Citat:
Ursprungligen postat av
blue30
Räknas det som det fast att han lånade ut nyckeln till henne?
Sen undrar jag vad hon rent allmänt hade för laglig/juridisk rätt att konfrontera mig i och med att jag redan då var myndig?
Oavsett var man fått tag på nycklar/kreditkort så är det inte lagligt att ta till sig av vad som finns i hemmet/på kortet, men försäkringar och dylika skydd täcker inte när man själv lämnar ut nycklar/kreditkort. Så visst får man "skylla sig själv" om man lånar ut nyckeln till någon och saker försvinner ur perspektivet att kan man inte lösa brottet eller få brottslingen dömd får man ingen ersättning för det som stulits/förstörts.
Med andra ord; bara för att hon har nycklarna ger det henne ingen som helst rätt att gå in och röra dina grejer. En nyckel i sig är inte en garanti på att man får gå in, men i den här situationen har hon haft tillåtelse att gå in fram tills det att du kommer hem och ber henne gå. Om du inte bett henne att gå har hon inte begått något hemfridsbrott. Att hon packat dina saker är egenmäktigt förfarande, men eftersom egendomen varken förstörts eller förskingrats blir det nog svårt att få ut något av det i en anmälan (som bör göras omgående efter brotten om alls).
Oavsett om du stod på kontraktet eller ej får varken din sambo eller dennes mamma, inte ens hyresvärden vräka dig på detta vis. De får be dig att flytta självmant och göra livet allmänt surt för dig om du bor kvar, men ENDAST Kronofogden får lov att vräka/avhysa någon från sitt boende. Det är även endast Kronofogden som får lov att packa/föra bort dina saker utan ditt godkännande.
Det är det rent lagliga perspektivet på vad som verkar ha skett.
Vad jag vet finns det inget speciellt du kan ta till rent juridiskt för att samma sak inte ska hända igen eftersom det redan är olagligt att gå hem till någon - med eller utan nyckel - som inte vill ha en där och rota i deras egendom.
Lagarna kring hemfriden går till fördel till den som känner sin hemfrid kränkt, dvs så måste din sambo respektera att inte bjuda in sin mamma dit om du inte vill det, annars begår hon ett hemfridsbrott om du informerat både henne och din sambo tydligt om att du inte vill ha henne i ditt hem. Har du inte uttryckligen informerat henne om att hon aldrig är välkommen hos dig begår hon dock inget hemfridsbrott om hon blir inbjuden; uppsåt saknas.
En laglig metod för att få din svärmor och sambo att följa lagen är ju att prata med dem och berätta hur du känner, tycker och tänker. Blir det hela en dialog kanske detta blir ett ämne för relationer och samlevnad istället för juridik.