Lätt en av de bästa action/sci-fi genom tiderna. Så jävla bra fortfarande. Bra skådespelare, enkel men bra story, bra effekter, fantastisk äkta stämning i jungeln.
Nomads från 1986 av John McTiernan med bl a Pierce Brosnan.
Handlar om nomader med övernaturliga egenskaper. Pierce spelar en fransk antropolog som flyttar in i ett hemsökt hus. Pierces franska låter bra men när han pratar engelska med fransk brytning blir det lite illa. Förstår inte filmen fullt ut och tyckte även Pierces karaktär var lite märklig. Ena stunden är han rädd för dem för att i nästa stund stå invid dem och fotografera dem. Nomaderna i filmen är ett gäng mcligister vars huvudkontor verkar bestå av den svarta skåpbilen de kör runt med. Exakt vad nomaderna vill är för mig oklart, men de är väldigt tystlåtna och mystiska.
Och av någon anledning dör Pierce i början av filmen och innan han avlider viskar han i läkarens öra. Läkaren (Lesley-Anne Down) övertar sedan Pierces besatta själ och vandrar runt i hans fotspår. I slutet blir Pierce själv en nomad.
Märklig men atmosfärisk film. 3/5
Den där såg jag för bara något år sedan, och utöver att den är rejält skum, i klass med Altered States (1980) och Brainstorm (1983), så är väl det intressanta med den och det som gör att folk än idag letar upp och kollar in den just att det är John McTiernan's debutfilm, och den filmen vars atmosfär imponerade på Arnold Schwarzenegger till den grad att han gav McTiernan jobbet att regissera Predator (1987), ett av 80-talets mästerverk inom sin genre.
Vilket McTiernan sen OffTopic följe upp med Bruce Willis i Die Hard (1988), Sean Connery i The Hunt for Red October (1990) och Medicine Man (1992), Arnold igen i Last Action Hero (1993), Bruce igen i Die Hard with a Vengeance (1995) och Pierce Brosnan igen i The Thomas Crown Affair (1999). Så trots dess udda gestaltning la Nomads starten på ett årtionde av rätt så stora action och äventyrs-filmer med upprepat fyra distinkta skådespelare.
Soundtracket är fenomenalt tycker jag. Såg den nyligen på bio. Gåshud genom filmen. Inte konstigt att så många nämner den som en av deras favoritfilmer inom science fiction.
Skådespelare i världsklass.
Eftertexterna är sevärda där man får se skådespelarna. Känns som de visste att de skapat något över det vanliga för det där är verkligen bra!