2014-08-04, 22:54
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Vilket är varför jag skrev att det hela är litet oklart än, men det vi har hört så långt tyder på att man tillåts återvända.

Var hände detta? Två brigader är ju uppemot 10 000 man. Och här är det 200?

Men det är tuffa grabbar, ett kompani höll ut på Donetsk flygplats i hur många veckor som helst. Sedan blev de avlösta genom en offensiv som tryckte tillbaka terroristerna ända till järnvägsstationen i Donetsk.

Jag är helt klart imponerad av de ukrainska soldaterna.
2014-08-04, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Fast den var ju inte enligt reglerna, så ditt tramsande blir ganska meningslöst. Att den däremot visade det resultat som jag också tror skulle bli resultatet i en seriös omröstning, det är en annan femma.

Minns inte exakta siffror men på ett ungefär: Kreml säger själv att 50-60 röstade ja men att val deltagandet var 30-40%. Det är rimligt att antaga att deltagandet var mindre bland de som inte ville.
I Östra Ukraina röstade bara separatister och på många platser vågade ingen rösta i det officiella valet.
EDIT Källa. http://www.businessinsider.com/did-vladimir-putins-human-rights-council-just-publish-2014-5
Nu underkänns väl denna källa då den säkert kontrolleras av judar. Statskontrollerad propaganda är så klart bättre.

Jag vet med säkerhet att väldigt många rysktalande inte är intresserade av att bli en del av Ryssland samt att vad jag hört så flyr de flesta, även rysktalande västerut. De enda jag hört som flytt till Ryssland är de som har tex barn som jobbar i Moskva.

Nu bombas många städer både av armen och av separatister som skjuter vilt.
Senast redigerad av kalle632 2014-08-04 kl. 23:00.
2014-08-04, 22:56
Medlem
Ett Ukrainskt befäl berättar om sina förväntningar och erfarenheter av striderna. Ett av de intressantare klippen jag sett i denna konflikt.

https://www.youtube.com/watch?v=Isym0qk8wHY&feature=youtu.be
2014-08-04, 22:57
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WriteMasterTM
Möjligt, men varför ser de ut som araber allihop :-)
Det krävs mer än en bild från okänd källa, tidpunkt och plats för att övertyga intelligenta människor.

Ser ut som araber? Fotot är ju taget bakifrån och det finns inga palmer men väl ett typiskt ukrainskt bostadshus.
2014-08-04, 23:04
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Ryska är det överlägset största språket på Krim, och det näst störta är tartariska. Ukrainska kommer först på tredje plats. Trotts detta var ukrainska ensamt officiellt språk. Du är nog bland de få som tror att Krims befolkning stöder Kiev, men visst - anta att du har rätt - varför går då inte Kiev med på en beslutande folkomröstning om saken? Då skulle ju Kiev vinna lätt - men nu tror jag ju att du har fel dessbättre...

Huruvida ryska bör vara officiellt språk sida vid sida med ukrainskan är omdiskuterat. Majoritet för detta synsätt finns endast i östra Ukraina (föga förvånande) enligt en undersökning från 2004. I västra Ukraina är motståndet mycket stort (föga förvånande igen) och majoriteten där vill istället förbjuda ryskan helt då de inte anser att ryskan hör hemma i Ukraina.

Eftersom ukrainskan är det enda officiella språket vore det rimligt att alla ukrainska medborgare ska kunna tala språket, liknande de krav som ställs i t ex Estland där alla rysktalande måste bli godkända i ett språkligt test för att kunna få medborgarskap. I praktiken har avsaknaden av ryska som officiellt språk ingen betydelse. Knappt någon skola i Donbass undervisar på ukrainska, och ryskan dominerar överallt i regionen. Samma sak gäller på Krim.

Parlamentet på Krim är olagligt liksom den "folkomröstning" som så hastigt arrangerades med Rysslands hjälp. Oberoende internationella valobservatörer saknades och resultatet kan starkt ifrågasättas då valet bojkottades av väldigt många. Någon riktig folkomröstning kan inte bli aktuell förrän Ryssland har återlämnat Krim till Ukraina eller, som en temporär lösning, tas under FN's förvaltning tills dess en ny folkomröstning har hållits enligt demokratins spelregler.
2014-08-04, 23:07
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Var hände detta? Två brigader är ju uppemot 10 000 man. Och här är det 200?

Men det är tuffa grabbar, ett kompani höll ut på Donetsk flygplats i hur många veckor som helst. Sedan blev de avlösta genom en offensiv som tryckte tillbaka terroristerna ända till järnvägsstationen i Donetsk.

Jag är helt klart imponerad av de ukrainska soldaterna.
Delar av förbandet slog sig igenom till luftlandsättningstrupperna.
Ytterligare ett hundratal har stupat senaste veckorna.
2014-08-04, 23:10
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Huruvida ryska bör vara officiellt språk sida vid sida med ukrainskan är omdiskuterat. Majoritet för detta synsätt finns endast i östra Ukraina (föga förvånande) enligt en undersökning från 2004. I västra Ukraina är motståndet mycket stort (föga förvånande igen) och majoriteten där vill istället förbjuda ryskan helt då de inte anser att ryskan hör hemma i Ukraina.

Eftersom ukrainskan är det enda officiella språket vore det rimligt att alla ukrainska medborgare ska kunna tala språket, liknande de krav som ställs i t ex Estland där alla rysktalande måste bli godkända i ett språkligt test för att kunna få medborgarskap. I praktiken har avsaknaden av ryska som officiellt språk ingen betydelse. Knappt någon skola i Donbass undervisar på ukrainska, och ryskan dominerar överallt i regionen. Samma sak gäller på Krim.

Parlamentet på Krim är olagligt liksom den "folkomröstning" som så hastigt arrangerades med Rysslands hjälp. Oberoende internationella valobservatörer saknades och resultatet kan starkt ifrågasättas då valet bojkottades av väldigt många. Någon riktig folkomröstning kan inte bli aktuell förrän Ryssland har återlämnat Krim till Ukraina eller, som en temporär lösning, tas under FN's förvaltning tills dess en ny folkomröstning har hållits enligt demokratins spelregler.

Tänk att ni hela tiden tycks inbilla er att det ska fungera bara ni ljuger tillräckligt ofta.

"The International Mission of independent international observers considers that voting and counting of votes on the referendums in the Republic of Crimea and in the city of Sevastopol took place in accordance to the international election standards and the approved rules of its carrying, in maintenance of the principles of universal and equal right for participation in the referendums at ballot, principles of openness, publicity, justice and a transparency. The results of referendum are honest and reflect will of participants of a referendum."

http://www.digitaljournal.com/news/politics/op-ed-the-crimea-referendum-and-international-observers/article/377812
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
Så det är alltså språket som avgör vilket land ett territorium ska tillhöra? Har jag förstått rätt? Då ska alltså hela Warzawapakten mer eller mindre tillhöra Ryssland med andra ord?

USA tillhör Storbritannien och Kanada tillhör Frankrike. Montréal borde väl i princip ansöka om ett folkval redan nu för att inte tala om att Norrland då skulle tillfalla samerna. Hur fan tror du världen skulle se ut om alla som pratar ett annat språk utropar självständighet till höger och vänster. Totalt kaos i alla världsdelar, men det kanske är önskvärt vad vet jag?

Nu är det så att vi har något som heter demokrati, minoriteter och officiella språk. Det är ingen slump att väst har mindre konflikter än öst. Sovjet kollapsade och det kommer Ryssland att göra så småningom, ingen diktatur varar för evigt.
Neej, det är inte språket som skall avgöra nationstillhörighet utan folkviljan, vilket jag varit mycket tydlig med. Det citerade inlägget var ett svar på ett påstående om att i princip bara ryska talades på Krim.
Neej, WP existerar inte längre, och länderna som var med hade flera olika språk, som tyska, polska och rumänska. (Folk på gatan var för övrigt usla på ryska i det gamla östblocket - tyska fungerade oftast bättre!)
Neej, det finns givetvis ingen folkvilja som vill ansluta USA till Storbrittanien, men däremot har självständighet för Quebeck varit på tapeten några gånger, men folket där sa nej.
Neej, Ryssland har allvarliga brister som demokrati, men kan inte likställas med det gamla Sovjetunionen.

Så det var inte många rätt där. Gör om. Gör rätt, och framför allt - läs på!
Senast redigerad av Clodius 2014-08-04 kl. 23:18.
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Delar av förbandet slog sig igenom till luftlandsättningstrupperna.
Ytterligare ett hundratal har stupat senaste veckorna.

Vad jag kan se så håller man fortfarande gränsen mot syd. Jo, detta är hårda pojkar.
2014-08-04, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume

Balternas hantering av ryssfrågan är knappast något att ta upp som ett bra exempel. Dessutom så kanske du känner till att ryssarnas historia i Kiev / Ukraina är något annorlunda än ryssarnas historia i Baltikum. Jag tror ingen vettig människa längre ser en lösning där Ryskan inte återfår sin ställning i östra Ukraina. Det är en mycket billig eftergift om man inte är extremist och precis om i Sverige är de flesta i Ukraina inte det.
2014-08-04, 23:16
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Balternas hantering av ryssfrågan är knappast något att ta upp som ett bra exempel. Dessutom så kanske du känner till att ryssarnas historia i Kiev / Ukraina är något annorlunda än ryssarnas historia i Baltikum. Jag tror ingen vettig människa längre ser en lösning där Ryskan inte återfår sin ställning i östra Ukraina. Det är en mycket billig eftergift om man inte är extremist och precis om i Sverige är de flesta i Ukraina inte det.

Det är precis detta jag hör i mina kontakter med "vanligt folk" i Ukraina ("ukrainsktalande"), men man ligger lågt och yttrar inte sina åsikter högt.
2014-08-04, 23:21
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Minns inte exakta siffror men på ett ungefär: Kreml säger själv att 50-60 röstade ja men att val deltagandet var 30-40%. Det är rimligt att antaga att deltagandet var mindre bland de som inte ville.
I Östra Ukraina röstade bara separatister och på många platser vågade ingen rösta i det officiella valet.
EDIT Källa. http://www.businessinsider.com/did-vladimir-putins-human-rights-council-just-publish-2014-5
Nu underkänns väl denna källa då den säkert kontrolleras av judar. Statskontrollerad propaganda är så klart bättre.

Jag vet med säkerhet att väldigt många rysktalande inte är intresserade av att bli en del av Ryssland samt att vad jag hört så flyr de flesta, även rysktalande västerut. De enda jag hört som flytt till Ryssland är de som har tex barn som jobbar i Moskva.

Nu bombas många städer både av armen och av separatister som skjuter vilt.

95.5% röstade JA vid folkomröstningen på Krim och valdeltagandet var 83%.

http://www.digitaljournal.com/news/politics/op-ed-overwhelming-majority-for-joining-russia-in-crimea-referendum/article/376667

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in