Citat:
Ursprungligen postat av
Pobedarov
S
å det är alltså språket som avgör vilket land ett territorium ska tillhöra? Har jag förstått rätt? Då ska alltså hela Warzawapakten mer eller mindre tillhöra Ryssland med andra ord?
USA tillhör Storbritannien och Kanada tillhör Frankrike. Montréal borde väl i princip ansöka om ett folkval redan nu för att inte tala om att Norrland då skulle tillfalla samerna. Hur fan tror du världen skulle se ut om alla som pratar ett annat språk utropar självständighet till höger och vänster. Totalt kaos i alla världsdelar, men det kanske är önskvärt vad vet jag?
Nu är det så att vi har något som heter demokrati, minoriteter och officiella språk. Det är ingen slump att väst har mindre konflikter än öst. Sovjet kollapsade och det kommer Ryssland att göra så småningom, ingen diktatur varar för evigt.

Neej, det är inte språket som skall avgöra nationstillhörighet utan folkviljan, vilket jag varit mycket tydlig med. Det citerade inlägget var ett svar på ett påstående om att i princip bara ryska talades på Krim.
Neej, WP existerar inte längre, och länderna som var med hade flera olika språk, som tyska, polska och rumänska. (Folk på gatan var för övrigt usla på ryska i det gamla östblocket - tyska fungerade oftast bättre!)
Neej, det finns givetvis ingen folkvilja som vill ansluta USA till Storbrittanien, men däremot har självständighet för Quebeck varit på tapeten några gånger, men folket där sa nej.
Neej, Ryssland har allvarliga brister som demokrati, men kan inte likställas med det gamla Sovjetunionen.
Så det var inte många rätt där. Gör om. Gör rätt, och framför allt -
läs på!