2014-08-08, 15:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Han kom in med ca 10 minuter kvar. Ersatte kaptenen Glik.

Såg de nu, i andra matchen jag kollade bara på första
Vad tror du om hans chanser att ta en plats i backlinjen
Citera
2014-08-08, 15:43
Medlem
Saandros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Dags för U21. 13:e augusti möter de Rumänien.

Truppen:

Portieri: Bardi (Chievo Verona), Leali (Cesena);

Difensori: Antei (Sassuolo), Bianchetti (Verona), Biraghi (Chievo Verona), Goldaniga (Perugia), Murru (Cagliari), Romagnoli (Roma), Rugani (Empoli), Sabelli (Bari), Zappacosta (Atalanta);

Centrocampisti: Benassi (Torino), Cataldi (Lazio), Crisetig (Cagliari), Dezi (Crotone), Molina (Atalanta), Sturaro (Genoa), Viviani (Latina);

Attaccanti: Belotti (Palermo), Berardi (Sassuolo), Bernardeschi (Fiorentina), Longo (Cagliari), Trotta (Fulham).

http://www.tuttomercatoweb.com/altre-notizie/nazionale-u21-i-convocati-di-di-biagio-per-l-amichevole-contro-la-romania-581783

Visst brukar det vara så att de större lagen inte har med så många spelare. Men om jag ser rätt så har Juventus, Roma, Napoli, Inter och Milan sammanlagt en spelare med i laget. Japp, en enda spelare. Romagnoli. Lägg till Fiorentina som den sista storklubben så dubblas antalet spelare till två. Bernardeschi. Två spelare från de sex största klubbarna.

Cagliari har med tre spelare. Murru, Crisitig och Longo.

Leali, Rugani, Sturaro och Berardi är alla ägda av Juve. Att låna ut spelare till mindre klubbar för att utvecklas är väl inget nytt? Dessutom är det fyra namn som har en fin chans att ta plats i Juventus framöver.
Citera
2014-08-08, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saandro
Leali, Rugani, Sturaro och Berardi är alla ägda av Juve. Att låna ut spelare till mindre klubbar för att utvecklas är väl inget nytt? Dessutom är det fyra namn som har en fin chans att ta plats i Juventus framöver.

Du har såklart en poäng.

Men grundproblemet är påfyllningen av italienska kvalitetsspelare. I klubbar och landslag.

Och man kan kanske börja dilla om att spaggarna vägrar att skaffa barn, eller kanske rättare sagt inte anser sig ha råd eller möjlighet till det. Vilket tillsammans med att vara tveksamma till att ta emot flyktingar gjort att det de senaste 20 åren inte finns lika många ungdomar som tidigare… Mest skitsnack tycker jag.

Utlåning? Visst, men det kan få en tendens till farmarlag, där lagen som får de unga spelarna ska vara tacksamma att man fick dem. Och om de utvecklas så hämtas de hem av storklubben. Och de utnyttjas såklart så mycket som möjligt under tiden för klubbens resultat i det korta perspektivet. Inte för att främja spelarens utveckling. Ett problem som blir ännu tydligare då det inte är ett delägarskap utan bara ett lån.

Men det är ändå mycket bättre än alternativet. Att storlagen ska få spela med sina reservlag i seriesystemet. Något Tavecchio såklart är emot, och förmodligen är grunden till att bananen har exploderat.

Att de stora lagen lånar ut är ett klassiskt sätt för spelarna att få erfarenhet och sedan en klar karriärmöjlighet. Det är väl ok, utan att jag är särskilt upprymd av glädje.

Men 21 år. Vafan. Då är du inte längre en ung talang. Då behöver du träna med, spela med och spela mot de bästa. Vafan i helvete Nesta var 21 år då han blev kapten i Erikssons Lazio. Och Totti hade precis fyllt 22 då Zeman utnämnde honom till kapten. I lag som strax därefter erövrade lo Scudetto under en tid då Calcio dominerade världen. Vafan

Visst kan man säga att de var exceptionella spelare. Men det finns talanger även idag. De ska bara lyftas fram, och inte misshandlas. Ancelottis PSG gav Verratti chansen då han var 19 år.

(Gemensamt för Nesta, Totti och Verratti är att Zeman ligger bakom.)

Det handlar om tränarens och klubbens mod. Stora spelare växer med stora uppgifter. Man måste våga pröva dem. Det är inte De Sciglios eller El Shaarawys fel att Milan var en besvikelse. De har växt, och varit klubben till gagn. För att man vågade. Och med Pippo så lär man fortsätta.

Och det är numera en verklighet för de italienska klubbarna. Att använda sig av de talanger som finns eftersom det är svårt att kämpa om de utländska. Men då måste man våga ge dem chansen. Inte bara låna ut, för att vänta och se. För passivt. För fegt.

Men framförallt var min poäng att få framhäva att Cagliari har tre spelare i U21. Och dessutom spelare i U20 och U19…
Citera
2014-08-08, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daman23
Såg de nu, i andra matchen jag kollade bara på första
Vad tror du om hans chanser att ta en plats i backlinjen

Har inte särskilt bra koll på Torino, men visst är Bovo, Glik och Moretti utgångsuppställningen?

De han konkurrerar med för att få en chans är jämnårige Maksimović som spelar i serbiska landslaget, samt Silva och Cinaglia som är tre år yngre. (enl snabbgoogling)

Men detta är hur det ser ut nu. Kan såklart förändras.

Jag har följt Pontus utveckling från familjeläktaren. Och jag har hela tiden gillat vad jag sett. Han kommer att få chansen. Ett antal gånger. Det kommer att bli avstängningar, skador och hårt matchande i samband med Serie A plus EL och dessutom CI.

Frågan är hur smart han är. Han är såklart inte Wernbloom-efterbliven, men samtidigt kan det vara svårt att klara av det taktiska inom Calcio. Men Ventura är en erfaren tränare som kan guida honom rätt.
Senast redigerad av Brille68 2014-08-08 kl. 20:37.
Citera
2014-08-08, 23:59
Bannlyst
Quaison ska enligt uppgifter imponerat stort för Palermo i träningsmatcherna mot Brescia och Limasson samt sett pigg ut på träningarna. Återstår att se om han klarar av att ta en ordinarie plats i den rosa tröjan, hade varit mäktigt med ännu en svensk i Serie A.
Citera
2014-08-09, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
Quaison ska enligt uppgifter imponerat stort för Palermo i träningsmatcherna mot Brescia och Limasson samt sett pigg ut på träningarna. Återstår att se om han klarar av att ta en ordinarie plats i den rosa tröjan, hade varit mäktigt med ännu en svensk i Serie A.

Tycker det brukar vara svårt att lära sig något alls när de möter riktiga skitlag men kul att han gjorde mål.

Frågan är om man kan lyckas hitta höjdpunkter jag har inte lyckats hittat något.
Citera
2014-08-09, 01:37
Medlem
anteri17s avatar
Hur är känslan inför säsongen? Jag tror vi har potentiella toppar i Lazio och Inter, medan ett lag som Hellas kan få ett väldigt tufft år utan Iturbe, Romulo och Jorginho (var ju med när de flesta poäng togs).

Milan då? Vad tror ni om Inzaghi. Truppen känns lika slö som tidigare, men man slipper ju Europaspel. Vilka nedre-halvan-lag tror ni kan skrälla? Palermo känns heta.
Citera
2014-08-09, 01:44
Medlem
Ferry31s avatar
Jag tror faktiskt Torino kan göra en bra säsong igen, trots att de blivit av med Immobile. Mittfältet och försvaret är väl fortfarande nästintill intakt? Vad tror ni händer med Cerci förresten?
Citera
2014-08-09, 01:48
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Jag tror faktiskt Torino kan göra en bra säsong igen, trots att de blivit av med Immobile. Mittfältet och försvaret är väl fortfarande nästintill intakt? Vad tror ni händer med Cerci förresten?

Torino har förstärkt intressant med Molinaro, Benassi, Nocerino och Quagliarella. Bör vara med och hota på övre halvan kan jag tycka.
Citera
2014-08-09, 17:07
Medlem
Äntligen köps det så förhatliga Unicredit ut från Roma.

http://sport.ilmessaggero.it/asroma/roma-pallotta-unicredit-cinesi-hna-accordo-societ-amp-agrave/402227.shtml?refresh_ce

Ni som vill läsa lite om vafan den gode zach tycker om Unicredit kan bl a följande rekommenderas:

(FB) Allt om Calcio!
(FB) Allt om Calcio!

Inläggen har några år på nacken. Och? Dessutom finns det såklart många fler.

Roma är nu en stormakt inom Calcio. Kan vara nyttigt för romanisti att se tillbaka då och då, för att på allvar uppskatta tillvaron.

På tal om inget speciellt, förutom lite om Roma och talanger. Att Romagnoli är den enda i U21 som spelar i ett av de stora lagen (Juventus, Roma, Inter, Milan och Inter). Japp, jag bortser ännu en gång från de som är utlånade. Och dessutom är han endast 19 år.

Och ja, ännu en gång så var det såklart Zeman som ligger bakom. Romagnoli gjorde debut som 17-åring, mot Milan. 4-2. Totti gick ut och Romagnoli in. Stort.

http://www.legaseriea.it/it/serie-a-tim/match-report/-/match-report/Roma-Milan/48014

Bara för att ännu en gång visa betydelsen av en tränare som vågar. Om Totti hade försvunnit från Roma som ung spelare som inte fick plats, som ju var jävligt nära att hända, så hade historien varit fullständigt annorlunda.

Många undrar varför Zeman är så älskad i de klubbar han har varit? För att han lämnar klubbar med stora möjligheter där talanger är redo att ta vid. Utan att de behövt spendera några stora pengar. Dessutom står han för den rena sporten.
Citera
2014-08-09, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Hur är känslan inför säsongen? Jag tror vi har potentiella toppar i Lazio och Inter, medan ett lag som Hellas kan få ett väldigt tufft år utan Iturbe, Romulo och Jorginho (var ju med när de flesta poäng togs).

Milan då? Vad tror ni om Inzaghi. Truppen känns lika slö som tidigare, men man slipper ju Europaspel. Vilka nedre-halvan-lag tror ni kan skrälla? Palermo känns heta.
Håller helt med dig vad gäller Hellas. Alldeles för många tongivande spelare har lämnat samtidigt som kvalitén på ersättarna är lägre. Jag tror dock att Hellas håller sig kvar, man har trots allt fortfarande Luca Toni, men någon aspirant på Europa-platser tror jag är avlägset. Såg också att man värvat Nene från Cagliari samt Christodoulopoulos från Bologna, så det är ju alltid något. Saknar dock en ordentlig pjäs till mittfältet.

Lazio tycker jag känns mer intressant än på flera säsonger, grädden på moset hade varit om man hade värvat Astori, men de Vrij kanske är ett fullgott alternativ? Frågetecknet, som Viwil nämnde innan, är kanske kring anfallet med Klose som mycket hänger på. Synd att det sket sig så mycket med Cissé för några år sedan, trodde att det kunde bli bra faktiskt.

Ser fram emot ligapremiären nu. Nu har man väntat länge.

Även jag är intresserad av Fantacalcio om det blir en ny vända.
Citera
2014-08-09, 21:26
Medlem
SoulAmazins avatar
Varför är det så tyst kring Napoli hittills i denna mercato? De Laurentiis var ju väldigt vokal förra säsongen att han hade över 100 mille (?) för Napoli att spendera, men de pengarna har man inte sett röken av hittills. Koulibaly och Michu är ju långt ifrån någon kanonmercato, vad händer med mittbacken som ska lyfta försvaret? Mittfältare? Jorginho-Inler ser jag inte som ett scudettovinnande mittfält.

Förövrigt är jag lite orolig över hur Roma kommer hantera Gervinhos frånvaro (Benatia också? osäker på om han fortfarande strejkar från landslaget) i vinter. Iturbe känns för grön att hoppa in i hans frånvaro. Ljajic kan bli viktig. Får han chansen tror jag han kommer ta den, nu när han har så gott som ingen press på sig i och med Iturbes ankomst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in