2014-08-07, 18:45
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Därför att jag tyckte påståendet att sexköpare inte har nånting med traffickingoffer att göra som så urbota korkad så därför raljerar jag med henne.

Du kan dock inte bevisa hur många av sexköparna som aktivt köper etiskt. Du är ju inte ens intresserad av att ta reda på saken, eller främja just att man köper sex etiskt och inte av människor som förslavar andra.

"Allt ska bara bort" är ju din melodi.

Man kan ju dock fråga sig hur realistiskt det är. En gång i tiden i USA skulle all alkohol "bara bort", men det ledde bara till att de illegala smugglarna och ganstrarna blev rikare och mäktigare, och alkoholen flödade som aldrig förr.

Nolltoleransen och "kriget mot drogerna" är ju också ett exempel på en dysfunktionell "allt ska bara bort"-mentalitet som årligen utgör ett enormt ekonomiskt och resursslöseri.

Hur kan man vara så galet dåligt informerad och ha så dåligt perspektiv över historien att man tror att det går att lagstifta bort vissa varor eller tjänster från samhället när det finns en grupp av betydande andel som skapar efterfrågan på varorna eller tjänsterna ifråga?

Regulering och beskattning har alltid varit mer framgångsrikt i exakt alla avseenden när det kommer till att minska antalet offer för förekomsterna av varorna eller tjänsterna ifråga. Nolltolerans däremot har bara drivit upp priserna och fterfrågan på varorna och tjänsterna och ökat kriminaliteten.
Det här är inget påstående eller "åsikt" utan snarare det närmaste en samhällsmässig konstant man kan komma.

Finns det en efterfrågan så kommer den att tillgodoses av någon, alltid.
Citera
2014-08-07, 18:46
Medlem
Citat:
Varför kan aldrig, aldrig, aldrig sexköpspåhejjare av din sort fatta att trafficking, andra tvingade människor ingår i företeelsen prostitution? Det gör de över hela världen så även i Sverige och Norden.
Ska det falla på sexköparens lott att avgöra om personen han just köpt gör detta helt frivilligt eller är i denna situation pga olyckliga omständigheter eller tvång. Verkar det som man kan lita på att människor som gladeligen knallar iväg för att shoppa sig ett "knull" ens bryr sig?

Vad är problemet med att helt enkelt bestämma att sex inte ska vara en "vara" eller "tjänst" man gör mot pengar, utan man får vackert betala med sex om man vill ha sex. Fair and square.
Vi har andra liknande lagar...man får inte lov köpa att nån ska begå ett brott åt dig, man får inte ens lov köpa nåns resultat av ett brott...kallas häleri. Man får inte lov tvinga på nån sex...kallas våldtäkt.
man får itne heller taffsa på nån som inte är intresserad bli taffsad på...kallas sexuellt trakasseri etc. man får heller inte lov köpa sexuella tjänster, eftersom det dp uppstår en väldigt attraktiv arena för skupelösa drägg att tjäna pengar på andra. Vill man ha sex får man således leta upp nån som också vill ha sex...hur jäkla komplicerat kan det vara?

Ganska komplicerat för många? Där det finns en efterfrågan kommer helt enkelt en marknad att uppstå, oavsett om det är vapen, godis eller sex.

Skrupulösa drägg som staten då? Finns väl inget som hindrar en hora från att lämna in en f-skatt? Du tar dig alltså rätten att bestämma vad folk får jobba med? Jag hade hellre sålt min kropp till kvinnor än att jobba som telefonsäljare/p-vakt och många andra yrken. De tjänar dessutom rätt bra om det sköts rätt vilket förbudet motverkar.

Nu brukar "bögargumentet" komma "så du vill att en kille ska stånka på dig i skitan dagarna i ända???!!!"

Nej, det vill jag inte eftersom det inte är min läggning men skulle en snubbe erbjuda tillräckligt mycket deg ska jag tom låtsas njuta. I argumentet förutsätter du att det ska ske mot den prostituerades vilja, i en fri marknad kan den prostituerade sätta vilka priser hen vill och neka kunder. Jag kan ta 50 lax för att en snubbe ska sätta mig i krysset men eftersom priset är så högt kommer det ändå att vara värt det när det är färdigt, ingen skada skedd.

Bara för att många av er inte har något intresse i att ligga betyder inte det att andra inte vill det. (Kom inte dragandes med ditt utsvävande sexliv "med en riktig man" nu för din man är säkert inte nöjd och det vet du också, han är statistiskt en riktig beta-hane som tar det han får no offense).

Eftersom män generellt har en mycket starkare och mer sexuellt (inte känslomässigt) krävande sexualitet kommer det alltid att finnas ett glapp, den marknaden kommer alltid att utnyttjas både av kvinnor och män. Det du vill är att det glappet ska försvinna via feministisk magi istället för att ge hororna en bättre chans till vettiga arbetsvillkor.

Eftersom det just bara handlar om sex är det väl vettigt att veta vad man får (det man betalat för) istället för att uppta tid för en kvinna som kanske inte alls delar ens sexuella preferenser?

Nu går ju kvinnor (generellt) på helt andra grejer än snubbar men om du nu var kåt vore det väl ganska smidigt att kunna gå till ett proffs som inte blir dyngrak efter halva kvällen, är hängd som en häst, låter som valfri kändis med åh han har så sexig röst, och är helt inställd på att göra det du vill?

Grejen är att många kvinnor vill att mannen ska "förtjäna" sitt sex, det är något som delas ut av kvinnor till män som gjort bra ifrån sig och om prostitution blir lagligt eller tom accepterat förloras den makten "nu har du och din väninna fan druckit upp 2000kr, nu gick ni över gränsen för vad det hade kostat med ett proffs och sexet kommer ändå i 9 fall av 10 vara värdelöst, tack och hej".

Alltså, oavsett vad forskning visar angående för/nackdelar med en legalisering kommer du ändå att tycka som du gör eftersom verkligheten och din känsla kanske inte korrelerar. I en fri marknad kommer det alltid finnas kvinnor som utnyttjar det glappet och i en stängd marknad kommer det alltid finnas män (våldskapital) som utnyttjar kvinnor pga glappet. Som för övrigt är skälet till vår överlevnad som art då den potentiella investeringen för en kvinna 9 månader plus minst 18 år är mycket större än för en man.

Missförstå gärna och kom med ett utlägg om hur det finns preventivmedel som gör att det inte alls är en större investering för kvinnan. Jag pratar biologiska perspektiv, inte perspektiv som är 40 år gamla. Biologi gillas dock inte, alla andra djurarter får man generalisera (och män) men inte kvinnor, det går inte för alla är snöflingor.

Jag hade gärna sett en värld där alla vill ha sex exakt lika mycket men nu är det inte så

http://www.dailymail.co.uk/femail/article-1031259/Casual-sex-left-feeling-worthless-night-stand-left-woman-emotionally-destroyed.html
Senast redigerad av otecknadversion 2014-08-07 kl. 18:58.
Citera
2014-08-07, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Hur jävla svårt ska det vara att förstå att det går att vara för frivillig prostitution men mot trafficking? Varför försöker ni intelligensbefriade förbudsivrare ljuga ihop fiktion om att frivillig prostitution inte skulle existera? Och varför förtjänar en sexköpare som just går till någon som prostituerar sig frivilligt (det krävs inte mycket tankeverksamhet till att ta reda på om någon är en oberoende frilansare eller en förslavad invandrare) att sitta i fängelse? Vad har denne gjort för moraliskt fel när denne köper en tjänst i fullt samtycke och överenskommelse med en annan människa? Vari ligger det konkreta "brottet"? Var finns brottets "offer"?

Det hela är faktiskt både ologiskt och obegripligt.

Något annat som är obegripligt är att försäljning av sex ska vara ett brott per definition därför att det är rent och skärt hyckleri.

För ni tjatar ju inte om förbud mot att te.x sälja massager, trots att försäljning av sexuella tjänster och massage kan beskrivas med exakt samma ord. Massage är beröring, sex är beröring. Massage ger den som får det njutning, sex ger den som får det njutning. Massage kan ges frivilligt mot betalning, sex kan ges frivilligt mot betalning.

Det enda som skiljer en massage från en sexuell tjänst är något så futtigt och löjligt som vilken del av den enes kropp som berör en annan.

Att säga att det ska vara olagligt att köpa sex, men lagligt att köpa massage nästan identiskt med att säga att det ska vara olagligt att köpa .45 kalibriga skjutvapen utan licens, men fullt lagligt att köpa 9 mm kalibriga skjutvapen utan licens.

Varför är det så svårt att begripa att era argument är ologiska och fullkomligt inkonsekventa? Det har ju bevisata gång på gång att ni har helt fel i era fördomar och sinnessjuka slutsatser.

Hur vet sexköparen att den han just köpt gör det helt frivilligt?
Hur kan man lita på att han om han upptäcker att individen han just köpt inte är där frivilligt inte fortsätter sitt lilla köp ändå? Vem ska hindra honom egentligen?

har vi problem med trafficking på massörer? Är massageyrket stigmatiserat? Skriker man "din äckliga massör!" på skolgården efter småtjejer på 12? Nå? Är yrkena jämförbara tycker du?
Citera
2014-08-07, 18:55
Medlem
Citat:
Hur kan man lita på att han om han upptäcker att individen han just köpt inte är där frivilligt inte fortsätter sitt lilla köp ändå? Vem ska hindra honom egentligen?

har vi problem med trafficking på massörer? Är massageyrket stigmatiserat? Skriker man "din äckliga massör!" på skolgården efter småtjejer på 12? Nå? Är yrkena jämförbara tycker du?

Men kriminalisering ger ju ytterligare stigmatisering. Det skapar även problem med minskad transparens, och gör att villkoren för de som köper och säljer blir mer riskabla.
Citera
2014-08-07, 18:58
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imaloser
Coffee_K4non:
hänger inte riktigt med. Vill du inte legalisera, men avkriminalisera? Varför vill du inte legalisera? Låter ju så på dina argument.

Jag vill legalisera men med restriktioner och krav.

Yrkets natur utgör allt för stora risker för just trafficking, våldtäkter och mord om sexsäljare ska tillåtas sköta kundkontakt och genomförande helt på egen hand. Det måste finnas myndigheters insyn i sexarbetarnas verksamhet för att säkerställa dels att de betalar skatt (det faktum att de gör stora inkomster och i princip aldrig betalar skatt är en enorm skatteförlust för samhället) men också för att kunna fånga upp fall där sexarbetaren ifråga kanske inte har valt rätt yrke (det är subjektiv hur lämpad man är för det, liksom det är subjektivt huruvida man är lämpad att arbeta som soldat eller brandman) kunna erbjuda sexarbetaren tillgång tiln någon form av skyddspersonal under arbetet samt hjälp om det är just trafficking som föreligger (te.x texter på olika språk om nummer att ringa och myndigheter att kontakta om man smugglats till Sverige under tvång eller misstänker att någon har blivit det).

För att allt detta ska fungera så kan man därför inte tillåta nuvarabde modell med anonyma möten på hotellrum, outcalls eller incalls där inte en enda jävel vet om att ett sexköp sker utom köparen och säljaren.

En typ av bordell driven av staten, eller att bordelltillstånd utfärdas av staten till privata aktörer (dessa måste dock gå med på statliga kontroller av verksamheten i alla avseenden, och de som jobbar där måste genomgå regelbundna utredningsr om såväl könssjukdomar som mental hälsa) skulle jag hellre se än "legalisering" där man bara släpper all verksamhet fri och struntar i konsekvenserna. (vilket man gjort i te.x Tyskland och Holland, vilket bara har gjort swxarbetare mer utsatta och ännu mer rättslösa)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Det är just det jag misstänker är problemet med prostitutionen idag. Att det "ser ut" som Sverige har mindre prostitution. Sexköpslagen och förbudet mot droger får liknande konsekvenser enligt mig. Drogerna vill "maffian" sköta handeln på. Prostitutionen vill hallickar och traffickinganordnare sköta eftersom det finns mycket pengar att tjäna på de utsatta som måste sälja sex för att överleva, tack vare missbruk och sånt. De glada hororna skiter jag i, där kommer den personliga friheten in i bilden..

Det är en viss sorts personlighet som ser ut så att man vill ge sex mot betalning, det kan du väl inte förneka?

Efterfrågan och hallickar promotar väl dom i Danmark, kanske? Vet ej, det är ju problematiskt det här med att folk inte får vara legitima, då blir det skumma bakomliggande orsaker till beteenden..

Jag förstår inte vart du vill komma med detta.
Men nej vi ska inte tvinga deprimerade att bli prostituerade. Vi ska däremot inte hindra lyckliga från att sälja sex om dom vill. Och visst det är lagligt att sälja sex. Vi ska inte hindra dom från att hitta kunder då..

Förstår inte riktigt vad du menar här heller.
Men det verkar som du ser problem och säger, vi ska inte göra någonting, det ska vara exakt som det är..

Fullt möjligt att vi inte "ser" hela bilden av prostitution i Sverige idag, visst. Just därför som där måste ske nån vettigare undersökning av detta än den utvärdering som då tydligen fått för stark kritik. Så länge vi inte sitter på nån djupare forskning i ämnet så vet vi inte tillräckligt helt enkelt.

men att tro att avkriminalisering av sexköpare omedelbart skulle leda till en värld av 100% lyckliga horor, tycker jag direkt är rent korkad, vi skulle få en sits som de har i Danmark rätt omgående.
Och är sitsen i Danmark speciellt trevlig och bra? Tycker då inte jag det verkar som och jag besöker Köpenhamn ganska ofta i mitt jobb och rör mig längs Köpenhamn H. Gott om tjejer där med ögonen i kors och pupiller stora som tefat som står och fryser i gatuhörnen.
Citera
Medlem
Citat:

Du kan ju sluta med att käka blåbärskräm och blåbärssylt. De som plockat blåbären kan ju vara trafficking-offer från Thailand. Om du inte kan bevisa att blåbären plockats av frivilliga blåbärsplockare, så ska du straffas om du äter blåbärskräm.

Men du är väl för dum för att fatta det.
Citera
2014-08-07, 18:59
Medlem
Citat:
men att tro att avkriminalisering av sexköpare omedelbart skulle leda till en värld av 100% lyckliga horor, tycker jag direkt är rent korkad, vi skulle få en sits som de har i Danmark rätt omgående.
Och är sitsen i Danmark speciellt trevlig och bra? Tycker då inte jag det verkar som och jag besöker Köpenhamn ganska ofta i mitt jobb och rör mig längs Köpenhamn H. Gott om tjejer där med ögonen i kors och pupiller stora som tefat som står och fryser i gatuhörnen.

Tror någon det, att 100% lyckliga horor skulle bli resultatet?

Såg vår situation ut som i Danmark i alla år innan lagen infördes?
Citera
2014-08-07, 19:00
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:

Han kan inte veta det till hundra procent eftersom det inte finns någon insyn i marknaden. Man kan fråga, men hallicken kan ha hotat henne bra nog..
Det är ju det här som är kärnan. Du har formulerat problematiken, nu då?
Ska vi låta det vara som det är och prata runt ämnet, eller går vi på lösningar?

Hur vet du att den som torkar bajs på din farmor gör det frivilligt? Att inte din farmor utnyttjar en stackars vårdare hänsynslöst?. Jo på grund av att det är en legitim, ej stigmatiserad tjänst som respekterade medborgare utför, med insyn och regelbundna kontroller knuten till verksamheten..
Sen är det spåret om frivilligt lite vilseledande. Folk gör det inte frivilligt om det inte finns pengar inblandade, man gör det för att man får något för besväret..

Men det kanske finns ideella rövtorkare som knackar pensionärsdörr också, men är tveksam. Skulle det finnas det skulle jag däremot ana ugglor i mossen och undra varför dom gör det..
Citera
2014-08-07, 19:01
Medlem
Somatons avatar
Citat:

För att hen är på jobbet?

Om sexhandel var fritt så skulle personen som säljer sex kunna gå till sin chef och säga att ett svin går över gränsen. Kasta ut och porta! Så är det knappast nu.

Human trafficking hos massörer, det brukar väl dyka upp artiklar om thai-massagerna med jämna mellanrum. Senast i Metro där det visade sig att 75% av branschen tillhandahöll "happy endings" och att det fanns en hel del mörka sidor.
Citera
2014-08-07, 19:02
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Fullt möjligt att vi inte "ser" hela bilden av prostitution i Sverige idag, visst. Just därför som där måste ske nån vettigare undersökning av detta än den utvärdering som då tydligen fått för stark kritik. Så länge vi inte sitter på nån djupare forskning i ämnet så vet vi inte tillräckligt helt enkelt.

Ja, det är därför vi borde ta våran svenska uppfinningsrikedom och visa världen hur man styr upp detta.
Men vill vi inte försöka blir det ingen förändring. Nu knullas en hora, i denna stund.. Har vi gjort det bästa vi kunnat för henne?
Citera
2014-08-07, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rights4Men
Men kriminalisering ger ju ytterligare stigmatisering. Det skapar även problem med minskad transparens, och gör att villkoren för de som köper och säljer blir mer riskabla.

det sexköpslagen har gjort är att skjuta över stigmatisringen något på sexköparna själva.
Vilket jag kan tycka är helt rätt. Dessa smyger runt utan at tnån verkar bry sig nämnvärt om dem, vanliga familjafäder, högt och lågt mixad kompott på dessa män som de då oftast är.
Varför ska det ligga en tung matta av stigmatisering på just sexsäljarna? när den grupp som driver hela denna business är toskarna. Är väl 1000 ggr sunkigare springa och köpa folk än att sälja.
Men nee...på sexforumet sitter man och diskuterar öppet om detta, stolt. Men "hororna" de är inte värda vatten. Something is rotten in the state of Denmark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in