2014-08-08, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majjken87
Dock kommer utseendet att förändras en hel del han va ju född 1998, men Malmö känns ju inte så troligt om han inte hittar ett gäng som "står på hans sida".
Men hur fungerar det om det anses vara självförsvar kan han bli helt släppt då?

Även om det var självförsvar tror jag inte han kommer att bli frikänd helt.
Men sannorlikheten att han blir dömd för mord känns ju inte så stor, eftersom det ska kunna bevisas att GM hade uppsåt att döda.
Tänker att det blir dråp, drov misshandel eller kanske vållande...Är lite osäker på skillnaden mellan dessa dock.
Citera
2014-08-08, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickyTicker
Så less jag blir.

Jag blir bara deprimerad när en ung man/kvinna får sitt liv berövad. Skulle offret vara 40+ så hade det inte gett samma reaktioner hos mig som nu, även om det är lika hemskt. Men barn som inte ens får uppleva sin 18 års dag.. Så sjukt hemskt.

Vad kan man göra för att få bort dessa allvarliga brotten från dessa ungdomar?

det går givetvis inte att få bort brott bland ungdomar om du inte låser in alla på institutioner med rigorös säkerhet och logistik så att man kan minimera situationer som kan leta till våld.

däremot så kanske man skulle anställa lite skarpare folk till socialen så att barn som kommer från stökiga familjer kan fångas upp och byta miljö så att dom kan bli fungerande människor och inte någon impulsiv, förvildad bandit.
Citera
2014-08-08, 15:22
Medlem
Sniperesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watsup
Finns inget samband mellan hårdare straff och lägre kriminalitet, tyvärr. Snarare tvärtom.
Hårdare straff kommer med ökad kriminalitet, den är inte det som ökar denna.

Och fördelen med hårdare straff är att den kriminelle under längre tid hindras begå brott och skada samhället, nackdelen är att det kostar pengar att hålla denne inlåst.
Citera
2014-08-08, 17:41
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sniperess
Hårdare straff kommer med ökad kriminalitet, den är inte det som ökar denna.

Och fördelen med hårdare straff är att den kriminelle under längre tid hindras begå brott och skada samhället, nackdelen är att det kostar pengar att hålla denne inlåst.

Även om det kostar en hel del att ha dom inlåsta så sparas en hel del in på det dom skulle kostat samhället som lösa,
Tex en nedbränd skola mindre ger ganska många fängelsedagar i pengar räknat.
Men den stora besparingen vore ändå färre brottsoffer vid rån, oprovocerad misshandel och liknande.
Det trauma som många av dessa måste leva med efteråt kan man inte räkna i pengar.
Den som gång på gång utsätter andra för sådant har enligt mig i allafall förverkat sin rätt att vistas fritt i samhället för en lång tid.
Citera
2014-08-08, 17:43
Medlem
cmbws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister-Serioso
De var inte kompisar. (FB) 17-årig pojke knivskuren till döds i Limhamn, Malmö, 2014-08-06

"Den mördade 17-åringen och den misstänkte 16-åringen kände varandra sedan tidigare"
Låter som tidigare vänner? Flertalet har ju även bekräftat att de har varit bästa vänner.

Jag undrade ju varför deras vänskap bröts för första början. Anledningen till detta kan ju ligga till grund för motivet att de träffades för att göra upp.
Citera
2014-08-08, 17:44
Medlem
Offret var en kriminell typ. Ganska kriminell med tanke på hans blotta ålder. Det som förundrar mig också i allt det här är varför föräldrarna till offrets flickvän inte FÖRBJÖD henne att träffa honom. Han har ju haft med polisen att göra otaliga gånger och finns i registren.

Offret har alltså både rån, grovt rån och narkotikabrott i bagaget. Skrämmande.

Min dotter hade aldrig fått vara med en sådan looser och gangster. Någon som rånar och knarkar.

Var är föräldrarna?

Tydligen har flickvännens far gråtit ut i media och sagt hur fin denna här brottslingen är.

Ja men hans dotters liv bryr han sig inte om!

Skamligt och förkastligt!

Jag hade stått med hagelbössan i närmsta hugg vid åsynen av honom.

Tycker för övrigt inte synd om kriminella som dör. En idiot mindre i Sverige, som sväller över av sådana.
Citera
2014-08-08, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Offret var en kriminell typ. Ganska kriminell med tanke på hans blotta ålder. Det som förundrar mig också i allt det här är varför föräldrarna till offrets flickvän inte FÖRBJÖD henne att träffa honom. Han har ju haft med polisen att göra otaliga gånger och finns i registren.

Offret har alltså både rån, grovt rån och narkotikabrott i bagaget. Skrämmande.

Min dotter hade aldrig fått vara med en sådan looser och gangster. Någon som rånar och knarkar.

Var är föräldrarna?

Tydligen har flickvännens far gråtit ut i media och sagt hur fin denna här brottslingen är.

Ja men hans dotters liv bryr han sig inte om!

Skamligt och förkastligt!

Jag hade stått med hagelbössan i närmsta hugg vid åsynen av honom.

Tycker för övrigt inte synd om kriminella som dör. En idiot mindre i Sverige, som sväller över av sådana.

Alla de inblandades föräldrar har ett megastort ansvar i detta.

Som oftast.
Citera
2014-08-08, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cmbw
"Den mördade 17-åringen och den misstänkte 16-åringen kände varandra sedan tidigare"
Låter som tidigare vänner? Flertalet har ju även bekräftat att de har varit bästa vänner.

Jag undrade ju varför deras vänskap bröts för första början. Anledningen till detta kan ju ligga till grund för motivet att de träffades för att göra upp.

Men läs. Båda två var gravt belastade och hade kraftiga konflikter att lösa mellan sig. Snyftet är bara partsinlagor från flickvännens farsa osv. De var inte såna som brukade sälja jultidningar och hjälpa tanter vid övergångsställena.
Citera
2014-08-08, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Alla de inblandades föräldrar har ett megastort ansvar i detta.

Som oftast.

Sant!!!

Att dessutom gå ut i media när man tillåtit sin dotter att vara ihop med ett stort slödder tar ju priset. Tydligen hade offret bott hos dem och SOVIT ÖVER. Finner inga ord.

Man kämpar för sina barns välbefinnande, man stjälper dem inte.

Ja, som sagt totalt bedrövligt av flickvännens föräldrar.

Offret hade förmodligen dragit in henne i knarkträsket medans dessa mjäkiga föräldrar snällt stått bredvid och tittat på.

För fan ut och visa stake och kämpa för era barn!

Vidrigt är bara förnamnet.

Flickvännen hade tur i allt detta då hennes liv nu kan byta bana helt.
Citera
2014-08-08, 18:04
Medlem
cmbws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister-Serioso
Men läs. Båda två var gravt belastade och hade kraftiga konflikter att lösa mellan sig. Snyftet är bara partsinlagor från flickvännens farsa osv. De var inte såna som brukade sälja jultidningar och hjälpa tanter vid övergångsställena.

Ja struntar fullständigt i snyftet från föräldrar, eller hur dåliga de har varit. Samma visa varje gång så leker inte psykolog över det uppenbara.

Det jag finner intressant dock är att GM verkar har koppling till R&W, så jag undrar om någon kan bekräfta detta och hur djupt han, alternativt farsan är insatt i detta.
Då både två är, som du säger gravt belastade och en gång har varit vänner, så undrar jag vad som har gått fel.

Har de arbetat tillsammans? Har någon gått bakom ryggen på den andre? Vad är historien bakom att den ena golade på den andre? Då rykten går att BO varit skyldig någon pengar, är detta till GM eller kanske t.o.m. R&W?
Senast redigerad av cmbw 2014-08-08 kl. 18:09.
Citera
2014-08-08, 18:18
Medlem
bara så ni vet, inga av dem var grovt kriminella eller yrkeskriminella på nåt sätt, dem var bara små wannabes som bråkade med varandra tills det gick överstyr. I malmö finns det få i den unga åldern som är farliga och kriminella, inga av dessa var några av dem. Till höjden av allt kan dem ha varit lite busiga, men vem har inte varit det? två små skitungar som leker gangstrar, tills något sånt här händer på riktigt..
Citera
2014-08-08, 18:21
Medlem
och det är bara skitsnack om att GM har ett "pris" på sitt huve, BO känner kanske några små wannabe gangstrar som slår han lite som hämnd men inget värre än det. båda va mer pundare än kriminella, riktiga kriminella ungdomar här i malmö hade knäckt dem lätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in