2014-08-04, 19:02
Medlem
GeneralPoops avatar
Alltså, nu har hon ju hjälp dog flytta ut, det är ju stor skillnad mot vad du först beskrev.

Vem äger lägenheten? Vem står den på?

Som det skrevs här ovan, med din förtydling så blev du helt enkelt utkastad, vilket jag inte tror är ett brott
Citera
2014-08-04, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Alltså, nu har hon ju hjälp dog flytta ut, det är ju stor skillnad mot vad du först beskrev.

Vem äger lägenheten? Vem står den på?

Som det skrevs här ovan, med din förtydling så blev du helt enkelt utkastad, vilket jag inte tror är ett brott

Jag och min partner stod båda på hyreskontraktet på den dåvarande gemensamma lägenheten som införskaffades för gemensamt bruk.

Jag gav aldrig henne mitt godkännande att gå in utan det var min partner som lånade ut nyckeln till henne.

Min partner var inte hemma när detta skedde.
Citera
2014-08-04, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chaos2fu
Efter ditt förtydligande ovan så skulle jag inte säga att det var egenmäktigt förfarande då hon varken tillgripit det eller hindrat din nyttjanderätt. Med min hobbykunskap skulle jag säga att inget brott är begånget.

Däremot kan hon teoretiskt göra sig skyldigt till hemfridsbrott om du uttryckligen bett henne gå. Dock blir det väl en konflikt där om din sambo vill att hennes mor stannar och du vill att hon går. .

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hemfrid

Jag ville aldrig ha henne i lägenheten men allt skedde från hennes sida med snabbhet och en stor bestämdhet vilket jag upplevde som obehagligt och stressande.

Jag kan tillägga att min partner var inte hemma när allt detta skedde utan min partner var på sitt arbete.
Citera
2014-08-04, 19:15
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blue30
Jag och min partner stod båda på hyreskontraktet på den dåvarande gemensamma lägenheten som införskaffades för gemensamt bruk.

Jag gav aldrig henne mitt godkännande att gå in utan det var min partner som lånade ut nyckeln till henne.

Min partner var inte hemma när detta skedde.

Står ni båda på kontraktet så har hon absolut ingen rätt i helvetet att kasta ut dig även om hennes son har sagt det till henne.
Det är ju även "din" lägenhet. Så hon gör fel på så många plan. Samt att hon förmodligen inte har rätt att tvinga dig att flytta eller packa dina saker heller.
Men jag är osäker, men det låter absolut som att någon form av lagbrott har begåtts.. Så tar tillbaka mitt tillbakatagande här ovan.

Men för att hindra det från att ske igen så:
1. Blås inte din kille på stålar.
2. Förklara för din svärmor att om hon rör dina saker igen så går du till polisen.
Citera
2014-08-04, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Står ni båda på kontraktet så har hon absolut ingen rätt i helvetet att kasta ut dig även om hennes son har sagt det till henne.
Det är ju även "din" lägenhet. Så hon gör fel på så många plan. Samt att hon förmodligen inte har rätt att tvinga dig att flytta eller packa dina saker heller.
Men jag är osäker, men det låter absolut som att någon form av lagbrott har begåtts.. Så tar tillbaka mitt tillbakatagande här ovan.

Men för att hindra det från att ske igen så:
1. Blås inte din kille på stålar.
2. Förklara för din svärmor att om hon rör dina saker igen så går du till polisen.

Jag känner fortfarande visst vrede mot henne angående detta och därför är hennes och min relation ansträngd.

Jag har pratat med min partner om att inte låna ut någon nyckel till henne när vi sen på nytt har flyttat till en gemensam lägenhet på min partners hemort men kommer det sen i praktiken att fungera?
Citera
2014-08-04, 19:23
Medlem
Runt hemfridsbrott så är det så att om någon i ett par inte önskar en annan person i sitt hem, så begår den hemfridsbrott om den inte lämnar hemmet, eller återbesöker.

Kolla med advokat om det kan ordna ersättning för ditt tidigare besvär.

Samt meddela din svärmor om att hon inte är välkommen hemma hos dig på grund av att så fort hon passerar tröskeln, så blir det en anmälan, vill hon träffa sin son får det ske på något fik.
Citera
2014-08-04, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerblatt67
Runt hemfridsbrott så är det så att om någon i ett par inte önskar en annan person i sitt hem, så begår den hemfridsbrott om den inte lämnar hemmet, eller återbesöker.

Kolla med advokat om det kan ordna ersättning för ditt tidigare besvär.

Samt meddela din svärmor om att hon inte är välkommen hemma hos dig på grund av att så fort hon passerar tröskeln, så blir det en anmälan, vill hon träffa sin son får det ske på något fik.

Jag har kämpat med mina vredes känslor mot henne i cirka 7 årstid och bra känns det fortfarande inte.

Jag undrar varför jag inte känner någon vrede mot min partner fast att min partner var med på att få ur mig från lägenheten?
Citera
2014-08-04, 20:41
Medlem
chaos2fus avatar
Citat:
Jag har kämpat med mina vredes känslor mot henne i cirka 7 årstid och bra känns det fortfarande inte.

Jag undrar varför jag inte känner någon vrede mot min partner fast att min partner var med på att få ur mig från lägenheten?

Filosofisk fråga som dock passar bäst i psykologi eller något annat forum.

Gällande den juridiska biten hävdar jag ej att något brott är begånget. Din partner gav henne tillåtelse att vistas i lägenheten och det enda hon gjort krasst är att nudda dina ägodelar. .
Citera
2014-08-04, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chaos2fu
Filosofisk fråga som dock passar bäst i psykologi eller något annat forum.

Gällande den juridiska biten hävdar jag ej att något brott är begånget. Din partner gav henne tillåtelse att vistas i lägenheten och det enda hon gjort krasst är att nudda dina ägodelar. .

Du har rätt i att den filosofiska frågan inte hör hit.

Det jag egentligen vände mig mest emot var att hon rotade i och flyttade ut mina personliga ägodelar.

Därför undrar jag om sen ej utlåning av nyckel till henne sen kan förhindra att detta sker igen?
Citera
2014-08-04, 21:01
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Då jag och min partner nu är tillsammans igen undrar jag hur jag ska gardera mig lagligt/juridiskt så att min svärmor inte kan göra så igen när jag och min partner sen igen har flyttat till en gemensam lägenhet?
Det låter som du planerar att blåsa din partner igen?

Om din partner inte är hemma och du uppmanar henne att gå och hon inte lyder din uppmaning kan det bli fråga om hemfridsbrott. Nu verkar det som du själv flyttade ut, dvs. hon slängde inte ut dina saker, utan allt gick lugnt till väga som du beskriver det. Men om de skulle vilja slänga ut dig igen så kan du bara vägra. Det är enklast. Varken din sambo eller hans mamma har rätt att slänga ut dina saker.

Sedan ett icke-juridiskt tips. Det du gjort mot din sambo var förmodligen rätt nedrigt och jag gissar att han var med på att du skulle kastas ut, men lät sin mamma sköta det. Båda ville så att säga få bort dig och egentligen var det väl en smidig lösning att du kunde flytta hem till dina föräldrar. Nu har du och din sambo försonats och då kanske det också är läge att försonas med hans mamma? Någon ger rådet att du kan förbjuda henne att komma hem till er och vill hon träffa sin son så får det ske på ett fik. Det vore fullständigt idiotiskt. Med tanke på omständigheterna tycker jag inte att hon gjort något fel. Just då var det helt enkelt läge att ni flyttade i sär. Sedan kan man givetvis försonas och glömma men hur bra blir det om du fortsätter vara i hop med hennes son men inte kan umgås med henne på grund av det som skedde för många år sedan? Det låter som att du inte bearbetat detta klart och du kanske skulle behöva tala med någon om detta. Ni måste alla gå vidare, ni är mycket äldre, lite klokare och kanske borde ni lägga detta bakom er? Men juridiskt har du som sagt starka möjligheter att sätta stopp om det skulle hända igen. Och er nyckel behöver inte svärmor ha. Klart att killen ska klippa navelsträngen nu
Citera
2014-08-04, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det låter som du planerar att blåsa din partner igen?

Om din partner inte är hemma och du uppmanar henne att gå och hon inte lyder din uppmaning kan det bli fråga om hemfridsbrott. Nu verkar det som du själv flyttade ut, dvs. hon slängde inte ut dina saker, utan allt gick lugnt till väga som du beskriver det. Men om de skulle vilja slänga ut dig igen så kan du bara vägra. Det är enklast. Varken din sambo eller hans mamma har rätt att slänga ut dina saker.

Sedan ett icke-juridiskt tips. Det du gjort mot din sambo var förmodligen rätt nedrigt och jag gissar att han var med på att du skulle kastas ut, men lät sin mamma sköta det. Båda ville så att säga få bort dig och egentligen var det väl en smidig lösning att du kunde flytta hem till dina föräldrar. Nu har du och din sambo försonats och då kanske det också är läge att försonas med hans mamma? Någon ger rådet att du kan förbjuda henne att komma hem till er och vill hon träffa sin son så får det ske på ett fik. Det vore fullständigt idiotiskt. Med tanke på omständigheterna tycker jag inte att hon gjort något fel. Just då var det helt enkelt läge att ni flyttade i sär. Sedan kan man givetvis försonas och glömma men hur bra blir det om du fortsätter vara i hop med hennes son men inte kan umgås med henne på grund av det som skedde för många år sedan? Det låter som att du inte bearbetat detta klart och du kanske skulle behöva tala med någon om detta. Ni måste alla gå vidare, ni är mycket äldre, lite klokare och kanske borde ni lägga detta bakom er? Men juridiskt har du som sagt starka möjligheter att sätta stopp om det skulle hända igen. Och er nyckel behöver inte svärmor ha. Klart att killen ska klippa navelsträngen nu

Jag har inga som helst planer på att blåsa honom igen utan jag vill bara inte att hon ska tillgång till nyckel till hans och min kommande gemensamma lägenhet på hans hemort.

Jag fortsätter gärna att ta emot tips angående frågan i min trådstart.
Citera
2014-08-04, 21:44
Medlem
Citat:
Räknas det som det fast att han lånade ut nyckeln till henne?

Sen undrar jag vad hon rent allmänt hade för laglig/juridisk rätt att konfrontera mig i och med att jag redan då var myndig?
Oavsett var man fått tag på nycklar/kreditkort så är det inte lagligt att ta till sig av vad som finns i hemmet/på kortet, men försäkringar och dylika skydd täcker inte när man själv lämnar ut nycklar/kreditkort. Så visst får man "skylla sig själv" om man lånar ut nyckeln till någon och saker försvinner ur perspektivet att kan man inte lösa brottet eller få brottslingen dömd får man ingen ersättning för det som stulits/förstörts.

Med andra ord; bara för att hon har nycklarna ger det henne ingen som helst rätt att gå in och röra dina grejer. En nyckel i sig är inte en garanti på att man får gå in, men i den här situationen har hon haft tillåtelse att gå in fram tills det att du kommer hem och ber henne gå. Om du inte bett henne att gå har hon inte begått något hemfridsbrott. Att hon packat dina saker är egenmäktigt förfarande, men eftersom egendomen varken förstörts eller förskingrats blir det nog svårt att få ut något av det i en anmälan (som bör göras omgående efter brotten om alls).

Oavsett om du stod på kontraktet eller ej får varken din sambo eller dennes mamma, inte ens hyresvärden vräka dig på detta vis. De får be dig att flytta självmant och göra livet allmänt surt för dig om du bor kvar, men ENDAST Kronofogden får lov att vräka/avhysa någon från sitt boende. Det är även endast Kronofogden som får lov att packa/föra bort dina saker utan ditt godkännande.

Det är det rent lagliga perspektivet på vad som verkar ha skett.

Vad jag vet finns det inget speciellt du kan ta till rent juridiskt för att samma sak inte ska hända igen eftersom det redan är olagligt att gå hem till någon - med eller utan nyckel - som inte vill ha en där och rota i deras egendom.

Lagarna kring hemfriden går till fördel till den som känner sin hemfrid kränkt, dvs så måste din sambo respektera att inte bjuda in sin mamma dit om du inte vill det, annars begår hon ett hemfridsbrott om du informerat både henne och din sambo tydligt om att du inte vill ha henne i ditt hem. Har du inte uttryckligen informerat henne om att hon aldrig är välkommen hos dig begår hon dock inget hemfridsbrott om hon blir inbjuden; uppsåt saknas.

En laglig metod för att få din svärmor och sambo att följa lagen är ju att prata med dem och berätta hur du känner, tycker och tänker. Blir det hela en dialog kanske detta blir ett ämne för relationer och samlevnad istället för juridik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in