Citat:
Ursprungligen postat av
TheWindCriesMary
Hur skulle det ordvalet påverka en person så mycket? Jag och många andra är helt enkelt uppvuxna med att kalla dessa godsaker negerbollar, det handlar inte om att vi vill provocera. Åtminstone inte i mitt fall, tänker inte ändra på det för att någon krake tror att folk känner sig kränkta av ordvalet.
Även jag är uppväxt med att det heter negerboll, Pippis pappa är negerkung, och det var ingen svart som tog illa upp av att bli kallad neger där jag bodde, och de kallade sig själva det, vuxna som barn - det betydde helt enkelt mörkhyad, och lånade sig bra till godsaker av choklad.
Men språket utvecklas, och ordet fick en inneboende negativ innebörd. Jag kommer ihåg när jag i början av 90-talet för första gången hörde någon säga "kalla mig inte neger". Så vitt jag förstått det "stal" rasisterna under VAM-tiden ordet och gjorde det till ett vapen mot mörkhyade. "Jävla neger" blev till "neger" och betydde samma sak, ungefär.
Du vet att folk tar illa upp, jag vet det, alla vet det vid det här laget. Men det är inte upp till dig och mig att kämpa för ordets neutralitet - det är det alldeles för sent för.
Om du inte vill anpassa dig för att människor runt omkring dig blir provocerade så är det självklart upp till dig, men för mig är det helt oförståeligt att någon tycker att det är så viktigt att få fortsätta säga negerboll trots att de vet med vilken kraft ordet slår.
Fast det kanske är precis där problemet ligger - att du inte förstår att ordet neger, även i negerboll, är som en spark i magen på otroligt många svarta i Sverige. Det blir en personlig förolämpning mot dem på ett sätt som vi vita har svårt att relatera till, eftersom att mycket få av oss råkat ut för rasism.
Säg att du får en ny chef som refererar till dig som "[den] värdelösa fitta[n]" till alla han pratar med, som försvarar sig med "jag menar ingenting med det, det är bara så jag lärt mig att sådana som du kallas". Hur skulle du reagera då? Han vill inte provocera, och varför ska han ändra på sig bara för att du råkar ta illa upp?