Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Titta på bilden. In till hjärtat.
Tillägg: Titta på kulan:
http://sv.wikipedia.org/wiki/6,5_×_55_mm Kan den åstadkomma D-formade sår?
Jag är inte så säker på att den inte kan det faktiskt. Man måste ta hänsyn till i vilken vävnad som sticken görs, och dess elasticitet. Vad jag kan se så är samtliga stick utdelade i områden på kroppen där revbenen sitter. Svårt att förklara, men låt oss säga att kulans spets när den träffar huden skjuts åt sidan pga ett revben, det blir stumt åt ena hållet och elastiskt åt det andra så att säga. Ett runt föremål kan i det fallet möjligtvis visa en ingångsöppning som inte är cirkelrund, trots att vapnet borde ge den typen av ingångsöppning vid en första anblick.
Likaså är längden på vapnet inte avgörande för hur lång sårkanalen blir, bl a. anslagskraft och vävnadernas elasticitet har en betydelse för hur sårkanalen blir. Ex. ett knivblad på 10 cm

kan ge en sårkanal på kanske 12 cm om vävnaderna ger med sig vid anslaget, därefter återgår vävnaderna till normaltillståndet och sårkanalen är vid mätning längre än stickvapnet så att säga.
Jag har funderat en del på stickskadornas utseende beträffande det som beskrivs som ett kommatecken. Kan det ha med ovanstående fysiska fenomen att göra?
Det här är funderingar som jag har.