2014-08-04, 14:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det kan man väl konstatera att det finns en del grovt kriminella på Hall. Självklart ville inte Fredrik dit, men det bestämmer ju inte han. Så Hall fick det bli. Kan tänka mig att han är i behov av speciell övervakning efter det här mordet på sin fd partner. Han är en risk vad det gäller partnervåld. Man kan inte annat än vara ärlig och känna att rättvisan har sin gång även om det är lite straff så klingar väl 2024 bra ändå. Om han sköter sig dvs.

Han skulle fått vara på Saltvik istället. På Hallanstalten, minimalt med droger osv kokar ilskan över med jämna mellanrum. Begära isolering är ju ett alternativ.

Citat:
I juni satt en man som är intagen på Hall och läste en bok på en stol i tvättstugan. Det är förmiddag och kriminalvårdarna är sysselsatta vid tvättens mangel.

Plötsligt går en annan intagen fånge till attack mot bokmannen som överrumplas. Han slår ner den intagne som landar på ryggen och hugger honom sedan med ett stickföremål, eventuellt en penna, upprepade gånger i huvudet. Mannen får sedan sjukvårdshjälp och överlever attacken.

2012 rapporterades 531 fall av hot och våld mellan fångar inom Kriminalvården. På Hall anmäldes 2012–2013 cirka 50 ärenden.

Citat:
I juni lagade några fångar mat på avdelning C4 när tjafs uppstod. Påhejad av en annan intern klippte en fånge till en annan som rasade i golvet, slog i huvudet och svimmade. Mycket är sekretessbelagt, men i interna rapporter som LT begärt ut framkommer att pulsen var låg och att ”personalen fokuserade på att rädda mannens liv” innan ambulansen anlände och körde honom till sjukhus. Mannen kvicknade sedan till och kunde tala. Personalen fann även tabletter i mannens ena strumpa.
http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.2581993-hallfange-hoggs-i-huvudet-med-penna
Senast redigerad av jorick 2014-08-04 kl. 14:26.
Citera
2014-08-04, 14:25
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorick
Han skulle fått vara på Saltvik istället. På Hallanstalten, minimalt med droger osv kokar ilskan över med jämna mellanrum. Begära isolering är ju ett alternativ.

http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.2581993-hallfange-hoggs-i-huvudet-med-penna

Ja, men man vill att han ska ha en viss övervakning och då passar Hall bra. Annars har dom väl en Fenixavd D som då är ganska så isolerad.

Han är som sagt en våldsam partner och anses vara en risk i partnerrelationer eftersom det slutar med mord. Och sköter han sig inte utan vägrar urinprov eller att arbeta och det blir för många varningar, så muckar han inte alls den tiden som är utsatt 2024-.
Han kommer sitta här några år och om han sköter sig slussas han vidare efter det att åren går.

Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Tänk om han blir högst i rang på stället då

Nä, inte en sån fegis som skjuter sin sambo då den gått och lagt sig och sen stjäl hennes pengar.
Inte en chans att han är i rang för mer än att skura dass. Hierarkin är mycket tydlig på såna här ställen. Det sitter redan såna som har position och den här kommer inte in på Hall och tar ton det är ett som är säkert.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-08-04 kl. 14:31.
Citera
2014-08-04, 14:54
Bannlyst
Citat:
Tänk om han blir högst i rang på stället då
Nja möjligen att han kan bli "månadens tvåltapparen" ibland, de grövre busarna vill väl gotta sig med lite nytt lammkött. Kan man hoppas
Så förhoppningsvis får han ett straff han länge kommer att minnas, iallafall varje gång han går på toa hehe....
Citera
2014-08-04, 18:33
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Nja möjligen att han kan bli "månadens tvåltapparen" ibland, de grövre busarna vill väl gotta sig med lite nytt lammkött. Kan man hoppas
Så förhoppningsvis får han ett straff han länge kommer att minnas, iallafall varje gång han går på toa hehe....

Jag tror nog det är tvärtom, inte för jag vet ett dyft om honom men jag har bara mina egna teorier och fördomar om detta fall
Citera
2014-08-04, 18:59
Bannlyst
När kan Marinamannen få sin första obevakade permission?
Citera
2014-08-04, 19:38
Medlem
MeggieClearys avatar
Känner fortfarande en stor glädje över att MJs mördare till slut fick sitt straff, även fast jag hade önskat att det skulle vara några år längre. Vad gäller rangordningen i fängelset så tror jag att de är de som håller på med organiserad brottslighet som har "makten" och jag tror att FS gör allt för att hålla sej undan dessa. Tror inte att han törs utmana dessa "tuffingar" (endast kvinnor och djur).
Vad gäller bråk och slagsmål i fängelse som tror jag att det mer handlar om frustration över att vara frihetsberövad än om vilka brott var och en har begått. Men jag hoppas det blir tuffa år för FS eftersom han ansåg sej ha rätten att avsluta MJs liv.
Citera
2014-08-04, 19:50
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorick
När kan Marinamannen få sin första obevakade permission?
Ett par år till den första permissionen (bevakad) och ytterligare några år innan obevakad, har jag för mig. Säkert skogstokig att han hamnade på Hall. Kanske drämde näven i väggen, rentav.
Citera
2014-08-04, 20:02
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Ja, men man vill att han ska ha en viss övervakning och då passar Hall bra. Annars har dom väl en Fenixavd D som då är ganska så isolerad.
En lång artikel om hur det är att sitta på just Fenixavdelningen på Hall:

Härifrån ska ingen rymma

Citat:
Vi är längst in i fängelset Hall. Detta är superfängelset Fenix, avsett för landets grövsta brottslingar. Den hårt tillslutna betongbyggnaden vi sitter i skiljs från omvärlden av dubbla murar och dubbla metallstängsel.

Hall ser ut som vilken tegeltråkig offentlig anläggning som helst, en stor handfull byggnader utslängda i ett landskap som är kringgärdat av taggtråd, stängsel och metallportar. Anstalten famnar Halldalens svaga sluttning ner mot vattnet. På andra sidan ligger Södertäljes Sydhamn med mindre sportbåtar intill lastfartygen, fria att färdas vartsomhelst.
Citat:
Olika typer av Fenixplacering

Säkerhetsavdelning Fenix. Fången ska vara klassad som en risk med hänvisning till fängelselagens kap 2. Beslut om Fenixplacering ska tas av Kriminalvårdens generaldirektör. Och ska omprövas minst en gång i månaden med nytt underlag från Kriminalvårdens egen underrättelse- och säkerhetstjänst.

”Fenix light”. Icke risk-klassade fångar. Kriminalvården hävdar att även dessa är riskfångar och behöver särskilda restriktioner, som dock är något lättare än ordinarie Fenix. De får exempelvis ta emot obevakade besök. Kräver inte samma restriktioner som ordinarie Fenixplacering.

Skyddsplacering. Fenixavdelningar har använts för att gömma särskilt utsatta fångar, som riskerar att bli mördade av andra fångar. Exempelvis har sexbrottsdömde förre polischefen Göran Lindberg, enligt uppgifter till Sydsvenskan, varit placerad ensam på en Fenixavdelning avsedd för sex fångar.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/harifran-ska-ingen-rymma/#Scen_1
Citera
2014-08-04, 21:50
Medlem
mjohan84s avatar
Marinamannen kommer alltså att sitta med tungt kriminella , är dessa vänligt inställda till kvinnomördare eller kommer fidde få tunga år på kåken ? Enligt fupen så har ju inte fidde en enda god vän som säger något gott om honom
Citera
2014-08-04, 21:52
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
En lång artikel om hur det är att sitta på just Fenixavdelningen på Hall:

Härifrån ska ingen rymma

http://www.sydsvenskan.se/sverige/harifran-ska-ingen-rymma/#Scen_1
Är du orolig att han ska rymma? Han har inte visat några tendenser hittills.
Citera
2014-08-04, 21:55
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Jag tror nog det är tvärtom, inte för jag vet ett dyft om honom men jag har bara mina egna teorier och fördomar om detta fall
Han kallades ju för dogfucker i alingsås
Citera
2014-08-04, 22:14
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Är du orolig att han ska rymma? Han har inte visat några tendenser hittills.
Saken är den att fidde inte har några ekonomiska resurser att rymma med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in