Citat:
Ursprungligen postat av
klarnev
Hur länge sedan var det du gick basår, på ett ungefär? Är det så svårt eller många odisciplinerade som inte pluggar och därför drygt 50% får F?
Jag skulle vilja säga att det är en kombination av båda, och därför blir det så pass hög andel som har fått F. Vi hade en tenta där 75% fick F. Lägger du ner tiden så klarar du det, men många gör inte det.
Så kan jag för övrigt tycka att det är även på programmen som följer basåret. Jämför man med gymnasium är det väldigt tufft. Men har man hunnit jobba vid något krävande jobb innan studierna så är det ingen större sak att måsta sitta 50 timmar i veckan ibland, särskilt inte om man har för vana att faktiskt arbeta (läs studera) och inte snacka bort hela dagen.
Om du är orolig, lägg ner tiden som krävs. Var ödmjuk och trevlig så kommer du få bra kompisar att studera med (om du vill det, jag själv tycker det är bra). En annan positiv sak att även nämna är att om du klarar basåret/basterminen vet du att du har kapacitet att klara civilingenjörsprogrammen också.