2014-08-04, 22:40
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Jag har inte fup just nu, men var det inte något vittne som sett en mc åka från Flottiljvägen den aktuella kvällen? En av transorna har två mc i sin ägo. Säkert en tillfällighet.
På sid 175 säger KJ:s grannes särbo:
Citat:
Hon drar sig dock till minnes en kväll då en person med en motorcykel (HD) kör upp på skjutbanebacken som är grusväg upp mot Åberget. Om det är lördagen den 4/5 2013 vet hon inte. Hon reagerar över varför man väljer en sån väg med motorcykel. Ev finns denna händelse noterad i hennes dagbok på stallet och dag kan då anges.
Det låter inte som Flottiljvägen.
Citera
2014-08-04, 22:46
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag är inte så säker på att den inte kan det faktiskt. Man måste ta hänsyn till i vilken vävnad som sticken görs, och dess elasticitet. Vad jag kan se så är samtliga stick utdelade i områden på kroppen där revbenen sitter. Svårt att förklara, men låt oss säga att kulans spets när den träffar huden skjuts åt sidan pga ett revben, det blir stumt åt ena hållet och elastiskt åt det andra så att säga. Ett runt föremål kan i det fallet möjligtvis visa en ingångsöppning som inte är cirkelrund, trots att vapnet borde ge den typen av ingångsöppning vid en första anblick.

Likaså är längden på vapnet inte avgörande för hur lång sårkanalen blir, bl a. anslagskraft och vävnadernas elasticitet har en betydelse för hur sårkanalen blir. Ex. ett knivblad på 10 cm kan ge en sårkanal på kanske 12 cm om vävnaderna ger med sig vid anslaget, därefter återgår vävnaderna till normaltillståndet och sårkanalen är vid mätning längre än stickvapnet så att säga.

Jag har funderat en del på stickskadornas utseende beträffande det som beskrivs som ett kommatecken. Kan det ha med ovanstående fysiska fenomen att göra?

Det här är funderingar som jag har.

Dubbeleggad kniv som vrids lite vid anslaget. Det är svårt att hugga helt rakt. Precis när hugget når max in så vrids handleden något in. Kommatecknets vridning kan ange om gm är höger- eller vänsterhänt.
Citera
2014-08-04, 22:49
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Dubbeleggad kniv som vrids lite vid anslaget. Det är svårt att hugga helt rakt. Precis när hugget når max in så vrids handleden något in. Kommatecknets vridning kan ange om gm är höger- eller vänsterhänt.
Sårens form beror inte på vridning, svarade rättsläkaren i TR.
Citera
2014-08-04, 22:49
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
På sid 175 säger KJ:s grannes särbo:
Det låter inte som Flottiljvägen.
Så var det. Om det var den 4/5 så är det iaf intressant. HD? Hur kunde särbon se det? Antagligen en gissning.
Senast redigerad av highfive 2014-08-04 kl. 22:52.
Citera
2014-08-04, 22:51
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Nej, den återfinns på sid 294.

En fällkniv, ja. Det är en jäkla skillnad på en fällkniv och en jaktkniv med total 20 cm:s längd!
Citera
2014-08-04, 22:53
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
En fällkniv, ja. Det är en jäkla skillnad på en fällkniv och en jaktkniv med total 20 cm:s längd!
Du frågade efter en fällkniv, och FUP beskriver den inte särskilt utförligt.
Citera
2014-08-04, 22:53
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Det går inte att se ordentligt på KJ:s FB-bild, men kulan verkar "tillslipad", alltså gjord spetsig. Trots detta tror jag knappast att den användes för huggen i ryggen. Det saknas ju en kamouflagefärgad, hopfällbar jaktkniv med svart blad också...

Jag skrev ju nyss att dom hittade en fällkniv i hans vardagsrum.
Citera
2014-08-04, 22:54
Medlem
highfives avatar
Citat:
Sårens form beror inte på vridning, svarade rättsläkaren i TR.
Hur kan en potatisskalare ge dessa kommatecken om du tror att det är en sådan som är mordvapnet?
Citera
2014-08-04, 22:58
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Du frågade efter en fällkniv, och FUP beskriver den inte särskilt utförligt.

Vadå frågade efter? Jag konstaterade att det saknas en jaktkniv/militärkniv som går att fälla ihop och som har ett kamouflagefärgat handtag och ett svart blad. Bladet är ca 10 cm och skaftet ungefär lika långt. Jag visade en bild på en snarlik kniv, som du kanske minns. Det var ingen fällkniv.
Citera
2014-08-04, 23:00
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ja, jag har läst obduktionsprotokollet. Det står inte att det är KJ:s hemmagjorda kniv som har åstadkommit skadorna. Jag tvivlar på att KJ tillverkade knivar med annat än raka blad, han verkar inte vara särskilt sofistikerad som knivmakare.
Vi har inte sett så många knivar; det är den här försvunna kniven med kulförsett skaft och i övrigt ett svärd han tillverkat av en aluminiumlist (vilket med tanke på utgångsmaterialet får godkänt). Den försvunna kniven verkar även den ha uppfyllt sitt ändamål, och vi vet att övning ger färdighet.

Titta på hatthyllan (FUP, s, 282). Där ligger ett knivblad med två u-formade urtag på knivbladet. – Lägg också märke till hur han placerat sitt dyrbara blad: längst till höger, exakt rakt i förhållande till kanten på hatthyllan, som om nästa steg varit att han inte fick glömma att ta bladet med sig för fortsatt bearbetning. - Inte för inte har han velat genomgå en smidesutbildning. Under soffan hittades ett bryne – om du vet vad ett sådant används till. Det bör här också tilläggas att skadebilden uppvisar ett verktyg som varken är rakt eller helt symmetriskt.
http://speedy.sh/h9Ygt/Knivliknande-blad.jpg

Karakteristiskt för KJ är att han gärna plockar isär saker, men har stora svårigheter med att sätta ihop dem igen. Vidare synes han fascinerad av former och mönster, olika ljud- och ljusfenomen, osv. Det här handsmidda knivbladet är ett bra exempel på hur han tänker: Han vill söka åstadkomma något som ingen annan lyckats med före honom, och dessa tankar vet vi tidigare också har innefattat skottsäkra hundvästar, förbättring av airsoftvapen mm. Han ”moddar om”, och ofta utgår han från något befintligt föremål, för att sedan göra om detta efter eget huvud. - Vem hade f.ö. kunnat föreställa sig att mormors eldrivna säng och bäddmadrass skulle sluta som airsofttillbehör – eller vad det nu slutade som; det är fortfarande ej tillfredsställande utrett var just mormors säng tog vägen.

Formpreferenser:
http://speedy.sh/gRQcV/Formpreferenser.jpg
Citera
2014-08-04, 23:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Vadå frågade efter? Jag konstaterade att det saknas en jaktkniv/militärkniv som går att fälla ihop och som har ett kamouflagefärgat handtag och ett svart blad. Bladet är ca 10 cm och skaftet ungefär lika långt. Jag visade en bild på en snarlik kniv, som du kanske minns. Det var ingen fällkniv.
Detta är vad du skrev.
Citat:
Det går inte att se ordentligt på KJ:s FB-bild, men kulan verkar "tillslipad", alltså gjord spetsig. Trots detta tror jag knappast att den användes för huggen i ryggen. Det saknas ju en kamouflagefärgad, hopfällbar jaktkniv med svart blad också...
En kamouflagefärgad, hopfällbar jaktkniv med svart blad kan beskrivas som en fällkniv. Fällknivar brukar vara fällbara.
Citera
2014-08-04, 23:05
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Nej, jag tror inte ett dyft på sitt svammel!

Här följer några beskrivningar ur fup av hemmabygget med kula i spetsen på handtaget, alltså kniven/macheten på bilden.

"AB beskriver att macheten som K hade sedan tidigare hade ett handgjort handtag, vilket K sagt att han gjort själv. A vill minnas att K sagt så i alla fall. Den hade sedan ett blad utan såg och en liten pigg i metall under handtaget, i änden. A beskriver piggen som 2-3 cm och spetsig,
konformad. Den delen av kniven kan man också skada med uppger A på fråga, han menar att
man kan skada någon med en penna om man vill. Han beskriver att spetsen sitter i änden på
handtaget, man skulle kunna använda spetsen till att slå fast i isen och dra sig upp med hjälp
av att hålla i knivens handtag, som broddar. A beskriver att bladet och spetsen är i ett stycke
och att handtaget sitter på, så som knivar oftast är konstruerade, säger han.
A beskriver handtaget som lent, i trä. Han förtydligar att det troligen är slipat med
sandpapper, från grovt sandpapper till finare och finare sandpapper. På fråga uppger han att
handtaget är träfärgat, mörkt och ljusaktigt. A vill minnas att handtaget är "vågigt". Senast A
såg aktuell kniv var ca 4 månader sedan, då låg den hemma hos Kristoffer. Kniven låg då
bland alla andra verktyg som var utspridda överallt. Detta var i vardagsrummet. På fråga
uppger A att de övriga verktygen var tänger, skruvmejslar..."

"Angående kniv uppgav I att Kibba hade en kniv i bokhyllan i sin lägenhet när de var
tillsammans. Enligt I brukade Kibba "leka" med den, hålla den i handen när han såg tv.
Kibba hade med sig kniven till henne i Råneå vid två tillfällen. Vid det ena av dessa två
tillfällena hade Kristoffer med sig kniven när de skulle ut och grilla korv, han använde kniven
till veden. Enligt Ityckte Kristoffer att kniven var bra att ha med eftersom den funkar bra
som en yxa.

Vid det andra tillfället Kristoffer hade med kniven glömde han den i I:s bokhylla där den
låg till Kristoffer kom och hämtade den.
I ombads att beskriva kniven. Ida uppgav att bladet på kniven är 20 – 30 centimeter långt,
kniven är enligt Ida som ett mindre svärd eller en machete, handtaget är gjort av trä och är
cirka en decimeter långt. Ida uppgav att kniven ser hemmagjord ut."

WL: "I lägenheten hade Kibba även en massa verktyg för att plocka med leksaksvapnen. Han hade
en så kallad super kniv, en machete som han hade gjort själv. Kniven hade en kula långs bak på skaftet, bladet var cirka 25 cm långt, med snidat trähandtag. WL såg kniven senast när han hälsade på i slutet av april eller i början av maj 2013....Kniven låg på det lilla bordet framför soffan.

RK: "Kibba har tillverkat en machete. Macheten är vässad i toppen och har en kulspets
"6,5:a"fastlimmad i handtaget. Kniven har en hemmagjord träslida."

Du får tro vad du vill.

Polisen har ett beslagsprotokoll över en kniv med träskaft, där måttenheten utelämnats.

Varför grillade dem inte KJ i förhör efter den första juli och i rätten om denna kniv då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in