2014-08-04, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buddyeh
Jag har haft ångest i snart ett år, och det handlar om rädslan om någon neurologisk sjukdom, precis som du. Jag har också flummiga symptomer, såsom ryckningar i högerhanden, domningar i högerfoten, och rysningar i högerbenet. Händer ibland att symptomerna flyttar på sig, eller försvinner och dyker upp på en annan plats.

Klump/tjock i halsen har jag haft konstant sedan januari, och jag är ofta rädd för att sova då jag är rädd för att vakna upp av att typ kvävas...

Vi som har dessa konstiga symptomer måste på något sätt släppa rädslan om neurologiska sjukdomar. Vi har ångest, utan tvekan, och ångest kan ju själv ge dessa symptomer.

Detta låter mycket lättare än vad det egentligen är, och jag har själv inte lyckats med det. Men försök att leva normalt. Försök att släppa rädslan. Är det ALS så är det ALS, och det finns inget du kan göra åt saken. Bara hoppas att det hittas bra mediciner mot det.

Är det inte ALS, vilket det med största sannolikhet inte är, så kommer dina symptomer långsamt försvinna. Med det kräver att du lär dig hantera din ångest och dina rädslor. Annars fastnar du i en ond spiral av ångest, vilket i sin tur kommer förvärra dina symptomer.

Tråkigt att höra att du lider av samma sak! Önskar inte ens min värsta fiende detta :/ Jag försöker verkligen slappna av så gott jag kan men när musklerna fortsätter rycka och jag domnar å tappar styrkan hit å dit så kommer ångesten tillbaks..

Jag har funderat på att pröva magnesiumtillskott då jag läst att det med väldigt goda resultat kan lindra muskel kramper. Men kan det skapa problem i kombination med min medicin, någon som vet? Jag äter Sertralin Actavis, Oxascand och Zalasta.
Citera
2014-08-04, 12:33
Medlem
Nu har ansiktet börjat bete sig konstigt också, ögonen nästan "fastnar" när jag blinkar å har svårt att fokusera blicken ibland..
Citera
2014-08-04, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjabeka
Har redan ringt min VC men dom sa att jag ska försöka lugna mig och låta medicinen göra sitt då det troligen är stress
Mem grejen är ju den att medicinen kan ta bort själv ångesten så pass bra att jag kan åka ut å roa mig med vänner (men dricker inte) och ha kul utan en ond tanke. Men rent fysiskt kvarstår problemen. Muskler som rycker över hela kroppen och svag i händerna vilket gör vardagen jobbig och tillslut bidrar till att intensifiera ångesten..

TS,

Är ALS den enda sjukdomen som du någonsin har oroat dig för? Eller har du misstänkt några andra sjukdomar tidigare?

Har du varit hos doktorn någon gång och fått bekräftat att du faktiskt är frisk? Och har det då känts bra ett tag, tills dess att du "kommer på" att du har en ny sjukdom?

Om du tycker att detta stämmer så är du en klassisk hypokondriker. Du vill få bekräftat att du är frisk, och när du är det så försvinner också oron och de fysiska symptomen.

Jag tycker att du ska följa vårdcentralens råd och låta medicinen få ta effekt. Hur länge har du ätit den? Det kan ta flera veckor/månader innan den når optimal effekt. Även om du skulle ha ALS så kommer du inte att dö i övermorgon, så försök att ta det lugnt och låt medicinen få ta verkan.
Citera
2014-08-05, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jkerwkjl
TS,

Är ALS den enda sjukdomen som du någonsin har oroat dig för? Eller har du misstänkt några andra sjukdomar tidigare?

Har du varit hos doktorn någon gång och fått bekräftat att du faktiskt är frisk? Och har det då känts bra ett tag, tills dess att du "kommer på" att du har en ny sjukdom?

Om du tycker att detta stämmer så är du en klassisk hypokondriker. Du vill få bekräftat att du är frisk, och när du är det så försvinner också oron och de fysiska symptomen.

Jag tycker att du ska följa vårdcentralens råd och låta medicinen få ta effekt. Hur länge har du ätit den? Det kan ta flera veckor/månader innan den når optimal effekt. Även om du skulle ha ALS så kommer du inte att dö i övermorgon, så försök att ta det lugnt och låt medicinen få ta verkan.

Cancer har ju också varit en tanke ett antal gånger, sen blev det ju inte bättre när det från läkarnas sida faktiskt fanns en misstanke om det. Jag är inte färdigt utredd ännu så har inte fått ett klartecken att jag är cancerfri men det ser ut så. Men det har ju klart spätt på min hypokondri, vem blir inte galen av att gå och vänta på ett eventuellt cancerbesked.

Har ju inte kollat något neurologiskt, bara legat på hematologin, så ingen har uteslutit något neurologiskt och därav min rädsla. Imorse värkte ett finger, alla fingrar på båda händerna var otroligt stela å svaga. Vad det än är börjar det bli ett handikapp!

Har ätit medicinerna i två veckor.
Citera
2014-08-05, 11:31
Medlem
Citat:
Cancer har ju också varit en tanke ett antal gånger, sen blev det ju inte bättre när det från läkarnas sida faktiskt fanns en misstanke om det. Jag är inte färdigt utredd ännu så har inte fått ett klartecken att jag är cancerfri men det ser ut så. Men det har ju klart spätt på min hypokondri, vem blir inte galen av att gå och vänta på ett eventuellt cancerbesked.

Har ju inte kollat något neurologiskt, bara legat på hematologin, så ingen har uteslutit något neurologiskt och därav min rädsla. Imorse värkte ett finger, alla fingrar på båda händerna var otroligt stela å svaga. Vad det än är börjar det bli ett handikapp!

Har ätit medicinerna i två veckor.

Så cancer och ALS på samma gång alltså?

Du måste ge medicinen betydligt längre tid än två veckor. Du bör ställa in dig på att det kan ta uppåt ett halvår innan du uppnår optimal effekt.
Citera
2014-08-05, 11:47
Medlem
Du har aldrig tänkt på att kolla in biverkningarna av dina piller? Vad jag kan se så täcker dessa in de flesta av dina symptom:

http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20060309000020

http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=19880219000019

http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20061212000091

Där finns också mycket annat att se fram emot, med slutklämmen “plötsligt oförklarat dödsfall”.

Du har ätit dina piller i två veckor och symptomen har funnits i “några veckor”, jag tycker det finns all orsak att fundera över ett samband.

Mitt råd är att försöka hitta något annat sätt att komma tillrätta med dina problem än att knapra piller. Säkert går mycket att göra i den dagliga livsföringen. Dieten betyder mycket och naturen är en stark läkande kraft. Försök hitta någon läkare som inte är pillerinriktad och kan hjälpa dig ur det här.
Citera
2014-08-05, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jkerwkjl
Så cancer och ALS på samma gång alltså?

Du måste ge medicinen betydligt längre tid än två veckor. Du bör ställa in dig på att det kan ta uppåt ett halvår innan du uppnår optimal effekt.

ALS'en skrämmer mig mest eftersom jag inte återfår styrkan. Skakis i benen å svag i vänster hand å arm. Kan musklerna börja ge upp efter för långt sängliggande, typ 3, 4 veckor av minimal rörelse?

Jag ska andas och försöka låta pillren göra sitt, men det är så svårt när det en gång rört till sig i huvudet! :/
Citera
2014-08-05, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akvileja
Du har aldrig tänkt på att kolla in biverkningarna av dina piller? Vad jag kan se så täcker dessa in de flesta av dina symptom:

http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20060309000020

http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=19880219000019

http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20061212000091

Där finns också mycket annat att se fram emot, med slutklämmen “plötsligt oförklarat dödsfall”.

Du har ätit dina piller i två veckor och symptomen har funnits i “några veckor”, jag tycker det finns all orsak att fundera över ett samband.

Mitt råd är att försöka hitta något annat sätt att komma tillrätta med dina problem än att knapra piller. Säkert går mycket att göra i den dagliga livsföringen. Dieten betyder mycket och naturen är en stark läkande kraft. Försök hitta någon läkare som inte är pillerinriktad och kan hjälpa dig ur det här.

Biverkningar har slagit mig, det är bara den här svagheten som oroar mig, främst i vänster arm..

Kostmässigt äter jag redan bra, väldigt mycket grönt, tillgodoser mig allt man behöver i goda mängder!
Senast redigerad av Sjabeka 2014-08-05 kl. 11:56.
Citera
2014-08-05, 12:02
Medlem
Biverkningar är troligast just nu. Man kan ifrågasätta om det är klokt att ge dig/ta medsen du får av vad du har skrivit, men, du ger inte, och kan inte ge, hela bilden.
När jag började med seratelin för länge sen, då var det original zoloft, så mådde jag superpiss i två veckor med extrema symtom, sen slutade jag. Hade ingen lust att vänta månader, halvår, år, för att "testa" om det blev bättre.
Citera
2014-08-05, 12:28
Medlem
Citat:
Kan musklerna börja ge upp efter för långt sängliggande, typ 3, 4 veckor av minimal rörelse?

Nej det är jättebra och stimulerande för musklerna

Herregud, vad tror du? Gå ut och rör på dig människa. Ta en promenad, dra på dig joggingskor och spring ett varv. Få lite frisk luft. Ät lite nyttig mat. Lite senare ikväll tar du en till promenad.

Imorgon bitti när du vaknar tar du en promenad igen. Sedan unnar du dig en lunch på stan (på ett café, inte Mcdonalds eller något skit). På kvällen tar du en joggingtur.

Jag GARANTERAR dig att du kommer att må bättre efteråt. Samt att du får något annat att tänka på.

När du gör de här grejerna frisätter du även vissa ämnen i hjärnan som automatiskt får dig att må bättre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in