Citat:
Ursprungligen postat av
SugaredThoughts
Märkligt hur vissa människor är totalt oförmögna att skilja sexköp från extremism.
Inte alls. Jag är ingen feminist och ingen extremist av något slag. Jag tycker bara det är skabbigt och lågt att köpa sex. Påfallande ofta av människor som är i en mycket utsatt position. Det finns förvisso lyxfnask, eskorter osv som inte är fattiga eller nedknarkade men personligen vill jag inte stödja den marknaden. Jag kommer inte klippa banden med vänner och bekanta som köpt eller sålt sex men jag vill inte vara en del av den världen. Ungefär så enkelt är det för mig.
Ska tillägga att jag är verkligt skitusel på att skaffa brudar, dels pga dåligt självförtroende, dels pga andra, mer självdestruktiva orsaker. Men jag har inget intresse av att köpa sex ändå. Hur mycket jag än ser ned på mig själv, tycker att jag ser ut som hundskit eller som om nån släckt en brand i ansiktet på mig med en yxa, kört mig genom flismaskinen eller dylikt vill jag inte sjunka så lågt att jag börjar köpa sex. Det vore den ultimata självförnedringen. Enligt min åsikt då. Jag vet dock att alla horbockar inte är ensamma, osäkra, desperata singlar som inte kan fixa brudar. En del köper ju sex för att det är enkelt, för att de vill ha särskilda önskemål uppfyllda som de inte vågar prata med kärringen om, andra tänder på grejen att betala för sexet, några för att de vill slippa allt socialt spel innan akten, man betalar och vet vad man får, för att det är tabu osv osv. Även störtrika, skitsnygga kändisar som kan fixa hur mycket brudar som helst köper sex.
Jag ser inte sex som en absolut rättighet för alla men samtidigt ser jag att förbud mot sexköp bara leder till att marknaden tas över av kriminella. Den blir svårkontrollerad och flyttar ned under ytan eller ut på nätet där den är ännu mer svår att ha koll på. Förbudet är mer en markering för vad som ses som moraliskt rätt och inte, än ett sätt att verkligen bekämpa prostitutionen. Den har alltid funnits och den kommer troligtvis alltid att finnas kvar. Det finns uppenbarligen ett behov av köpesex så då kommer det alltid finnas folk som säljer.
Att högt uppsatta män (som gärna moraliserar över alla oss andra) i maktens korridorer köper sex är ingenting som lagstiftningen råder bot på och i slutändan är det de allra sämst lottade i samhället som förlorar sin enda möjlighet till försörjning. Missbrukarbrudarna som säljer sig för en spottstyver på stritan har i stort sett inga andra möjligheter att dra ihop pengar för att ha råd med sitt missbruk. De borde få hjälp med missbruket innan man tar bort deras försörjningsmöjligheter. Ämnet är inte helt okomplicerat.