2014-08-05, 15:48
  #85105
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Ge då bildbevis att saker och ting är flyttade samt när respektive bild (tillfälle) då är tagen.

Väntar spänt på en bra redogörelse med länkar till bilder och beskrivning.

Vännen det är bara att titta på bilderna i FUP.


Du kan börja med att granska bilderna i badrummet. Saker är runtflyttade och det är väl ändå viktigt att visa på hur det såg ut och inte flytta omkrin saker som faktiskt kan komma att bli bevis.
Kolla även knivbladet i hallen.
__________________
Senast redigerad av Namibia1 2014-08-05 kl. 15:55.
Citera
2014-08-05, 15:50
  #85106
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det kan ju i så fall vara så att DL som inte är finsnickare eller dylikt helt enkelt blandar ihop vad verktygen heter...

Stämjärn med oval form
http://www.djarv.se/bilder/Nya_verktyg/Popups/bildsk%C3%A4rarset_popup.gif

märlspik och splitsnålar (splitsnål är den ovala (halvkonformade) verktyget )
https://www.google.se/search?q=m%C3%A4rlspik&espv=2&tbm=isch&tbo=u&sourc e=univ&sa=X&ei=p5_gU_-IHIPmyQP8iYLoDg&ved=0CDkQsAQ&biw=1600&bih=775#facr c=_&imgdii=_&imgrc=Q4-xOUTn5HRTJM%253A%3BG3o1IZbyIxmasM%3Bhttp%253A%252F %252Fwww.marinaman.se%252Fpub_images%252F large%252FPL_16976_4800.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fw ww.marinaman.se%252Fskruv-och-mutter%252Fverktyg%2 52Fmarlspik%3B230%3B230

vet inte om det har varit uppe tidigare i tråden , men det finns även grillspett som har lite olika former.

http://www.jaktbutiken.se/produkter/1622
Citera
2014-08-05, 16:25
  #85107
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Kön är ovidkommande. Det viktiga här är, som jag ser det, att personen sett en stor machete med trähandtag plus en fällbar jaktkniv med svart blad och kamouflagefärgat skaft.
Betänk att denna machete är identisk med KJ:s hemmabygge som han påstod att hunden gnagt sönder så till den milda grad att han slängt den i metallåtervinningen. Det skulle i så fall betyda att KJ ljög och att macheten alltså fanns i bostaden kort före mordet.
Just den macheten gillade KJ väldigt mycket. Han satt ofta och "lekte" med den och sa att den var bra till mycket, han tyckte till exempel att macheten var utmärkt som yxa...
Till detta kommer min källas detaljerade beskrivning på en jaktkniv som ingen annan lagt märke till och som inte heller finns omnämnd i fup. Personen fick titta på ett stort antal foton på olika knivar och kunde så gott som omedelbart peka ut en kniv som var mycket lik den som fanns i lägenheten. Det handlar om den understa kniven på bilden.

http://s26.postimg.org/g66n95njd/kniv.jpg
Säger personen att macheten är identisk med KJ:s hemmagjorda kniv med en kula i skaftet, eller kan hen ha sett G021 på sid 297, en stor kniv med trähandtag?
Citera
2014-08-05, 16:58
  #85108
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Vännen det är bara att titta på bilderna i FUP.


Du kan börja med att granska bilderna i badrummet. Saker är runtflyttade och det är väl ändå viktigt att visa på hur det såg ut och inte flytta omkrin saker som faktiskt kan komma att bli bevis.
Kolla även knivbladet i hallen.

Eftersom du påstår att saker är flyttade så måste du ha grund för det och lämpligen påvisa det, vad som är flyttat och på vilket sätt så ingen ny trådsanning får luft under vingarna.
Citera
2014-08-05, 17:07
  #85109
Medlem
ballobass avatar
http://www.isabella.net/se/tillbehor/reservdelar

Även detta skulle ju kunna vara ett tänkbart mord vapen. Bild nummer åtta uppifrån : U-tältpinne
Citera
2014-08-05, 17:30
  #85110
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oswin
42.50 in i TR förhöret


Citat:

DL: Vi har tittat på tänkbara föremål och bland annat sett, till exempel, det finns ett verktyg som heter märlspik, nånting som man använder när man ska binda ihop tågvirke, alltså grova, grova rep. Man splitsar dom. Och dom spikarna är precis så där U-formade, och så är dom spetsiga. Nu säger jag inte att det är en sån, men den typen skulle stämma bra överens.

Minns jag dåligt? Förstår inte varför du gör dej sådant besvär att lägga fram det jag från början skrev Vad jag minns så säger han inte att det ÄR en märlspik

Vad är problemet?

DL uteslöt definitivt inte märlspik och menade att den typen av verktyg skulle stämma bra överens mot sårskadorna. Jag var av åsikten att DL yrade och vilket du ifrågasatte, med stöd av DL's yrke och ville inte ens lägga ner 93 kronor på att prova själv.

Jag menar att märlspik är utesluten, pga av skadebilden som uppstår, och så länge du inte är benägen att prova själv ska du enbart hålla käft.

Jag har provat till skillnad från dig och DL och har konstaterat att mordvapnet INTE är en märlspik.

Överbevisa mig gärna.
Citera
2014-08-05, 17:55
  #85111
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdard
vet inte om det har varit uppe tidigare i tråden , men det finns även grillspett som har lite olika former.

http://www.jaktbutiken.se/produkter/1622

Eller sjömanskniv, som nämnts 1 gång i tråden tror jag för länge sen.

http://media.eskilstunaknivar.se/2013/06/IMG_5714.jpg
Citera
2014-08-05, 18:12
  #85112
Medlem
Grandiosos avatar
Varför är det så ytterst sällan man får uppleva att dömda gärningsmän erkänner sina
mord eller dråp? Väl i fängelse alltså. Överbevisade om sin skuld fortsätter de ändå neka.
Svaret blir väl då från somliga här att det är många som är helt oskyldiga och då kan de
ju inte gärna erkänna någonting de aldrig gjort sig skyldiga till.

Som med fallet KJ.
Han är ju i förvånansvärt mångas ögon betraktad som oskyldigt dömd sannolikt.
Så inte kan man begära att han ska bekänna ett skit när det ligger till på det viset.

Det handlar väl kanske en hel del om skam förstås. I synnerhet när det rör sig om
sexualmord. Enkannerligen riktade mot yngre personer. Som vi kunnat se med Ulf Olsson
som våldtog och ströp 10-åriga Helén Nilsson i Skåne 1989. Han erkände aldrig mordet
på henne som han var helt överbevisad om att ha begått. (Fast det gjorde han ändå
när jag tänker efter. Innan gripandet skedde. Då hörde han anonymt av sig flera gånger
till någon utredningsledare och berättade att det var han som dödat både Helén och
en 26-årig kvinna som hette Jannica Ekblad. Och detta kunde säkerställas av polisen att
det var just han som ringt vid dessa tillfällen.)

Men sedan handlar det också att man helt enkelt varken vill eller vågar stå för det man gjort.

Man kan ta sig rätten att beröva någon livet av olika anledningar, men blir man
sedan obönhörligt naglad fast vid sin skuld, så visar man upp en sådan jävla ynkedom att man
ska slingra sig och neka och vad är såna människor värda egentligen?

Förakt och avsky kanske?

Den som verkligen vågar stå för vad eller hon gjort mot någon annan är däremot
förtjänt av ett annat bemötande. Det finns trots deras respektive ogärningar ett visst
hopp ändå om såna erkännsamma och rakryggade personer.

Den andra högen lär aldrig få någon ryggrad att tala om.

Är KJ verkligen skyldig - och det är han - så hedrar det honom ifall han till slut berättar hela
sanningen om sitt dåd 4 maj 2013. Annars förblir han bara en feg liten skit rent ut sagt.
__________________
Senast redigerad av Grandioso 2014-08-05 kl. 19:02.
Citera
2014-08-05, 18:18
  #85113
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Kön är ovidkommande. Det viktiga här är, som jag ser det, att personen sett en stor machete med trähandtag plus en fällbar jaktkniv med svart blad och kamouflagefärgat skaft.
Betänk att denna machete är identisk med KJ:s hemmabygge som han påstod att hunden gnagt sönder så till den milda grad att han slängt den i metallåtervinningen. Det skulle i så fall betyda att KJ ljög och att macheten alltså fanns i bostaden kort före mordet.
Just den macheten gillade KJ väldigt mycket. Han satt ofta och "lekte" med den och sa att den var bra till mycket, han tyckte till exempel att macheten var utmärkt som yxa...
Till detta kommer min källas detaljerade beskrivning på en jaktkniv som ingen annan lagt märke till och som inte heller finns omnämnd i fup. Personen fick titta på ett stort antal foton på olika knivar och kunde så gott som omedelbart peka ut en kniv som var mycket lik den som fanns i lägenheten. Det handlar om den understa kniven på bilden.

http://s26.postimg.org/g66n95njd/kniv.jpg

Den undre kniven på bild är väl ändå en fällkniv?
Då är det ju troligast den fällkniven polisen hittade.
Citera
2014-08-05, 18:44
  #85114
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Säger personen att macheten är identisk med KJ:s hemmagjorda kniv med en kula i skaftet, eller kan hen ha sett G021 på sid 297, en stor kniv med trähandtag?

G021 kniven har en bladlängd på 15-20 cm.

Är än mer övertygad den beslagtagna kniven på s218 är den på facebookbilden.

"Låg i kartong med diverse stridsselar mm"

Stridssele precis som på bilden: http://www.ladda-upp.se/bilder/amzaaewhlqqizf/
__________________
Senast redigerad av zero73 2014-08-05 kl. 19:33.
Citera
2014-08-05, 21:09
  #85115
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
G021 kniven har en bladlängd på 15-20 cm.

Är än mer övertygad den beslagtagna kniven på s218 är den på facebookbilden.

"Låg i kartong med diverse stridsselar mm"

Stridssele precis som på bilden: http://www.ladda-upp.se/bilder/amzaaewhlqqizf/
Kniven på s. 218 är inte samma kniv som den på bilden. Kniven på bilden är försedd med en kula på skaftet och kan också ses på s. 1400 i FUP; det är en kniv som KJ tillverkat och säger sig ha förpassat till metallåtervinningen i januari - och vilken kniv han också själv identifierar på s. 1875.
Citera
2014-08-05, 21:14
  #85116
Medlem
En sak som stör mig lite. Ok, en hel del....

Citat:
(FUP 50, polisassistent A Johansson)
"Jag, tillsammans med Niklas och Christer går till baksidan av huset. Vi ser fönstret som är trasigt. Christer säger till mig att jag bör stanna ute och inte se detta men jag väljer att gå efter dem in i byggnaden. Niklas och Christer går in i byggnaden och jag stannar vid fönstret och ser direkt till höger (ca 2 meter från fönstret) hur två ben ligger på golvet, prydligt bredvid varandra. Det är två stycken nakan ben, avkapade strax nedanför ljumsken. Jag uppfattar det som två kvinnoben, med tanke på dess form (smala och slanka) och på tårna och fötterna, som är nätta och små. Jag upplever det som att sårkanten där benet skiljts från kroppen är
raka och fina enligt min mening.

Jag upplever det som att benen till färgen är av mörkare färg. Jag såg att det fanns hår kvar på benen. Jag uppmärksammade på att jag tyckte att benen var prydligt lagt på golvet. Jag såg inget blod, varken på benen eller golvet.

Golvet i övrigt var mycket välstädat enligt mig. I en igenbommad, äldre byggnad kan man tänkas att det är smutsigt, dammigt och allmän röra men det var förvånansvärt städat. Det kändes nästan som att någon lagt benen dit och inte kastat dem. Jag såg inget annat i byggnaden som tyder på att strid skall ha varit aktuell då det var väldigt prydligt och städat.

Efter att vi kontrollerat detta backar vi ut från huset och går tillbaka till övriga medlemmar"

(FUP 54)
"De som gick in i byggnaden och sökte och sedan hittade fyndet var Mischa, Christer och Magnus."

Det fetade

Jag tycker det borde vara ganska svårt att se huruvida det är hår på VB:s ben eller ej. Hår upptäcks svårligen på ett så långt avstånd som detta (fönstret till benen var väl knappt 2 meter?) Om man precis ser delar från en styckad människokropp för första gången i sitt liv är väl det inget man lägger märke till speciellt inte i halvrisigt ljus? Som sagt om kvinnoben har hår på sig så syns det knappast så enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in