Citat:
Fast nu var det väl hyfsat tydligt att trådstarten handlar om kommunism? Och skillnaden mellan kommunism och liberalism bör väl vara hyfsat tydlig för de med minsta kunskap? Eller?
Liberalismen förespråkar frihet för den enskilda människan, var och en skapar sin egen framtid... Medans kommunismen förespråkar frihet för alla. "Åt var och en efter förmåga, åt var och en efter behov." Det är en sjuhelvetes skillnad.
Liberalismen förespråkar frihet för den enskilda människan, var och en skapar sin egen framtid... Medans kommunismen förespråkar frihet för alla. "Åt var och en efter förmåga, åt var och en efter behov." Det är en sjuhelvetes skillnad.
Vad jag skrev var att det ts tog upp skulle kunna vägas in i vilken ideologi som helst. Det är lite som uttrycket "fred på jorden", vilken ideologi påstår sig inte vilja det. Det som jag påstod var förenliigt med liberalism var en så liten stat som möjligt, då TS tog upp det här med statslöst samhälle (vilket dagens kommunister verkligen inte verkar vara för).
Min poäng är att du inte kan skilja en ideologi från dess medel och metoder. Om du vill skapa det perfekta samhället, så räcker det inte med att bara säga hur man vill att det borde vara, man måste även förklara hur man ska ta sig dit, annars har du ingen ideologi utan bara tomma floskler. Och den punkten som liberalismen och kommunismen krockar på brukar ju vara just på metoddelen, och den är ju kommunisterna ofta oerhört otydliga med att förklara i detalj (även om de som verkligen försöker införa kommunism nästan alltid verkar tycka att våld är den bästa metoden).
Huruvida kommunism och liberalism är förenlig med varandra har ju därför helt att göra med ifall metoderna för att skapa och upprätthålla kommunism bygger på våld eller inte. Om man vill använda våld är det inte förenligt (fast detta förnekar ju många kommunister att de vill), om man däremot vill göra det på fredlig och frivillig väg så är det ju fullt förenligt (å andra sidan har jag aldrig sett några kommunister som försökt med detta).