2014-08-04, 23:11
Medlem
letsdoits avatar
Mordverktyget

Spåren efter skadorna uppvisar alla tecken på ett hemmabygge. Mordvapnet synes från början ha varit ett smalt metallrör (med diametern c:a 1 cm) som öppnats och vars långsidor kan ha hamrats in och sedan en spets arbetats fram. Verktyget påminner något om en urholkad stridsspets i miniatyr där det efter c:a 8 cm verkar ha gjorts smalare för att åstadkomma en parereffekt. Vissa defekta partier finns säkert; det är långtifrån symmetriskt, och skadorna är både u-formade och mer flacka i sin form.

Skadorna och vapnet är enligt min mening ett lika viktigt indicium mot KJ som blodet i hans bil, tejpen i badrummet mm. – En prototyp av ”stridsspetsröret” kan lätt göras och stämmas av mot de skador VB åsamkats.
Citera
2014-08-04, 23:13
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Vi har inte sett så många knivar; det är den här försvunna kniven med kulförsett skaft och i övrigt ett svärd han tillverkat av en aluminiumlist (vilket med tanke på utgångsmaterialet får godkänt). Den försvunna kniven verkar även den ha uppfyllt sitt ändamål, och vi vet att övning ger färdighet.

Titta på hatthyllan (FUP, s, 282). Där ligger ett knivblad med två u-formade urtag på knivbladet. – Lägg också märke till hur han placerat sitt dyrbara blad: längst till höger, exakt rakt i förhållande till kanten på hatthyllan, som om nästa steg varit att han inte fick glömma att ta bladet med sig för fortsatt bearbetning. - Inte för inte har han velat genomgå en smidesutbildning. Under soffan hittades ett bryne – om du vet vad ett sådant används till. Det bör här också tilläggas att skadebilden uppvisar ett verktyg som varken är rakt eller helt symmetriskt.
http://speedy.sh/h9Ygt/Knivliknande-blad.jpg

Karakteristiskt för KJ är att han gärna plockar isär saker, men har stora svårigheter med att sätta ihop dem igen. Vidare synes han fascinerad av former och mönster, olika ljud- och ljusfenomen, osv. Det här handsmidda knivbladet är ett bra exempel på hur han tänker: Han vill söka åstadkomma något som ingen annan lyckats med före honom, och dessa tankar vet vi tidigare också har innefattat skottsäkra hundvästar, förbättring av airsoftvapen mm. Han ”moddar om”, och ofta utgår han från något befintligt föremål, för att sedan göra om detta efter eget huvud. - Vem hade f.ö. kunnat föreställa sig att mormors eldrivna säng och bäddmadrass skulle sluta som airsofttillbehör – eller vad det nu slutade som; det är fortfarande ej tillfredsställande utrett var just mormors säng tog vägen.

Formpreferenser:
http://speedy.sh/gRQcV/Formpreferenser.jpg

Jag trot inte det är KJ som placerat bladet så. Har inte fup just nu men har för mig att på den större bilden så ligger bladet ner. Ska tipsa till bloggen om han inte läser här att polisen flyttat runt på föremål i KJs lägenhet mellan bilderna.
Kolla tex badrummet:
Moppen är flyttad.
toa locket är stängt..det verkar som att dom även spritt ut KJs kläder mer på golvet.

Hur ska der vara trovärdigt när dom flyttar runt föremål mellan bildtagningarna?
Jag kan förstå om dom exempelvis öppnar en garderobsdörr för att visa något.

Tänk om dom hittade blod på moppen tex... och så har dom flyttat runt den.

Det kanske var det som hände i KJs bagage... spraya runt i bagaget och sen slänga tillbaka handsken i fläcken på mattan.
(Nej jag tror inte att det har hänt men tycker inte dom verkar speciellt vassa)

Polisen skulle ha fotograferat av tejpen, lyft på den och kolla om det var damm under rullen... samma med draperiringarna.
Citera
2014-08-04, 23:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Mordverktyget

Spåren efter skadorna uppvisar alla tecken på ett hemmabygge. Mordvapnet synes från början ha varit ett smalt metallrör (med diametern c:a 1 cm) som öppnats och vars långsidor kan ha hamrats in och sedan en spets arbetats fram. Verktyget påminner något om en urholkad stridsspets i miniatyr där det efter c:a 8 cm verkar ha gjorts smalare för att åstadkomma en parereffekt. Vissa defekta partier finns säkert; det är långtifrån symmetriskt, och skadorna är både u-formade och mer flacka i sin form.

Skadorna och vapnet är enligt min mening ett lika viktigt indicium mot KJ som blodet i hans bil, tejpen i badrummet mm. – En prototyp av ”stridsspetsröret” kan lätt göras och stämmas av mot de skador VB åsamkats.

Stridsspetsröret skulle det kunna likna en klassisk ugnstermometer, sån där i metall?
Citera
2014-08-04, 23:14
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Mordverktyget

Prova den här prototypen: http://2.bp.blogspot.com/_OrZ0o5gINT8/TUFVjJIaO0I/AAAAAAAADtI/X5jOhSS4OoE/s1600/potatis.jpg
Citera
2014-08-04, 23:15
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Vadå frågade efter? Jag konstaterade att det saknas en jaktkniv/militärkniv som går att fälla ihop och som har ett kamouflagefärgat handtag och ett svart blad. Bladet är ca 10 cm och skaftet ungefär lika långt. Jag visade en bild på en snarlik kniv, som du kanske minns. Det var ingen fällkniv.

Kan du länka till kniven igen.
Fup12 uppgav fällkniv.
Citera
2014-08-04, 23:17
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Prova den här prototypen: http://2.bp.blogspot.com/_OrZ0o5gINT8/TUFVjJIaO0I/AAAAAAAADtI/X5jOhSS4OoE/s1600/potatis.jpg
Ser du inte att den där tingesten inte lever upp till skadornas form och djup?
Citera
2014-08-04, 23:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Jag trot inte det är KJ som placerat bladet så. Har inte fup just nu men har för mig att på den större bilden så ligger bladet ner. Ska tipsa till bloggen om han inte läser här att polisen flyttat runt på föremål i KJs lägenhet mellan bilderna.
Kolla tex badrummet:
Moppen är flyttad.
toa locket är stängt..det verkar som att dom även spritt ut KJs kläder mer på golvet.

Hur ska der vara trovärdigt när dom flyttar runt föremål mellan bildtagningarna?
Jag kan förstå om dom exempelvis öppnar en garderobsdörr för att visa något.

Tänk om dom hittade blod på moppen tex... och så har dom flyttat runt den.

Det kanske var det som hände i KJs bagage... spraya runt i bagaget och sen slänga tillbaka handsken i fläcken på mattan.
(Nej jag tror inte att det har hänt men tycker inte dom verkar speciellt vassa)

Polisen skulle ha fotograferat av tejpen, lyft på den och kolla om det var damm under rullen... samma med draperiringarna.

Det var LOKUS som undersökte lägenheten initialt eller? Lokala Klantskallar Utan Smart tänkande?

Seriöst, jag tror faktiskt att polisens tekniker inte var ett smart drag, det visar sig i FUP att mycket borde gjorts på ett annat sätt tycker jag.
Citera
2014-08-04, 23:21
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Stridsspetsröret skulle det kunna likna en klassisk ugnstermometer, sån där i metall?
Snarare en konisk, skarpslipad febertermometer; KJ gillade kombinationsverktyg.
Citera
2014-08-04, 23:22
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det var LOKUS som undersökte lägenheten initialt eller? Lokala Klantskallar Utan Smart tänkande?

Seriöst, jag tror faktiskt att polisens tekniker inte var ett smart drag, det visar sig i FUP att mycket borde gjorts på ett annat sätt tycker jag.
Jag grät när jag såg att toalocket stängdes mellan två bilder. Och jag mådde inte mycket bättre av att se en stängd garderobsdörr med en beskrivning av vad som fanns i. LOKUS, det ska jag komma ihåg. Letade någon öht efter KJ:s tejprulle?
Citera
2014-08-04, 23:28
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Du får tro vad du vill.

Polisen har ett beslagsprotokoll över en kniv med träskaft, där måttenheten utelämnats.

Varför grillade dem inte KJ i förhör efter den första juli och i rätten om denna kniv då?

Nej, måttenheten var inte utlämnad. Det stod att bladlängden var 10 (cm).

Det fanns ingen anledning att grilla KJ om kniven därför att den var helt ointressant i sammanhanget.
Citera
2014-08-04, 23:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Nej, måttenheten var inte utlämnad. Det stod att bladlängden var 10 (cm).

Det fanns ingen anledning att grilla KJ om kniven därför att den var helt ointressant i sammanhanget.
Måttenheten var utelämnad. Det framgår inte om det var mm, cm, tum, dm, m, mil eller parsec. Varför var det ointressant? Ett tänkbart styckvapen?
Citera
2014-08-04, 23:35
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Kan du länka till kniven igen.
Fup12 uppgav fällkniv.

FUP12 och jag talar om samma kniv men hen valde att benämna den fällkniv. Det handlar om den undre kniven. I mina ögon är detta en jakt/militärkniv som går att fälla ihop.

http://postimg.org/image/f3wgqm4px/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in