2014-08-10, 01:05
Bannlyst
Abort kan jag förstå att många är emot men homosexualitet? Det påverkar ju ingen annans liv för fem öre, vad är grejen?
Citera
2014-08-10, 01:13
Medlem
gud har visst sagt åt dom att det är onarturligt fel och en synd så det är tydligen deras rätt att mobba alla bögar och säga att dom hamnar i helvetet ifall dom inte börjar knulla kvinnor
Citera
2014-08-10, 01:18
Medlem
goran744s avatar
Det är de flesta människor och hör INTE ihop enbart med religion. Träffar jag tio individer så är 7 av dem anti.
Citera
2014-08-10, 01:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Det är de flesta människor och hör INTE ihop enbart med religion. Träffar jag tio individer så är 7 av dem anti.

Varför egentligen?
Citera
2014-08-10, 01:35
Medlem
wnaxrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordicus
Abort kan jag förstå att många är emot men homosexualitet? Det påverkar ju ingen annans liv för fem öre, vad är grejen?

Jag är inte katolik, men det du ger uttryck för är höjden av egoism. Om någon är på väg att begå ett misstag, t.ex. ta livet av sig, så är det väl ganska naturligt att man försöker tala personen till rätta. Samma sak med homosexualitet. Vad som är rätt och fel kan inte avgöras genom en egoistisk nyttokalkyl.
Citera
2014-08-10, 01:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wnaxr
Jag är inte katolik, men det du ger uttryck för är höjden av egoism. Om någon är på väg att begå ett misstag, t.ex. ta livet av sig, så är det väl ganska naturligt att man försöker tala personen till rätta. Samma sak med homosexualitet. Vad som är rätt och fel kan inte avgöras genom en egoistisk nyttokalkyl.

På vilket sätt är det fel då? Förstår inte.
Citera
2014-08-10, 01:41
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Varför egentligen?

Ja du det förstår jag inte riktigt. Jag anser att ingen har med andras kärlek att göra.
Och att de är individer varenda en och INTE en grupp av något.....
Citera
2014-08-10, 01:52
Medlem
wnaxrs avatar
Citat:
På vilket sätt är det fel då? Förstår inte.
Förstår du varför man inte ska ta livet av sig? Jag menar, det är väl din ensak om du gör det. Vad du gör med ditt liv angår väl ingen annan, eller hur? Så är det givetvis inte. Ditt liv är en gåva du fått av Gud och som du har att sköta om efter bästa förmåga. Det samma gäller din kropp.

Citat:
Ursprungligen postat av 3 Mos. 18:22
Du skall inte ligga med en man som en man ligger med en kvinna. Det är avskyvärt.
Citera
2014-08-10, 02:59
Medlem
Citat:
Förstår du varför man inte ska ta livet av sig? Jag menar, det är väl din ensak om du gör det. Vad du gör med ditt liv angår väl ingen annan, eller hur? Så är det givetvis inte. Ditt liv är en gåva du fått av Gud och som du har att sköta om efter bästa förmåga. Det samma gäller din kropp.
Oj,ett bibelcitat....då är nog homosexualitet en synd i alla fall...
Citera
2014-08-10, 03:05
Medlem
Varför är inte kvinnlig homosexualitet lika fel? Jo,för bibeln är skriven av män för män.
Bibelcitatet "Du skall inte ligga med en man så som en man ligger med en kvinna..." utgår ju ifrån att "Du" (som läser) är man. Det står inte att "Män inte ska ligga med...." det står Du!
Citera
2014-08-10, 03:28
Medlem
wnaxrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Oj,ett bibelcitat....då är nog homosexualitet en synd i alla fall...

Ska du inte oja dig över att det förkommer matematiska formler i matematikforumet, också? Trådstartaren vill veta varför kristna, eller i det här fallet katoliker, motsätter sig homosex. Då är det väl inte så konstigt att man framför citat ur Bibeln som förklarar den kristna hållningen.

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Varför är inte kvinnlig homosexualitet lika fel? Jo,för bibeln är skriven av män för män.
Bibelcitatet "Du skall inte ligga med en man så som en man ligger med en kvinna..." utgår ju ifrån att "Du" (som läser) är man. Det står inte att "Män inte ska ligga med...." det står Du!

Är du dum på riktigt, eller? Jag valde att citera GT för att det där tydligt framgår vad det handlar om, d.v.s. att homosex är "avskyvärt" i Guds ögon. Det är lika avskyvärt när det handlar om kvinnlig homosexualitet (se Rom. 1:26).
Citera
2014-08-10, 03:42
Medlem
Citat:
Ska du inte oja dig över att det förkommer matematiska formler i matematikforumet, också? Trådstartaren vill veta varför kristna, eller i det här fallet katoliker, motsätter sig homosex. Då är det väl inte så konstigt att man framför citat ur Bibeln som förklarar den kristna hållningen.

Är du dum på riktigt, eller? Jag valde att citera GT för att det där tydligt framgår vad det handlar om, d.v.s. att homosex är "avskyvärt" i Guds ögon. Det är lika avskyvärt när det handlar om kvinnlig homosexualitet (se Rom. 1:26).
Om man vill veta varför just katoliker avskyr (framförallt) bögar,enligt rubriken, så ska man väl ta upp sådant som är speciellt för katoliker? Bibeln är väl inte speciellt för dom?Då borde alla kristna avsky homosexualitet,för det står ju i bibeln. Så är väl inte fallet?
Till din andra fråga,Jo jag är nog dum på riktigt. Finns det något annat sätt?
Jag ifrågasatte ditt GT citat för att det stod Du istället för Män. Författaren förutsatte att Du (som läser) är man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in