Just nu går "Män som hatar kvinnor" på TV (SvT1). Jag har sett den tidigare och är rätt ointresserad av den. Men en scen i den har satt sig i mitt huvud, den där Lisbeth Salander blir våldagen av sin förmyndare.
Jag blir ärligt talat kåt på den scenen och på maktspelet dem emellan. Han är förstås ett svin men jag tänder på av att se hur han sätter den kaxiga slynan på plats. Även om hon senare får sin rättmätiga hämnd.
Är det OK att bli kåt av sådant? IRL skulle jag aldrig våldta någon.
känner någon som brukade skriva poster på intenret om att mörda kvinnor. han fick ligga. han fick svar från tjejer som uppriktigt gillade honom. någon annan gång ritade han bilder på hur han ströp ihjäl en tjej. samma tjej hörde av sig till honom och var intresserad.
och här sitter du och frågar om lov och tillåtelse, som om det vore jordens undergång att du gillar makt.
du missar att du redan är under någons makt. vem var det som fostrade dig till att be om lov hela tiden? "är det OK?". du är ju under den personens morot och piska.
så varför skulle det vara fel av dig att ta fram en morot och piska.
på tal om makt då. och inte våldtäkt. känns skumt att du kallar det våldtäkt och sen kallar det maktspel. är det spel eller våldtäkt? bestäm dig!
Jag tror det är så att du blir upphetsad av just makten, inte av själva våldtäkten, och i det är det absolut inga fel så länge båda parter är med på det!
Nu är jag inte vidare insatt i just i just denna filmen, men om du finner blodtillförsel och en hög grad av kåthet så är det helt okej. Om du däremot går över gränsen och ställer dig i en mörk tunnel en fredagskväll för lite ofrivilligt överraskningssex har du passerat gränsen.