Jag la till en relativt stor position (min näst största i portföljen) i Alliance Fiber Optic på just över 13 dollar för nån da sedan. Kan lägga ut min analys av bolaget om någon är intresserad.
Lite fakta:
* PE (TTM) på 12.29 (industrins medel ligger på 87.50(!)).
* PEG (TTM) på 0.2652.
* ROC (Greenblatts version) är just under 70%.
* Earnings Yield på 11.40%.
* Och riktigt vackra FCF:s.
* Samt trevliga vallgravar.
Men vänta nu... Med så här fina stats så måste väl framtidsutsikterna vara gråa?
Nix, följande kvartal har omsättning på i genomsnitt runt 24M (har vd sagt på earnings-call:et) och den projekterade omsättningen för 2015 är 103.39M (vilket jag tycker är en rättså konservativ uppskattning) och framtidsutsikterna för industrin är väldigt goda.
Min DCF analys har gett ett riktpris på runt 20 dollar per aktie och om en kollar på hur konkurrenternas värderingar ser ut så får bolaget ett riktpris på runt 25 dollar per aktie.
Orsaken till att börsern straffat bolaget är för oro kring att bolaget är delvis beroende på ett antal stora kunder (oron är dock gravt överspelad i min mening) samt att vd svarade lite konstigt på vissa saker på earnings-call:et (också överspelat). Och till Peter Changs försvar så är han en av de bästa operatörerna i sin industri, det visar de metodiska ökningarna i marginalerna på (i en industri som tenderar till minskade marginaler pga. att den domineras av ett antal stora kunder, som därmed också har stor makt över prissättningen).