Citat:
Ursprungligen postat av
LillaMy74
Det finns teorier om att USA är inblandade.
Dagen efter olyckan togs nio besättningspersoner bort från överlevandelistor med 146 rapporterade räddade, när en Gulfstream 4 (Reg.no. N971L) (ett flyplan), och en Boeing 727-200 (Reg. no. VR-CLM) (ett annat flygplan), lyfte från Stockholms Arlanda flygplats med 4 respektive 5 icke namngivna passagerare ombord.
Dessa plan är CIA plan så det ligger nog en hel del i att amerikanarna är inblandade på något vis, troligen var en del av allt smuggelgods avsett att skickas vidare till USA.
Intressant! Med tanke på amerikanernas framfart i övriga världen så känns det troligare att det var de, än Ryssland där de flesta vid den tidpunkten var mest intresserade av hur de skulle få mat på bordet eller emigrera.
Så vad du i princip säger, är att det fanns 4-5 personer ombord som aldrig namngavs, och som sedan flögs ut från Sverige i ett plan som var känt som ett amerikanskt "spionplan"?
Vet du något mer om det här?
Ryssland hade helt förlorat tilltron till sig själv, sin historia och sin legitimitet, samt all ideologi från Sovjettiden. Jag var själv där - alla var helt disllusionerade och staten fungerade knappt. Inte för att det inte fanns kriminalitet och korruption, men har svårt att se några politiska eller ekonomiska motiv som hade kunnat motivera någon allierad till ryska staten då. Situatioen var så illa att folk inte fick lön från sina jobb. Polisen skötte inte sitt jobb och när vägar, gasledningar och annat gick sönder så blev det inte lagat. Ingen var motiverad.
USA å andra sidan, "gick på vattnet" vid den här tidpunkten, som kalla krigets självutnämnda moraliska segrare med hjältestatus i Europa, inklusive Sverige.
USA har gjort värre än så tidigare, tex sprängt egna eller allierades skepp under kalla krigs - tiden, av olika politiska skäl. Så om man jämför med kända handlingsmönster så är det inget de inte har gjort tidigare, även om det är svårt att tro att de skulle komma till Östersjön och göra det. Men när Ryssland är inblandat är inga knep för låga, för USA.
Hybris skulle nog kunnat få dem att tro att det var legitimt att göra sig av med färjan och vad det nu kan ha varit som inte fick se dagens ljus.
Å andra sidan har jag sett Estonia filmen av Jutta Rabe, som hävdar att Ryssland låg bakom - jag tyckte att hon fick fram en hel del som var skumt, helt enkelt. Men hennes slutsats om att inbitna ryska och östtyska kommunister skulle varit skylda pga någon ideologiskt långsinthet verkar löjlig. Östkommunister hade sedan länge lämnat våld bakom sig vid tidpunkten, var grundligt ideologiskt golvade och hade varken resurser eller realistiska motiv.
Jag tyckte filmen saknade realistiskt slut. Att hon helt enkelt drog fel slutsats av sina iakttagelser. Den kändes hastigt ihopslängd mot slutet (inte direkt någon oscarsvinnare till att börja med.. )
Var det "foul play" så var det någon annan som låg bakom och då är det bara USA som är realistiskt alternativ. Vi vet att amerikanska säkerhetstjänsten är både cynisk och iskall.
Så mina hypotes är:
40% - Det var verkligen en olycka och allt annat, inklusive statens skumma beteende, betongingjutelsen och allt det andra är bara slump. (men det är MYCKET som är extremt underligt).
40% - USA var (inofficiellt, via någon spionorganisation eller frilansare) inblandat. Något höll på att hända som till alla pris skulle stoppas. Man visste att man aldrig skulle kunna utpekas.
10% - Kriminella (opolitiska) intressen låg bakom det. Hämd mot rederiet eller någon kriminell konkurrent med en last på färjan.
10% - Trots att det verkar orealistiskt så var det ryska intressen som sänkte färjan för att stoppa någon eller något för att hamna i fel händer.