2014-08-04, 15:24
Medlem
Katzyns avatar
Det är ju fiktion, skådespel, således helt okej.

Klistrigt börjar det ju bli när du tänder på att se verkliga våldtäkter
Citera
2014-08-04, 15:53
Medlem
NanaSangres avatar
Tänder också enormt på det. Våldtäkt är dock ett fruktansvärt videigt brott och något jag aldrig skulle utföra eller vara likgiltig emot. Men när det gäller fiktion är det lättare att stänga av moralcentrat.
Citera
2014-08-04, 15:58
Bannlyst
Klart det är ok. Känner du ingenting i den scenen så är det nog snarare då som du är avvikande. Är ju den där tunna linjen mellan verklighet och fiktion som tänder oss, att vi gör något som vi inte egentligen skall göra och det är den där mixen av kåthet, rädsla, våld, tabu, intimitet osv.
Sina fantasier får man ju ha och dom bör vara drängsnuskiga imo. Problemet blir väl snarare när folk trubbas av så jävligt att dom bara kollar på sånt här till slut. Porr radikaliseras ganska snabbt nu för tiden och finns dessutom överallt så det kan ju vara problematiskt men en scen såhär gör ju ingen skada kan jag tycka, snarare tvärtom eftersom dom flesta kanske snarare reflekterar över varför dom faktiskt blev kåta, en shame-boner.
Citera
2014-08-04, 16:00
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Ja, det är okej så länge det är fiktiva grejer du tittar på och du inte gör någonting liknande i verkligheten. Det är nog bara en fetisch och för dig verkar det som att du tänder på maktspelet och att tjejen är underlägsen. Finns fetischer för allt och det är ju ganska vanligt att killar/män tänder på brutal porr där tjejerna är underlägsna, så det är nog inte så konstigt egentligen.
Citera
2014-08-04, 17:18
Medlem
Skuggvarelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Hon får ingen hämnd, eftersom de tar fel person. Vilket du hade vetat om du hade sett filmen.

Är du dum i huvudet? Filmsekvensen visar en våldtäkt, ingen kvinna som hämnas. Sätt på dig glasögonen och läs mitt inlägg igen, och gärna inlägget jag citerade så kanske polletten trillar ner.
Citera
2014-08-05, 15:49
Medlem
Milizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jkerwkjl
Varför är hon en kaxig slyna?

Hon är förvisso en fiktiv karaktär, men förklara gärna.
Lisbet Salander är så uppstudsig och omedgörlig, så reptilhjärnan inom mig säger till mig att hon bör smiskas upp, råknullas och sättas på plats.

Jag kan känna så inför vissa kvinnor jag råkar på IRL också, men jag har väl fungerande sociala spärrar, så jag agerar inte på dessa impulser.
Citera
2014-08-05, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milizer
Lisbet Salander är så uppstudsig och omedgörlig, så reptilhjärnan inom mig säger till mig att hon bör smiskas upp, råknullas och sättas på plats.

Jag kan känna så inför vissa kvinnor jag råkar på IRL också, men jag har väl fungerande sociala spärrar, så jag agerar inte på dessa impulser.

Du tycker alltså att kvinnor som står upp för sig själva ska straffas med våldtäkt och förnedring. Det räcker liksom inte med en örfil, utan hon ska få en kuk i sig också "så att hon lär sig".

Sök hjälp, är mitt råd.
Citera
2014-08-05, 16:11
Medlem
Milizers avatar
Citat:
Du tycker alltså att kvinnor som står upp för sig själva ska straffas med våldtäkt och förnedring. Det räcker liksom inte med en örfil, utan hon ska få en kuk i sig också "så att hon lär sig".

Sök hjälp, är mitt råd.
Nej, jag skrev ju att detta är en spontan reaktion från min manliga reptilhjärna. Men att jag har inga problem med att behärska mig själv.

Så jag reagerar som högst med en vass replik. Fast oftast genom att ignorera en sådan kvinna, något som feministerna kallar "härskarteknik".

Men du menar alltså att det inte är OK att jag tänder på vissa våldtäktsscener på film?
Citera
2014-08-05, 16:12
Bannlyst
Är rätt säker på att alla män blir kåta av den scenen.

Ja det är okej så länge det stannar vid fantasier.
Citera
2014-08-05, 16:20
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Just nu går "Män som hatar kvinnor" på TV (SvT1). Jag har sett den tidigare och är rätt ointresserad av den. Men en scen i den har satt sig i mitt huvud, den där Lisbeth Salander blir våldagen av sin förmyndare.

Jag blir ärligt talat kåt på den scenen och på maktspelet dem emellan. Han är förstås ett svin men jag tänder på av att se hur han sätter den kaxiga slynan på plats. Även om hon senare får sin rättmätiga hämnd.

Är det OK att bli kåt av sådant? IRL skulle jag aldrig våldta någon.

Jag är tjej och jag blir tänd på såna scener. Inte för att jag skulle vilja att det hände på riktigt, förstår att det är hemskt. Men ja tänder också på våldtäkts scener i filmer. Kalla mig konstig om ni vill.
Citera
2014-08-05, 16:25
Medlem
Citat:
Nej, jag skrev ju att detta är en spontan reaktion från min manliga reptilhjärna. Men att jag har inga problem med att behärska mig själv.

Så jag reagerar som högst med en vass replik. Fast oftast genom att ignorera en sådan kvinna, något som feministerna kallar "härskarteknik".

Men du menar alltså att det inte är OK att jag tänder på vissa våldtäktsscener på film?

Och så lite feminister också. De ska väl också straffas och sättas på plats med ett rejält straffknull, förmodar jag.

Nej, jag anser inte att det är okej, men det är inte min rätt att bedöma något sådant. Finns de som tänder på barn. Det är inte heller okej, enligt mig, men vad kan man göra åt det. Förr i tiden ansågs det inte vara okej att som man tända på andra män, idag är det fullt acceptabelt.

Men det var inte det som jag reagerade på, utan det var ditt ordval. Att kvinnor är "slynor" som ska "sättas på plats", och detta genom att de ska knullas. Den synen på människor är inte okej.
Citera
2014-08-05, 16:49
Medlem
Milizers avatar
Citat:
Att kvinnor är "slynor" som ska "sättas på plats", och detta genom att de ska knullas. Den synen på människor är inte okej.
Men lilla gumman!

Har jag påstått detta? Vi diskuterar om i fall det är OK att tända på våldtäktsscener på film. Jag och flera andra som skrivit här tycker att det är lugnt så länge som man inte våldtar IRL.

1. Vad har detta med människosyn att göra?
2. Har du grepp om skillnaden mellan verklighet och fantasi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in