko om du vill avgöra själv.

Överlag är jag mycket nöjd. Skorna är ju inte top-notch, men räknare man med det för 1500 spänn så får man tänka om. De var ganska hårda/stela i början, fick skoskav som heter duga, men efter tiotalet användningar så är de kanon.

Jag hade turen att beställa vid rätt tidpunkt (vid nyinkommen batch av skor från kina) så jag fick dem på ~en vecka. Finns dock fall där personer har fått vänta 6+ veckor. Så om du inte ha allt för bråttom så tycker jag att det kan vara värt ett försök.

Tack!

Såg måttabellen, men tyckte de såg lite smala ut enligt den (i förhållande till min fotbredd). Tänkte skicka iväg en mail ang storlek, men vill ha lite input först från folk som köpt.

Det är ju priset som gör det intressant. Jag räknar ju inte med att de är engelsk top-kvalitet, men samtidigt tänker jag att de skulle kosta en tusenlapp mer om de såldes i Sverige - 1600kr verkar ganska billigt om man ser till vad man får för skor för samma pris här.

Och 6v leverans är inget problem
Citera
2014-02-18, 12:06
Medlem
bleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tresb
Skulle lämna in ett par skor för omsulning (howard yount duble monks) hos Skövde skomakeri Han tar 650kr/sko. Han ansåg dock det var bättre att helt enkelt sy om sulan som fanns nu, då den hade släppt på ena sidan då jag går lite snett.

Bad honom också att sätta dig ett par infällda skojärn. Han ansåg det var bättre med ett par i gummi, likt den lilal gummidelen i bak på klacken, då amn även slipper det jobbiga ljudet av metall när man går. 350kr tog han för att sy om sulan samt infällda tåjärn på båda skorna.

Han säljer även crockett & jones, rm william samt skokrämer från sapphire. Disskuterade lite om föäljningen gällande crockett & jones då Skövde är en såpass liten stad. Tydligen sålde han runt 1200 par / år, vilket var kul att höra i en så liten stad som Skövde

Hur blev slutresultatet? Jag måste sula om mina Loake Aldwych och tänkte låte Jörgen göra det. Halvsulning och klack för 650 spänn känns som en fair deal för ett par Loake, vad använde han för sula?
Senast redigerad av bleu 2014-02-18 kl. 12:11.
Citera
2014-02-18, 18:50
Medlem
von.Jekwels avatar
Hur ser ni på mönstrade läderskor? Jag tycker det är himla snyggt med såna men undrar hur ni skofascister ser på det hela. Är det snyggt med såna här skor? Har ni själva såna? Har ni tröttnat på dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in