Citat:
Ursprungligen postat av
mrkela64
Rätt 98,7 % är alltid fel. Avsättning av Yanukovich =100% och hans Regionernas parti var störst i Rada?
Det var demokratiskt och utan kvorum. Eller?
Jomen, han var ju korrumperad och då är det ok.
Citat:
Ursprungligen postat av
memmo47
Ponera att Danmark erövrar Sverige (genom en kupp), sätter sitt styre och inför danska som det enda officiella språket och du blir tvingad att göra ett språktest i danska för att behålla ditt (nya) danska medborgarskap. Så du skulle tycka att allt är helt i sin ordning?
Nu gick det väl ändå aldrig så långt, även om många Rysk-Ukrainska medborgare kan ha känt att det var ett möjligt steg två. Men att politiska representanter i Ukraina vars modersmål är Ryska, och vars väljarkår också har Ryska som modersmål, inte får uppträda i officiella politiska syften på sitt eget språk är ju illa nog. Det går inte att jämföra med utländska språk för en fungerande Sverige-parallel (det är inte direkt som om statsministern ska hålla tal på Turkiska eller så) men ett exempel med regionala dialekter är inte så långt ifrån.
Om den politiska processen tvunget skulle bedrivas på t.ex Skånska från och med imorgon, med vikt också på specifika Skånska ord och uttryck, medan alla andra dialekter förbjuds rakt av, så blir det ju en jävla fars av det. Sen får jag ju erkänna att jag med mina knappa kunskaper i det Ryska språket har större svårigheter med att hänga med i Skånsk rappakalja än jag har att förstå Ukrainska, förutsatt såklart att talaren inte briljerar med mer obskyra uttryck för vilka det finns synonymer som går att finna i båda språken, något en sur Ukrainare kan tänkas göra mot en Ryss. Men samförstånd är ju ändå en bagatell jämfört med att nödvändigtvis behöva efterapa en specifik dialekt för att uppnå nån sorts legitimitet, när allt som i värsta fall behövs är en jävla tolk.