2014-07-31, 22:23
Medlem
GunsAndHorsess avatar
grillad ananas skivor med sirap är gott.
Citera
2014-07-31, 22:51
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunsAndHorses
grillad ananas skivor med sirap är gott.
Efterrätt?
Skulle annars tänka mig att ta en god lönnsirap, eller muskadovosocker.
Skulle ge en godare smak.
Citera
2014-07-31, 22:53
Medlem
GunsAndHorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Efterrätt?
Skulle annars tänka mig att ta en god lönnsirap, eller muskadovosocker.
Skulle ge en godare smak.

det är den här vanliga sirapen som jag körde med ja det är efterrätt, men dom du nämnde låter gott det.
Citera
2014-07-31, 23:01
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunsAndHorses
det är den här vanliga sirapen som jag körde med ja det är efterrätt, men dom du nämnde låter gott det.
Om du gillar kokos, så är det gott att få med också.
Gör man spett, så kan man skicka på marsmellows mellan också.
Citera
2014-08-02, 21:45
Medlem
RogerPs avatar
Min lillgrill fick en storebror häromdagen. Invigdes igår med hängmörad entrecote från Tjolöholm, indirekt grillade marinerade champisar och potatisgratäng.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/...2017.51.52.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...2020.11.30.jpg
Citera
2014-08-09, 15:05
Medlem
Iloveludas avatar
Skall grilla fisk fileer i kväll. Vilket är bäst att lägga dom på grillen frysta eller tinade? Min egen ide är definitivt tinade men vad tycker ni?
Citera
2014-08-09, 15:18
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Skall grilla fisk fileer i kväll. Vilket är bäst att lägga dom på grillen frysta eller tinade? Min egen ide är definitivt tinade men vad tycker ni?

Vad ärt det för fisk? Jag tycker det kan vara knepigt att grilla filéer från mindre fisk. Bättra att grilla fisken hel om möjligt, men jag gissar att det inte är ett alternativ för dig just nu.

Jag antar att idén bakom att grilla fryst fisk är att den ska få grillyta utan att gå för länge, men jag har inte provat och skulle köra dem tinade om jag var i din sits. Möjligen om det var mycket tunna och svårgrillade bitar som egentligen inte är så lämpade för grillning, typ plattfisk eller abborre, men då ska man nog överväga annan tillagningsmetod. Foliepaket är en variant.
Citera
2014-08-09, 15:26
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Vad ärt det för fisk? Jag tycker det kan vara knepigt att grilla filéer från mindre fisk. Bättra att grilla fisken hel om möjligt, men jag gissar att det inte är ett alternativ för dig just nu.

Jag antar att idén bakom att grilla fryst fisk är att den ska få grillyta utan att gå för länge, men jag har inte provat och skulle köra dem tinade om jag var i din sits. Möjligen om det var mycket tunna och svårgrillade bitar som egentligen inte är så lämpade för grillning, typ plattfisk eller abborre, men då ska man nog överväga annan tillagningsmetod. Foliepaket är en variant.
Det är pangasiusmal file. Väldigt tunna fileer av vitt kött. Kanske olämpligt att lägga på grillen?
Citera
2014-08-09, 17:02
Medlem
Iloveludas avatar
Uppdatering. Det gick inte att grilla denna fisk. Grillytan blev kvar som ett tunnt skinn på gallret. Jag kanske gjorde något fel? Men det blev att lägga fileerna i stekpannan istället. Något förslag på hur man gör för att grilla fisk samt vilka sorter som är lämpliga nåsta gång?
Citera
2014-08-09, 20:12
Medlem
Citat:
Uppdatering. Det gick inte att grilla denna fisk. Grillytan blev kvar som ett tunnt skinn på gallret. Jag kanske gjorde något fel? Men det blev att lägga fileerna i stekpannan istället. Något förslag på hur man gör för att grilla fisk samt vilka sorter som är lämpliga nåsta gång?

Det finns ju en typ av galler, kallas något som jag glömt av, som är bättre att använda vid grillning av fisk.
Ett annat alternativ är att pensla olja på gallret precis innan du lägger på fisken.
Citera
2014-08-09, 20:36
Medlem
christerys avatar
Citat:

Fet fisk som lax är ju inte så dumt, men även att varmröka fisk på grillen med en röktillsats borde ju fungera. Då öppnar sig fler alternativ, jag gillar varmrökt abborre. Fast den är ju egentligen inte grillad.

Alternativ är ju att göra aluminiumpaket (ev kan detta ersättas av blött papper&smörpapper längst in om man nu gillar sånt) med lite gott. Denna kan man ju grilla...
Senast redigerad av christery 2014-08-09 kl. 20:39.
Citera
2014-08-09, 20:42
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Det finns ju en typ av galler, kallas något som jag glömt av, som är bättre att använda vid grillning av fisk.
Ett annat alternativ är att pensla olja på gallret precis innan du lägger på fisken.

Sett nån typ av silikonmatta, men den har jag inte testat. Tror den kallades silikonmatta (silipat) i alla fall... Men vad det nu var exakt vetefåglarna, kanske var för ugn...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in