2014-08-06, 17:33
Medlem
Godzilla3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Towan
Vad är studieförsäkran? Var får man den och hur skickar man in den till CSN?
Du lämnar den först när du har fått besked om du blivit beviljad studiemedel eller inte. Det är bara att du intygar att du kommer att studera de poängen du uppgett i ansökan. Den lämnas smidigast på CSN.se när du loggat in på Mina sidor.
2014-08-06, 18:05
Medlem
klarnevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmeja101
såhär såg det ut när jag gick basåret:
F 107 67
Hur länge sedan var det du gick basår, på ett ungefär? Är det så svårt eller många odisciplinerade som inte pluggar och därför drygt 50% får F?
2014-08-06, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiwan
Fast allt anpassas ju efter det, tex för att komma in på I som hade högsta intagningspoängen bland basårsplatserna krävdes ett snitt på C i betyg. Snittar man D på basåret så kommer man in på majoriteten av utbildningarna, om nu inte förra årskullen var kass och drog ner genomsnittet.

Citat:
Ursprungligen postat av gurkmeja101
För det är inte gymnasiekursnivå på tentorna. "G"-uppgifter på basåret motsvarar mvg-uppgifter från gymnasiet.
Ja, men om man kollar de andra åren så har den nästan legat på maxpoäng, iaf termin 2.

Jag förstår, finns det någon hemsida där man kan se uppgifterna?
2014-08-06, 18:24
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adsorb
Ja, men om man kollar de andra åren så har den nästan legat på maxpoäng, iaf termin 2.
Vet inte vad du grundar det här på. Betygen som krävdes för att komma inpå indek för basterminare var mig veterligen C, C, B förra året. Alltså långt ifrån full pott.
2014-08-06, 18:24
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klarnev
Hur länge sedan var det du gick basår, på ett ungefär? Är det så svårt eller många odisciplinerade som inte pluggar och därför drygt 50% får F?
Jag skulle vilja säga att det är en kombination av båda, och därför blir det så pass hög andel som har fått F. Vi hade en tenta där 75% fick F. Lägger du ner tiden så klarar du det, men många gör inte det.

Så kan jag för övrigt tycka att det är även på programmen som följer basåret. Jämför man med gymnasium är det väldigt tufft. Men har man hunnit jobba vid något krävande jobb innan studierna så är det ingen större sak att måsta sitta 50 timmar i veckan ibland, särskilt inte om man har för vana att faktiskt arbeta (läs studera) och inte snacka bort hela dagen.

Om du är orolig, lägg ner tiden som krävs. Var ödmjuk och trevlig så kommer du få bra kompisar att studera med (om du vill det, jag själv tycker det är bra). En annan positiv sak att även nämna är att om du klarar basåret/basterminen vet du att du har kapacitet att klara civilingenjörsprogrammen också.
Senast redigerad av c^2 2014-08-06 kl. 18:39.
2014-08-06, 18:28
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klarnev
Jag tror att det beror på att det är en del som inte inser hur mycket tid de egentligen behöver lägga ner. De förväntar sig att de ska kunna lägga ner ungefär samma tid som under gymnasiet vilket inte fungerar.
2014-08-06, 19:04
Medlem
När/hur får man veta om kurslittratur? Kommer det ett brev om det, får man veta det när man börjar eller får man ta reda på det själv? KTH här
2014-08-06, 20:14
Medlem
SparkMans avatar
Finns det aktiefonder med inriktning på blankning hos pensionsmyndigheten?
2014-08-06, 20:40
Medlem
lizzzys avatar
Undrar vad det finns för orsaker att ej bli beviljad studiemedel. Tog ett sabbatsår då jag jobbade efter studenten, ska plugga basår i höst. Ansökt om endast bidrag på 100%, finns det risk att jag blir nekad?
2014-08-06, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lizzzy
Undrar vad det finns för orsaker att ej bli beviljad studiemedel. Tog ett sabbatsår då jag jobbade efter studenten, ska plugga basår i höst. Ansökt om endast bidrag på 100%, finns det risk att jag blir nekad?

Och varför tror du att du skulle riskera att bli nekad?

För övrigt rekommenderar jag Google: http://www.csn.se/hogskola/krav/1.2597
2014-08-06, 20:54
Medlem
Hej!

Jag läser en sommarkurs nu i augusti på heltid, 7.5 hp. Jag är rätt säker på att jag inte har den tiden som behövs för att klara av den då jag har mycket annat att fixa med. Jag är inte i behov av 7.5 godkända poäng (missade 7.5 hp förra höstterminen, annars är allt klarat de senaste 1,5 åren). Tror ni det går att säga till sin lärare i kursen att ge en underkänt redan nu? Vad händer om jag bara struntar i att delta på seminarier och tenta? Detta är på distans
2014-08-06, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adsorb
Hur kan så många kugga? Det är ju trots allt gymnasiekurser vi pratar om? Och hur kan så få få A? Helt omöjligt att komma in på de civ.ing man vill isådanafall?

80% kuggade fysik A tentan första gången där jag gick. Men du får två chanser per ämne och möjlighet att plussa betyg. Och i min klass var det ganska exakt 50% som inte klarade basåret och med det menas att dem inte hade godkänt i ALLA ämnen. Kuggar du ett ämne har du inte klarat basåret.

http://www4.student.liu.se/tentaresult/

Där kan man se tentamenresultat och fördelning.

Kurskoder för Linköping (L) och Norrköping (N) (konkurrerar om samma platser) och nu såg jag att Liu ändrat platsgarantin. Fr.o.m. HT15 så är det endast 5 garantiplatser/program istället för 10%

Matematik I BMN131 BML131
Matematik II BMN132 BML132
Fysik I BFN121 BFL121
Fysik II BFN122 BFL122
Kemi I BKN120 BKL120
Matematik breddning BMN136 BML136
Biologi A BBL110
Senast redigerad av Madelajne 2014-08-06 kl. 22:14.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in