2014-08-04, 23:57
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Word.

Man kan ju nästa få för sig att alla rapporterade framgångar för Kiev bara är propaganda när 400 av deras soldater bara flyr fältet och sticker till Ryssland.

Det ska man inte få för sig. För tre dagar sedan beslutade säkerhetsrådet i Ukraina att dra tillbaka en del av trupperna som höll gränsen mot Ryssland. Det var tydligen som en följd av det som några förband skars av.

Den sydliga gränsen verkar fortfarande hållas av Ukraina. Man släppte några mil upp mot ryska Donetsk bara. Förmodligen kommer det att bli vid det.

Vänta du bara tills ukrainska armén går in på allvar i ukrainska Donetsk. Då ska vi se hur karska de "stridande massorna" är när de möter stridsvana ukrainska soldater i infanteriterräng. Det blir nog blodigt ska du se. Men ukrainarna har visat att de pallar.
2014-08-05, 00:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Var hände detta? Två brigader är ju uppemot 10 000 man. Och här är det 200?

Men det är tuffa grabbar, ett kompani höll ut på Donetsk flygplats i hur många veckor som helst. Sedan blev de avlösta genom en offensiv som tryckte tillbaka terroristerna ända till järnvägsstationen i Donetsk.

Jag är helt klart imponerad av de ukrainska soldaterna.

Imponerad!!! Grattis!!!
Jag bara tycker synd om unga grabbar. Donetsk flygplats har kontakt med UKR-kontrollerad område.
Men de där fickor vid RYSS-gräns... De lever farligt.

http://www.liveleak.com/view?i=905_1407164278

2014.08.03 skrev jag till dig:

Citat:
Ursprungligen postat av mrkela64
Ok, du hoppas på ganska mycket ganska längre tid ....
Ta en karta och titta på fronten, bara en idiot skulle ha sina killar mellan Ryssland och rebellerna,
många killar på en liten och tunn yta, om RYSS kommer alla dem där killarna kommer att dö, eller klara sig med svåra skador... De är borta på max 6-7 timmar...
Eller är Ukraina på nåt sätt säkra att Ryss inte anfaller?
Medlem
Citat:
Man ska komma ihåg att ryska och ukrainska är som norska och svenska.

Det vore bara korkat att skriva lagar och föreskrifter på båda språken i gränsbygderna. Är man på norska sidan skriver myndigheter på norska - och på svenska sidan såklart på svenska.

Däremot så går det alldeles utmärkt att tala det språk man vill.

1. För den som känner till EU:s regler om minoritetsspråk så låter ju det där som rena vansinnet ifall det var ett EU-medlemskap som var avsikten med det hela. Reglerna för minoritetsspråk finns ganska tydligt angivna http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:BVV9VlYEMd8J:www.coe.int/t/dg4/education/minlang/textcharter/Charter/Charter_sv.pdf+&cd=6&hl=sv&ct=clnk&gl=se

2. Så kan man av er text anta att Ukraina inte är intresserat av ett EU-medlemskap?
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Det som varit provocerande är nya regler kring läroböcker på ryska etc.
Det vore väl sin sak om det alltid varit så men att ändra det till det sämre för den regionala majoriteten är väl jävla onödigt. Sen var det mycket gnäll på andra hållet med, etc att ukrainarna hittar på ord, skratt för att man börjar texta rysk TV trots att alla förstår det, etc.
Har man inte t.o.m. infört restriktioner på import av böcker på ryska? eller är det bara ett av de många falska rykten som cirkulerar?
2014-08-05, 00:03
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barba201
-villkoren för fri lejd var att de inringade ukrainska trupper överlämnar alla sina vapen oskadad till separatisterna.(bl.a. 60 pansarfordon)
-denna enhet uppfyllde villkoren och separatisterna har har öppnat en korridor för dem.
-en del ukrainska trupper förhandlar fortfarande om fri lejd, men i dessa trupper ingår en del utländska legosoldater. (rätt många polacker)
- de omringade ukrainska trupper utsattes för hård artilleri beskjutning (i förgår 9timmar och dagen innan 9timmar) och det var bara en tidsfråga innan de skulle gå under. de led stora förluster.

Här en artikel som beskriver 72 mekaniserade brigadens sista existens, både från proryska sidan och den URINistanska sidans version:

http://www.globalresearch.ca/entire-ukraine-military-brigade-abandons-the-battlefield-and-surrenders-to-donbass-militia/5394802
2014-08-05, 00:06
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Det ska man inte få för sig. För tre dagar sedan beslutade säkerhetsrådet i Ukraina att dra tillbaka en del av trupperna som höll gränsen mot Ryssland. Det var tydligen som en följd av det som några förband skars av.

Den sydliga gränsen verkar fortfarande hållas av Ukraina. Man släppte några mil upp mot ryska Donetsk bara. Förmodligen kommer det att bli vid det.

Vänta du bara tills ukrainska armén går in på allvar i ukrainska Donetsk. Då ska vi se hur karska de "stridande massorna" är när de möter stridsvana ukrainska soldater i infanteriterräng. Det blir nog blodigt ska du se. Men ukrainarna har visat att de pallar.

STRIDSVANA? Från vilket krig?

Sedan kan du ha rätt i att det blir blodigt, men det knappast något att glädjas åt - eller hur?
2014-08-05, 00:07
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Här en artikel som beskriver 72 mekaniserade brigadens sista existens, både från proryska sidan och den URINistanska sidans version:

http://www.globalresearch.ca/entire-ukraine-military-brigade-abandons-the-battlefield-and-surrenders-to-donbass-militia/5394802

Av artikeln framgår att det kan finnas betalda polska legosoldater som strider på den ukrainska sidan. Det verkar som att det finns en grupp notoriska fascister och legosoldater som inte kommer att ge upp och istället väljer döden.

Men frågan är ändå uppenbar: varför hjälper inte den stora och starka och potenta ukrainska krigsmakten dessa förtappade fascistiska hjältarna inom högra sektorn och dess utländska kompisar?

"There is also information that among those who did not surrender there are Polish mercenaries, which essentially explains the stubbornness of the resistance (a serious international scandal is possible). Those who remain in this part of the Cauldron were given an ultimatum to surrender and exit to Russia and not to touch the hardware. Otherwise, the Grads will start working again. Strained arguments are ongoing there now; military commanders are reasoning that the potential for resistance has been exhausted and that they must surrender so as not to kill people in vain. Pravoseki [Note: Praviy Sector militants], mercenaries and the political zealots are demanding that the resistance be continued at all cost. As a result, a complete surrender is likely impossible – the majority of the military personnel will surrender and others will be leveled [with Grad MLRS], particularly in view of the fact that they have nothing to respond with."
2014-08-05, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Har man inte t.o.m. infört restriktioner på import av böcker på ryska? eller är det bara ett av de många falska rykten som cirkulerar?

Jag vet inte. Jag läste nåt om det eller nåt liknande men jag har inte hört om nåt om det.
De som sitter/ har suttit inlåsta i en källare med båda sidors bomber över huvudet pratar inte så mycket om språk eller böcker längre.

Det jag hört var från innan det blev så allvarligt. Mycket tjafs. Ska rysk litteratur i skolan räknas som Inhemsk, buntas ihop med utländsk eller vara ett tredje ämne? Om en rysktalande författare bodde i Kiev 1830 är hans böcker då Ryska eller Ukrainska? Om han pratade Ukrainska med sin hund men skrev på ryska vad händer då?
2014-08-05, 00:25
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
STRIDSVANA? Från vilket krig?

Sedan kan du ha rätt i att det blir blodigt, men det knappast något att glädjas åt - eller hur?

Ja, det pågår ett nu eller?
2014-08-05, 00:30
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Jag vet inte. Jag läste nåt om det eller nåt liknande men jag har inte hört om nåt om det.
De som sitter/ har suttit inlåsta i en källare med båda sidors bomber över huvudet pratar inte så mycket om språk eller böcker längre.

Det jag hört var från innan det blev så allvarligt. Mycket tjafs. Ska rysk litteratur i skolan räknas som Inhemsk, buntas ihop med utländsk eller vara ett tredje ämne? Om en rysktalande författare bodde i Kiev 1830 är hans böcker då Ryska eller Ukrainska? Om han pratade Ukrainska med sin hund men skrev på ryska vad händer då?

Har du förstått att det bara är några procent av ytan och av befolkningen som berörs av striderna?

Det gällde officiellt språk, och inget annat. Svenskar som nyttjar sjukhus i Norge (samarbete finns) får finna sig i att skyltar och dokument är på norska. Sedan kan personalen mycket väl tala svenska ändå. Problemet är alltså inte större än så.
2014-08-05, 00:30
Medlem
Citat:

Den ukrainske kulturministern Medinskij vill förbjuda Gogol, Shevchenko, Bulgakov mfl bara för att dessa ukrainska författare hade skrivit på ryska. Vissa extremister för inte så länge sen har bränt böcker skrivna på ryska vilket starkt påminner om Tyskland 1939.
Senast redigerad av memmo47 2014-08-05 kl. 00:32.
2014-08-05, 00:37
Bannlyst
Citat:
Skit händer. Han var en korrumperad jävel som så många andra. Det tragiska är att de inte höll sig till avtalet om samregering fram till val i December (eller var det September). Att inte bilda samregering i det läget är fullständigt bisarrt och här har Putin sin enda poäng. Mycket märkligt att detta inte lyftes fram i Svenska tidningar.

Helt rätt, och Klitschko, Jatsenjuk, Tiahnybok + EU-s representanter skrev på avtalet med Yanukovych.
Och vad hände? Japp, alla struntade i avtalet, och nu är det RYSS som ljuger och vrider på sanningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in