2014-08-09, 17:09
Medlem
Ska flytta hemifrån om några dagar för att studera och jag är lite osäker på hur man förvarar maten. Frågorna kan verka dumma men jag har absolut ingen koll och är jätte tacksam för svar.

1) Hur förvarar jag öppnade plastförpackningar som t.ex. köttfärs eller mammas köttbullar, då de inte går att återförsluta? Jag har alltid låtit de stå kvar med ett stort hål i förpackningen

2) Går det bra att frysa färdiglagad mat i vanliga matlådor från IKEA? Har nämligen endast använt fryspåsar, för rå kött och dylikt.

3) Kan man frysa ris/pasta? Har hört att vissa bara fryser sås/grytor och kokar pasta/ris separat när de väl ska äta, men det hinner jag inte med om jag ska äta det till lunch i skolan.

4) Om jag nu ska ta med en matlåda från frysen, borde jag lägga den i kylen först över natten eller ta den direkt ur frysen på morgonen och sen låta den tina i väskan till lunch?
Senast redigerad av lokmodell 2014-08-09 kl. 17:12.
Citera
2014-08-09, 17:23
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokmodell
Ska flytta hemifrån om några dagar för att studera och jag är lite osäker på hur man förvarar maten. Frågorna kan verka dumma men jag har absolut ingen koll och är jätte tacksam för svar.

1. Det finns en jättebra sida om djupfrysning. Läs där först och har du fortfarande funderingar, kan du komma tillbaka hit och ställa frågor... http://www.djupfrysningsbyran.se/om_djupfryst/egen_infrysning.html

2. Ja. Plastlådor är till för infrysning av färdiglagad mat. Fryspåsar/frysfolie används mest till att packa in råvaror för infrysning.

3. Det går jättebra att frysa in ris och pasta till just matlådor. Tänk dock på att ris och pasta inte måra så bra av lika lång frysförvaring som rena proteiner. Men har du tänkt äta matlådorna inom en eller ett par månaders tid, så går det bra. Ris och pasta får dock lite överkokt konsistens, men fullt ätbart ändå.

4. Vilket som. Spelar ingen roll. Tänk bara på att det bildas kondens när fryst mat tinar, så om du låter matlådan tina i väskan, se till att den är väl inslagen så du inte förstör andra saker som ligger i väskan med fukt från den tinande matlådan (tex dokument eller mobiltelefon).
Citera
2014-08-09, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
1. Det finns en jättebra sida om djupfrysning. Läs där först och har du fortfarande funderingar, kan du komma tillbaka hit och ställa frågor... http://www.djupfrysningsbyran.se/om_djupfryst/egen_infrysning.html

2. Ja. Plastlådor är till för infrysning av färdiglagad mat. Fryspåsar/frysfolie används mest till att packa in råvaror för infrysning.

3. Det går jättebra att frysa in ris och pasta till just matlådor. Tänk dock på att ris och pasta inte måra så bra av lika lång frysförvaring som rena proteiner. Men har du tänkt äta matlådorna inom en eller ett par månaders tid, så går det bra. Ris och pasta får dock lite överkokt konsistens, men fullt ätbart ändå.

4. Vilket som. Spelar ingen roll. Tänk bara på att det bildas kondens när fryst mat tinar, så om du låter matlådan tina i väskan, se till att den är väl inslagen så du inte förstör andra saker som ligger i väskan med fukt från den tinande matlådan (tex dokument eller mobiltelefon).

Tack så mycket för dina tips!

Undrar förövrigt till fråga 1) om hur man förvarar liknande varor i kylen? Öppnade förpackningar med köttbullar/köttfärs/falukorv, ska man lägga typ det i nån plastpåse med nån plastklämma eller kan man låta det stå i kylen med ett hål i förpackningen?
Citera
2014-08-09, 21:31
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Tack så mycket!

Undrar förövrigt till fråga 1) om hur man förvarar liknande varor i kylen? Öppnade förpackningar med köttbullar/köttfärs/falukorv, ska man lägga typ det i nån plastpåse med nån plastklämma eller kan man låta det stå i kylen med ett hål i förpackningen?
Nej, mat för alltid täckas, annars så kan bakterier vandra fram och tillbaka mellan matvarorna i din kyl. Nu för tiden finns ju sådana här påskämmor att köpa jättebilligt på diverse butiker. http://i181.twenga.com/hem-och-dekoration/p%C3%A5sf%C3%B6rslutare/p%C3%A5skl%C3%A4mmor-tp_6776717040079569275f.jpg

Annars så får du lägga över i plastpåse, eller form och täcka med plastfolie.
Dessutom så skall man försöka klämma ur så mycket luft som möjligt ur förpackningarna/påsarna innan man försluter, efter som all mat far illa av syre/luft.

Edit: Tänk även på god handhygien när du hanterar mat som inte skall förtäras genast. Tvätta händerna ordentligt om du är tvungen att hantera maten, men försök undvika det så långt det går och tippa över maten i påsar eller formar utan att vidröra så mycket annat än med rena bestick.
Senast redigerad av Byline 2014-08-09 kl. 21:35.
Citera
2014-08-09, 21:31
Medlem
christerys avatar
Citat:
Tack så mycket för dina tips!

Häll över i fryspåsar (om dom redan är frusna, annars i protionsförpackningar men annars samma - dom kommer att klibba kanske annars) och gärna dubbla sådana om du är lite nojjig.

Som dom ligger nu med öppen förpackning kommer dom att frysbränna, egentligen torka om jag fattat det rätt. Märk åxå påsarna med innehåll och datum.

EDIT: svarade på frysförvaring.. Och kan tillägga att ta bort all luft i påsarna (så mycket det nu går)

innan jag tar på mig denna luva
Senast redigerad av christery 2014-08-09 kl. 21:35.
Citera
2014-08-10, 14:48
Medlem
Citat:
Ha inte öppnade förpackningar eller förpackningar med hål i kylskåpet, dels p g a risk för smitta och dels p g a att matvarorna kan ta lukt/smak av varandra när de ligger öppet.
Citera
2014-08-11, 23:33
Medlem
Tack ännu en gång
Citera
2014-08-12, 15:01
Medlem
Jag ogillar att frysa in ris/pasta/potatis. Ofta när jag lagar mat blir det 2-3 matlådor. Dessa behöver man inte frysa, färdig mat klarar sig lätt i kylen i 4-5 dagar utan att försämras, vissa rätter blir tillochmed godare av att få stå till sig lite i kylen.

Lagar du ett redigt storkok och får 6+ matlådor fryser jag bara in protein-delen (grytan/biffarna/whatever) i så stor mängd som jag vill ha. När jag sedan planerar att äta just den rätten nästa dag kokar jag pasta/ris/potatis kvällen innan och lägger i det i matlådan och ställer i kylen över natten. Tar med den till skolan på morgonen och har den i väskan fram till lunch och då är den tinad och godare än om man hade haft fryst pasta/ris/potatis i
Citera
2014-08-12, 21:19
Medlem
Tillandsias avatar
Har aldrig haft problem med pasta eller ris (även gryn som couscous o dyl fryses utan problem) i frysta matlådor. Har man problem med dessa överkokar man dem o bör ta av dem tidigare. Potatis dock är omöjligt att frysa och få ätbart resultat efter tining.
Senast redigerad av Tillandsia 2014-08-12 kl. 21:21.
Citera
2014-08-13, 20:41
Medlem
Vet inte om du fått tipset tidigare men frys det som är möjligt i gladpack istället för påse. Man får ofta frysskador på kött och andra matvaror om man fryser i påse!
Citera
2014-09-11, 12:52
Medlem
Om jag tagit fram en matlåda ur frysen och låter den vara framme oöppnad i några timmar. Kan jag lägga tillbaks den i frysen då?
Citera
2014-09-11, 15:06
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Om jag tagit fram en matlåda ur frysen och låter den vara framme oöppnad i några timmar. Kan jag lägga tillbaks den i frysen då?

Den lär ju inte bli bättre av det, men såklart går det. Är det inte bättre att käka den eller ha den i kylen till imorgon bara och äta den då.

Sen beror det lite på vad det är, vissa saker överlever inte ens en infrysning och då kan det inte bli värre i alla fall - tex kokt potatis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in