2013-11-20, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av masamiso
Shuzme : Känner inte igen ordet, är du säker på stavningen?

Kan väl vara sho ismo (=vad heter det), shosmo typ om man säger det snabbt? Kan väl användas som en meningsfyllare om jag hört rätt?

Ungefär som "vahettere...".
Citera
2014-01-14, 17:58
Medlem
Fick ett sms från Irak idag, ingen aning om vem det är ifrån men är väldigt nyfiken vad det står.
Hoppas nån kan hjälpa

http://imgur.com/NjBrqcH
Citera
2014-01-14, 21:58
Medlem
bjornebarns avatar
Vad handlar det här dokumentet om?
http://tinypic.com/view.php?pic=2eyf...5#.UtWkvbT3-9Q
Citera
2014-01-28, 16:01
Medlem
masamisos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Vad handlar det här dokumentet om?
http://tinypic.com/view.php?pic=2eyf...5#.UtWkvbT3-9Q
Det var Persiska, inte Arabiska!
Citera
2014-01-30, 13:28
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av masamiso
Det var Persiska, inte Arabiska!

Ah, tack Då får jag byta tråd då
Citera
2014-05-23, 22:29
Medlem
denfinastavens avatar
De görs mycket renoveringar nu i miljonprogrammet så jag skrev en liten lapp för att informera andra hyresgäster, då byggbolaget inte bryr sig ett skit om de boende (verkar det som).

Söker någon som kan översätta följande från svenska till arabiska.

Är du medveten om vad byggdammet innehåller?

* Asbest
* Kvartsdamm

Dessa två komponenter ger upphov till en rad sjukdomar som visar symptom först 10-30 år efter exponering.
Det är dags att Byggmästar'n tar sitt ansvar och städar/sanerar efter sig inne i trappuppgångarna, det är inte rättvist att vi hyresgäster ska behöva utsättas för skadliga ämnen.

En trappuppgång ska inte få se ut som den gör i nuläget, det är en hälsofara.

OBS! Låt inte barnen leka runt i dammet!
Citera
2014-06-22, 21:24
Medlem
Traveller2007s avatar
Hur ligger det till med de olika dialekterna inom Arabiskan?

Modern Standard Arabiska, är det vad som skrivs i tidningar och böcker? Skrivs allt på samma sätt i alla länder?

Om man studerar Arabiskan som talas i Egypten, kan jag då prata med en person från Syrien? Om jag lär mig den som pratas i UAE kan jag då prata med folk från Iraq? Hur stor är skillnaden?
Citera
2014-06-23, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traveller2007
Hur ligger det till med de olika dialekterna inom Arabiskan?

Modern Standard Arabiska, är det vad som skrivs i tidningar och böcker? Skrivs allt på samma sätt i alla länder?

Om man studerar Arabiskan som talas i Egypten, kan jag då prata med en person från Syrien? Om jag lär mig den som pratas i UAE kan jag då prata med folk från Iraq? Hur stor är skillnaden?

Ja, modern standardarabiska är det som används i tidningar och böcker. Det är främst ett skriftspråk, men används också talat i formella sammanhang. Det är dock inte vattentäta skott mellan dem alltid – i bildade sammanhang verkar de kunna blandas.

Du kan se de olika dialekterna av arabiska här: http://en.wikipedia.org/wiki/Varieties_of_Arabic

Generellt sett kan man säga att ju större geografiskt avstånd, desto större skillnader. Mellan Egyptisk och levantisk arabiska kan man nog beskriva skillnaderna som mellan de nordiska länderna. Lite olika uttal, ibland lite olika ord. Jag är bara nybörjare inom arabiska, men detta är min uppfattning. Egyptisk arabiska har också väldigt stor spridning via tv-serier och filmer, så araberna exponeras ju för språket på samma sätt som vi exponeras inför våra grannspråk.
Senast redigerad av borstbindare 2014-06-23 kl. 19:21.
Citera
2014-07-09, 22:13
Medlem
Någon som kan arabiska ?!! Ord/meningar

Behöver hjälp med ord på arabiska. Tänker fina saker att säga till det manliga könet! Vill ha översättning på orden / meningarna med !! Tack

För vad jag förstått "böjs" ord annorlunda om man säger dem till man / kvinna.
Svara bara om du är seriös & kan hjälpa mig!
Citera
2014-07-09, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentJasmin
Behöver hjälp med ord på arabiska. Tänker fina saker att säga till det manliga könet! Vill ha översättning på orden / meningarna med !! Tack

För vad jag förstått "böjs" ord annorlunda om man säger dem till man / kvinna.
Svara bara om du är seriös & kan hjälpa mig!

Kifick betyder Hej till en kvinna.

Kifack betyder Hej till en man.

Badi Kina betyder Jag vill knulla.

Har bott i Libanon för många år sedan. Nu är mitt ordförråd slut.
Citera
2014-08-10, 08:59
Medlem
Hur skriva Allah äter bajs med arabiska tecken?

Jag vet hur man skriver Allahu Akbar (الله أكبر) , det vill säga Gud är stor med arabiska tecken, men hur skulle man skriva Allah äter bajs?
Senast redigerad av MenVadSaDuNu 2014-08-10 kl. 09:39.
Citera
2014-08-14, 23:30
Medlem
Jag har ingen kunskap om arabiskan som sådan (inte mycket i allafall). Så jag vet inte var skillnaderna går riktigt. Men ja, jag tycker t.ex. att den arabiska som folk talar i Syrien, Palestina och Libanon är såpass fin att jag skulle vilja påstå att det är ett av de finare i världen.
Arabiskan som språk har verkligen oförtjänt dåligt rykte.

En anledning till att folk tycker att arabiska är si och så, bortsett från uppfattningen om talaren, kan ju ha att göra med hur mycket släkt språk är med varandra.
Folk brukar tycka persiska är finare än arabiska, men det beror säkert på att persiskan är mer släkt med svenskan än arabiskan, och att folk uppfattar det som är likt som finare.

Lite ironiskt är det att man pratar om att det är "halsljud" som gör det fult etc. Men samtidigt så finns ju massor av sådana i dialekter i svenskan.
"Klockan chu såg jag en chuk person gå till chukhuset som inte hade en chans. Chysst va?". Jag vet att det stavas med sj etc. men så som det låter...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in