Citat:
Ursprungligen postat av
PerWi
Jag ligger en del i Spiltan Räntefond Sverige, den har i princip aldrig gått ner men idag gick den ner 0.06%, aldrig sett det förut. Hur påverkas en sån fond av det som händer nu? Finns det någon risk i att sälja sina aktier och lägga rubbet där ett tag? Tänker då på risker förutom att missa en eventuell fortsatt uppgång.
Även korträntefonder kan variera något, men det är inget du behöver oroa dig för. Och Spiltan Räntefond Sverige är nog en av de "tryggaste" fonderna du kan placera dina pengar i.
Om din analys säger att aktierna du har är övervärderade så skulle jag råda dig att sälja dom, men om de inte är övervärderade (enligt din förhoppningsvis korrekta analys) så skulle jag behålla dom. (Om du inte har någon aning om huruvida de är övervärderade el. inte så har du inte tillräckligt med kunskaper för att investera i aktier på egen hand och i sådana fall så borde du sälja.)
Denna tumregel kan också vara nyttig att veta.
"Värsta scenariot" (för räntepapper): Reporäntan höjs relativt mycket.
Tumregeln: Räntepapper som har en duration på ett år ger ned med en procentenhet (och ett räntepapper som har en duration på tre år går ned med tre procentenheter osv.). Eftersom Spiltan Räntefond Sverige har räntepapper vars duration som längst är ett år så förlorar fonden inte så mycket värde vid en höjning av reporäntan och efter höjningen så kommer räntepapper rent allmänt ge större avkastning. (Med det sagt så behöver vi nog inte oroa oss så mycket om höjningar i reporänten inom den närmsta framtiden.) Aktier reagerar också vanligtvis negativt mot en höjning i reporäntan.