2014-08-03, 20:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dödförklarad 1990.

Citat:
Ursprungligen postat av Ortrud
Rakel i Hjo står som avliden 1990-07-31 i Sveriges Dödbok. Dödförklarad 10 år efter försvinnandet?
Kanske hade hon en god man? I så fall är man väl skriven hos den personen, även om man bor på annan ort? (I varje fall gäller det min morfars bror som avled 2007. Han var skriven hos sin gode man, utan att bo där.)

Ja, hon blev dödförklarad tio år efter sitt försvinnande.

1980 kunde en person vara omyndigförklarad. Om Rakel var detta och hade en förmyndare vet jag inte. Den adress som finns angiven i Hjo skulle mycket väl ha kunnat vara hennes förmyndare eller god mans bostad.
Citera
2014-08-04, 14:34
Medlem
Skaraborg2s avatar
Åskan gick samma dag som Rakel försvann.

Jag har alltså erhållit en hel del information från en anonym UL. Har fått tillstånd att lägga ut den här informationen i tråden. Kommer därför att i några inlägg ta upp en del av denna information.

Har erhållit informationen s.a.s. "bitvis" och därefter har jag själv sammanställt denna om Rakel som person och fram tills det hon sågs av vittnen på väg till ICA samt slutligen inne på ICA.

Jag kan personligen naturligtvis inte gå i god för att den erhållna informationen stämmer till punkt och pricka.

Den här dagen i juni 1980 då Rakel försvann så åskade det. Rakel var mycket rädd för åska. Hon var i största allmänhet rädd för det mesta. Hon var även rädd för män. Detta flirtandet som hon höll på med, måste ha varit något som hon tyckte var intressant och såg detta kanske som någon slags lek?

Aspö sjukhem låg i en gammal herrgård i stadsdelen i Södra Ryd i Skövde. Aspö sjukhem skall även det ha lagts ned precis som sjukhemmet i Hjo. Vad finns det numera för slags verksamhet i den här gamla herrgården?

Rakel fick gå ut själv men det var inte så vanligt att hon gjorde detta. Kanske var Rakel även rädd att vara ute på egen hand? Att hon var ute just den här ödesdigra dagen på egen hand var för att hon ville visa, att hon minsann kunde gå ärenden själv. Som vi nu vet så gick ju inte detta bra utan precis tvärtom.

Det måste finnas en hel del personer som läser den här tråden, som själva var boende i Skövde under 1970-talets senare del samt 1980 och som fortfarande kommer ihåg Rakel?

Ytterligare erhållen information kommer att komma.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-04 kl. 15:33.
Citera
2014-08-04, 21:46
Medlem
Jag är född och uppvuxen i det här området och har varit en av de som undrat över Rakel genom åren, men jag tror det antogs att hon gått ner sig i sankmarkerna runt sjön. Karstorpssjön är överlag inte särskilt djup, men den djupaste punkten ligger på ca 13 meter och bottnen är mjuk och vattnet grumligt. De som själva valt att ända sina liv i sjön har gjort det i de badvänliga delarna, där det funnits bryggor och jag tror aldrig det varit tal om att Rakel tagit livet av sig. Aspö ligger alldeles intill Karstorp och där finns en gård med viss jordbruksverksamhet, men i byggnaden där Rakel bodde har under min tid i Skövde varit ett habiliteringscenter. Vilken verksamhet som bedrivs där nu vet jag inte. Jag gick förbi där i somras och då fanns inte längre skylten om habilitering. Google Maps streetview visar heller inga skyltar vid infarten eller på byggnaden. Det finns planer på att bygga hyresrätter i området och kanske står huset tomt pga detta? http://kartor.eniro.se/?q=asp%C3%B6%20sk%C3%B6vde Här ser man sankmarkerna om man zoomar. Välj gatuvy så hamnar du direkt vid just det huset.

Massor av människor rör sig genom det här området varje dag och jag har själv gått i sk mullegrupper i skogen när jag var liten och promenerat genom skogen, men jag har aldrig hört talas om någon annan än Rakel som ska ha gått ner sig i den sanka marken. Var låg ICA-butiken där hon handlade? I Lunden? (söder om Aspö)
Citera
2014-08-05, 14:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Knappast vare sig friviligt försvinnande eller självmord.

[quote=lentil|49819339]Jag är född och uppvuxen i det här området och har varit en av de som undrat över Rakel genom åren, men jag tror det antogs att hon gått ner sig i sankmarkerna runt sjön. Karstorpssjön är överlag inte särskilt djup, men den djupaste punkten ligger på ca 13 meter och bottnen är mjuk och vattnet grumligt. De som själva valt att ända sina liv i sjön har gjort det i de badvänliga delarna, där det funnits bryggor och jag tror aldrig det varit tal om att Rakel tagit livet av sig. Aspö ligger alldeles intill Karstorp och där finns en gård med viss jordbruksverksamhet, men i byggnaden där Rakel bodde har under min tid i Skövde varit ett habiliteringscenter. Vilken verksamhet som bedrivs där nu vet jag inte. Jag gick förbi där i somras och då fanns inte längre skylten om habilitering. Google Maps streetview visar heller inga skyltar vid infarten eller på byggnaden. Det finns planer på att bygga hyresrätter i området och kanske står huset tomt pga detta? http://kartor.eniro.se/?q=asp%C3%B6%20sk%C3%B6vde Här ser man sankmarkerna om man zoomar. Välj gatuvy så hamnar du direkt vid just det huset.

Massor av människor rör sig genom det här området varje dag och jag har själv gått i sk mullegrupper i skogen när jag var liten och promenerat genom skogen, men jag har aldrig hört talas om någon annan än Rakel som ska ha gått ner sig i den sanka marken. Var låg ICA-butiken där hon handlade? I Lunden? (söder om Aspö)[/QUOTE]

Det tror inte jag heller. Efter den anonyma information jag har erhållit samt de tidningsartiklar som jag nu har fått fram, så lär detta försvinnande vare sig varit frivilligt försvinnande eller att hon skulle ha gått och dränkt sig i Karstorpssjön. Rakel verkar även ha varit rädd för den här sjön också och tyckte inte om att gå där.

Hon var sist synlig på Gullbergshallen omkring kl. 14.00.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-05 kl. 14:58.
Citera
2014-08-05, 15:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rakel Maria Börjesson försvann den 5 juli 1980.

Efter att uppgiften framkom att Rakel Maria Börjesson dödförklarades 1990-07-31, så misstänkte jag att det var i juli hon försvann och inte juni. Vilket också visade sig vara riktigt.

Den första artikeln om försvinnandet återfinns i Skövde Nyheter tisdagen den 8 juli 1980 på sista sidan.

"Kvinna försvunnen från skövdevårdhem."

Det rätta datumet för Rakels försvinnande är lördagen den 5 juli 1980. Hon hade lämnat vårdhemmet under förmiddagen för att gå och handla. I den här artikeln nämns inte fröken Börjesson vid namn.

Nästa artikel är från den 9 juli och återfinns på förstasidan.

"Fyra dygns spaningar resultatlösa: Vad har hänt kvinnan?"

"* Vad har hänt den 58-åriga kvinnan?

* Hela försvinnandet utmynnar i ett enda mysterium, för såväl polis och spaningspersonal som för personalen vid Aspö sjukhem i Skövde.

* Igår utökades spaningarna efter kvinnan. Bland annat finkammade fem hundpatruller från hela länets polisområde.

* Man hann gå igenom en stor yta från OK:s bensinstation i söder till Kärnsjukhuset i norr.

* Kvinnan tros ha förirrat sig mellan dessa platser, men det finns inga belägg för detta eftersom patrullerna inte hittade henne.

* Kvinnan var senast synlig i vid Gullbergshallen omkring kl 14.00 lördags eftermiddag. När hon handlade en kasse med diverse matvaror frågade hon personalen om vägen tillbaka till vårdhemmet eftersom hon var osäker på terrängen. De uppmanade henne att följa cykelstigen utmed Mariestadsvägen.

* Allmänheten har lämnat flera tips till polisen. Enligt dessa ska kvinnan ha varit synlig i Tibro, Falköping, Segerstorp och Flakeberg. Polisen anser det nästan uteslutet att hon besökt någon av dessa platser."

Ej heller i denna artikel nämns fröken Börjesson vid namn.
Citera
2014-08-05, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
* Man hann gå igenom en stor yta från OK:s bensinstation i söder till Kärnsjukhuset i norr.

* Kvinnan tros ha förirrat sig mellan dessa platser, men det finns inga belägg för detta eftersom patrullerna inte hittade henne.

* Kvinnan var senast synlig i vid Gullbergshallen omkring kl 14.00 lördags eftermiddag. När hon handlade en kasse med diverse matvaror frågade hon personalen om vägen tillbaka till vårdhemmet eftersom hon var osäker på terrängen. De uppmanade henne att följa cykelstigen utmed Mariestadsvägen.

Vad jag känner till låg Gullbergshallen i nuvarande Kvantumhuset, mycket nära OK. Det är en rejäl promenad att gå från OK till Aspö. Följde hon rådet så gick hon på en cykelväg som går från OK via Vadsboleden och så småningom längs Mariestadsvägen och fram till Aspö, men det finns många ställen där man kan ta av åt fel håll om man plötsligt blir osäker på om man verkligen följer rätt väg. Visste hon att hon skulle gå långt och gick fel kan hon ha hamnat nästan var som helst i skogarna runt Skövde.
Citera
2014-08-05, 21:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Liten del av en lång artikel den 10 juli 1980.

Citat:
Ursprungligen postat av lentil
Vad jag känner till låg Gullbergshallen i nuvarande Kvantumhuset, mycket nära OK. Det är en rejäl promenad att gå från OK till Aspö. Följde hon rådet så gick hon på en cykelväg som går från OK via Vadsboleden och så småningom längs Mariestadsvägen och fram till Aspö, men det finns många ställen där man kan ta av åt fel håll om man plötsligt blir osäker på om man verkligen följer rätt väg. Visste hon att hon skulle gå långt och gick fel kan hon ha hamnat nästan var som helst i skogarna runt Skövde.

Ja detta skall ha varit ICA Kvantum.

I artikeln i Skövde Nyheter torsdagen den 10 juli 1980 tas försvinnandet upp dels på första sidan samt hela sista sidan.

"Expediterna i varuhallen: - Hon frågade efter vägen till Aspö...."

"- Hon berättade att det var första gången hon handlade på egen hand. Eftersom hon såg ut att vara i 60-årsåldern reagerade jag naturligtvis.

Detta berättar Jan Andersson, kassabiträde på Gullbergshallen i Skövde."

"När han satt i kassan mellan klockan 14 och 15 i lördags kom kvinnan fram till honom.

- Hon var mycket pratsam och berättade bland annat att hon köpt kex trots hon egentligen inte fick äta dem eftersom hon hade diabetes, säger Jan. Hon frågade också om vägen till Aspö. Förutom kexpaketet minns jag inte vad hon köpte , men varorna kostade mellan 30 och 40 kronor.

Elisabeth Bard är också kassabiträde vid samma affär. Hon träffade kvinnan en kort stund på affärens baksida."

"Överraskande."

- Kvinnan överraskade mig utomhus, berättar Elisabeth. Jag satt på en stol i närheten av personalingången när hon ropade på mig. Först frågade hon var hon kunde handla. Sedan undrade hon om jag visste vägen till Aspö. Hon uppgav att hon skulle hitta rätt när jag sa åt henne att följa gångvägen vid rondellen."

"Osäker."

"Elisabeth tyckte kvinnan skiljde sig något från mängden på grund av sitt osäkra beteende. Hon gjorde också en annan iakttagelse.

- Kvinnan verkade mycket pigg, berättar Elisabeth. Jag tyckte det var konstigt om hon gått ända från Aspö utan att vara trött. Dessutom var det väldigt varmt i lördags. Kanske hade hon varit någon annanstans också innan hon kom till affären."

Det var en lång väg den försvunna hade gått om hon hade gjort detta från Aspö och till ICA Kvantum. Om hon inte visste vägen tillbaka till vårdhemmet hur kunde hon då ta sig till ICA för egen hand? Kan hon redan ev. fått skjuts en bit från Aspö vårdhem?
Citera
2014-08-06, 02:41
Medlem
Skojgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja detta skall ha varit ICA Kvantum.

Det var en lång väg den försvunna hade gått om hon hade gjort detta från Aspö och till ICA Kvantum. Om hon inte visste vägen tillbaka till vårdhemmet hur kunde hon då ta sig till ICA för egen hand? Kan hon redan ev. fått skjuts en bit från Aspö vårdhem?

Intressant slutsats. Det är märkligt att hon överhuvutaget dök upp vid gullbergshallen - som redan då var en ica butik - när det fanns närmare alternativ att gå till om hon sökte en speciell vara som bara ica sålde. Både ica lunden och rydshallen hade samma utbud som gullbergshallen. Om hon inte var intresserad av en specifik vara eller dylikt så fanns det ännu mer alternativ att välja mellan 1980. Alla inom närmare avstånd från aspö än platsen hon dök upp på.
Senast redigerad av Skojgruppen 2014-08-06 kl. 02:47.
Citera
2014-08-06, 12:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
En slutsats som förstärks ju mera man tar del av fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Skojgruppen
Intressant slutsats. Det är märkligt att hon överhuvutaget dök upp vid gullbergshallen - som redan då var en ica butik - när det fanns närmare alternativ att gå till om hon sökte en speciell vara som bara ica sålde. Både ica lunden och rydshallen hade samma utbud som gullbergshallen. Om hon inte var intresserad av en specifik vara eller dylikt så fanns det ännu mer alternativ att välja mellan 1980. Alla inom närmare avstånd från aspö än platsen hon dök upp på.

Den slutsatsen styrks ju mera man läser i dessa artiklar samt när man tar del av info från anonym UL. Exakt! Varför besökte hon inte istället Lunden eller Rydshallen som låg närmare till och som hade samma utbud som Gullbergshallen? Detta var troligtvis hennes första och tyvärr enda besök i den här butiken.

I artikeln torsdagen den 10 juli längst ner till höger på sista sidan står bl a följande då personalen på Aspö sjukhem blev intervjuade:

"- Några patienter såg när hon gick iväg efter klockan tio i lördags, fortsätter personalen. Vi reagerade inte då eftersom hon brukar gå små promenader vid kända ställen. Hon är rädd för terrängen och viker inte av från vägarna. Hon orkar dessutom inte gå så långt eftersom hon snabbt blir trött.

Kvinnan har vistats på vårdhemmet sedan tio år tillbaka. Hon har aldrig varit försvunnen några långa perioder. De gånger hon begivit sig från hemmet har hon alltid kommit tillbaka efter några timmar. Med jämna mellanrum har hon gått till kiosken eller varuhuset OBS för att handla småsaker.

I lördags morse frågade hon en av skötarna om hon kunde se Gullbergshallen från OBS, men uppgav inte att hon hade för avsikt att bege sig dit.

- Hon var på gott humör när jag serverade kaffet på morgonen, minns en sjuksköterska. Jag märkte inget speciellt med henne.

Den 58-åriga kvinnan har, enligt personalen, trivts."

Förutom att den försvunna inte var psykiskt frisk, så led hon även av somatiska sjukdomar. Hon intog dagligen medicin som bestod av fyra tabletter mot krampanfall. Dessutom lugnande medicin. Hon var även diabetiker.

Jag tror säkert att fröken Börjesson trivdes alldeles utmärkt på sjukhemmet där personalen skötte om henne och gav henne ett värdigt och så bra liv som möjligt.

Eftersom den försvunna var som hon var, så är jag övertygad om att någon mansperson ansåg henne som ett synnerligt "passande och lämpligt" offer. Hon måste ha varit mycket naiv. Kanske stod hon på ett barns psykiska nivå?

Varför någon skulle ha ansett henne som ett "passande och lämpligt" offer kan bara ha varit av en enda anledning. Ett sexuellt betingat motiv. När man ser på de foton som publicerades av henne i samband med artiklarna, så ingav hon i o f s inga tankar på burleska sängkammarlekar, men å andra sidan så finns det många män med bisarra sexuella fantasier och uppfattningar.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-06 kl. 13:27.
Citera
2014-08-06, 13:25
Medlem
Silvertrouts avatar
En teori skulle kunna vara att hon fick skjuts av någon som inte kände till omgivningen så väl och bara kände till just den ICA affären "hon var ju inte trött efter promenaden" den personen kanske väntade utanför butiken utan att Rakel visste om det och plockade sen upp henne efter det att hon lämnat affären.

Var det inga okända bilar synliga i området då hon försvann?
Citera
2014-08-06, 13:46
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fröken Börjesson skulle aldrig ha orkat att gå sträckan Aspö sjukhem - ICA Kvantum.

[quote=Silvertrout|49839587]En teori skulle kunna vara att hon fick skjuts av någon som inte kände till omgivningen så väl och bara kände till just den ICA affären "hon var ju inte trött efter promenaden" den personen kanske väntade utanför butiken utan att Rakel visste om det och plockade sen upp henne efter det att hon lämnat affären.

Var det inga okända bilar synliga i området då hon försvann?[/QUOTE]

Naturligtvis kan detta vara fullt möjligt men personligen tror jag inte på den teorin. Tror tvärtom att detta var en man som kände till Skövde bra. Troligtvis också en man som fröken Börjesson "kände" sedan förut. Ordet "kände" betyder i detta sammanhang att hon hade sett honom tidigare vid ett flertal tillfällen och då troligtvis också pratat med denne.

Det var säkert denne man som fick henne intresserad av Gullbergshallen. GM: "Varför inte pröva en ny butik?" BO: "Jag hittar inte dit och det är så långt!" GM: "Inga problem jag kör dig dit och hem igen!" o s v. Jag kan riktigt se det hela framför mig.

Denna "övertalning" kan ha pågått i kanske flera dagar innan lördagen den 5 juli? Naturligtvis förstod inte BO vad det hela handlade om och detta kände GM väl till!

Detta kan då ha skett i Lunden. Det hade hänt innan, att kvinnliga patienter skall ha blivit inlurade eller övertalade att stiga in i bilar när de hade varit inne och handlat i den här butiken i stadsdelen Lunden.

Den försvunna skulle troligtvis aldrig ha orkat med att gå denna långa sträcka från Aspö till Gullbergshallen. Dessutom var hon pigg när hon kom till baksidan av affären. Låter faktiskt helt orimligt. Utöver detta var det mycket varmt den här dagen. Obekräftade uppgifter gör gällande att åskan även gick. Vilken hon naturligtvis också var rädd för.

Den här ev. mannen som kan ha kört till henne till Gullbergshallen skulle mycket väl ha kunnat stått och väntat på henne i närheten av affären. Detta lär hon knappast ha vetat om.

Har tyvärr ingen aning om det skall ha funnits vare sig okända eller mystiska bilar utanför affären. Jag tror varken att den ev. väntande mannen varken var okänd eller mystisk på något sätt.

Fröken Börjesson var alltså rädd för det mesta. Hon skulle knappast ha gått in och satt sig i en bil hos en vilt främmande man.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-06 kl. 13:55.
Citera
2014-08-06, 19:55
Medlem
Men om någon varit i kontakt med Rakel tiden innan hon försvann, med planer på att utnyttja henne, borde inte omgivningen ha lagt märke till denna nya bekantskap? Ändå har det aldrig öppet talats om att hon skulle fallit offer för ett brott - inte förrän nu efter många år när inte så mycket som en av Rakels tänder återfunnits. Om det var planerat kan det knappast har varit med avsikt att döda henne. I så fall hade vi väl sett fler kvinnor försvinna på liknande sätt i samma område?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in