2014-08-04, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Det är precis detta jag hör i mina kontakter med "vanligt folk" i Ukraina ("ukrainsktalande"), men man ligger lågt och yttrar inte sina åsikter högt.

Så det finns mycket sansade människor på båda sidor. Jag har inte ens hört nåt hat mot Kiev från de som upplevt bombningarna. (Nu känner jag ingen som förlorat någon närstående tack och lov) Faktum är att det enda hat jag hör är från utvandrare som tror sig veta bättre än de som är på plats.
2014-08-04, 23:28
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Skitsnack. Det var mängder av valobservatörer på plats under folkomröstningen på Krim vilket styrkts flera gånger i denna tråd.

"Contrary to the reports of 135 international observers from 23 countries, the Western media in chorus has suggested without a shred of evidence that the elections were rigged and that Crimea was under Russian military occupation.
The observer mission reports which include members of the European Parliament have been casually ignored by the mainstream Western media: Mateus Piskorkski, the leader of the European observers’ mission and Polish MP: “Our observers have not registered any violations of voting rules.”

http://www.digitaljournal.com/news/politics/op-ed-the-crimea-referendum-and-international-observers/article/377812

Du kommer ingen vägen med inbjudna proryska "observatörer", valet och ockupationen var ogiltig, och det finns inget mer att tillägga när det gäller detta. Personligen tycker jag att man skulle hålla en riktig omröstning för att en gång för alla avgöra områdets status.

Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Var hände detta? Två brigader är ju uppemot 10 000 man. Och här är det 200?

Men det är tuffa grabbar, ett kompani höll ut på Donetsk flygplats i hur många veckor som helst. Sedan blev de avlösta genom en offensiv som tryckte tillbaka terroristerna ända till järnvägsstationen i Donetsk.

Jag är helt klart imponerad av de ukrainska soldaterna.

Det är inga två brigader som gett upp, det verkar vara ett par hundra soldater och litet under tvåhundra gränsvakter. Inget sensationellt, direkt.

Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Minns inte exakta siffror men på ett ungefär: Kreml säger själv att 50-60 röstade ja men att val deltagandet var 30-40%. Det är rimligt att antaga att deltagandet var mindre bland de som inte ville.
I Östra Ukraina röstade bara separatister och på många platser vågade ingen rösta i det officiella valet.
EDIT Källa. http://www.businessinsider.com/did-vladimir-putins-human-rights-council-just-publish-2014-5
Nu underkänns väl denna källa då den säkert kontrolleras av judar. Statskontrollerad propaganda är så klart bättre.

Jag vet med säkerhet att väldigt många rysktalande inte är intresserade av att bli en del av Ryssland samt att vad jag hört så flyr de flesta, även rysktalande västerut. De enda jag hört som flytt till Ryssland är de som har tex barn som jobbar i Moskva.

Nu bombas många städer både av armen och av separatister som skjuter vilt.

Intressant inlägg, tack för det!
2014-08-04, 23:29
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Delar av förbandet slog sig igenom till luftlandsättningstrupperna.
Ytterligare ett hundratal har stupat senaste veckorna.

Jag är med. Man fattade beslut (tre dagar sedan) om att dra tillbaka trupperna som höll gränsen i öst upp mot (ryska) Donetsk. Då blev ett kompani eller två avskurna när de flyttade på sig.
2014-08-04, 23:31
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Balternas hantering av ryssfrågan är knappast något att ta upp som ett bra exempel. Dessutom så kanske du känner till att ryssarnas historia i Kiev / Ukraina är något annorlunda än ryssarnas historia i Baltikum. Jag tror ingen vettig människa längre ser en lösning där Ryskan inte återfår sin ställning i östra Ukraina. Det är en mycket billig eftergift om man inte är extremist och precis om i Sverige är de flesta i Ukraina inte det.

Den där eftergiften kan Poroshenko och parlamentet gå med på om de vill blidka Putin, men jag tror absolut inte att de vill detta nu, av förståeliga skäl... nationell stolthet är viktigt i detta läge, det kan nog också Putin intyga.

Balternas hantering för att främja sitt lands kultur och språkvård är utmärkt för övrigt, tyvärr hade inte Ukraina starka ledare som kunde göra detsamma där. Ryskan har påtvingats många ukrainare i många år, likt de baltiska folken, och bara tanken på att ge ryskan ställning som officiellt språk i dagens läge är aningen grotesk för många.
2014-08-04, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
95.5% röstade JA vid folkomröstningen på Krim och valdeltagandet var 83%.

http://www.digitaljournal.com/news/politics/op-ed-overwhelming-majority-for-joining-russia-in-crimea-referendum/article/376667

Just det ja. Saddam brukade tom med få 98,7.
Du vet vad man säger va? Har man inget vettigt att säga så är det bäst att.....

Jag vet, väst media är vinklat (och jude kontrollerat) medan RT är sanning! Om du tycker det, hur står du ut med att bo här? Varför bor du inte i Ryssland?

Jag har bara sett på RT en gpng och nåt värre skit har jag nog aldrig sett. Fick 30-tals vibbar.
2014-08-04, 23:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Fast den var ju inte enligt reglerna, så ditt tramsande blir ganska meningslöst. Att den däremot visade det resultat som jag också tror skulle bli resultatet i en seriös omröstning, det är en annan femma.

Den som vill får återvända till Ukraina, det tycks vara dealen. Något oklart än dock.

Nej, det var vad som sades att terroristerna krävde, men jag har inte sett att så skulle skett.

Avsättning av Yanukovich var inte enligt reglerna, så meninglösa tramsande började ett steg före och det vet du.
2014-08-04, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrkela64
Avsättning av Yanukovich var inte enligt reglerna, så meninglösa tramsande började ett steg före och det vet du.

Skit händer. Han var en korrumperad jävel som så många andra. Det tragiska är att de inte höll sig till avtalet om samregering fram till val i December (eller var det September). Att inte bilda samregering i det läget är fullständigt bisarrt och här har Putin sin enda poäng. Mycket märkligt att detta inte lyftes fram i Svenska tidningar.
2014-08-04, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Huruvida ryska bör vara officiellt språk sida vid sida med ukrainskan är omdiskuterat.

Eftersom ukrainskan är det enda officiella språket vore det rimligt att alla ukrainska medborgare ska kunna tala språket, liknande de krav som ställs i t ex Estland där alla rysktalande måste bli godkända i ett språkligt test för att kunna få medborgarskap.

Det fenomenet heter fascism, hoppas du är medveten om det.
Senast redigerad av memmo47 2014-08-04 kl. 23:46.
2014-08-04, 23:46
Medlem
Citat:
Den där eftergiften kan Poroshenko och parlamentet gå med på om de vill blidka Putin, men jag tror absolut inte att de vill detta nu, av förståeliga skäl... nationell stolthet är viktigt i detta läge, det kan nog också Putin intyga.

Balternas hantering för att främja sitt lands kultur och språkvård är utmärkt för övrigt, tyvärr hade inte Ukraina starka ledare som kunde göra detsamma där. Ryskan har påtvingats många ukrainare i många år, likt de baltiska folken, och bara tanken på att ge ryskan ställning som officiellt språk i dagens läge är aningen grotesk för många.

Jag är inte intresserad av nationalism som argument. Det är inte en hållbar strategi att förneka en befolkningsgrupp pga hur deras förfäder kom dit. Som jag sa kan du inte heller jämföra Baltikum med Ukraina då Ukrainas historia är mycket mer komplicerad från Kiev Rus och framåt.
2014-08-04, 23:49
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Märkligt att denna stora Ukrainska övermakt inte kunde komma till sina kamraters räddning?

Word.

Man kan ju nästa få för sig att alla rapporterade framgångar för Kiev bara är propaganda när 400 av deras soldater bara flyr fältet och sticker till Ryssland.
2014-08-04, 23:49
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Man ska komma ihåg att ryska och ukrainska är som norska och svenska.

Det vore bara korkat att skriva lagar och föreskrifter på båda språken i gränsbygderna. Är man på norska sidan skriver myndigheter på norska - och på svenska sidan såklart på svenska.

Däremot så går det alldeles utmärkt att tala det språk man vill.
2014-08-04, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Man ska komma ihåg att ryska och ukrainska är som norska och svenska.

Det vore bara korkat att skriva lagar och föreskrifter på båda språken i gränsbygderna. Är man på norska sidan skriver myndigheter på norska - och på svenska sidan såklart på svenska.

Däremot så går det alldeles utmärkt att tala det språk man vill.

Det som varit provocerande är nya regler kring läroböcker på ryska etc.
Det vore väl sin sak om det alltid varit så men att ändra det till det sämre för den regionala majoriteten är väl jävla onödigt. Sen var det mycket gnäll på andra hållet med, etc att ukrainarna hittar på ord, skratt för att man börjar texta rysk TV trots att alla förstår det, etc.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in