Citat:
Ursprungligen postat av
kamelskiva92
Hej jag har skummat igenom tråden lite och tänkte ställa några frågor.
- Har alla samma lärare över hela landet eller.., jag hänger inte med. Folk skriver ju bara namn rakt av typ "har någon haft Roland".
- Har någon läst i Uppsala, hur är det att plugga där?
- Har man några lektioner eller föreläsningar(Närlärande med internetstöd) eller är det bara att plugga på egen hand för att sedan göra uppgifter och prov?
- Om man får F/IG, kan man göra om kursen då eller bara prövning?
- Hamnar dessa betyg av sig själva sedan på antagning.se eller måste man kontakta någon, isåfall hur går man till väga?
Tack för svar
Om någon undrar ska jag läsa Ma4,Bi1+2,Kemi1+2 och fysik 1a på ifrån 15/9-2014 till 23feb-2014 (om jag kommer in ). Det är ca 500 poäng känns lite tufft men ska nog gå bra
1. Alla har inte nödvändigtvis samma lärare, nej. Inte helt på det klara med hur elever fördelas på lärare, men det kan variera vem man får.
2. Inte läst i Uppsala. Men så länge du läser på distans är upplägget identiskt över hela landet.
3. Det beror på vad du söker. Du kan läsa enbart på distans, i så fall plöjer du igenom kurslitteraturen och gör uppdrag via nätet allteftersom, för att sedan avsluta med en examination med din lärare (via webkamera). Ibland kan man söka blandat: Mestadels distans, men några lärarledda lektioner per vecka. Borde fungera bra om man känner att man behöver någon som förklarar vissa saker åt en.
4. Beror på. Oftast erbjuder Hermods prövning i nära anslutning till att man misslyckats med en kurs (du får skriva ett prov men kan då endast få E som högsta betyg). Misslyckas du kan du dock alltid göra en prövning via Komvux, brukar kosta 500 kronor per kurs.
Om Komvux i din kommun går med på det kan du även få gå om kursen, men det är inget obligat för dem att tillåta detta.
5. Beror på din kommun. Hermods brukar skicka betygen till kommunen, som sedan antingen lägger in dem i betygsdatabasen (då dyker de upp på antagning.se), alternativt får du be om ett betygsdokument och posta dem själv.
Klart som fan det går bra! Inget är omöjligt, allt är bara olika jävligt.