2014-08-04, 21:49
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Vilken kniv i FUP är då den på bilden?
Den som ligger i metallåtervinningen, kanske?
Citera
2014-08-04, 21:53
Medlem
Citat:
Vilken kniv i FUP är då den på bilden?

Var kommer bilden ifrån?
Citera
2014-08-04, 21:55
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Var kommer bilden ifrån?

Kjs FB.
Citera
2014-08-04, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Kjs FB.

Någon aning om hur gammal den är?
Citera
2014-08-04, 22:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Kniven som togs i beslag och som beskrivs här ovan har inte ett pillekvitt att göra med den kniv/machete som syns på den här bilden: http://www.ladda-upp.se/bilder/amzaaewhlqqizf/

Kniven/macheten på bilden är KJ:s hemgjorda, med en gevärskula i spetsen på handtaget! Har ni inte ögon att se med?
Hur zero73 kan vara "bombsäker" på att det rör sig om samma kniv/machete är en gåta. Hade jag yttrat mig så självsäkert utan att vidareutveckla mitt påstående, hade jag blivit verbalt styckad av somliga här i tråden!
I fup förekommer massor av beskrivningar av KJ:s hemmabygge. Det är bara att läsa innantill, så förstår varje sunt tänkande människa att "beslagskniven" och kniven/macheten på bilden inte är samma kniv.
Bladlängden 10 betyder 10 cm,
och inget annat. Varför skulle svensk polis mäta knivars bladlängder i inch och inte cm? Det faller på sin egen orimlighet. Dessutom hittades inte "beslagskniven" i KJ:s lägenhet. Den låg i en kartong i hans förråd, beläget i en grannfastighet. En petitess i sammanhanget kanske, men rätt ska vara rätt. Vem vet hur länge den hade legat där? I åratal?

Kniven/macheten på bilden är KJ:s hemmabygge med kula i spetsen på trähandtaget. Denna kniv hävdar KJ att hunden tuggade sönder, varpå han slängde resterna i metallåtervinningen. Hemmabygget har setts och beskrivits av flera kompisar i fup. Någon uppskattade bladlängden till 15-20 cm, vilket överensstämmer väldigt väl med kniven på bilden.

Samma fastighet som gemensamhetsbastun?
Citera
2014-08-04, 22:04
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Den som ligger i metallåtervinningen, kanske?

KJ säger: "Metallåtervinningen...kanske"

KJ säger att han utöver några mora-knivar bara haft två knivar. Gerbern böt han bort som jag fattar det och då är det kvar...?

EDIT: 20-25 cm kniv är inte en machete
Citera
2014-08-04, 22:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Hur jag kan vara bombsäker... jo det ska jag tala om för dig.

Bladlängden på bilden är definitivt inte 10 cm, utan snarare inch om du jämför med föremålen på samma bild. En grepp på en pistol är ca 5 inch eller 12,5 cm. Knivens blad är det dubbla. Jämför mössan, granattillsatsen, magasinen, västen...

Varför skulle annars polisen utelämna måttenheten?

Vilken annan kniv skulle FUP s218 röra sig om? För kniven på bilden med träskaft och gevärskula finns inte beskriven någonstans i FUP. Tro mig.

Polisen har skapat ytterligare "indicium" som ligger KJ till last.

Kniven på bilden förefaller att vara den kniv som påstås ha tuggats sönder av Grabben och därefter kastad i metallåtervinningen, den kniven saknas såvitt vi känner till. Är det uteslutet att den beslagtagna kniven faktiskt är en helt annan kniv och med 10 cm bladlängd?
Citera
2014-08-04, 22:06
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Hur jag kan vara bombsäker... jo det ska jag tala om för dig.

Bladlängden på bilden är definitivt inte 10 cm, utan snarare inch om du jämför med föremålen på samma bild. En grepp på en pistol är ca 5 inch eller 12,5 cm. Knivens blad är det dubbla. Jämför mössan, granattillsatsen, magasinen, västen...

Varför skulle annars polisen utelämna måttenheten?

Vilken annan kniv skulle FUP s218 röra sig om? För kniven på bilden med träskaft och gevärskula finns inte beskriven någonstans i FUP. Tro mig.

Polisen har skapat ytterligare "indicium" som ligger KJ till last.

Nej, jag tror inte ett dyft på sitt svammel!

Här följer några beskrivningar ur fup av hemmabygget med kula i spetsen på handtaget, alltså kniven/macheten på bilden.

"AB beskriver att macheten som K hade sedan tidigare hade ett handgjort handtag, vilket K sagt att han gjort själv. A vill minnas att K sagt så i alla fall. Den hade sedan ett blad utan såg och en liten pigg i metall under handtaget, i änden. A beskriver piggen som 2-3 cm och spetsig,
konformad. Den delen av kniven kan man också skada med uppger A på fråga, han menar att
man kan skada någon med en penna om man vill. Han beskriver att spetsen sitter i änden på
handtaget, man skulle kunna använda spetsen till att slå fast i isen och dra sig upp med hjälp
av att hålla i knivens handtag, som broddar. A beskriver att bladet och spetsen är i ett stycke
och att handtaget sitter på, så som knivar oftast är konstruerade, säger han.
A beskriver handtaget som lent, i trä. Han förtydligar att det troligen är slipat med
sandpapper, från grovt sandpapper till finare och finare sandpapper. På fråga uppger han att
handtaget är träfärgat, mörkt och ljusaktigt. A vill minnas att handtaget är "vågigt". Senast A
såg aktuell kniv var ca 4 månader sedan, då låg den hemma hos Kristoffer. Kniven låg då
bland alla andra verktyg som var utspridda överallt. Detta var i vardagsrummet. På fråga
uppger A att de övriga verktygen var tänger, skruvmejslar..."

"Angående kniv uppgav I att Kibba hade en kniv i bokhyllan i sin lägenhet när de var
tillsammans. Enligt I brukade Kibba "leka" med den, hålla den i handen när han såg tv.
Kibba hade med sig kniven till henne i Råneå vid två tillfällen. Vid det ena av dessa två
tillfällena hade Kristoffer med sig kniven när de skulle ut och grilla korv, han använde kniven
till veden. Enligt Ityckte Kristoffer att kniven var bra att ha med eftersom den funkar bra
som en yxa.

Vid det andra tillfället Kristoffer hade med kniven glömde han den i I:s bokhylla där den
låg till Kristoffer kom och hämtade den.
I ombads att beskriva kniven. Ida uppgav att bladet på kniven är 20 – 30 centimeter långt,
kniven är enligt Ida som ett mindre svärd eller en machete, handtaget är gjort av trä och är
cirka en decimeter långt. Ida uppgav att kniven ser hemmagjord ut."

WL: "I lägenheten hade Kibba även en massa verktyg för att plocka med leksaksvapnen. Han hade
en så kallad super kniv, en machete som han hade gjort själv. Kniven hade en kula långs bak på skaftet, bladet var cirka 25 cm långt, med snidat trähandtag. WL såg kniven senast när han hälsade på i slutet av april eller i början av maj 2013....Kniven låg på det lilla bordet framför soffan.

RK: "Kibba har tillverkat en machete. Macheten är vässad i toppen och har en kulspets
"6,5:a"fastlimmad i handtaget. Kniven har en hemmagjord träslida."
Citera
2014-08-04, 22:09
Medlem
highfives avatar
Det har varit minst två transor i omlopp före och efter 4/5. Kanske tom just det datumet. Transor kanske var KJs ultimata partners? Kanske skulle han skydda och inte ange någon av dem just därför. Om en transa skulle välja att bära en kniv för att skydda sig, vilken typ av kniv skulle det kunna vara?
Citera
2014-08-04, 22:09
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Någon aning om hur gammal den är?

Början av 2013 (har jag för mig)
Citera
2014-08-04, 22:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Nej, jag tror inte ett dyft på sitt svammel!

Här följer några beskrivningar ur fup av hemmabygget med kula i spetsen på handtaget, alltså kniven/macheten på bilden.

"AB beskriver att macheten som K hade sedan tidigare hade ett handgjort handtag, vilket K sagt att han gjort själv. A vill minnas att K sagt så i alla fall. Den hade sedan ett blad utan såg och en liten pigg i metall under handtaget, i änden. A beskriver piggen som 2-3 cm och spetsig,
konformad. Den delen av kniven kan man också skada med uppger A på fråga, han menar att
man kan skada någon med en penna om man vill. Han beskriver att spetsen sitter i änden på
handtaget, man skulle kunna använda spetsen till att slå fast i isen och dra sig upp med hjälp
av att hålla i knivens handtag, som broddar. A beskriver att bladet och spetsen är i ett stycke
och att handtaget sitter på, så som knivar oftast är konstruerade, säger han.
A beskriver handtaget som lent, i trä. Han förtydligar att det troligen är slipat med
sandpapper, från grovt sandpapper till finare och finare sandpapper. På fråga uppger han att
handtaget är träfärgat, mörkt och ljusaktigt. A vill minnas att handtaget är "vågigt". Senast A
såg aktuell kniv var ca 4 månader sedan, då låg den hemma hos Kristoffer. Kniven låg då
bland alla andra verktyg som var utspridda överallt. Detta var i vardagsrummet. På fråga
uppger A att de övriga verktygen var tänger, skruvmejslar..."

"Angående kniv uppgav I att Kibba hade en kniv i bokhyllan i sin lägenhet när de var
tillsammans. Enligt I brukade Kibba "leka" med den, hålla den i handen när han såg tv.
Kibba hade med sig kniven till henne i Råneå vid två tillfällen. Vid det ena av dessa två
tillfällena hade Kristoffer med sig kniven när de skulle ut och grilla korv, han använde kniven
till veden. Enligt Ityckte Kristoffer att kniven var bra att ha med eftersom den funkar bra
som en yxa.

Vid det andra tillfället Kristoffer hade med kniven glömde han den i I:s bokhylla där den
låg till Kristoffer kom och hämtade den.
I ombads att beskriva kniven. Ida uppgav att bladet på kniven är 20 – 30 centimeter långt,
kniven är enligt Ida som ett mindre svärd eller en machete, handtaget är gjort av trä och är
cirka en decimeter långt. Ida uppgav att kniven ser hemmagjord ut."

WL: "I lägenheten hade Kibba även en massa verktyg för att plocka med leksaksvapnen. Han hade
en så kallad super kniv, en machete som han hade gjort själv. Kniven hade en kula långs bak på skaftet, bladet var cirka 25 cm långt, med snidat trähandtag. WL såg kniven senast när han hälsade på i slutet av april eller i början av maj 2013....Kniven låg på det lilla bordet framför soffan.

RK: "Kibba har tillverkat en machete. Macheten är vässad i toppen och har en kulspets
"6,5:a"fastlimmad i handtaget. Kniven har en hemmagjord träslida."

Det har ju diskuterats ett antal gånger tror jag, att kniven kan vara mordvapnet, spetsen(gevärskulan) kan motsvara sticksåren, och att kniven har använts vid styckningen?
Citera
2014-08-04, 22:14
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det har ju diskuterats ett antal gånger tror jag, att kniven kan vara mordvapnet, spetsen(gevärskulan) kan motsvara sticksåren, och att kniven har använts vid styckningen?
Kulan kan inte gå så djupt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in